Natural keyboard uit de gratie, wat dan anti-RSI?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Ik typ dit nu met alleen links, aangezien mijn rechterhand enigszins uitgeschakeld is. Nou heb ik er vooral bij het typen last van, muizen is niet eens het grootste probleem.

Een tijdje geleden waren die natural toetsenborden helemaal in. Tegenwoordig zijn ze nogal schaars en is er zelfs nog maar 1 in de pricewatch te vinden.
Nou denk ik dat de vraag naar RSI vriendelijke apparatuur niet is afgenomen, dus wat is daar dan voor in de plaats gekomen?
Zo'n split keyboard leek mij wel een goede oplossing namelijk, maar nou ben ik toch aan het twijfelen of er niet iets beters te krijgen is om mijn polsen goed te laten functioneren als ik een tijdje wil werken.

Een trackball zal er dus waarschijnlijk wel komen, maar ik wil ook iets voor het typen, want dat werkt niet echt op deze manier.

Alle suggesties over waar een natural keyboard te koop is, of wat beter is in plaats van dat zijn welkom!

Verwijderd

Beurs ? 2e hands (marktplaats) ?

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

De natural keyboards van Microsoft worden toch nog verkocht?
Misschien een nadeel van de keyboards van Microsoft is dat ze veel extra toetsen hebben. (multimedia enzo).

Ik typ zelf uit noodzaak op zo'n keyboard en ze bevallen me heel goed. Volgende is weer zo'n toetsenbord.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 21:40

MBV

Ik vind het zelf ideaal. Ik heb zo'n la voor mijn toetsenbord, en daardoor zit je altijd te dichtbij. Dankzij Natural kan je lekker dichtbij zitten, en heb je geen last daarvan. Op mijn stages tot nu toe heb ik met een gewoon toetsenbord gewerkt, maar dan 1 meter verderop op het bureau zeg maar. Verschil is vrij klein als je die ruimte hebt. nadeel is dan wel dat je er allerlei zooi voor gaat leggen, wat niet echt goed is

'Hoever' is RSI bij jouw? Ik kreeg op een gegeven moment steeds meer last ervan (iets minder kracht, tintelen, ik ging zelfs de workpace-oefeningen doen :+) waarna ik een trackball heb aangevraagd. Dat hielp heel veel. Workpace-oefeningen doen ook veel, vanwege de verplichte pauze elk uur. Compenseert andere gebreken zeg maar.
Maar wat eigenlijk belangrijker is is een goede zitpositie. Bij deze stage had ik nauwelijks last van RSI, bij mijn vorige heel veel. Bij mijn vorige stond een 'ikea'-bureaustoel van €150 ofzo, bij deze een 'echte'.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
RSI (eigenlijk mag je t niet eens meer zo noemen maar goed), wordt niet veroorzaakt door een "fout" keyboard, maar door een foute houding. Vooral omdat je de spieren die je gebruikt bij typen/muizen niet genoeg ontspant als je even niet typt/muist. Op deze manier staan die spieren langdurig onder spanning, beschadigen ze, kunnen door de constante spanning slecht herstellen en zo kan de beruchte ontstekingsreactie ontstaan.

Het lijkt mij eerlijk gezegd zinvoller om een relaxte werkplek te maken dan tijd en moeite te steken om zo'n keyboard te vinden. Er is namelijk een goede reden voor dat ze amper nog verkocht worden ;)

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Lammert schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:52:
RSI (eigenlijk mag je t niet eens meer zo noemen maar goed), wordt niet veroorzaakt door een "fout" keyboard, maar door een foute houding. Vooral omdat je de spieren die je gebruikt bij typen/muizen niet genoeg ontspant als je even niet typt/muist. Op deze manier staan die spieren langdurig onder spanning, beschadigen ze, kunnen door de constante spanning slecht herstellen en zo kan de beruchte ontstekingsreactie ontstaan.

Het lijkt mij eerlijk gezegd zinvoller om een relaxte werkplek te maken dan tijd en moeite te steken om zo'n keyboard te vinden. Er is namelijk een goede reden voor dat ze amper nog verkocht worden ;)
Ik geef je zeker gelijk dat de houding een zeer grote rol speelt, echter sinds ik op dezelfde werkplek gebruik maak van een natural keyboard heb ik minder last in mijn polsen.

De reden omdat ze niet veel verkocht worden is volgens mij omdat de meeste mensen er niet vlot op kunnen werken. Je bent ergens verplicht van blind te kunnen typen, iets waar de doorsnee computer-gebruiker niet echt goed in is.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 16:07

4VAlien

Intarweb!

volgens mij is het heel persoonlijk, je moet gewoon ontspannen kunnen zitten achter je buro. Dit houdt in dat ik een goede stoel heb en mijn monitors hoger staan dan mijn toetsenbord. Het geheel staat een tikje laag (1m95 is niet altijd hendig) maar ... Ik krijg geen last van m'n nek (wel op LANs af en toe waar ik dat dus niet heb) en door af en toe m'n stoelhoogte iets te varieren kan ik ook extra lange dagen maken (houdingswisselingen in het algemeen zijn wel goed). Wat mij opvalt is dat sommige mensen die toetsenbord voetjes hebben uitgeklapt, nou dan kan je me echt wegdragen na een uur. Ik heb m'n armen op stoelleuningen die meestal een tikje lager liggen dan m'n buro. Heb zowel een microsoft natural gehad als nu een regular el cheapo en dat maakt niet gek veel uit, hoewel die natural iets fijner aanvoelde.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Lammert schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:52:

Erhm... het nut van een ergonomisch toetsenbord is juist dat je een minder belastende houding kunt aannemen doordat de polsen geen onnatuurlijke positie hoeven aan te nemen. De laatste keer dat ik fulltime geswitched ben van een ergonomisch keyboard naar zo'n verschrikkelijk krap normaal toetsenbord had ik binnen een week klachten.

Het gebruik van de juiste apparatuur (toetsenbord en muis) is erg belangrijk en kan enorme verschillen in klachten veroorzaken.

Ik gebruik nu overigens een Microsoft Wireless Natual Multimedia Keyboard die als onderdeel van de Wireless Optical Desktop Pro nog volop verkrijgbaar is.

pricewatch: Microsoft Wireless Optical Desktop Pro (PS/2)

• MBV

MBV

Ook logitech heeft ze in het assortiment, een draadloze kit, genaamd Logitech Cordless Desktop Comfort.
Nadeel van MS is dat ze zo'n herrie maken, en dat de toetsen blijven 'haken' als ze scheef ingedrukt worden. Logitech is wat lichter

[ Voor 40% gewijzigd door MBV op 28-06-2005 00:28 ]

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 10:35

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik gebruik ook een logitech draadloos 'gebroken' keyboard. Nog steeds, denk ik, wel 1 van de goedkoopste anti-RSI oplossingen. Er zijn wel meer, heeel aparte, keyboards te koop, maar die lopen dan ook in de 300 euro's.

Reden dat ze niet in PW staan is denk ik vanwege het feit dat ze zo specifiek zijn, toch denk ik dat veel shops ze wel hebben of kunnen leveren.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Bedankt voor jullie reacties, ik ga nou echt aandringen op zo'n toetsenbord, ik denk namelijk dat het bij mij wel echt kan helpen :).
Die desktop sets had ik nog niet naar gekeken, ik had alleen naar toetsenborden gekeken.

Het probleem is ook een beetje het volgende; ik werk op een helpdesk, alwaar de werkplekken in principe gedeeld worden, wat dus betekent dat ik ook geen vaste plek heb die ik helemaal goed op mezelf kan instellen.
Maar misschien dat het ook wel geregeld kan worden, ik zal er eens over gaan praten.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 10:46

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=460299

slechts 27,- euro, persoonlijk vind ik het een heerlijk toetsenbord en ben blij dat ze ze hier ook op mn werk gebruiken :)

• MBV

MBV

Dat is er inderdaad een (helaas niet bij de goeie winkel te koop ;)). Multimedia toetsen zitten totaal niet in de weg volgens mij. Voordeel van zo'n desktop set: je laat bij 1 pc de ontvanger staan, schuift het gewone toetsenbord aan de kant als jij er gaat werken, en schuift hem weer terug als je weggaat. Je kan zelfs overwegen de ontvanger (USB) mee te nemen naar de pc waar je moet werken.

Los daarvan is jouw werkgever verplicht jouw een goede zitpositie etc aan te bieden, vraag maar aan je arboarts. Als je 1 van je handen niet meer kan gebruiken lijkt het mij tijd worden om die in te schakelen, ongeacht de uitkomst van een verzoek om een ander toetsenbord.
Oh ja, nooit een telefoonhoorn tussen je schouder en je oor klemmen. Neem aan dat je daar wel headsetjes voor hebt, maar dat is echt de pest...

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:46
http://www.pcguide.com/ref/kb/layout/alphaSingle-c.html
single handed dvorak layouts :)

en kijk ook eens op http://www.typematrix.com
die natural toetsenborden zijn niet zo anti-rsi als ze lijken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een microsoft wireless comfort keyoard heb ik, bij de media markt gehaald, typed lekker maar maakt enorm veel herrie (voor een keyboard dan) en als je een toets lang ingedrukt houd pakt hij hem na een tijdje niet meer dus voor een (race) game helemaal niets, ook kan hij sommige toetsen niet samen doen (pijltje naar voren H en pijltje omhoog, super irritant) logitec maakt overgens ook nog naturals.

mijn keyboard is niet 100% natural, de toetsen lopen in een bocht, en is dus niet in 2en gedeelt, maar tofch heb je nog de goede houding (ik had zelf ook nog al eens last van lichte RSI)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:49:
een microsoft wireless comfort keyoard heb ik, bij de media markt gehaald, typed lekker maar maakt enorm veel herrie (voor een keyboard dan) en als je een toets lang ingedrukt houd pakt hij hem na een tijdje niet meer dus voor een (race) game helemaal niets, ook kan hij sommige toetsen niet samen doen (pijltje naar voren H en pijltje omhoog, super irritant) logitec maakt overgens ook nog naturals.

mijn keyboard is niet 100% natural, de toetsen lopen in een bocht, en is dus niet in 2en gedeelt, maar tofch heb je nog de goede houding (ik had zelf ook nog al eens last van lichte RSI)
Dat heb ik nu ook met dit toetsenbord, maar het lijkt mij niet normaal...

Is daar geen oplossing voor te vinden?
Heb vroeger meerdere wireless keyboards gehad, maar nooit deze problemen.
Valt me ook op dat hij soms de status van NumLock niet veranderd op de ontvanger.. wel op het scherm.

Verder tikt hij wel erg fijn, alleen dat euvel met het stoppen van de doorvoer als ik de knop inhoud

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 03-07-2005 20:49 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vorkie schreef op zondag 03 juli 2005 @ 20:46:
[...]

Dat heb ik nu ook met dit toetsenbord, maar het lijkt mij niet normaal...

Is daar geen oplossing voor te vinden?
Heb vroeger meerdere wireless keyboards gehad, maar nooit deze problemen.
Valt me ook op dat hij soms de status van NumLock niet veranderd op de ontvanger.. wel op het scherm.

Verder tikt hij wel erg fijn, alleen dat euvel met het stoppen van de doorvoer als ik de knop inhoud
nee heb er niets tegen gevonden, maar ik heb maar gewoon me standaard qwerty keyboard ook aan me computer liggen (de ene op PS2 aan sluiting de andere op usb) en daarmee doe ik dus race spellen etc.

en is inderdaad zeer fijn toetsenbordje, dit is wel een groot nadeel maar om zijl ik dus op mijn manier en verder maakt het wat herrie (als je toetsen in drukt) maar verder typed hij heerlijk!

numlock veranderd bij mij overgens wel op me ontvanger zelf ook!

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:26:
[...]

nee heb er niets tegen gevonden, maar ik heb maar gewoon me standaard qwerty keyboard ook aan me computer liggen (de ene op PS2 aan sluiting de andere op usb) en daarmee doe ik dus race spellen etc.

en is inderdaad zeer fijn toetsenbordje, dit is wel een groot nadeel maar om zijl ik dus op mijn manier en verder maakt het wat herrie (als je toetsen in drukt) maar verder typed hij heerlijk!

numlock veranderd bij mij overgens wel op me ontvanger zelf ook!
Doe ik nu ook, dat is voordeel van een draadloze :P je kan hem gewoon wegleggen.

Ik zet dit topic in me bookmarks en als ik wat vind ertegen, zal ik dat hier posten :)

Verwijderd

wat ook een goed is is het microsoft office keyboard,

hier wordt ie gereviewed....

http://www.rsiforum.nl/viewtopic.php?t=35&highlight=hardware

je hoeft dan niet meer ctrl-c ctrl-v constant in te drukken daar zitten gewoon aparte knopjes voor op....handig voor programmeurs...
8)

Afbeeldingslocatie: http://www.nationaal-rsi-platform.nl/images/keyboard.jpg

• MBV

MBV

is iets totaal anders. Waar het bij Natural om gaat is een natuurlijkere houding voor je polsen, niet de sneltoetsen :|
Je hebt ze wel van microsoft die een beetje rond lopen, wat waarschijnlijk al de helft scheelt. Dat heeft deze nog niet, dus in mijn huidige werkhouding werkt dat echt niet... (toetsenbord te dichtbij)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
http://www.microsoft.com/...oductdetails.aspx?pid=043
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/images/keyboard/prod_top-KB-natErgo4k.jpg

Diit lijkt me een mooie

en ik heb al 3 generaties MS Natural Keyboards gehad en ik vind ze geweldig.. zou niets anders meer willen

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Die Natural Ergonomic Keyboard 4000 ziet er goed uit maar mocht mij niet helemaal bekoren. Daar loopt trouwens nog een los draadje over.

edit: waarom kicken we een topic van juli :?

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 21-10-2005 23:00 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MBV

MBV

omdat deejay_111 dat leuk vind, en hij dus in mijn post-history binnen kwam wandelen. En ik kan me nooit inhouden met dat soort dingen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nutteloze schop :Z

Ouwe }:O }:O }:O graag in de sloot laten, zeker niet met iets off-topics als dit kicken deejay...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.