Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:35:
bedankt voor je tips thandor.
Ik heb trouwens net geexperimenteerd met die system bus ofzo iets met fsb. ik kon 1MHz per keer verhogen. Ik had 'm op 120 gezet en pc opniew opgestart, na het tellen van het geheugen kreeg ik een zwart beeld. Toen heb ik 'm op 110MHZ gezet en hij werkt prima nu. Dus dat is al 90MHz winst. Ik ga nog ff verder experimenteren en kijke of t nog ietsje hoger kan. Wat ik nu niet snap is waarom hij dan niet op 133werkt. Ik kon trouwens op deze manier tot max 180MHz zetten. Dit zou in principe dus kunnen betekenen dat hij op 9x180MHz kan lopen, of niet?? Hoe bereik je dat dan? mijn multiplier kan ik trouwens niet veranderen, die staat daar in lichtgrijze letters.
Moet ik trouwens ook iets doen met voltages enzo? d'r staan een aantal opties in de BIOS met verschillende voltage vermeldingen maar daar snap ik dus helemaal geen ene bal van.
Ik weet nog steeds niet welke CPU je exact hebt. Als je de 1200MHz niet kunt bereiken zonder het voltage te verhogen (Het voltage moet op 1,75V) dan ben je aan het overclocken en heb je waarschijnlijk een AMD Athlon 900.
9x180MHz kan waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk trekt jouw chipset dit niet (AGP/PCI lock komt ook nog meekijken

) en de CPU komt op 1620MHz te lopen. Je moet dan minimaal op stikstof koeling van -197 graden celsius overschakelen wil je enige kans hebben om op 1620MHz te komen
Of je moet een extreem goede stepping hebben. Kans op een goede stepping heb je met een AMD Athlon 900 niet bijster veel. Met de AMD Athlon 1200 heb je meer kans op succesvol overclocken. (Dus richting de 1533 á 1600MHz met goede koeling en hoge voltages)
Als de multiplier grijs is, is de multiplier niet unlocked of snapt het moederbord het niet goed en laat 'ie de multiplier optie grijs. Waarschijnlijk dat eerste. Als de multiplier locked is op 9x dan heb je een AMD Athlon 900 of een AMD Athlon 1200.
Het beste is dat je de koeler eraf haalt. De 'die' schoonmaakt en kijkt wat erop staat. Op de CPU zelf staat nl. exact wat voor processor je hebt. Van welke datum 'ie is, welke FSB ze gebruikt, welk voltage ze nodig heeft, hoeveelheid L2 cache. You name it, het staat allemaal vermeld
Als je de koeler eraf haalt, bekijk dan goed de filmpjes die je kon vinden als je de link volgt die ik eerder een keer gaf. Als je al die stappen goed uitvoert kan er niets fout gaan. Het makkelijkste is ook als je een 2e computer hebt staan zodat je tussendoor nog even kunt controleren mocht je niet meer weten hoe je verder moet met het verwijderen van het HSF. (HeatSink/Fan)
Stepping A0 is inderdaad een Thoroughbred A. Dat betekent slecht overclocken omdat de processor niet goed opschaalt. De Thoroughbred B heeft 9 lagen (i.t.t. de 8 lagen van de Thoroughbred A) en schaalt een stuk beter.
Klink als een gaar MB en dat is dus zeerzeker het geval

Gaar wil ik nog niet direct zeggen omdat het moederbord wel werkt alleen beperkingen heeft. (En de CPU heeft beperkingen qua overclocken) Deze beperkingen kunnen in de chipset of in het BIOS zitten. Een BIOS update kan mogelijk nog uitkomst bieden.
Nu schiet mij ook nog binnen dat de Thoroughbred A geen multiplier van 24x ondersteunt. De Thoroughbred A ondersteunt maximaal een MP van 22,5x. De Thoroughbred B gaat tot en met 24x. Echter valt bij de Thoroughbred B de MP van 22,5x wél weer weg
De CPU modificeren ofwel unlocken of forceren om een andere MP te gebruiken kan ook. Echter is dat vrij nutteloos omdat de Thoroughbred A simpelweg te slecht overclocked.
Nope veel ouder

Als 'ie ouder is dan week 40 2003 heb je dus kans dat 'ie unlocked is. Vrijwel alle desktop processoren na week 40 van het jaar 2003 zijn MP locked. De alleroudste/allereerste Thoroughbred's (Alleen de A varianten) zijn locked.
[...]
Wederom een gaar moederbord. Heb idd de Vcore niet aangepast. Hiermee start de PC ook niet op dus heb ik dat maar verder niet aangeraakt
.... Ga proberen zo'n Asus A7V8X-X (VIA) of A7N8X-X (Nforce) mobootje op de kop te tikken. Dat zal een hoop schelen denk ik
Met een nieuw moederbord kom je waarschijnlijk ook niet veel hoger. Mijn ervaring met de Thoroughbred A is dat 'ie schaalt tot pakweg 2GHz* en niet veel hoger. Zeker jouw oude model, die misschien al moeite gaat hebben met ~1950MHz @ 1,85V

.
*2000MHz @ 1,6V stabiel.
2083MHz @ 1,75V onstabiel. (Ook met meerdere verschillende voltages onstabiel)
Deze waardes duiden aan dat de CPU vrijwel niet hoger wil dan 2GHz. Een soort van barrière. Meerdere CPU's hadden dezelfde resultaten.
[
Voor 15% gewijzigd door
Thandor op 28-06-2005 16:19
]