[Laptop] Hoe met accu en adapter omgaan

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Deze vraag is al vaker na gesteld maar na searchwerk kwam ik alleen oude onduidelijke topics tegen.

Ik heb dus sindskort een nieuwe laptop en wil deze mijn desktop pc laten vervangen. Nu is mijn vraag echter hoe ik dit moet gaan doen met de accu en adapter.

Ik heb al gelezen dat je het beste de accu eruit kunt halen als je altijd op netstroom werkt (wat bij mij 95% van de gevallen zal zijn) maar wanneer ik deze accu opberg, kan ik dit het beste geladen of ontladen doen?

En wanneer ik mijn laptop op netstroom aansluit, kan ik deze altijd aangesloten laten. Of moet ik de adapter uit het stopcontact halen wanneer ik mijn laptop niet gebruik? (ik neem aan dat ik de adapter wel gewoon in de laptop kan laten zitten wanneer hij uit het stopcontact is)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 08:13
Om een Li-Ion accu te bewaren moet je hem op ongeveer 40% lading zetten. Dan blijft de accu het langst goed. Als je op netstroom werkt inderdaad de accu eruit laten. Als je op een gegeven moment wel op de accu moet werken, zorg er dan voor dat de accu zo volledig mogelijk ontladen is voordat je weer gaat laden.

Persoonlijk ben ik niet zo strikt wat accu gebruik betreft. Ook met netstroom laat ik de accu gewoon in mijn laptop zitten. En ik ontlaad mijn accu niet voordat ik weer ga laden. Bij mijn vorige laptop doet de accu het nog steeds perfect na 5 jaar nu. En in mijn huidige laptop heb ik ook nog steeds geen accu problemen na een jaar. Zowiezo worden accu's als verbruiks artikelen gezien, en als je een bekend merk (HP, Dell, Toshiba, Sony enz...) hebt kan je voor niet al teveel geld na een 2 jaar ofzo een nieuwe accu kopen.

Maar in mijn ervaring tot nu toe overleefd een accu de economische levensduur van een laptop :)

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

• tweakerbee
  • Laatst online: 29-01 11:53

tweakerbee

dus..?

Mijn ervaring is dat accu's na ongeveer anderhalf jaar wel op 50% van hun capaciteit zitten. Dan kun je zelf beslissen of je nog een nieuwe accu gaat kopen, of voortaan we op netstroom werkt.

Tip van Wolfensteijn klopt. Je mag je accu overigens NOOIT compleet ontladen en dan wegleggen, dan zal hij kapot gaan. (Spanning beneden kritiek niveau -> beveiliging kickt in -> kan niet meer opladen wegens explosiegevaar)

You can't have everything. Where would you put it?

• OneUp
Bedankt, ik berg hem dus op als hij voor 40% geladen is.

En wanneer ik met netstroom werk, kan ik dan het beste de adapter uit het stopcontact halen wanneer de laptop uitstaat? Kan soms wel enkele dagen zijn.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• OneUp
Bescheiden kickje voor de bovenstaande vraag:

Wanneer ik de laptop niet gebruik en hij dus uit staat, moet ik de adapter dan uit het stopcontact halen? Hij kan soms wel enkele dagen uitstaan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OneUp schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:29:
Bescheiden kickje voor de bovenstaande vraag:

Wanneer ik de laptop niet gebruik en hij dus uit staat, moet ik de adapter dan uit het stopcontact halen? Hij kan soms wel enkele dagen uitstaan.
Niet speciaal, maar is wel handig (ook tegen onverwachte dingen als power-surges, blikseminslag, Boeing 747's en struikelen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 31-01 08:13
Zowiezo is dat ook beter voor je energie rekening. Elke adapter verbruikt namelijk stroom, zelfs al wordt er door het apparaat niets gevraagd. Ook is zo'n adapter een bron van warmte, en een potentiele bron van brand.

De kans dat er iets gebeurt is zeer klein (kijk maar naar mijn kamer...), maar als je inderdaad zo veilig mogelijk wilt werken kan je beter de adapter uit het stopcontact halen als je hem niet gebruikt.

• OneUp
Oke!

Nog maar een vraagje, want de adapter wordt inderdaad behoorlijk warm maar dit is dus normaal? O

ok wordt mijn laptop zelf aardig warm (amd turion 1.5ghz) maar dit kan dus geen kwaad?

• MAX3400
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OneUp schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 22:03:
Oke!

Nog maar een vraagje, want de adapter wordt inderdaad behoorlijk warm maar dit is dus normaal? O

ok wordt mijn laptop zelf aardig warm (amd turion 1.5ghz) maar dit kan dus geen kwaad?
2x geen probleem... Buiten de hitte en mogelijke heeeele lange-termijn slijtage, zijn het normale temperaturen... Sommige high-end laptops worden zo warm dat je ze zelfs niet meer op je "lap" kan laten liggen (om kleine MAX3400 te sparen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nvidiot
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Zolang je de adapter nog op kan pakken en vast kan houden zonder er brandwonden aan over te houden: geen probleem. Ik heb een Dell Inspiron 8200 laptop en die lader wordt knap heet, maar ik kan 'm altijd nog gewoon beethouden :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

ik heb een lithium-ion accu en heb vandaag ermee gewerkt tot ongeveer 7% toen opgeladen, toen hij 100% vol was heb ik hem op het netstroom gelaten, is dat slecht voor de accu?
Pagina: 1