[batterij] indicator klopt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:35
Een tijdje geleden heb ik de oude notebook (IBM T21) overgenomen van mijn vader. Ik zocht namelijk een goedkoop mobiel systeem dat niet al te duur was. En aangezien deze PIII-800 met 256MB geheugen en 20GB harddisk meer dan genoeg was, had ik mijn keuze snel gemaakt.

Het enigste nadeel (zoals bij de meeste 2e hands laptops) was dat de batterijen niet al te goed meer waren. 1tje werkte nog maar 20 minuten en 1tje nog 40.

Dus ik ben het internet afgestruind, op zoek naar een nieuwe batterij. Natuurlijk niet met de verwachting dat deze 100% zou werken.

Na een uurtje zoeken had ik wat gevonden voor een schappelijke prijs (85 euro). Dus meteen besteld en een paar dagen later lag deze in de bus (niet letterlijk, er werd aangebeld).

Na de eerste keer laden werkte de batterij maar een half uurtje. Dat was even schrikken dus, want dat was slechter dan mijn beste batterij van 3 jaar oud. Maar de tweede keer was al een stuk beter. De batterij bleef ruim een uur werken voordat ik een waarschuwing kreeg.

Wat mij echter opviel was dat de indicator meteen van 50% naar 1% spong. Dus ik dacht: even de waarschuwing uit zetten en kijken hoe lang die batterij nog werkt. Tot mijn verbazing bleef de batterij nog een half uur extra werken terwijl de indicator op 1% bleef staan.

Nu had ik verwacht dat na een aantal keer laden en ontladen de batterijstatus beter uitgelezen zou worden. Maar nu ben ik een paar weken verder en nog steeds klopt de status niet. Soms springt hij van 70% naar 1% en soms pas vanaf 40%. De notebook blijft wel consequent een 1,5 tot 2 uur werken als ik em op 1% laat staan.

Voordeel: een goede batterij.
Nadeel: ik kan niet voorspellen wanneer dat ding uit gaat vallen.

Dan nu eindelijk mijn vraag: Is er een manier om die batterij status weer goed uit te laten lezen? Wat ik ook graag zou willen weten is wat dit nou veroorzaakt. Wordt de status niet uitgelezen door de kracht van de accu te meten? Of wordt dit door een soort "tellertje" gedaan?

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Heb je de batterij al gecalibreerd? Meestal is daar een optie voor in de BIOS :)

Yes - OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Ik heb net even mijn hele BIOS doorgeploegd, maar er is geen calibratie optie aanwezig. Het betreft ook een nogal oude laptop.

Wat ik trouwens ben vergeten te melden: zowel de indicator van de notebook als die van Windows als die van Linux geven een verkeerde status aan. Het lijkt dus een hardwarematig iets te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Ik kon niet zo snel iets vinden over een calibratiefunctie op die IBM's, maar misschien heb je wat aan deze pagina, inclusief een link naar een programmaatje om de health status van de batterij te checken:

http://www-307.ibm.com/pc...nt.do?lndocid=PFAN-3QNQJN

Yes - OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Probeer anders Battery Doubler (www.dachshundsoftware.com zo uit mn hoofd)

Laad de accu volledig op en start de tool, trek de stekker uit je laptop, doe het scherm dicht en laat hem lekker zn gang gaan, als de accu leeg is sluit de laptop zichzelf af en is de calibratie voltooid.

Nu start je je laptop al ladend weer op, je laat hem volladen en je accustatus is weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Kijk, daar heb ik wat aan. :)

Op die IBM site heb ik wat officiele power management tools gedownload, daarmee werkt de batterij wel langer, maar de indicator klopt nog steeds niet.

Vanavond als ik weer thuis ben zal ik wel even kijken naar Battery Doubler. Zoals op de site te lezen valt zou die de calibratie van de batterij moeten kunnen repareren. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Mensen, geloof het of niet, maar het heeft gewerkt! Ik heb de batterij volledig opgeladen, daarna de batterij opnieuw laten calibreren door Battery Doubler.

De indicator klopt nu (bijna, maar goed genoeg) precies met de overgebleven batterijduur en verspringt niet meer van halverwegen naar 1%.

Hij kwam elke keer met een melding dat ik het programma'tje moet kopen na 20 keer gebruiken, dus ik heb em wel even op non-actief gesteld na het calibreren.

Voor mensen die wat langer met hun batterij willen doen is SpeedSwitch XP een erg handige tool, mijn batterijduur ging er met zo'n 50% op vooruit bij wat internetten en chatten. Bij intensief gebruik is het verschil te verwaarlozen, maar het is toch handig.

Bedankt voor jullie hulp. :)

Pagina: 1