Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Klein vraagje i.v.m. tekening

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ga de volgende schakeling maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000070.gif
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/70

Een voeding om mijn subwoofer filter aan te sturen. En ik heb een paar vraagjes i.v.m het aansluiten. Waar moet de min op de condensators (C1 t/m 4) komen volgens de tekening? Is dat het zwarte balkje (wat ik denk maar niet zeker ben) of de witte?
De nul en het midden van de spoel worden met de aarding verbonden zeker?

Alvast bedankt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Min is 't zwarte balkje, de witte (open) is de plus :)

En hoe bedoel je "de nul en het midden van de spoel"? Er wordt helemaal niets met de aarding verbonden sowieso 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt langs rechts +15, 0 en -15 staan die loopt door tot die aansluiting in het midden v/d transfo maar vlak onder de transfo is hij verbonden met één zwart balkje, wat bedoelen ze daarmee? Kan je volgen of moet ik het ff aanduiden op de tekening?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Doorgaans zal men een grote weerstand (1Megaohm) zetten tussen massa en aarding, zo zal je weinig problemen hebben met aardlussen, en zal de aardlekschakelaar wel afslaan als de massa met een lijn van het stopcontact verbonden wordt.

Dat zwart balkje is massa (de nul volt), zo'n balkje met kleinere streepjes onder (soort driehoek) is aarding.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 27-06-2005 21:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik de massa dan het beste aansluiten? Met een megaohm naar de aarding gaan of gewoon niks doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de massa van mijn subfilter wel met de nul verbinden en verder niks doen. Iemand een beter idee?

• naftebakje
Met een megaohm naar de aarding. Als je problemen zou hebben met aardlussen (brom enzo) kan je die desnoods nog weghalen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt!

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

euhm..
hoeveel verbruikt je wooferversterker?want die klemmenregelaars hun stroom zal niet geweldig hoog liggen denk ik hoor..
kijk toch maar even op de datasheet van die 78L15

ik vond deze datasheet:

http://www.alldatasheet.c...t-pdf/view/ETC/78L15.html

maar ik zie nergens de max uitgangsstroom staan?

ok ander datasheet gevonden:

http://www.eleinmec.com/article.asp?20

max 0,1A ?!

Dat zal zeker niet voldoen!

[ Voor 45% gewijzigd door Lima op 28-06-2005 21:24 ]

Techno>Music

• naftebakje
In de 78L15 staat de L voor het vermogen, je hebt types tot 1A dacht ik. En in de datasheet staat een schema hoe je met een transistor ervoor kan zorgen dat er meer stroom kan lopen...basiskennis dacht ik.. (staat ook op linkje in TS, dat ze elk 100mA kunnen leveren)

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 28-06-2005 21:51 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

100mA zeg je nu zelf toch?
Dat is toch veel te weinig, en trouwens 1A is ook wel wat aan de lage kant denk ik.

je kan wel een transistor over je klemmenregelaar plaatsen, dan akn je idd meer stroom verkrijgen maar hoe dat werkt weet ik niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Lima op 28-06-2005 22:35 ]

Techno>Music

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

L i m a schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:20:
euhm..
hoeveel verbruikt je wooferversterker?want die klemmenregelaars hun stroom zal niet geweldig hoog liggen denk ik hoor..
Dat zal zeker niet voldoen!
De topicstarter heeft het over een voeding voor een subwoofer filter, niet een voeding voor een subwoofer...
En aangezien het filteren hier heel waarschijnlijk zal gebeuren op lijn niveau (anders gebruik je geen actieve filter, die dus een voeding nodig heeft), heb je niet veel vermogen nodig :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Idd, ik gebruik een lijnfilter voor een actieve sub. En i.p.v. 78L15's gebruik ik een NE5532, betere qualiteit en er zitten er al 2 in. Datasheet (pdf)

Edit: niet op letten verstrooidheidsfoutje

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 13:44 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

opes..
dat had ik niet gezien dat het over ene filter ging, ja dan is het zeker genoeg!
|:(

Techno>Music

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 01:12:
Idd, ik gebruik een lijnfilter voor een actieve sub. En i.p.v. 78L15's gebruik ik een NE5532, betere qualiteit en er zitten er al 2 in. Datasheet (pdf)
eh? sorry?

een NE5532 is een dual opamp (versterkertje) en een 78L15 een spanningsregelaar.
Totaal niet uit te wisselen hoor.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
darkmage schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:36:
[...]

eh? sorry?

een NE5532 is een dual opamp (versterkertje) en een 78L15 een spanningsregelaar.
Totaal niet uit te wisselen hoor.
Je kan een opamp gebruiken om een symetrische voeding te maken, maar die dingen kunnen maar weinig stroom leveren.

Dus een symetrische voedingen bouwen is veel slimmer.

Verwijderd

Topicstarter
Oke is die site nu fout of begrijp ik het niet? De 741 is er toch ook om te versterken? :? Ik heb alle componenten al van de filter en voeding , als ik tijd en een nieuwe soldeer bout heb zet ik 'm ineen. Hopenlijk begint er niks te stinken :7
...
Een datasheet van een 741 is te downloaden op de IC-Database pagina. Als je graag een betere geluidskwaliteit wil hebben, kun je twee 741's vervangen door een NE5532.
...
bron

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 12:09 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

In je vorige post had je het over het vervangen van de 78l15 door een ne5532, nu heb je het over het vervangen van de lm741's door een ne5532. Dat eerste zal wel een verstrooidheidsfoutje geweest zijn ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Ah sorry, idd mijn foutje, beetje stom ja |:( niks gezegd :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 13:42 ]

Pagina: 1