[Knoppix]Harddisk low-level / zero fill format

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Onlangs is mijn schijf een beetje raar gaan doen en ik probeer nu op verschillende manieren een low-level format te doen. De FAQ is mij bekend en ik heb het IBM progje al gebruikt.

Nu zou ik het ook in Knoppix willen doen, als ik het command
dd if=/dev/zero of=/dev/hdx bs=1024k; sync

krijg ik

dd: opening `/dev/hda': Permission denied

ook met hdx is dit zo. Ik ben absoluut niet bekend met Knoppix, daarom vraag ik jullie hulp.. Google en search leverde weinig resultaten op.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

doe eerst eens su, en probeer het dan nog eens, dan werkt het

code:
1
2
su
dd if=/dev/zero of=/dev/hdx bs=1024k; sync

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Overigens is het maar goed ook dat je standaard niet dat soort rechten hebt op je disk-device, vind je niet? ;)

Met bovenstaande commando switch je dus naar de root user, en die heeft die rechten wel :)

Succes :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• kikibu
Ik heb wat jullie zeiden uitgevoerd en nu krijg ik de foutmelding inderdaad niet meer. Maar wel het volgende:
code:
1
2
3
4
dd: writing `/dev/hdx': No space left on device
1+0 records in
0+0 records out
839680 bytes transferred in 0.003587 seconds (234093570 bytes/sec)

Wat kan dit veroorzaken? Moet ik eerst een partitie aanmaken of iets dergelijks?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Cyphax

Moderator LNX
hdx? Moet dat niet hda zijn?
hda is de primary master, hdb primary enz. Wat zou hdx moeten zijn?

Saved by the buoyancy of citrus

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals in de FAQ beschreven is die 'x' slechts een placeholder voor de juiste schijfletter ;)

Als het om de eerste harddisk gaat in de volgorde zoals de schijven door de BIOS worden gedetecteerd, dan moet je inderdaad /dev/hda gebruiken.

Dat switch user zal ik nog ff aan de FAQ toevoegen. Scheelt weer dat soort topics in de toekomst :+

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 28-06-2005 13:51 ]

• kikibu
BalusC schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:37:
Zoals in de FAQ beschreven is die 'x' slechts een placeholder voor de juiste schijfletter ;)

Als het om de eerste harddisk gaat in de volgorde zoals de schijven door de BIOS worden gedetecteerd, dan moet je inderdaad /dev/hda gebruiken.
Ja stom van me, natuurlijk. Ik heb 'm nu juist ingevoerd en hij lijkt vastgelopen te zijn, maar ik denk dat ie wel bezig is. Hoort het dat je niets van het proces ziet? (geen progress percentage ofzo)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Cyphax

Moderator LNX
fjboere: zorg wel eerst dat je weet welke schijf je moet hebben! We gaan nu wel uit van /dev/hda maar misschien heb je meerdere HD's en wis je zo de verkeerde.
kikibu schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:39:
[...]

Ja stom van me, natuurlijk. Ik heb 'm nu juist ingevoerd en hij lijkt vastgelopen te zijn, maar ik denk dat ie wel bezig is. Hoort het dat je niets van het proces ziet? (geen progress percentage ofzo)
Nee, dat is een vrij stil commando. Net als cp en mv enzo, normaliter krijg je weinig uitvoer. Laat 'm maar doen, dat kon wel even gaan duren. :)
Als ie klaar is geeft ie dat wel aan.

[ Voor 65% gewijzigd door Cyphax op 28-06-2005 13:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• kikibu
Ok, bedankt voor alle reacties, ik kijk het dus nog wel even aan.

Cyphax: Dat van hda wist ik, stond in de faq. Maar ik heb ook maar 1 hd, dus ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor Linux-leken is het inderdaad een beetje een riskante operatie. Het beste is dan om alleen die ene schijf aan te sluiten en de overige schijven met belangrijke data te loskoppelen ;)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

zit je in de "single user mode" (dus zonder de grafische omgeving?) -> druk alt+F2 en daar kun je als het goed is verder werken, en met het juiste commando ook progress krijgen (kill -HUP <pid van dd> meen ik, maar weer ik niet zeker). Maar ecvht veelzeggend is die output niet als je een complete disk blanked. Reken er maar op dat het goed lang duurt, en op zich moet je op zijn minst 1) door kunnen werken en 2) schijfactiviteit zien.

Ow jah, het commando zal nooit "klaar" zijn, maar zal na <formaat van je disk> gigs precies diezelfde error geven (no more space left on device), waarna hij wel stop :)

[ Voor 19% gewijzigd door Kippenijzer op 28-06-2005 13:52 ]

Pagina: 1