[help!] Strepen op alle Thinkpad SXGA+ schermen?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Begin dit jaar kocht ik een IBM Thinkpad R51 met een SXGA+(1400x1050) scherm.
Het scherm vertoonde direct out-of-the-box verticale strepen zoals op het plaatje hieronder.
Uiteraard meteen terug gegaan naar de winkel waarna het apparaat niet minder dan drie keer 'gerepareerd' is, zonder succes. Zowel de LCD (2x) als de invertor zijn vervangen.
Na heel veel getelefoneer naar IBM en de (web)winkel en uiteindelijk een aangetekende brief heb ik sinds gister mijn geld terug.
Al met al heeft deze hele zaak bijelkaar meer dan een half jaar geduurd, waarvan ik het ding ongv. een maand gebruikt heb.
De moraal van dit verhaal: k*dt service bij IBM, be warned >:)

Afbeeldingslocatie: http://edukitty.org/~barry/misc/thinkpad_scherm_prob2.jpg

Oké, dit topic heb ik niet geopend om IBM te flamen, ik ga er dan ook gewoon vanuit dat ik 'bad luck' gehad heb.

However, een vraagteken moet geplaatst worden bij de reden waarom ik geen vervangende machine heb gekregen maar gewoon mijn geld terug (hetgeen zoieso al erg ongebruikelijk is): alle Thinkpad panelen zouden volgens IBM hetzelfde mankement hebben, ik moest maar opzoek naar een ander merk laptop B)
Dat is een behoorlijke uitspraak, vrij vertaalt: 'Ja wij verkopen gewoon k*dt schermen, koop maar niks meer bij ons'
Ik ben hier niet zo heel erg van overtuigd eerlijk gezegd. Bovendien vind ik het erg jammer dat ik geen vervangende machine heb gekregen aangezien hij me erg goed beviel en ik tot op heden nog geen ander notebook naar mijn smaak heb gevonden.
Daar komt nog eens bij dat ik onlangs bij de Mediamarkt een R50 met een XGA paneel heb zien staan die dit probleem niet had!

Mijn vraag aan Thinkpad owners: Hebben jullie het zelfde probleem op jullie SXGA+ scherm als ik hierboven beschrijf? Let op: alleen SXGA+ (1400x1050) schermen dus, geen XGA panelen want die hebben die probleem NIET.

Hoe te testen? Simpel:
• Maak je bureaublad een beetje leeg en stel een egale (donker)blauwe achtergrond in
• Open een lege prullenbak (of een ander venster met een groot wit oppervlak) en zorg dat deze niet het hele scherm bedekt
• Beweeg het venster horizontaal heen en weer en kijk of er onder en boven het venster hele lichte strepen/balken te zien zijn die mee bewegen met het venster
Uiteraard kun je deze situatie nog op honderd andere manier creeëren, maar dit is het makkelijkst :)

Wie weet staan er straks ineens heel veel Thinkpads op marktplaats :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Zonder alles te lezen.

Het was geen defect ...

Hetgeen waar jij zgn last heb gehad was gewoon in de natuur van het flexview scherm.
En geen wonder dat de XGA schermen dit niet hebben want die zijn er niet in flexview versie ;)

Dus als jij een scherm met erg goede kleuren en een extreme inkijkhoek wilt inruilen voor af en toe op een donkere achtergrond wat strepen mag je dat voor mij part doen... maar kut service? Ik vind het wel slecht van IBM dat ze zeggen dat je maar een ander merk moet kopen maargoed.

Btw, de 1600x1200 UXGA schermen hebben het ook.

En ik zal vanavond nog wel pics posten van mijn SXGA scherm. (waar ik toch echt tevreden mee ben :))

edit:
Post de pics nu wel

Pics @ HIER ;)
Zoals je ziet is het helemaal niet zo extreem, maar ik moet wel zeggen dat een camera dit minder goed waarneemt.

Ps, ik heb er ook topics overgestart op het open thinkpad support forum en iedereen had het.
Maar niemand die er niet mee kon leven :) (toen ik het voor het eerst zag baalde ik ook even, maar nu merk ik het al helemaal niet meer :))

[ Voor 43% gewijzigd door Roberto op 28-06-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
RS_003 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:30:
[...]

Hetgeen waar jij zgn last heb gehad was gewoon in de natuur van het flexview scherm.
En geen wonder dat de XGA schermen dit niet hebben want die zijn er niet in flexview versie ;)

Dus als jij een scherm met erg goede kleuren en een extreme inkijkhoek wilt inruilen voor af en toe op een donkere achtergrond wat strepen mag je dat voor mij part doen... maar kut service?

[...]
Wel slechte service: Het apparaat drie keer kwijt voor een lange tijd, bovendien nog één keer de verzendkosten moeten betalen ook. Verder weten ze niet eens waar het over gaat, totdat ze na een half jaar met het verhaal komen dat alle schermen het probleem hebben... had dat niet wat eerder gekund? Na een half jaar is ook mijn oude laptop minder waard geworden, die ik anders had kunnen verkopen.

Verder was het scherm gewoon niet wat ik van een normale TFT zou verwachten. Dan ga je natuurlijk denken dat er wat aan mankeert...
Dit staat natuurlijk geheel los van het feit of ik me er wel of niet aan ergerde. Met een antwoord had het probleem gewoon opgelost geweest. Bovendien heb ik het op tweakers gevraagd en daarna nog twee keer op thinkpads.com: in alle gevallen niemand die wist waar het over ging.

Ik ben het trouwens met je eens dat Flexview panelen goed presteren, stukken beter dan de meeste elcheapo paneeltjes. Ik vraag me echter wel af of er inmiddels geen betere opties zijn (X-Black bv.) aangezien de schermen buiten het strepen probleem ook erg veel last van ghosting hebben.

Hoe dan ook, toch opmerkelijk dat ik mijn geld heb terug gekregen. Zeker als je bekijkt dat het model dat ik heb gekocht inmiddels 400 euro minder kost :o :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Ghosting is zeker aanwezig bij een flexviw pannel. Maar ze zijn dan ook niet gemaakt om te gamen.
Verder had ik bij toeval een topic @ thinkpads.com

Ik zal vanavond / morgen wel ff een linkje geven ;)

Nu weer verder met werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Ik heb ergens op thinkpads.com gelezen dat de nieuwe R52 SXGA+ laptops geen flexview hebben, weet iemand hier misschien meer over?
Verder ben ik dan natuurlijk erg benieuwd wat de kwaliteit van dat nieuwe paneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Hahaa... lol! Ik heb het hele verschijnsel totaal niet opgemerkt, maar goed ik heb dan altijd wel een beeldschone dame als bureaublad op mijn schermpje staan.

Ook hier (T42 @ 1400x1050 flexview) kan ik dit verschijnsel constateren, maar dan moet ik echt met mijn ogen gaan knijpen en me concentreren om het te kunnen zien. Het is dus niet overduidelijk zoals het op jouw plaatje te zien is.

Het stoort me verder totaal niet en filmpjes kijken gaat hier toch uiterst best :) (voordat je denkt, waarom op je laptop: ach, het gemak dat je overal streamend van je netwerkje een serie / filmpje kan kijken, is ideaal ;)).

Ik denk dat er over ieder scherm, laptop, merk, over alles in het leven wel iets te klagen is; wat ik ermee wil zeggen: succes bij je aankoop van een ander (merk?) laptop!

Ik begrijp heel goed dat jouw ervaring wat betreft de IBM service toch schokbarend is, ik had dit zeg maar niet verwacht met alle verhalen die ik heb gehoord van anderen en vrienden om mij heen. Misschien is het toevallig " bad luck " zoals je eerder in je post vermeldde.

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:29
IBM, .. Diepe zucht. Hun laptops zijn nog heilig.
Pagina: 1