Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3 ATX voedingen aan elkaar?

Pagina: 1
Acties:

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Ik ben bezig met een kast te ontwerpen. Hierin kunnen drie voedingen. Het is de bedoeling dat de drie voedingen tegelijkertijd aan moeten gaan als ik de computer opstart.

Nu weet ik dat 2 ATX voedingen geen probleem is maar hoe zit het met 3ATX voedingen?
Ik weet nauwelijks iets af van elektronica en met ATX voedingen weet ik ook niet alles.
Ik kan me wel een paar problemen bedenken:
1. de laadtijd van de voedingen verschilt. Dit is teveel met 3 voedingen. Ik heb geen idee of dit klopt. Ik denk zelf van niet. B)

2. de spanning wordt teveel op het moederbord. Pin 14 en 15 word drie keer belast.

De “master” voeding die direct op het moederbord zit moet deze ook de P4 stekker leveren?

De rede dat ik drie voedingen wil gebruiken is dat de kast hoog word. Er komen twee voedingen onderin. Deze zijn voor de hardeschijven, videokaart, moederbord, CD/DVD enzo. De derde voeding komt bovenin en is over het algemeen alleen voor de koeling.

Alvast bedankt
Mento

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen antwoord op je vraag, maar: waarom wil je drie voedingen? Als je ze redundant zou maken zou ik de zin er nog wel van inzien, maar zo... Je kunt dan toch ook de kast lager maken zou ik zeggen...

Als je een hoge kast maakt zou je langere draden vanaf de voeding kunnen gebruiken, en bovenin bijvoorbeeld een ventilator.

On-topic: ik denk dat het niet zo moeilijk is een schakelijg te maken om de voedingen tegelijkertijd aan te zetten.

Verwijderd

Mento schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 10:59:
Ik ben bezig met een kast te ontwerpen. Hierin kunnen drie voedingen. Het is de bedoeling dat de drie voedingen tegelijkertijd aan moeten gaan als ik de computer opstart.

Nu weet ik dat 2 ATX voedingen geen probleem is maar hoe zit het met 3ATX voedingen?
Ik weet nauwelijks iets af van elektronica en met ATX voedingen weet ik ook niet alles.
Ik kan me wel een paar problemen bedenken:
1. de laadtijd van de voedingen verschilt. Dit is teveel met 3 voedingen. Ik heb geen idee of dit klopt. Ik denk zelf van niet. B)

2. de spanning wordt teveel op het moederbord. Pin 14 en 15 word drie keer belast.

De “master” voeding die direct op het moederbord zit moet deze ook de P4 stekker leveren?

De rede dat ik drie voedingen wil gebruiken is dat de kast hoog word. Er komen twee voedingen onderin. Deze zijn voor de hardeschijven, videokaart, moederbord, CD/DVD enzo. De derde voeding komt bovenin en is over het algemeen alleen voor de koeling.

Alvast bedankt
Mento
Volgens mij moet je er gewoon voor zorgen dat die pin 14 en 15 parallel zijn geschakeld. Volgens mij gaan die niet 3 keer zo veel belast worden, omdat ik denk dat die gewoon geen stroom trekken... Ik heb het toch eens nagemeten met een multimeter, en die trokken geen stroom...
Ik zou er wel voor zorgen dat de P4 stekker van dezelfde voeding komt als de 20/24pins connector, dus van de Master. Of je de videokaart van een slave-voeding van stroom mag voorzien, daarover is er nog een ander topic, waar die vraag ook in gesteld wordt, zal direct de link editen...
Ik weet niet exact wat je bedoelt met die laadtijden, is dit de tijd tussen het aanschakelen van de voeding en dat die werkelijk genoeg stroom kan leveren om de pc op te starten? In dat geval gaat dit geen probleem worden, indien je de 20/24 pins en de P4 stekker van dezelfde voeding haalt...

Verwijderd

editen gaat om een of andere reden niet dus hier is de link van dat andere topic:
Dubbele ATX voeding. (Voor voeden van mobo+vid)

• Mentox
parallel? Ik neem aan dat dat gewoon van de pin 2 draadjes naar de andere 2 voedingen gaat zonder dat de andere 2 voedingen met elkaar in verbinding komen?

Verwijderd

Je p4 stekker laten voeden door een ander voeding mag wel ;) (somige voedinginen met verschilende 12v rails doen dat ook).
Alleen over de video kaart zijn we nog niet uit.

Me 6800GT verbruikt zo wel 5v als 12v piek 5v 5,54Ampere
piek 12v 4,58Ampere op stock speed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:52:
Je p4 stekker laten voeden door een ander voeding mag wel ;) (somige voedinginen met verschilende 12v rails doen dat ook).
Alleen over de video kaart zijn we nog niet uit.

Me 6800GT verbruikt zo wel 5v als 12v piek 5v 5,54Ampere
piek 12v 4,58Ampere op stock speed.
mja ok maar sommige voedingen hebben ook de SLI connectoren en de molexconnectoren die altijd voor extra voeding van de videokaart worden gebruikt, ook op een andere rail zitten, dus dezelfde vraag blijft...
we zijn er nog altijd niet helemaal zeker uit, maar volgens mij mag zowel de P4 stekker als de videokaart op een andere voeding, zolang de voedingen niet parallel worden geschakeld

Kijk een naar deze foto:
http://www.coolermaster.c...ker_dual_psu_cable450.jpg
zo'n verloopstukje heb je nodig voor 2 voedingen op aan te sluiten
Zie je die secondary psu connector, met die 2 draadjes eraan? Op die 2 draadjes moet je dus eugenlijk eenzelfde 3de psu connector solderen zodat die secondary en third connector parallel staan op die 2 draadjes, dan zou alles perfect moeten werken.
Mits de voedingen geen stroom trekken door die 2 draadjes (heb ik toch zo gemeten) kan je zoveel slave voedingen erbij solderen als je wilt, qua belasting maakt dit dan niks uit...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 12:23 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan idd gewoon 2 van die snoeren aan elkaar gooien, maar misschien is het beter (en vooral goedkoper/netter) om dan de 2e kabel gewoon direct aan de eerste parralel te schakelen, dus van die 2e snoer de connector naar je 3e voeding afknippen en aan degene naar de 2e snoer solderen.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
Je kan wel drie voedingen zo aansluiten als is het makkelijker om gewoon een printje te maken voor al je fans en die op 1 molex van je voeding aan te sluiten, voor drie voedingen heb je niet alleen ruimte nodig, maar geeft ook extra warmte en extra lawaai en bovendien gaat je pc stroom zuipen.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:52:
...
Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar zit toch met een brandende vraag en toevallig staat het hier in deze post. Mag je inderdaad de P4 stekker van een tweede voeding gebruiken als je mobo al van prik wordt voorzien door de 20pins stekker van de eerste voeding?

Ik zit namelijk met het volgende. Ik heb twee kasten naast elkaar staan. Zie m'n specs voor pics:
http://specs.tweak.to/6972
De eerste kast zit vol met alle hardware en in de twee kast m'n waterkoeling meuk en een twee voeding.
De eerste voeding voorziet alle hardware van prik. De tweede voeding voorziet 10 fans, 5 ccfl's en een pomp van prik. Doormiddel van een 12v relais springt deze tweede voeding aan als m'n PC aan gaat. De twee voedingen zijn dus van elkaar gescheiden.

Nu is mijn 12v nogal aan de lage kant, 11.52v om precies te zijn, maar ik heb het idee dat die 12v niet de 12v is die over de molexdraaden staat, deze is namelijk 11.99-12.02 (gemeten met multimeter) ik denk dat dit de 12v is die gebruikt wordt om de proc te voeden, de waarde fluctureert ook wanneer ik ga prime en de proc 100% belast. Onbelast is het 11.52v en belast 11.39v , terwijl de 12v over molex niet veranderd.
Al geprobeerd: Ook al hangt er nagenoeg geen hardware aan de PSU en start ik alleen met het meest noodzakelijke op, de 12v blijft laag. ik heb echt het idee dat dit aan m'n DFI LanParty UT 250Gb ligt. M'n eerste voeding is een 431W Enermax 465 EG465P-VE(FMA) met 32A op de 12v en de tweede voeding is een EYE-T 550 met 35A op de 12V

Nu wil ik dus de 12v P4 stekker van de tweede PSU eens aanlsluiten op het moederbord en kijken of de 12v (die dus fluctuurt en aan de lage kant is) dan wat hoger uitkomt. Maar ik weet dus niet of dat wel kan en of de 12v van beide PSU's dus dan via het mobo met elkaar verbonden zijn. Kan iemand mij hier uitsluitstel over geven? Is het te doen, of moet ik de grounds van beide PSU's met elkaar verbinden oid. Want hoe weet je zeker dat de zaak niet parralell wordt aangesloten?

[ Voor 11% gewijzigd door Demon_Eyez op 26-07-2005 17:51 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Hang je multimeter 's aan je p4 molex/atx plug, komt je er vrij snel achter....

Die mbm dingen zijn bekend om hun afwijkingen :)

En het lijkt mij geen probleem, aangezien er intern in je voeding voor de 12v draden een andere voeding (rail) gebruikt word, die zeer waarschijnlijk iets afwijkt (zal het voor de gein 's nameten bij een pc hier, post het zo wel ff...)

Edit:
Wijken in mijn server 0.034 volt af van elkaar ;)
En in me ws 0.005volt....

(zelfde merk/type voeding)

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 26-07-2005 18:14 ]

• Mentox
Ik heb het al uitgeprobeerd en het werkt zonder problemen. Zover als ik het weet is het zonder risico om twee voedingen aan je mobo te hangen op de maniet zoals je bovenaan meld.

• Demon_Eyez
@SA007
Bedankt dat je het gemeten hebt :) Dus als ik het goed begrijp is de 12v rail van P4 stekker altijd afgescheiden van de de overige 12v rails waar je standaard molex stekkers aan hangen binnen dezelfde voeding.

@Mento
Waar ik bang voor was is, dat ook al lijkt alles te werken, dat op den duur 1 van de twee voedingen toch langzaam slijt/kaport gaat hierdoor. Maar blijkbaar is dat dus niet zo als je alleen P4 stekker gebruikt.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Lichtelijk OT:
Is een computervoeding niet een beetje overkill voor alleen de koeling? Als je zoveel vermogen nodig hebt om te koelen is het wellicht te overwegen om de warmte te gaan gebruiken om energie op te wekken!

• Mentox
het koelen is niet alleen voor fans maar ook voor waterkoeling:
een voeding voor 10 hardeschijven (350W)
een voeding voor het moederbord en twee videokaarten (450)
een voeding voor de waterkoeling (250W)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 22:46:
Lichtelijk OT:
Is een computervoeding niet een beetje overkill voor alleen de koeling? Als je zoveel vermogen nodig hebt om te koelen is het wellicht te overwegen om de warmte te gaan gebruiken om energie op te wekken!
Niet alleen qua vernogen is het handig, maar ook omdat je beide voedingen voor 2 verschillende functies inzet. Zo kan ik mijn waterkoeling/ verlichtig aanzetten zonder dat de PC zelf hoeft te draaien, ideaal :)

• Mentox
_ferry_ schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:59:
[...]

Niet alleen qua vernogen is het handig, maar ook omdat je beide voedingen voor 2 verschillende functies inzet. Zo kan ik mijn waterkoeling/ verlichtig aanzetten zonder dat de PC zelf hoeft te draaien, ideaal :)
:D je hebt ook altijd van die mensen die niet weten wat ze moeten doen :P
;) aan je werk te zien ben goed bezig maar dat je zover ging verbaast me.

Verwijderd

Mento schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:52:
het koelen is niet alleen voor fans maar ook voor waterkoeling:
een voeding voor 10 hardeschijven (350W)
een voeding voor het moederbord en twee videokaarten (450)
een voeding voor de waterkoeling (250W)
Een dikke kilowatt??? Ik zou er een stoomturbine aan hangen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mento schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:03:
[...]

:D je hebt ook altijd van die mensen die niet weten wat ze moeten doen :P
;) aan je werk te zien ben goed bezig maar dat je zover ging verbaast me.
Hehe :P
Maar het is handig voor het vullen van je waterkoeling bijvoorbeeld :) Pompjes moeten dan wel draaien( relais moet dus spanning krijgen) maar het systeem mag dan niet aanstaan.

• Demon_Eyez
Dacht gister dus fijn even uit te proberen om de 12v P4 stekker van m'n tweede voeding op m'n mobo te prikken, kom ik er achter dat de 12v van m'n tweede voeding maar 10.92v is!
Kan dat altijd zo zijn geweest doordat het misschien toch een brak merk is (EYE-T) of zou dat kunnen komen doordat de voeding dus alleen belast is geweest door 12v devices zoals vijf 80mm fans, vier 120mm fans en vier invertors met daaraan in totaal 6 ccfl's en daardoor kapot is gegaan wat de 12v rail betreft? De voeding is nu zo'n 10 maanden oud.
De 5v volt is overigens goed (5.02v) Snap er niets van :?

• Mentox
denk dat je inderdaad een F*ck merk hebt. Naar mijn weet is het niet mogelijk dat een voeding stuk gaat omdat je een voltage niet gebruikt. het merk ken ik zelf niet dus verder kan ik daar geen oordeel overgeven.

_ferry_
Met je waterkoeling is het inderdaad wel handig.

• Demon_Eyez
Het is inderdaad een f*ck merk. 550W en geen gescheiden 12v rails... bleh. M'n Enermax ga ik vervangen door een OCZ Powerstream 520 en dan vervang ik die k*t voeding weer door m'n Enermax.

Pagina: 1