Linux Terminal Server met Windows Applicaties.

Pagina: 1
Acties:

• Wincenty
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
Wat ik zeker weet is dat je met Linux Terminal Server kan draaien.
Binnen ons bedrijf willen we dan Windows applicaties gebruiken.
En daarbij het beschikbaar stellen via Linux terminal server.

Mij vraag is het mogelijk? Heb je verder andere programma’s nodig en of iemand dat ooit te voren Al een keer gebruikt heeft.

Heb veel op google gezocht helaas ben ik niet tot een goede antwoordt gekomen. Hopelijk kunnen jullie mij wel helpen. :)

Verwijderd

Je zou eens naar WINE kunnen kijken maar of dat lekker werkt met 20 man op je TM server weet ik niet.

Om hoeveel gebruikers gaat het? en welke programma's

Waarom wil je dit? aangezien dit in een bedrijf is.

• Wincenty
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
Het gaat om de kosten besparing van de cals welke je voor Windows Terminal server moet betalen, als je kijkt dat op 200 x 90€ = 18000€ is best wel veel geld (Wat je dus moet kopen omdat cal koop je op de naam). Dus voor pure terminal emulatie willen we linux gaan gebruiken omdat je daarvoor geen licenties hoeft te betalen. De applicaties zelf worden dan op de Windows 2003 server geïnstalleerd.

Dus om kort te houden je installeert applicaties op Win2k3 en distribueert via Linux Terminal server. Met een load van 20 gebruikers.

Verwijderd

je hebt twee mogelijkheden in principe;

Windows applicaties draaien mbv van Wine op je LTSP server of toegang tot je WTS systeem geven een rdp app op je LTSP desktop.

Beide kan gaan werken, de realiteit leert echter dat wine oplossingen verre van ideaal zijn qua volledige ondersteuning van de meeste applicaties.
Als je dit echt wilt doen is het wijs om eerst een applicatie inventarisatie te doen, en te kijken welke users welke apps gebruiken. Aan de hand daarvan kan je bekijken of een LTSP omgeving nut heeft of dat het enkel betekend dat je een 2e farm LTSP servers naast je WTS farm moet zetten.

In principe is je licentie structuur mogelijk op basis van een machine license.
Dan connect het bijvoorbeeld zo:

300 Werkstations --> 15 LTSP servers --> Windows terminal servers.

In dat geval moet je 15 machine licenties hebben. Deze constructie is mogelijk volgende de MS licenties, reken er echter maar op als MS dit uitvogeld het ongetwijfeld aangepast gaat worden.
Iig succes gewenst met je plannen, neem niet te veel hooi op je vork in een keer. Het klinkt namelijk alsof je nog niet super veel ervaring hebt met dit soort projecten. En zoals ik al aangaf, dit is volgens de Novell juridische afdeling mogelijk, maar het blijft imho erg op het randje...
Licenties zijn een gecompliceerd terein om je op te begeven. Meer legaal dan technisch terrein dus zorg dat je voor je iets daadwerkelijk in productie gaat nemen dat een advocaatje o.i.d. het heeft goedgekeurd.

Daarnaast moeten ook de kosten voor de LTSP omgeving lager zijn dan de MS kosten die je bespaard anders heb je alsnog alleen maar meer geld uitgegeven.

Succes!