Toon posts:

[XP]meedere HDs als één share?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een backup server met 4 HDs, samen iets van 300GB. Ik gebruik hem als backup systeem maar dat betekend dus iedere keer dat ik met 'de hand' moet gaan backuppen...deze directories naar die HD....dat naar die HD...etc..etc.
Nou zou ik de 4 schijven veel liever als één share benaderen? is dat mogelijk met XP of moet ik dan toch naar een netwerk backup programma dat spanned over meerdere HDs. En zo ja, nog tips....free/shareware.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
waren het maar 2 HD's kon je heel goed striping (raid 0) gebruiken zodat je 1 volume krijgt.

Met 4 HD's kun je ook denken aan een RAID controler die JBOD ondersteunt.

Ik weet niet of je met XP ze als 1 volume kan benaderen.

Je kan ook een HD koppelen aan een directory (iig in w2k3server) en dan zie je het wel als 1 share. Echter moet je dan wel zeker weten dat die betreffende dir (HD) niet vol loopt.

[ Voor 36% gewijzigd door Bud_s op 28-06-2005 11:15 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Je kan toch gewoon met dynamic disk de HD's spannen? Of denk ik te simpel?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 11:36
Archie_T schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:15:
Je kan toch gewoon met dynamic disk de HD's spannen? Of denk ik te simpel?
daar zat ik ook aan te denken, maar weet niet zeker of dat met meer dan 2 schijven lukt. En weet ook niet zeker of dat onder XP (zonder tweak) lukt

Verwijderd

Bud_s schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:13:
waren het maar 2 HD's kon je heel goed striping (raid 0) gebruiken zodat je 1 volume krijgt.
Je kunt ook stripen over meer dan 2 hd's hoor, net zoveel als er op je controller passen. Als je meerdere controllers van hetzelfde type hebt kun je zelfs over de controllers heen arrays aanmaken.

Verwijderd

Je kunt ook gewoon zo'n speciale link maken naar een andere disk, zodat deze als soort map toegankelijk is op de disk waar je die link zet.

Heb je dan C,D,E,F, en share je C onder 'share_c' zijn alle bestanden van alle disks via die share toegankelijk op:

\\comp\share_c

Waarbij de andere disks inhoud staat onder
\\comp\share_c\disk-d
\\comp\share_c\disk-e
\\comp\share_c\disk-f

Verwijderd

Bud_s schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:16:
[...]

daar zat ik ook aan te denken, maar weet niet zeker of dat met meer dan 2 schijven lukt. En weet ook niet zeker of dat onder XP (zonder tweak) lukt
Spanning werkt onder XP pro volgens mij ook met meer dan 2 schijven. Bedenk wel dat je meer profijt hebt aan een echte HW raid controller.

Wat je ook zou kunnen doen is de harde schijven geen stationsnamen geven (c: d: e: enz) maar een map aanmaken en delen en de schijven daar binnenin 'aankoppelen' (lijkt op unix mounten). Is ook mogelijk met XP pro.
Je krijgt dan dat bijv de 2de en een 3de harde schijf toegankelijk is 'via' de eerste harde schijf (c:).
code:
1
2
c:\share\hardeschijf2
c:\share\hardeschijf3

Deze manier is volgens mij het veiligste aangezien het bestandssysteem niet aangeraakt word.

[edit:]
Dus dat wat ViSioN_TFH al aangaf...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zitten denken over striping, RAID 0, maar voor zover ik weet/begrijp betekend dat dat als er 1 HD gaat hemelen, je de data van alle 4 de HDs dagdag kunt zeggen.
Ik zit nu even te vogelen met de links beschreven door ViSioN_TFH en KoeNijn, maar ik zit daar iets verkeerd te doen want het werkt niet...ik denk dat ik de link naar een server HD niet goed aan maak. Als ik op de server shortcuts aanmaak naar een sevrer HD dan zal hij zodra ik hem aanroep op een remote i.p.v de server HD een lokale HD openen...als de HD lokaal bestaat...ik snap waarom..maar ik heb geen idee hoe de link op de goede manier aan te maken.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Je moet vanuit diskmanager de schijfletters weghalen en dan op een schijf de mountpounts voor het andere volume geven.
Dus ga naar diskmanager..
Klik rechts op schijf, zeg verwijder drive letter.
Daarna add aanklikken en aangeven waar je de drive wil mounten.
Ik doe dit uit mijn hoofdje, dus houd me er niet woord voor woord aan vast ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Volgens mij heet hetgeen jij wil, DFS. Distributed File System, als ik me niet vergis.
Daar kun je zelfs shares van verschillende servers samenvoegen. Wellicht dat dit ook met meerdere shares op een server kan?

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:22:
[...]
Je kunt ook stripen over meer dan 2 hd's hoor, net zoveel als er op je controller passen. Als je meerdere controllers van hetzelfde type hebt kun je zelfs over de controllers heen arrays aanmaken.
Klopt, ik heb een 700GB stripe bestaande uit 4 schijven, waarvan 2 IDE en 2 SATA zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Archie_T, uit het hoofdje maar klopte...dank. En ver-assing...natuurlijk werkt dit alleen met NTFS....zucht.
Pagina: 1