OSX systeemschijf kopieëren

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dingen
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik heb een iBook G4 waarop OSX 10.4 Tiger draait. Ik vertrouw de interne harddisk van deze machine niet helemaal meer. Soms loopt het systeem vast, wil het niet meer opstarten en wanneer ik dan opstart met een OSX DVD en Disk Utility draai, staat de interne harddisk niet in het lijstje weergegeven.

Ik ga binnenkort met dit systeem terug naar Apple om via de garantie de interne harddisk te laten vervangen, maar op korte termijn heb ik m'n iBook nog even nodig, dus ik wil het anders aanpakken.

Ik heb er nu een externe harddisk via USB 2.0 aan hangen. Wat ik zou willen, is een exacte kopie van alle data die op de interne harddisk staat, zodat ik kan booten en werken vanaf de externe harddisk. Mocht de interne dan weer eens uitvallen, dan kan ik werken met de externe harddisk.

Ik wil eigenlijk niet heel OSX opnieuw installeren, maar m'n hudiige installatie gebruiken. Met OS9 was het simpelweg een kwestie van je systeemmap op een andere harddisk zetten en je kon ervan werken, maar met OSX is het volgens mij iets ingewikkelder.

Iemand een idee hoe je voor elkaar krijgt wat ik wil?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

maak met de disk-utility een image van je HDD, en restore die naar de externe HDD. Volgens mij is OSX er echter niet zo happig op als je je huidige system disk gaat imagen (vanwege swapfile enzo), maar als je je iBook in target mode boot en aan een andere Mac hangt moet het geen probleem zijn. Even kijken dus of je nog een andere mac in je omgeving hebt ;)

als je nou je GoT profiel iets vollediger had ingevuld had ik al kunnen vertellen of ik eventueel dicht genoeg bij woonde om je eventueel even te helpen met die image ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Whieee op 28-06-2005 01:51 ]

Launching containers into space

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boot even van je installer CD en maak met Disk Utility een image van je hdd naar de USB drive toe.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RMartijnR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-11-2023
Je kunt eventueel ook met behulp van het programma Carbon Copy Cloner (link) (werkt niet onder Mac OS X 10.4, zie link) of het programma SuperDuper! (link) een clone maken van je interne schijf. Maar de bovenstaande methode met het schijfhulpprogramma / Disk Utility werkt ook.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 21:09
CCC gebruiken we hier op werk altijd. Werkt prima! Mooi via firewire target mode andere computer aansluiten en clonen maar.

No production networks were harmed during this posting

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Ten eerste: sorry voor de harde schop.

Ten tweede: Ik heb hier nu 10 iMacs staan waar echt een hele zooi apps op moet komen. Natuurlijk heb ik er geen zin in om 10 keer al die apps te installeren.
Op het moment ben ik een compleet systeem aan het inpakken met superduper, na het een en ander gegoogled te hebben. Maar ik vraag me heel erg af of de image die er zo uit komt rollen ook alle applicaties bevat die ik daarvoor heb geinstalleerd. En wat moet ik daarna doen?
Ik heb geen externe schijf of firewire kabels en 't zal wel niet op een DVD passen. Iets via het netwerk misschien? Ik hoor het graag ;)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Math2k schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:51:
Ten eerste: sorry voor de harde schop.

Ten tweede: Ik heb hier nu 10 iMacs staan waar echt een hele zooi apps op moet komen. Natuurlijk heb ik er geen zin in om 10 keer al die apps te installeren.
Op het moment ben ik een compleet systeem aan het inpakken met superduper, na het een en ander gegoogled te hebben. Maar ik vraag me heel erg af of de image die er zo uit komt rollen ook alle applicaties bevat die ik daarvoor heb geinstalleerd. En wat moet ik daarna doen?
Ik heb geen externe schijf of firewire kabels en 't zal wel niet op een DVD passen. Iets via het netwerk misschien? Ik hoor het graag ;)
Images distribueren via het netwerk zit al in Mac OS X in de vorm van asr (Apple Software Restore). Dit gaat allemaal via de Terminal, maar je kunt ook gebruik maken van Netrestore. Misschien heb je ook nog wat aan dit artikel: Disk Imaging for Mac OS X Made Easy.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Math2k
Daedalus schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:04:
[...]

Images distribueren via het netwerk zit al in Mac OS X in de vorm van asr (Apple Software Restore). Dit gaat allemaal via de Terminal, maar je kunt ook gebruik maken van Netrestore. Misschien heb je ook nog wat aan dit artikel: Disk Imaging for Mac OS X Made Easy.
Bedankt voor de informatie. Ben er nu de hele ochtend mee aan het klooien geweest maar krijg het niet draaiend. Word dus ff een firewire schijf bestellen, lijkt me makkelijker.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je een OSX Server hebt is 't wel de moeite waard om NetRestore even aan de gang te krijgen. Dat werkt echt supermakkelijk namelijk.

• Math2k
Kleine update..

Firewire schijfbesteld, met disk utility een image gemaakt naar de firewire schijf. Op een andere iMac via discutility deze image gerestored.

Alle apps. zijn gekopieerd, maar de instellingen niet :(

Wat doe ik fout? Of moet ik een ander programma gebruiken?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sommige apps deponeren instellingen in de ByHost folder, die per-machine is. iTunes slaat daar bijvoorbeeld op of je de license geaccept hebt. NetRestore heeft een scriptje om dat door te lopen en te wijzigen naar de machine waarop je imaget.

Overigens werkt NetRetore ook wel lokaal vanaf firewire drives e.d.

• Math2k
CyBeR schreef op donderdag 28 september 2006 @ 15:53:
Sommige apps deponeren instellingen in de ByHost folder, die per-machine is. iTunes slaat daar bijvoorbeeld op of je de license geaccept hebt. NetRestore heeft een scriptje om dat door te lopen en te wijzigen naar de machine waarop je imaget.

Overigens werkt NetRetore ook wel lokaal vanaf firewire drives e.d.
Het zijn niet de instellingen van de apps, maar vooral de instellingen van het OS. Niet de meerdere gebruikers, niet het aangepaste dock enz.

Ik heb het nog eens geprobeerd, maar het loopt gewoon helemaal niet lekker. Vanuit de diskutility op bootcd moet ik de image kopieren en dan vanuit het OS de image weer 'plakken'.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, het is iig echt de moeite waard om even wat tijd in NetRestore te steken. Op www.bombich.com staan ook uitgebreide handleidingen met wat je moet doen enzo.

Overigens moet heel simpel 'image maken en restoren' ook werken vanuit disk utility. Eerst een image maken van een volume, vervolgens met 'Restore' dat er op de volgende machine overheen plakken. Maar dan moet je nog wel allerlei dingen doen (zoals machinenaam instellen) die je met NetRestore automatisch kunt doen.

Pagina: 1