Toon posts:

[Config] Dilemma!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment genoodzaakt een nieuw moederbord & grafische kaart te kopen, aangezien deze twee bij mij naar de vaantjes zijn :( Mijn besluit welk type grafische kaart ik ga nemen staat al zowiezo vast: NVidia 6600GT. Het grote dilemma is, zou ik PCIe nemen of AGP?

Het vervelende wat op mijn dilemma aansluit is dat ik beschik over een P4 3.4GHz CPU voor een Socket 478. Zover ik weet is er maar 1 moederbord die zowel Socket 478 en PCIe ondersteunt: de ASUS P4GD1.

Ik vind totaal geen reviews over dit moederbord, dus over zijn prestaties weet ik in het totaal: 0. Als het over dergelijke prijzen gaat, koop ik liever geen kat in een zak :r Zou ik dit moederbord dan toch nemen, moet ik ook nog een converter van SATA naar IDE aankopen, omdat ik alleen maar beschik van IDE harde schijven & CD/DVD-ROMs (dit moederbord heeft maar 1 UDMA slot en de rest is SATA).

Wat zouden jullie in mijn plaats doen? Is het verschil tussen PCIe & AGP aanzienelijk of is het echt minimaal?

Hoop dat iemand me hieruit kan helpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt natuurlijk een beetje af wat je gaat doen en met welke resoluties, maar ik heb nu zelf nog geen schokkende verschillen gezien tussen AGP en PCIe. Et is natuurlijk een beetje de vraag hoelang je gemiddeld met je moederbord doet en wat je aan 3D prestaties nodig hebt... Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat steeds maar high end kaarten PCIe worden. Dus als je van plan bent de 3D kaart nog een aantal keer te vervangen (en je hebt veel performance nodig) kan je denk ik beter voor PCIe gaan. Als je het hele zaakje over 1 - 1,5 jaar in zijn geheel vervangt met het niet veel uit wat je kiest.

Dat specifieke mobo heb ik in ieder geval geen ervaring mee dus daar kan ik je niet echt mee helpen, maar mijn meeste Asus plankjes heb ik nooit problemen mee gehad. Je zou ff tomshardware kunnen proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik heb nog wel een sata_ide converter voor je liggen. Ze kosten zon 30euro, krijg je hem voor 20:) Helemaal in de verpakking nieuw nog.

Je kan idd beter als je de keuze hebt over gaan op pci-express. Dan kan je zo later een nieuwe videokaart kopen. Er worden nu eigenlijk geen snellere AGP kaarten meer uitgebracht.

[ Voor 41% gewijzigd door ToFast op 27-06-2005 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
ToFast schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:27:
[...]

Je kan idd beter als je de keuze hebt over gaan op pci-express. Dan kan je zo later een nieuwe videokaart kopen. Er worden nu eigenlijk geen snellere AGP kaarten meer uitgebracht.
Je kan het ook anders bekijken en nu nog gewoon een AGP kaart kopen met een moederbord dat AGP compatible is, omdat je over een jaartje ofzo toch weer upgrade ;) Die proc moet namelijk nog zeker een flinke tijd meekunnen, en HD's en geheugen kunnen dat meestal ook wel een tijdje :)
Ik zou persoonlijk nu een klein bedrag investeren, en over een jaar ofzo eens kijken of het dan nodig is om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Crash schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:37:
[...]

Je kan het ook anders bekijken en nu nog gewoon een AGP kaart kopen met een moederbord dat AGP compatible is, omdat je over een jaartje ofzo toch weer upgrade ;) Die proc moet namelijk nog zeker een flinke tijd meekunnen, en HD's en geheugen kunnen dat meestal ook wel een tijdje :)
Ik zou persoonlijk nu een klein bedrag investeren, en over een jaar ofzo eens kijken of het dan nodig is om te upgraden.
Lol net wat je zegt, de cpu/hd/memory kan wel een tijdje mee, als je nu gelijk pci-express neemt, hoef je later dus alleen maar een videokaart te kopen. In jouw geval dus ook weer een nieuw mobo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
ToFast schreef op maandag 27 juni 2005 @ 23:41:
[...]

Lol net wat je zegt, de cpu/hd/memory kan wel een tijdje mee, als je nu gelijk pci-express neemt, hoef je later dus alleen maar een videokaart te kopen. In jouw geval dus ook weer een nieuw mobo 8)7
Of over een tijdje dus weer een nieuw mobo en proc als je naar een nieuwer platform wilt :P
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik denk dat iedere upgrade zijn voor en nadelen heeft. Wat voor de TS belangrijk is is zijn budget en zijn toekomstplannen :)
Pagina: 1