Seagate ST31600021A veel te traag

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 23:28
Mijn Seagate ST31600021A (160 GB, 2MB Cache, 7200 RPM) is sinds een kleine week ontzettend traag geworden. Op de een of andere manier haal ik nog maar max!! 4 3.6 mb read/write met het beestje in deze computer.

Afbeeldingslocatie: http://img120.echo.cx/img120/4618/naamloos2zc.jpg

Mijn computer is een Medion MD8080XL (ja van de ALDI), en het laat zich vooral merken als ik muziek zit te luisteren en ik start Outlook op ofzo. Dan gaat de muziek kraken en merk ik dat het ding het totaal niet trekt.

Nu dacht ik vandaag even een andere harddisk erin te zetten en daar windows op te zetten, maar omdat ik van die disk slechts een partitie leeg kon maken en windows zich juist op die partitie niet wilde laten installeren (was wel ntfs) heb ik nog niet kunnen testen of een andere harddisk het zelfde probleem heeft. Ik had ook graag een andere kabel geprobeerd (zo'n brede), maar die heb ik niet extra. Wel heb ik de harddisk geprobeerd in een andere computer en daar haalt het beestje 20 mb/s (het gaat om een PIII Coppermine 866) nu is dat nog steeds niet snel volgens mij, maar die harddisk is nooit snel geweest. Dit gaat me alleen iets te traag.

Het probleem met de Aldi kast is alleen dat het zo klein is en dat ik geen ruimte heb om er goed in te kunnen 'werken'. En als ik de brede kabels uit het moederbord wil halen dan breek ik het ongeveer (heb maar niet te veel kracht gezet).

Gegevens:
==========================================================
Dit zijn verder mijn verzamelde gegevens

Harddisk werkt wel in andere computer op een voor mij acceptabele snelheid

Harddisk wordt 55 a 58 graden op zijn warmst

Geen errors gevonden met HDD Life of HDD Tune

Schijf onlangs gedefragmenteerd

IDE Kabel 1 = Harddisk(master) + DVDspeler(slave)
IDE Kabel 2 = DVD-rw
Van harddisk naar DVD-rw is 2x zo lang gaan duren (van een kwartier naar een half uur) (4x brander)
Maar directe kopie van DVDspeler (kabel 1) naar DVDwriter (kabel 2) duurt nog steeds een kwartier

Het opstarten van windows duurt ook langer

IDE-Instellingen staan op DMA bij device management
=========================================
Kan het dan een softwarematig probleem zijn?, want aan de kabel lijkt het niet te liggen (ik ben een leek, dus misschien kan iemand me corrigeren), aan de harddisk lijkt het ook niet te liggen, want die werkt op 'fullspeed' in een andere computer.

Edit: Plaatje toegevoegd, en ik vind het wel een hele 'harde grens, echt een soort plafond wat ik dus niet heb op een andere computer.

[ Voor 8% gewijzigd door HCMarX op 27-06-2005 23:17 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Verwijderd

Zet je harddisk als enige apparaat op de kabel.

Zet je dvd speler/fikker op secondairy (en master.)

Ergens stond er nog : "Het traagste apparaat bepaald de timing van de bus"...die bus is die kabel dus..

Suc6

• HCMarX
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:17:
Zet je harddisk als enige apparaat op de kabel.

Zet je dvd speler/fikker op secondairy (en master.)

Ergens stond er nog : "Het traagste apparaat bepaald de timing van de bus"...die bus is die kabel dus..

Suc6
Owh sorry, dat heb ik ook al gedaan. Zelfs al een keer alles eruit op de harddisk na (ook andere kabel)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02

The Third Man

The Third Jellyfish

De temps zijn niet zo geweldig maar met Seagate is dat nog redelijk acceptabel. Draai je geen software die constant bezig is? Ook geen last van spyware of virussen? Heb je geen antieke drivers (ook voor andere hardware) geïnstalleerd? Of ben je misschien de Intel INF update en de IAA vergeten?

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 27-06-2005 23:59 ]

• HCMarX
Spyware en virussen heb ik op getest.
Die andere twee dingen zeggen me niet zo heel veel, kijk ik morgen wel even naar.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

IDE-Instellingen staan op DMA bij device management
Effe voor de zekerheid, je weet 100% zeker dat de schijf niet toevallig op PIO draait?
Open apparaatbeheer en kijk bij de eigenschappen van de IDE controller naar de Primary IDE channel.

🖥️ | 🚗

• HCMarX
MadMarky schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:06:
[...]

Effe voor de zekerheid, je weet 100% zeker dat de schijf niet toevallig op PIO draait?
Open apparaatbeheer en kijk bij de eigenschappen van de IDE controller naar de Primary IDE channel.
IK heb er naar gekeken, maar het viel me op dat ze niet op DMA indien beschikbaar stonden en dat mijn harddisk verder weinig mogelijkheden had daaronder (moet toch wel DMA_5 staan ofzo leek me) Alleen kon ik nergens iets verander. Dus Systeemherstel gedaan. En nu werkt het weer.

Bedankt voor de tip, alleen vraag ik me af hoe dat ineens veranderd kan zijn. Ik ga meestal pas kloten aan dingen als er iets niet werkt. Dus hoe dat ieens veranderd kan zijn?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02

The Third Man

The Third Jellyfish

Blaatschaap11 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:16:
[...]

IK heb er naar gekeken, maar het viel me op dat ze niet op DMA indien beschikbaar stonden en dat mijn harddisk verder weinig mogelijkheden had daaronder (moet toch wel DMA_5 staan ofzo leek me) Alleen kon ik nergens iets verander. Dus Systeemherstel gedaan. En nu werkt het weer.

Bedankt voor de tip, alleen vraag ik me af hoe dat ineens veranderd kan zijn. Ik ga meestal pas kloten aan dingen als er iets niet werkt. Dus hoe dat ieens veranderd kan zijn?
Tja eh, Windows hè ;) . Je had het waarschijnlijk ook kunnen oplossen door je IDE-controllers 'weg te gooien' in apparaatbeheer of dus de nieuwste Intel INF update en de IAA te installeren.

• HCMarX
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:24:
[...]
Tja eh, Windows hè ;) . Je had het waarschijnlijk ook kunnen oplossen door je IDE-controllers 'weg te gooien' in apparaatbeheer of dus de nieuwste Intel INF update en de IAA te installeren.
Weg gooien en dat ze zich dan weer automatisch laten vinden snap ik, maar die INF en IAA dingen daar was ik zelf niet op gekomen ben ik bang. Maar elk raar probleem en de feedback hier op Tweakers maakt het weer wat makkelijker om komende problemen op te lossen.

Edit:
Ik snap alleen niet hoe die instellingen of drivers (of whatever) zichzelf hebben veranderd waardoor het niet goed meer werkte. Ik heb wel nieuwe Catylist drivers geïnstalleerd pas, maar volgens mij is dat al iets langer geleden, en ik zie de link tussen IDE-instellingen en Catylist drivers niet echt. Maar gelukkig werkt het weer.

[ Voor 25% gewijzigd door HCMarX op 28-06-2005 12:50 ]

Pagina: 1