Toon posts:

[XP/2000] Beveiligingen windows - wat is er veranderd*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag,
mss is hij wat moeilijk maar ik hoop dat iemand mij er antwoord op kan geven :)

Op het werk had ik allemaal Win2000 systemen draaien, maar sinds kort draai ik nu WinXP. Er zijn een aantal problemen onstaan door de beveiliging van WinXP.

Mijn vraag is:
Wat voor beveiligingsverschillen zijn er in WinXP ten opzichte van Win2000

Kan iemand mij daar antwoord op geven :? :? :?

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Jow... dat kan best wel veel verschillen zijn hoor! Daar vraag je ons wat.. ik denk dat je meer specifiek moet aangeven wat je precies wilt weten.

//Creegfire

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een domme suggestie, maar kan je daar misschien niet gewoon microsoft voor bellen? Of gaat dat direct geld kosten?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 00:35
Kan je mij uitleggen wat de reden was om over te stappen naar Windows XP ?

of ben je gewoon iemand die maar wat doet en niet eens kijkt wat de overstap inhoudt?

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

gideon82 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:38:
Kan je mij uitleggen wat de reden was om over te stappen naar Windows XP ?

of ben je gewoon iemand die maar wat doet en niet eens kijkt wat de overstap inhoudt?
Dat kan ik je wel zeggen hoor :P Windows XP is gewoon stukken beter dan Windows 2000 omdat het gewoon heel veel meer ondersteunt (ik spreek hier wel over SP2)

//Creegfire

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:41

Cyphax

Moderator LNX
Creegfire schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:39:
[...]

Dat kan ik je wel zeggen hoor :P Windows XP is gewoon stukken beter dan Windows 2000 omdat het gewoon heel veel meer ondersteunt (ik spreek hier wel over SP2)
En nou iets concreter. Voor een bedrijf is het veel belangrijker dat de boel blijft draaien. MAW als W2k voldoet en je bedrijf draait erop, waarom zou je dan in hemelsnaam gaan migreren naar XP? Dit soort problemen (als die van Chester_Cheetos) kosten een bedrijf ontzettend veel geld!

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn bezig met een migratie van alle server naar windows 2003 om alles weer up to date te hebben. Xp neemt een steeds grotere plaats in in het bedrijfsleven, win xp is ook gebruikersvriendelijk. Geleidelijk stappen we ook daarom over naar xp.

De "kleine" probleempjes zijn vooral te merken doordat als enkele programma's doormiddel van outlook een mail proberen te versturen. Deze verbinding wordt echter niet gelegd.

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-03 11:25

dmeij

It's just my name

Kijk eens hier , hier en hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor dit leesvoer :P

ik zal het doornemen.

Iedereen bedankt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 14:36 ]

• Venator
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 22:33
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:53:
Wij zijn bezig met een migratie van alle server naar windows 2003 om alles weer up to date te hebben. Xp neemt een steeds grotere plaats in in het bedrijfsleven, win xp is ook gebruikersvriendelijk. Geleidelijk stappen we ook daarom over naar xp.

De "kleine" probleempjes zijn vooral te merken doordat als enkele programma's doormiddel van outlook een mail proberen te versturen. Deze verbinding wordt echter niet gelegd.
Hmm lekkere reden.. Betere redenen zijn:

- Betere beheersbaarheid van de IT-omgeving (lees: strakker management door middel van policies,)
- Lagere TCO dmv bovenstaand punt
- Bredere ondersteuning van nieuwe apparatuur en technieken
- etc..

Een Windows 2003 native omgeving met Windows XP clients kun je zeer strak vormgeven dankzij de vele fijne policies. Goed vooruitplannen is dan echter wel het halve werk, evenals testen. Eerst een servertje inrichten en een paar clients om je policies op te testen werkt altijd prima. Heb je de hardware niet? VMWare bied dan ook nog wel eens uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
Venator schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 14:40:
[...]

Hmm lekkere reden.. Betere redenen zijn:

- Betere beheersbaarheid van de IT-omgeving (lees: strakker management door middel van policies,)
- Lagere TCO dmv bovenstaand punt
- Bredere ondersteuning van nieuwe apparatuur en technieken
- etc..

Een Windows 2003 native omgeving met Windows XP clients kun je zeer strak vormgeven dankzij de vele fijne policies. Goed vooruitplannen is dan echter wel het halve werk, evenals testen. Eerst een servertje inrichten en een paar clients om je policies op te testen werkt altijd prima. Heb je de hardware niet? VMWare bied dan ook nog wel eens uitkomst.
Dat is nou precies waar wij mee bezig zijn. Dit is nu een tweede netwerk waar we mee aan het testen zijn. Hierdoor hebben we nu nog steeds deze vraag:

zijn de standaard instellingen anders in win xp dan in win 2000?

natuurlijk iets anders omdat het een ander besturingssysteem is, maar zijn er grote verschillen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:31:
Mijn vraag is:
Wat voor beveiligingsverschillen zijn er in WinXP ten opzichte van Win2000
Chester_Cheetos, op GoT verwachten we van 'een ieder' dat die zelf eerst probeert een antwoord op z'n vraag te vinden, en dat onderdeel mis ik behoorlijk terug in jouw topic :)

Kan je dit voortaan opnemen in je topic? :)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 14:49:
Dat is nou precies waar wij mee bezig zijn. Dit is nu een tweede netwerk waar we mee aan het testen zijn. Hierdoor hebben we nu nog steeds deze vraag:

zijn de standaard instellingen anders in win xp dan in win 2000?

natuurlijk iets anders omdat het een ander besturingssysteem is, maar zijn er grote verschillen?
Alleen het verschil tussen XP SP1 en XP SP2 is al schrikbarend groot en kan veel problemen geven. Laat staan het verschil tussen W2k en XP SP2...

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:06:
[...]

Chester_Cheetos, op GoT verwachten we van 'een ieder' dat die zelf eerst probeert een antwoord op z'n vraag te vinden, en dat onderdeel mis ik behoorlijk terug in jouw topic :)

Kan je dit voortaan opnemen in je topic? :)
We hebben wel veel gezocht maar een duidelijk verschil in de beveiliging is er niet altans daar wordt niet op in gegaan.

• Venator
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-03 22:33
Waar je op serverniveau zeker rekening mee dient te houden is dat de shares die je maakt niet meteen meer toegankelijk zijn voor bijna iedereen, zoals in windows 2000 volgens mij dat wel standaard was. De NTFS en sharerechten zijn iets anders opgezet, veelgehoorde kritiek in windows 2000 was dat alles standaard (voor even) een gatenkaas werd op het moment van het maken van nieuwe shares, die achteraf weer goed gezet moesten worden.
In W2k3 is het andersom, je moet eerst groepen / users toe gana voegen die er wél op mogen, anders hebben ze gewoon het recht niet.
Meest schokkende verschil in de beveiliging zijn uit beheerdersoogpunt de policies, maar als je dat eenmaal eens goed door hebt dan maak je je het jezelf wel een stuk makkelijker, mits goed overdacht.

En ja, XP-client met SP2 zijn soms wat lastiger, maar zodra je ze in een domein hebt hangen met firewallpolicies aan, dan kun je het hele firewall gebeuren op de clients prima reguleren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:12:
[...]

We hebben wel veel gezocht maar een duidelijk verschil in de beveiliging is er niet altans daar wordt niet op in gegaan.
Omdat het "probleem" van je zelf-mailende apps ook geen OS probleem per sé is maar net zogoed een %Office% probleem kan zijn.

Zonder dat jij duidelijker bent in wat voor 'beveiligings' problemen je tegenkomt is het erg moeilijk praten lijkt me.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar windows xp blokt dat en windows 2000 niet dan heb ik zoiets dan dat aan windows xp ligt en niet aan office. :/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Begin nou gewoon eens bij het begin en vertel welke versies van welke pakketten je gebruikt, en welke problemen je ondervind.

Lult een stuk prettiger.

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 28-06-2005 16:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Inderdaad - je focussed je nu heel erg op een in jouw ogen 'oorzaak' terwijl je niet aangeeft wat het probleem is - op die manier zoek je enkel naar een bevestiging dat jouw oorzaak ook de oorzaak is, terwijl dat misschien niet zo is :)

Vertel eens wat je probleem is, dan kunnen wij mee gokken naar de oorzaak :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik ben nog steeds benieuwd eigenlijk.
TS?

Pagina: 1