Commentaar op nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:17
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen. Nu ben ik niet zo Expert als het gaat om harde waren :P. Dus daarom aan jullie de vraag, wat zouden jullie hieraan veranderen? Kzit vooral te twijfelen over de videokaart? En kheb ook weinig verstand van moederborden :P. Dus brand maar los zou ik zeggen :)

PS: Ik ben niet echt een hardcore gamer, maar ik zou wel graag alle spellen kunnen spelen de eerste tijd... PC word dus vooral gebruikt voor office (word, outlook, photoshop, dreamweaver, msn, dvds, enz.). Maar ik wil ook wel graag op zijn tijd eens de nieuwste games kunnen spelen...

Processor:
Intel Pentium 4 630 (3 GHz)
Processor koelers 1 x
€ 245,00

Moederbord:
Asus P5AD2E Premium
+ IDE Controller 1 x
De-activeren

+ Controller SATA 1 x
De-activeren

+ Controller USB 1 x
De-activeren

+ FireWire Controller 1 x
De-activeren

+ Geluidskaart 1 x
De-activeren

+ Netwerkkaart 1 x
De-activeren
€ 199,00

Geheugen:
MDT DIMM 1 GB
€ 85,00

Behuizing:
Avance Line Midi-Tower Avance B031
€ 47,00

Voeding:
Fortron FSP-60THNP
€ 49,00

Grafische kaart :
Asus EN6600GT/TD
€ 179,00

Harddisk (S-ATA):
Maxtor 6L300S0 (300 GB)
€ 179,00

DVD-brander :
LiteOn SOHW-1693bl
€ 49,00

Case-fan:
2 Keer Arctic Case ventilator Pro TC
€ 4,50

Floppy:
NEC Floppydrive
€ 15,00

[ Voor 22% gewijzigd door Gemeni op 27-06-2005 21:23 ]

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Doe moeite om er ook bij te zetten waarvoor je pc gebruikt wordt
2. doe iets anders dan gewoon copypasten van een of andere bestellijst op een website.

Als het lijstje overzichtelijk is en je laat weten wat je met je pc doet, wil ik antwoorden. Lees eerst de forum regels aleer te posten...

edit: gamen is nogal vaag... moeten ze per se op de beste kwaliteit draaien, of is gewoon spelen van je spel al genoeg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Aangepast, ik hoef niet speciaal de allerhoogste resolutie en mooiste textures, zolang de gameplay ermaar niet onder leid... Dus dat ik niet de nieuwste spellen enorm schokkend speel met allerlei vage textures... Het spel moet dus gewoon goed kunnen draaien, alles op high is niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voila das al net iets handiger om antwoord op te geven...

1) Processor. Waarom een Intel ipv een AMD? AMD is even goed, goedkoper en kwa snelheid kan je zeker even snel als je vb een 3200+Venice koopt. Voordeel van de AMD is het stukken lagere stroomverbruik, resulterend in ook een stukje minder hitte in je kast. (Stel je bent een Intel freak: ikzelf heb eerst elke intel gehad die ooit op de markt geweest is, en heb onlangs eens een AMD'tje gekocht: probeer die ook eens, echt de moeite waard). Intel rendeert trouwens alleen beter dan AMD als je echt puur op rekenkracht voortgaat. De rest ben je met je AMD even snel of sneller voort.

2) Moederbord; zeker bij ASUS blijven, is een topmerk. De P5AD... pre is wel een bordje om DDR2 geheugen onder te hangen, wat ik van de prijs van je ram kan afleiden is dat het over DDR400 geheugen zal gaan, gaat daar niet bijster goed op werken. Als je intel neemt met dat moederbord, moet je ook naar DDR2 gaan. (Corsair en Kingston vind ik schitterend geheugen)

3) Voedingsmerk Fortron ken ik niet, als het geen A-merk is, ff zoeken, bij ons (belgië) vind je vlot Coolermaster voedingen voor 45€...

4) Je grafische kaart is geen wonder, maar voor de huidige nieuwste spelletjes te spelen moet ze echt niet tot het uiterste gaan. Deze kaart zal nog wel 2tal jaar meekunnen (gezien je zelf zegt dat hoogste kwaliteitsniveau niet echt moet)

5) 180€ voor een 300 gig... kan je dan niet voor een goeie 200€ naar 2*200 gig gaan en die dan in RAID hangen? gaat enorm veel sneller gaan, meer opslagcapaciteit en voor die 20€ meer...

6) DVDRW ok, msch een NEC als ie goedkoper is? zijn schitterende writers voor hun prijs (zolang je ze niet meer dan 25 exemplaren per dag laat branden, heb je der geen problemen mee :P)

7) Hang je der een externe floppy onder? die is gewoon veel te duur. Floppy mag je niet meer dan 10€ voor betalen, moet totaal geen merk zijn kwestie dat je dat msch 1 keer per 6 maand gebruikt (ik enkel voor bios te flashen).

Verder geen slecht systeem... veel succes met het kopen en bouwen dervan... moet wel zeggen dat je er niet de goekoopste winkel uit gezocht hebt... zelfs als je belg zou zijn... check ff de concurentie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Bedankt...

Kheb hem bij Alternate samengesteld, maar als ik het via bijvoorbeeld Sallandautomatisering doe word het er niet veel goedkoper op...

[ Voor 5% gewijzigd door Gemeni op 28-06-2005 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Verder niemand nog nuttig commentaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:11
Ehm, afgezien van het feit dat een topic omhoogschoppen binnen 24 uur niet erg gewenst is...

Intel's hebben grote behoefte aan veel geheugenbandbreedte. Ga dan ook voor 2 x 512MB i.p.v. 1 x 1GB zodat je kunt profiteren van Dual-Channel.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:21:
Verder niemand nog nuttig commentaar?
Of je het al gedaan hebt weet ik niet maar zo niet zou ik het AMD advies ten harte nemen aangezien een A64 3500+ betere keuze zou zijn dan je huidige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
K neig zelf toch erg naar intel, omdat ik vaak veel programmas tegelijk draai en minder game...

Maar welk systeem zouden jullie beter vinden als jullie konden kiezen, het volgende systeem of het bovenstaande systeem??

Pentium 4 630 3.0G 800FB 2MB LGA775 BOX
Kingston ValueRam 1Gb PC4200 533Mhz CL4 (KVR533D2N4/1G)
Asus P5WD2 Premium. 955X (PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
2 * Maxtor 200GB pata 7200rpm 8 mb Diamond Max 10
XFX GeForce 6600GT 256MB DDR3 PCI-e DVI/TV-out
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zilver
Spire Transparant Casing
Zalman Fanmate 2

Eventueel bij beide systemen 2 * 512 mb ram...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
"Maar welk systeem zouden jullie beter vinden als jullie konden kiezen, het volgende systeem of het bovenstaande systeem??"

Ieder kiest toch naar eigen budget en eisen? Je jaagt jezelf onnodig in de kosten.
Mijn 'nuttige' opmerkingen:
- Koop een goedkoper moederbord
- Koop een GeForce met 128MB, dat verschil wordt toch niet benut.
- 2*512MB of 2*256MB PC4200

EDIT: En eigenlijk zelf meer zoeken naar andere topics zou al veel helpen. De topictitel zegt ook al veel over de 'nuttige' inhoud. www.google.be of search van got

[ Voor 22% gewijzigd door Mizitras op 28-06-2005 12:55 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien is azerty een ideetje als webshop? Zou redelijk goedkoop zijn - maar alleen van horen zeggen heb ik dat, woon in Vlaanderen :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:40:
K neig zelf toch erg naar intel, omdat ik vaak veel programmas tegelijk draai en minder game...

Maar welk systeem zouden jullie beter vinden als jullie konden kiezen, het volgende systeem of het bovenstaande systeem??

Spire Transparant Casing
Zalman Fanmate 2

Als je veel meer programma's draait dan game dan maakt dat alsnog niet uit aangezien AMD niet lauter beter is in games maar ook in de rest.

Het enige waar Intel op dit moment een kleine maar dan ook echt een hele kleine fractie sneller in is is in het het compileren van DVD's rippen e.d.

Voor de rest is AMD een betere keuze.

Ikzelf heb ong 2 jaar gewerkt op een A64 3200+ en moet je bekennen dat het een hele stabiele en snelle machine is.

Heb nu een DUAL AMD Opteron 244 en dat is uiteraard helemaal snel en sterk.
Maarja dat kost ook een aardige duit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Mizitras schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:53:
"Maar welk systeem zouden jullie beter vinden als jullie konden kiezen, het volgende systeem of het bovenstaande systeem??"

Ieder kiest toch naar eigen budget en eisen? Je jaagt jezelf onnodig in de kosten.
Mijn 'nuttige' opmerkingen:
- Koop een goedkoper moederbord
- Koop een GeForce met 128MB, dat verschil wordt toch niet benut.
- 2*512MB of 2*256MB PC4200

EDIT: En eigenlijk zelf meer zoeken naar andere topics zou al veel helpen. De topictitel zegt ook al veel over de 'nuttige' inhoud. www.google.be of search van got
Ik heb graag een moederbord waar ik in de toekomst ook nog kan upgraden, daarom geef ik nu liever iets meer uit dan dat ik over een jaar weer opnieuw kan beginnen. De beide systemen zijn ongeveer even duur btw. 1024 mb ram wil ik graag hebben, omdat dit bij grafische toepassingen altijd van pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:50

Thandor

SilverStreak

Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:40:

Spire Transparant Casing
Zalman Fanmate 2

Mijn advies : AMD Athlon 64.

omdat ik vaak veel programmas tegelijk draai en minder game... is simpelweg geen argument om persé een Pentium 4 processor te nemen. De AMD Athlon 64 kan met lage latency's en de on-die geheugencontroller ook razendsnel werken.

Ik draai hier ook veel programma's tegelijk op mijn AMD Athlon XP. Als je zorgt voor 1GB RAM en het systeem goed configureerd kan dat ook prima :). Als je wilt multitasken is het echt niet 'Intel only' omdat de Pentium 4 hyperthreading heeft.

Een 'freak/fan' van een merk zijn is IMHO compleet nutteloos. Ga gewoon voor het systeem dat het beste is voor z'n geld. Daarbij spelen snelheid, warmteontwikkeling, oc'baarheid, features en prijs een rol. Er zullen vast nog wel wat meer dingen meespelen waar ik op het moment niet op kom ;)

1024MB RAM is tegenwoordig al het minimum voor een beetje PC vind ik. Ik heb al ruim 2 jaar 1GB Intern. Als ik op mijn MP3 PC (Met 512MB) veel geheugenvretende applicaties/games tegelijk doe is het goed te merken als het systeem door z'n geheugen is. Bij multitasken is het ook verstandig om wat meer te investeren in het geheugen (bv. 1024 ipv 512) dan in de processor (bv. 3000+ i.p.v. 3200+).

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 13:18 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
K, ik zal na denken over de CPU, maar als AMD nu niet zou bestaan en de Intel was de enige processorfabrikant, welke van de 2 systemen zouden jullie dan nemen??

Hangt dus voor een groot gedeelte af van moederbord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Dan nog 1 optie voor de amd fans...

Athlon 64 3200+ Skt 939 2000 FSB Boxed 512kb Venice
2 keer Maxtor 200GB pata 7200rpm 8 mb Diamond Max 10
XFX 6600GT 128Mb DDR3 PCI-Express
LG DVD RW+/- 16x Double Layer GSA-4163B Wit
Nec 1.44 mb Floppydrive zilver
X-Gear Xyclops 400 watt 20pin. 2x USB. 1x Firewire. 3 Casefans
Zalman Fanmate 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:22:
K, ik zal na denken over de CPU, maar als AMD nu niet zou bestaan en de Intel was de enige processorfabrikant, welke van de 2 systemen zouden jullie dan nemen??

Hangt dus voor een groot gedeelte af van moederbord....
Mijn P4 systeem : (*mocht ik P4 kiezen, op dit moment zal dat voorlopig niet gebeuren. A ik heb een nieuwe pc Dual Opteron :+, B mijn huidige keuze voor single cpu zou waarschijnlijk A64 3500+ zijn *)

P4 3,2 / 3,4 en dan ocen tot 3,6 / 3,8
(*zowiezo of je hem overclocked de ja of de nee zorg voor een goede koeling!*)

1GB DDR 400

GeF 6800Ge when in financial reach ;)

Anders gewoon voor een 3500+ kan je nog leuk ocen ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:34:

Zalman Fanmate 2
De AMD Athlon 64 3200+ heeft officieel geen ondersteuning voor 533MHz geheugen.
Wat je nodig hebt is DDR-SDRAM met 200MHz (400DDR). Als je wilt overclocken is sneller geheugen natuurlijk wel mooi meegenomen maar het is niet noodzakelijk.

Wil je een snel, niet overclocked systeem dat is 200MHz (400DDR) met lage latency's aan te raden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29

Zalman Fanmate 2
Heb jij dat thuis draaien? Hoe heb jij je processor eringekregen? _/-\o_

Ter info: het is een intel moederbord ;)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Gemeni schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 12:40:

quote]
Wow ik las het net het topic en ik zie cl4 staan, naar mij weten hoe lager de cl hoe sneller het geheugen..
Dus ik zou dat toch aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk is dat 533MHz geheugen DDR-II ;).
Het moederbord, wat FoutTM opmerkte, had ik ook nog niet gezien ;)

Het ziet er naar uit dat de TS zich nog even moet verdiepen in de soorten hardware.
Lees revieuws en bekijk computer configuraties van andere. Ook zie je bij veel onlineshops dat AMD en Intel in een aparte categorie staan. Dit geld ook voor moederborden (SoA/S754/S939/S478/LGA775 etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Heeft niks met AMD/Intel-fans te maken, wel met "Is hun product wel goed???".

Daarom heb ik een AMD desktop staan, terwijl mijn laptop een Intel Pentium-M (2 jaar geleden bestond Turion nog niet).

In de desktop-wereld is Intel jaren bezig met achter AMD aan te lopen en zal dat nog minstens 2 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

...en het is je al een paar keer verteld, maar kies voor 2x512MB ipv 1x1024MB, zodat je je geheugen Dual-Channel kunt draaien!

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe blijkbaar lukte het samenstellen eerst gewoonweg op goed geluk dat alles draaide... als je dan toch met alternate werkt op webshop, is het altijd handig om op een s939 cpu een s939 moederbord te gebruiken.

Neem gewoon die AMD, ik heb 3 Intel P4's gehad en ben de derde momenteel ook weer van de hand aan het doen voor een AMD, wsch een FX55.

Videokaartje is 128mb genoeg. 256 is alleen om es mooier te klinken voor wie er niets vanaf weet. Chipset is belangrijkste.

Verder: Pentium 4 moet je met DDR2 geheugen steken, AMD met DDR400 en zeker 2 latjes, omdat ze dan met een s939 in dual channel willen werken... serieuze prestatiewinst.

Ik zie trouwes dat je een boxed intel neemt... standaardkoelers durven bij warmer weer verschrikkelijke herrie maken, zonder dan nog eigelijk goed te koelen ook... neem een AMD met zo'n lekkere Zalmankoeler derop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 16:07:
[...]
Wow ik las het net het topic en ik zie cl4 staan, naar mij weten hoe lager de cl hoe sneller het geheugen..
Dus ik zou dat toch aanpassen.
Het gaat om DDR2 geheugen, daarbij zijn zulke hoge latencies normaal. Ik vind het zelf eigenlijk onzin om duur 533 MHz DDR2 geheugen te kopen terwijl goedkoop 400 MHz DDR geheugen met een lage latency een stuk sneller is. Voordeel van DDR2 op je mobo is natuurlijk wel dat je later evt makkelijk kan upgraden naar DDR2 800 MHz (of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 17:27:
hehe blijkbaar lukte het samenstellen eerst gewoonweg op goed geluk dat alles draaide... als je dan toch met alternate werkt op webshop, is het altijd handig om op een s939 cpu een s939 moederbord te gebruiken.

Neem gewoon die AMD, ik heb 3 Intel P4's gehad en ben de derde momenteel ook weer van de hand aan het doen voor een AMD, wsch een FX55.

Videokaartje is 128mb genoeg. 256 is alleen om es mooier te klinken voor wie er niets vanaf weet. Chipset is belangrijkste.

Verder: Pentium 4 moet je met DDR2 geheugen steken, AMD met DDR400 en zeker 2 latjes, omdat ze dan met een s939 in dual channel willen werken... serieuze prestatiewinst.

Ik zie trouwes dat je een boxed intel neemt... standaardkoelers durven bij warmer weer verschrikkelijke herrie maken, zonder dan nog eigelijk goed te koelen ook... neem een AMD met zo'n lekkere Zalmankoeler derop...
De nieuwe spellen gebruiken de 256 MB van de grafische kaarten wel. Nu is het de 512 MB kaarten die een beetje overkill zijn. Maar dat zal over een jaartje ofzo wel weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk je echt dat een 6600gt wat aan meer dan 128 mb heeft? Ik denk dat dat pas op gaat vanaf de huidige topkaarten. (in het geval van nvidia vanaf de 6800gt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je kaart natuurlijk weinig meer kost met 256 ipv 128 mb geheugen kan je nog altijd die 256mb kopen... als je ze na jaartje wegdoet in 2dehands is dat veel makkelijker aan hoge prijs kwijt te raken aan mensen die der niets vanaf weten... heb zo onlangs nog een FX5200 verkocht, en daarmee een FX5700 nieuw gekocht... deftige ruil :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Waarschijnlijk gaat het dan worden

2*512 mb ram ddr 400mhz
Zalman Fanmate 2

Nog ff moederword zoeken wat wel past :P --> Asus P5WD2 Premium. 955X (PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)

Welk moederbord raden jullie me aan... IIG Lan, sound en moet natuurlijk passen bij setup (dus SATA en PCI Express)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
Dan moet je op zoek naar een bordje met Nvidia nForce4 of een VIA KT890 chipset. Waarom gebruik je trouwens geen s-ata harde schijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemeni
Is nog oude versie, had idd de pata schijven al vervangen voor 2 sata schijven op raid 0

Dit is op dit moment wat ik wil :P

2 keer Corsair 512MB DDR400. LED XMS. DDR400. Cas2 3200Pro
Asus A8N-SLI Nforce4 Ultra Skt 939
2 keer Maxtor 200GB SATA 7200RPM 8MB Diamond Max 10
ASUS Geforce N6600 GT 128MB PCI-Express TV-out. DVI
Zalman Fanmate 2

Maakt het trouwens nog veel uit welke ram ik neem?
En als ik de SLI functie wil gebruiken moet ik ckers ook een SLI videokaart hebben? :/

[ Voor 82% gewijzigd door Gemeni op 29-06-2005 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 13:33
Heb jij de FAQ van dit subforum wel gelezen? Het is niet de bedoeling dat je hier een lijstje neerzet en dat wij daar maar wat op vuren. Je mag eerst zélf wel het een en ander aan onderzoek doen. Aan je vragen te zien (heb ik een SLI kaart nodig voor SLI?), je lijstjes die je continu aanpast met dingen die o.a. totaal niet samengaan (een P4 bord et een AMD cpu) etc. etc. ben ik overtuigd dat je maar bitter weinig aan wat vooronderzoek hebt gedaan. Doe dat eerst en kom dan met specifiekere vragen (zo heeft het steeds weer posten van een DVD of floppy drive geen enkele zin wanneer het je voornamelijk om het moederbord, cpu e.d.te doen is).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.