En of ik rond de 80 watt of 150 watt moet gaan zoeken.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
maar een versterker van 4x125W op 8ohm waarvan er maar 2 kanalen aangesloten zijn levert (bij normale aansluiting 2x 125W stereo op.
of 250W mono als je ze brugd op een sub van 8ohm.
vraag 2: Db`s worden zeker niet meer bij stijging van ohm (weerstand box), maar minder.
Hoe minder weerstand de speakers hebben hoe meer vermogen de versterker levert en hoe zwaarder de versterker word belast en hoe luider de speaker zal gaan.
[ Voor 20% gewijzigd door Gray|IA op 27-06-2005 21:40 ]
Ik denk niet dat het een 5.1 receiver is, gezien de tekst 'stereo-receiver'
[ Voor 20% gewijzigd door Barry|IA op 27-06-2005 22:23 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Nouja, dan doe het het rekensommetje met 2 uitgangen
Anoniem: 30670
ARF lastig dit! Nouja ben ook nog maar een noobie
Ik zal er deze keer wat dieper op ingaan ik heb toch even niks te doen, mijn speakers staan te drogen
Nee, 500 Watt is het verbruik van de versterker. Dit heeft verder helemaal niks te maken met het uitgangsvermogen. Een versterker is gemaakt om geluidsignalen te versterken. Je stopt er een signaal in en vervolgens wordt deze versterkt. Echter is hier veel vermogen voor nodig, terwijl er ook wat vermogen ''opgevroten'' wordt door componenten in de signaalweg. Aan het einde van de signaalweg, is er een bepaald vermogen over, dat is je uitgangsvermogen (efficient).Anoniem: 115614 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:03:
500 watt.
Betekent dat als, kanaal A aanstaat, met 2 boxxen ?
Dan de wattage per box 500 / 2 = 250watt is. ( op 4 ohm )
Er bestaan geen ''kanaal A + B''. B is gewoon doorverbonden met A.En kanaal A + B per aangesloten box.
De wattage per box 500 / 4 / 2 = 62,5watt ( op 8 ohm )
Hoe hoger de weerstand (Ohm), hoe minder efficientie. Dus minder geluid. Simpel, he?2e Vraag:
Veranderd de aantal Dbs ( luid heid geluid ), bij OHM stijging ??
[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 27-06-2005 23:18 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Als je dat nou ook effe meteen in je startpost had vermeld, dat zou handiger zijn. Gewoon vragen: "Welke speakers kan ik aansluiten als ik A+B wil gebruiken?"Anoniem: 115614 schreef op maandag 27 juni 2005 @ 21:11:
Ja maar dan weet ik wat voor een boxxen ik moet kopen.
En of ik rond de 80 watt of 150 watt moet gaan zoeken.
Simpel (en het staat grotendeels op je versterker):
Als je A+B gebruikt dan sluit je 4 speakers die 8-16 Ohm impedantie hebben aan.
Als je nooit A+B gebruikt maar alleen A of B dan sluit je speakers aan die 4-16 Ohm impedantie hebben aan.
Wees niet bang, als je het anders doet dan hier staat gaat er bij normaal gebruik echt niets stuk.
Als je overigens A+B gebruikt, dat is doodnormaal parallel schakelen van speakers en word het beschikbare vermogen verdeeld. Voorwaarde bij gebruik van A+B is dan ook dat je soortgelijke speakers neemt, anders gaat de ene harder dan de andere en dat is niet wat je wilt schat ik zo in.
Het vermogen van je versterker kan je opzoeken in de documentatie (al dan niet online), mijn inschatting is ten hoogste 2x 100Watt.
Als je speakers bij je versterker uitzoekt dan kan je deze het beste met 'ondervermogen' uitzoeken. Dus als je versterker inderdaad 2x 100Watt kan leveren, dan kies je bijv. 2x 80Watt (A of
Als je speakers aanschaft die een hoger vermogen trekken dan je versterker 'aankan': bij normaal gebruik (dus niet volume op oorlogssterkte) gaat dat allemaal prima.
[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 28-06-2005 00:13 ]
Alles kan stuk.
Speakers trekken geen vermogen. Een speaker kun je vrijwel altijd slopen, ongeacht het vermogen van de amp. Wat je er voor speakers op zet maakt dus weinig uit. Dat speakers "met meer vermogen" zwaarder zouden trekken is volslagen onzin.remco_k schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:10:
Als je speakers bij je versterker uitzoekt dan kan je deze het beste met 'ondervermogen' uitzoeken. Dus als je versterker inderdaad 2x 100Watt kan leveren, dan kies je bijv. 2x 80Watt (A ofof 4x 40W (A+B) speakers.
Als je speakers aanschaft die een hoger vermogen trekken dan je versterker 'aankan': bij normaal gebruik (dus niet volume op oorlogssterkte) gaat dat allemaal prima.
Nou dan mag je mij uitleggen hoe een versterker werkt.deepspace schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:18:
[...]
Speakers trekken geen vermogen. Een speaker kun je vrijwel altijd slopen, ongeacht het vermogen van de amp. Wat je er voor speakers op zet maakt dus weinig uit. Dat speakers "met meer vermogen" zwaarder zouden trekken is volslagen onzin.
'Pompt' hij dan vermogen de speaker in? Ik dacht toch van niet - Hoe weet die versterker dan wat er naar de speaker moet, vertel jij 'm dat?
Een gloeilamp van 100Watt trekt toch ook 100Watt van je netspanning, net zoals hij een bepaalde stroom trekt van je netspanning? Het is toch niet zo dat de schakelaar of de fitting 100Watt in die lamp staat de stoppen omdat die schakelaar of fitting dat leuk vind? De lamp bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen en dus ook hoeveel vermogen er verbruikt word bij een bepaalde net-spanning. Datzelfde gaat bij speakers op en anders heb ik het al m'n hele leven verkeerd begrepen.
Dus volgens mij regel je met de volume knop van de versterker de amplitude van de sinus naar de speaker, de speaker 'verbruikt' een hoeveelheid stroom en daaruit vloeit een verbruikt vermogen voort.
Ben het overigens met je eens dat je een speaker altijd kan slopen. Vaak het gevolg van een clippende versterker. Maar nogmaals, je moet het redelijk bont maken wil je dat voor elkaar krijgen (als je enigszins fatsoenlijke spullen hebt en wat gezond verstand/gehoor).
Alles kan stuk.
zal 50W rms geven op 2 speakers van elk 8ohm (het maakt niet uit of die speakers 2000W rms hebben of slechts 200Wrms)
Wanneer men speakers heeft van 4ohm (caraudio) zullen deze 2x 100W rms ontvangen, het maakt alweer niet uit of de speakers 2000 of 200W rms hebben)
(Op voorwaarde dat de amp 4ohm stabiel is want je gaat de amp zwaarder belasten)
Speakers op 2, speakers op 1 ohm. telkens een verdubbeling van het vermogen, (maar dan spreke we denk ik alleen nog over caraudio en subs ipv speakers)
Het geleverde vermogen aan een speaker is dus enkel te veranderen door een zwaardere versterker te kopen of de impedantie(ohm) van de speaker te verlagen.
bvb een set van 2 speakers 80Wrms kan gerust een versterker aan van 2x 100Wrms dit geeft een beter en `dynamischer` geluid.
Bij subs is dit zelf nog meer.
Natuurlijk moet het wel redelijk kwaliteit zijn (Focal,RF,JBL enz), geen remco stuff dus (climax, marquant ,B52 enz)
Ik denk dat dit ook voor de homeaudio geld?
Nergens een vakgebied waar zoveel fabeltjes ronddwarrelen als in de audiowereld.Gray|IA schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 03:38:
In de Car-audio is het trouwens aangeraden om een zwaardere versterker te gebruiken dan de RMS waarde van de speaker.
[..]
Ik denk dat dit ook voor de homeaudio geld?
Stel je hebt 100 Watt luidsprekers, een 75 Watt versterker en een 125 Watt versterker. Laten we voor de eenhoud van het voorbeeld even stellen dat beide versterkers identiek zijn opgebouwd, alleen heeft ene een groter uitgangsvermogen.
Wanneer je de 75W aansluit en pakweg voor 50% uitstuurt zal de luidspreker het geluidssignaal zonder problemen of vervorming weergeven. Wanneer hetzelfde volume door de 125W versterker wordt geleverd zal dit identiek hetzelfde geluid opleveren. Immers, de amplitudes van het signaal zijn gelijk, en aangezien we van eenzelfde versterkerontwerp uitgaan zullen er ook geen verdere afwijkingen zijn (in de praktijk is het natuurlijk niet zo eenvoudig om identieke amps te vinden met een verschillend vermogen, maar ga er maar van uit dat er meer kwaliteitsamps te vinden zijn in het laagvermogensegment dan in het hoogvermogensegment).
De situatie verandert echter wanneer we de grenzen van de hardware opzoeken. Wanneer we de 75W amp voluit uitsturen zou je denken dat dit geen probleem mag vormen voor de 100W luidsprekers. Niets is minder waar. Versterkers beginnen vaak al vanaf driekwart van hun uitgangsvermogen clipping te vertonen en tegen volle uitsturing kun je er vanop aan dat het uitgangssignaal continu vastloopt tegen de voedingsspanning. Is dat dan erg buiten dat het slechter klinkt? Ja, clipping doet een signaal naar een blokgolf neigen. Een blokgolf is echter een golfvorm met een zeer hoge energetische inhoud en door de hoge flanksteilheid zal een groot deel van dit vermogen door het filter in de luidspreker naar de tweeters worden gestuurd die hier totaal niet op berekend zijn. Gevolg? Veel kans op permanente beschadiging van de tweeters.
Met de 125W versterker is natuurlijk duidelijk dat op volle uitsturing eveneens ongewenste rookeffecten zullen optreden in de 100W luidsprekers omdat je de hele zaak overbelast. En als ze al niet opsmoren omwille van een veiligheidsmarge, dan zal er alleszins wel aanzienlijke vervorming optreden doordat de speakers buiten hun specificaties gebruikt worden.
Wat moeten we hieruit onthouden? Binnen het niet-overstuurde werkgebied van versterker en luidspreker zal er geen verschil zijn tussen beide versterkers! Dus het maakt niets uit of je de 75W of 125W versterker neemt als je rekening houdt met dat werkgebied. De 125W zal natuurlijk wel iets luider kunnen spelen omdat die z'n niet-clippende werkgebied verder doorloopt dan dat van de 75W.
Verschillen in geluidskwaliteit zijn echter fabeltjes of zijn puur toe te schrijven aan het feit dat men de werkgebieden niet respecteert. Het is geen enkele moeite om door zaken als clipping een astronomisch dure versterker veel slechter te laten klinken dan eentje uit een low budget keten.
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.
Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van de inperpretatie en definitie. Met trekken bedoel ik, dat iets actief kan trekken, zoals een auto een aanhangwagen trekt. Een speaker is volledig passief, en zorgt gewoon voor een impedantie die ervooor zorgt dat de amp meer of minder stroom moet leveren bij een bepaald volume. Als je even letterlijk een pomp neemt, die water door een pijp moet pompen: De pomp weet ook niet wat er naar de pijp moet. Toch zal de pomp met een dunnere buis meer werk moeten verzetten dan met een dikkere met gelijke spanning. Immers de dunnere pijp zorgt voor meer weerstand zodat de pomp het moeilijker heeft. Nu ga je toch ook niet zeggen dat de de buis vermogen trekt of wel?remco_k schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 01:09:
[...]
Nou dan mag je mij uitleggen hoe een versterker werkt.
'Pompt' hij dan vermogen de speaker in? Ik dacht toch van niet - Hoe weet die versterker dan wat er naar de speaker moet, vertel jij 'm dat?.
Daarnaast, die getalletjes op speakers hebben niks met trekken of pompen te maken. Die hebben een puur thermische achtergrond. Het is echt niet zo dat de speaker per definitie dat getalletje van de amp trekt. Het is gewoon met maximum wat de streekspoel aankan zonder dat ie kapot gaat (als ie niet al veel eerder defect raakt doordat ie de poolplaat te vaak gezien heeft. Wil je het over trekken of pompen hebben, dan moet je kijken naar de impedantiegrafiek.
@Mahi: mooi verhaal
[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 28-06-2005 09:31 ]