[XP/Linux] Connection sharing

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
//Ik ben mij ervan bewust dat er een heleboel howto's bestaan, bij mij werken de instellingen om een mij onduidelijke reden niet, vandaar deze post, mijn excuses als het een dubbelpost is.

Ik heb hier twee computers, die met een crosskabel aan elkaar hangen.

De server draait (nog) Windows XP pro SP2 en is met een speedtouch USB modem verbonden.

De 'client' draait linux (Debian/Etch).

Op de server heb ik ICS ingeschakeld.

De instellingen van de netwerkinterface op de server zijn:
IP: 192.168.0.1
Mask: 255.255.255.0
gateway: -
prim. DNS: 192.168.0.1
sec. DNS: DNS server van Direct ADSL

De /etc/network/interfaces van de client ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#########
# Thuis #
#########
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 192.168.0.2
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255
        gateway 192.168.0.1
        dns-nameservers 192.168.0.1

In eerste instantie had ik niet aan mijn /etc/resolv.conf gezeten maar die heb ik ook aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#########
# Thuis #
#########
#
nameserver 192.168.0.1
nameserver 195.121.x.x
nameserver 195.121.x.x
#

Als dat handig is zal ik zo even wat screenshots maken van de verschillende instellingen menu's in Windows.

edit:

195.121.x.x zijn de twee Direct ADSL DNS servers

[ Voor 8% gewijzigd door Keeper of the Keys op 27-06-2005 23:53 ]

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Heb je op die XP server een DNS server draaien?
Aangezien je primaire DNS op 192.168.0.1 staat (diezelfde bak dus).

Overigens zeg je dat 'het' om onduidelijke redenen niet werkt: wat dan :?
Da's inderdaad onduidelijk.

Werkt internet op de server?
Werkt internet op de client?
Werkt je LAN?
Heb je al hier en daar wat pings rondgestuurd?
Ik vind dat je, ondanks dat je op de hoogte lijkt te zijn van howto's, erg weinig info geeft.

edit:

Trouwens, je zegt dat je server 'nog' XP draait. Waarom plemp je er dan niet meteen Linux op. Lijkt me sowieso wat logischer, aangezien het een server is. Anders heb je straks in XP je LAN aan de gang en dan kan je weer opnieuw beginnen :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door rb338 op 27-06-2005 22:36 ]

• Keeper of the Keys
//Sorry van weinig info

Het Internet delen werkt niet, de client blijft niet in staat te pingen.

Verder werkt de LAN wel ok, ik kan vanaf de windows bak ssh'en naar de linux bak en vanaf de linux bak de windows bak pingen, maar niet bijvoorbeeld www.tweakers.net

Ik heb wel ook in /etc/resolv.conf geprobeerd om alleen de Direct ADSL DNS-server in te stellen of alleen de windows bak maar in alle gevallen werkt het niet (ook met mijn universiteits DNS).

De windowsbak draait nog windows omdat ik erg opzie tegen het uitvogelen van de speedtouch modem en omdat ik een tijd niet thuis was en ik zo'n verandering niet kan doorvoeren als ik er niet een tijdje ben om mijn moeder en broertje door linux te coachen. Het is alleen een 'server' in de zin dat hij mijn computer van internet moet bedienen.

[Edit]
Ik heb uit pure wanhoop ;) de windhoos tovernaar te voorschijn gehaald en die de boel eens laten instellen zoals het hem bevalt, waarna ik de client heb veranderd naar DHCP.

De client krijgt steeds netjes (voor zover een totaal random nummer in de 192.168.0.x range netjes is als je ook standaard het eerst volgende IP kunt geven) een dhcp-lease aangeboden en het tussen computers met elkaar 'praten' (ssh/pingen) werkt prima.

Maar de client krijgt nog steeds geen internet toegang op gediend.

Het lijkt er trouwens dat de tovernaar niets aan de instellingen van de netwerkinterface op de windowsbak heeft veranderd, die staat in elk geval nog op dezelfde instellingen als eerder hierboven.

[ Voor 32% gewijzigd door Keeper of the Keys op 28-06-2005 10:23 ]

• Keeper of the Keys
//Een zachte schop

De share lijkt tot een bepaald niveau te werken, toen ik net de XP machine opnieuw opstarte werd er onmiddellijk een verbinding met internet gemaakt wat (denk) betekent dat de windows bak een verbinding maakte omdat de linux bak het internet op wilde...

[edit]
de lieve firewall zat erachter :(
nou zonealarm goed configureren.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Opgelost dus?

• Keeper of the Keys
Bijna, even howto van zonealarm en ICS opzoeken.

Vorig jaar draaide ik win2k en NIS2k3 dat gaf toen geen problemen dus dat zonealarm dat wel deed was eigenlijk niet bij me opgekomen.

[Edit]
Nou ik ben voorlopig maar teruggestapt naar alleen de Windows Firewall, ik heb geen zin in stelen en Zonealarm ondersteunt (in elk geval volgens de howto op hun eigen site) alleen in plus en pro.

rb338 heel erg bedankt trouwens! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Keeper of the Keys op 28-06-2005 17:48 ]

Pagina: 1