Toon posts:

Waardoor kan een HD gaan "tikken"?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu in zo'n drie maanden tijd al drie HD's die zijn gaan tikken. De eerste (maxtor diamondplus 9 120 GB SATA) heb ik ongeveer 8 maanden geleden gekocht. Deze begon drie maanden geleden te tikken voordat hij het daadwerkelijk begaf. Vervolgens heb ik een oude HD (Seagate 10 GB PATA) erin gehad met verse install van windows XP en deze begon al vrij snel te tikken. Een week of twee daarna ben ik maar eens met de eerste HD naar de winkel gegaan, waarna ik een nieuwe (Maxtor diamondplus 10 160 BG SATA) mee terug kreeg. Ook deze tikt inmiddels.

Voor zover ik weet kan een HD gaan tikken omdat deze een beste klap heeft gehad of iets dergelijks. Bij geen van de HD's kan ik me ook maar iets herinneren in die trant.

Mijn vraag is daarom, waardoor kan een HD gaan tikken? (brakke mobo, brakke voeding, verkeerde driver?)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Warmte, IDE Kabels kapot, Voeding Brak.
Daarnaast foutieve drivers (oid)

OM FAQ / Beleid
Tikkende schijven: wanneer de leeskop na een verkeerde seekactie boven de verkeerde track staat, dan zal de leeskop zich moeten herpositioneren. De leeskop wordt dan naar de nul-stand teruggeklapt: tik! Hierna wordt een nieuwe poging gedaan om de juiste track te vinden. Wanneer de leeskop herhaaldelijk verkeerd wordt gepositioneerd, dan krijg je opeenvolgende tikgeluiden: tik! tik! tik! etc. De oorzaken kunnen zijn: slechte voeding, slechte kabels, slijtage van leeskop, slechte I/O controller en in zeldzame gevallen ook gare BIOS/drivers.
:)

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 28-06-2005 12:02 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Cyphax

Moderator LNX
Werken die dingen nog wel gewoon goed? Of zijn ze ook heel langzaam, hebben ze bad sectors etc?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de laatste draait gewoon nog. Af en toe tikt hij, alles staat dan stil en even later gaat de boel weer verder terwijl de HD even ratelt.

Soms gaat het 20 minuten achter elkaar goed en zo ineens kan het 6 keer achter elkaar tikken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

outerspace geeft het al aan: het staat allemaal gewoon in de FAQ van dit subforum :) Daarnaast is dit stukje wellicht ook interessant voor jou: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? ;)

FAQ-gevalletje, dicht dus. Of je de volgende keer iets meer tijd in je research wil steken en o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum raadpleegt. Daarin staan namelijk de antwoorden op de veelgestelde vragen B) Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een beschrijving van de werking van GoT.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 28-06-2005 12:31 ]

Dit topic is gesloten.