[Excel] dubbelassige grafiek

Pagina: 1
Acties:
  • 2.214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik probeer een grafiek te maken met twee x-assen, omdat de waarden nogal een verschillende groottes hebben. Ik heb twee series gedefinieerd in een bar chart. So far so good, ze staan keurig naast elkaar. Maar wanneer ik de ene serie toewijs aan de secondary axis, verschuift deze achter de andere bar, waardoor je hem niet meer ziet. Heeft iemand enig idee hoe je dit probleem op zou kunnen lossen?

De data die ik gebruikt:

Serie 1: 0 - 1 - 0
Serie 2: 139 - 235 - 313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik geloof dat je de onderlinge afstand tussen de bars kan opgeven ergens (weet even niet waar). Als ze nu zo half achter elkaar staan, is dat waarschijnlijk een negatief getal. Verander het in een positief getal en ze staan naast elkaar.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huistra
Boss schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 08:06:
Ik geloof dat je de onderlinge afstand tussen de bars kan opgeven ergens (weet even niet waar). Als ze nu zo half achter elkaar staan, is dat waarschijnlijk een negatief getal. Verander het in een positief getal en ze staan naast elkaar.
Geprobeerd, maar werkt helaas niet...dank voor het meedenken in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:59

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb zitten pielen, maar ze vallen inderdaad precies achter elkaar. Je kan natuurlijk spelen met de dikte van de verschillende kolommen, om hem toch zichtbaar te maken, maar echt handig is het niet.

Sowieso wordt de grafiek er niet duidelijker op. Het is niet echt duidelijk welke serie bij welke as hoort. Kan je geen scatter / kolom grafiek maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kolommen worden gecentreerd per x-as-categorie. Afaik kun je kolommen alleen verschuiven door lege reeksen toe te voegen en dan zorgen dat ze in de juiste volgorde geplot worden. Reeksen toevoegen kun je na rechtermuisklik, brongegevens, reeks, toevoegen; een waarde ={0} volstaat.
Dit doe je voor zowel de primaire als de secundaire as. In dit geval heb je dus vier reeksen nodig:
primaire as: gegevens + lege reeks
secundaire as: lege reeks + gegevens.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb t ook even zitten proberen, en kwam ook op de methode van Niesje uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/61498/full.jpg

Misschien nog een beetje verder rommelen met reeksen en assen, maar in de basis werkt het :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huistra
Niesje schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:15:
Kolommen worden gecentreerd per x-as-categorie. Afaik kun je kolommen alleen verschuiven door lege reeksen toe te voegen en dan zorgen dat ze in de juiste volgorde geplot worden. Reeksen toevoegen kun je na rechtermuisklik, brongegevens, reeks, toevoegen; een waarde ={0} volstaat.
Dit doe je voor zowel de primaire als de secundaire as. In dit geval heb je dus vier reeksen nodig:
primaire as: gegevens + lege reeks
secundaire as: lege reeks + gegevens.
Dank voor deze workaround. Ik ben het overigens met superduber eens dat een grafiek met twee assen sowieso niet de meest leesbare is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Boss schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:33:
Ik heb t ook even zitten proberen, en kwam ook op de methode van Niesje uit:

[afbeelding]

Misschien nog een beetje verder rommelen met reeksen en assen, maar in de basis werkt het :)
Dat (toevoegen van lege waarden) werkt ook :) , maar ik bedoelde eigenlijk het toevoegen van lege reeksen. Je krijgt dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://img189.echo.cx/img189/5600/grafiek2fc.png

De onleesbaarheid van dubbele grafieken is een feit, maar met verschillende kleuren voor de assen kom je imho ook een heel eind.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1