[FlashMX2004] Text keuze?

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 23:00

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hey, ik had (alweer) een vraag waar ik helaas niet alleen kan uitkomen.

Ik ben bezig met een flash portfolio, lukt wel aardig goed etc, maar nu ben ik bij de content beland.

http://www.wiking-clan.nl/peter/flash/inhoud.html

Als je klikt op portfolio dan krijg je een paar buttons waar je op kan klikken, die buttons doen nu nog niet zoveel maar dat komt nog ;).

Wat ik in mijn hoofd heb is een lange movieclip te heben met de tekst er in waar de buttons naar linken. Want ik wil dus dat als er op een button is geklikt dat die movieclip wordt gespeeld en naar de stuk tekst gaat waar de button is naar gelinkt.

Het is een beetje moeilijk uit te leggen, dus heb ik een bestandje gemaakt dat mischien helpt.

http://www.wiking-clan.nl/peter/test.html
http://www.wiking-clan.nl/peter/test.fla

Aan de linkerkant staan 3 buttons, die buttons verwijzen naar een frame waar dus een stukje animatie zit waar de tekst het beeld in komt. Als je ze van boven naar beneden aan klikt ziet het er uit zoals ik wil, maar dat gaat natuurlijk niet op van beneden naar boven.

Bedenk net de vraag, hoe kan ik de text naar boven en onder laten bewegen als je op een button klikt?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
de postitie van je text vlak verandere na click op een button, verder kan je gebruik maken van een "mask" om het deel wat je niet ziet weg te filteren

zoek maar eens op flash, scoll, tutorial, dan vind je genoeg hints.

verder is het een stuk beter als het grootste gedeelte van je site gewoon script en niet gebruik maakt van tweens, voor dingen die met 1 regel script gedaan kunnen worden.

offtopic:
is het echt nodig om 4 verschillende topics in 4 dagen aan te maken voor 1 website?

[ Voor 45% gewijzigd door Niakmo op 27-06-2005 18:30 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ja ach, het is wel zo makkelijk om verschillende topics te maken over verschillende onderdelen, als ik het niet had gedaan had jij vast niet in het andere topic gekeken ;).

Ik had het zelf ook al bedacht met scrolling en masking, maar ik wist niet dat je met de scrolling manier ook met 1 klik naar een bepaalde stuk tekst kon gaan, zal het even uitzoeken.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
je kan gewoon een functie maken dat hij dan steeds 1 px opschuift tot dat hij op zijn plaatst is, hoef je ook geen tween meer te maken.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hoe kan ik dan aanduiden waar die tekst heen moet gaan als ik op een button druk?

Heb net gezocht naar "one click text scrolling flash" op google.com maar de enige tutorials die ik kan vinden zijn de "standaard" scroll boxen, waar je met je muis klikt en dat die dan 1 regel omlaag gaat, niets over hele stukken naar beneden etc.

Waarschijnlijk gewoon zelf zo'n text scrollboxje in elkaar zetten, dat zal een hoop verklaren zeker, over hoe ik de box naar een bepaald punt kan laten springen? Zal vanavond weer ff kijken.

Goede tips zijn nog steeds welkom :)

[ Voor 90% gewijzigd door MrVegeta op 27-06-2005 19:20 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Even een bumpje.

Ik weet nu wel hoe je zo'n text box in elkaar kan zetten maar dat helpt nog niet echt met het probleem wat ik nu heb.

Ik wil dat als je op de button "contact" drukt dat die naar een bepaald punt gaat in een movieclip, dat punt is waar de tekst contact staat.

Dus bijvoorbeeld, je hebt in een movieclip alle text staan etc. Die movieclip wil ik door het beeld hebben scrollen als iemand op een button drukt, dat die button dan het gedeelte opzoekt met dat stuk text er in. Maar ook moet die text naar onder kunnen scrollen als er op een andere button wordt gedrukt (bijvoorbeeld als de text die aan die button is gelinkt boven de text waar de movieclip nu staat).

Kan iemand mij even wat hints geven?

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
Wat je wilt is een movieclip tweenen (je kunt het ook scripten maar in jouw geval denk ik dat tweenen al moeilijk genoeg is). Er zijn een paar dingen die je daar voor nodig hebt (lees: die je in de help of google moet opzoeken):

- tweens maken (google: flash mx motion tweens)
- movieclips masken (google: flash mx mask movieclip)
- simpele button acties waarmee je naar een bepaald frame in de tijdlijn springt (google: flash mx gotoAndPlay // flash mx onRelease function)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ja dat kan ik allemaal wel.

Alleen sinds wanneer kun je op de timeline heen en weer, dat het zichtbaar is?
Normaal is het dat hij van bv frame 40, naar 20 gaat dat die er "plop" heen gaat, ipv het achteruit spelen?

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-03 23:22
ook dat kan, met bvb:
this.onEnterFrame = function() {
gotoAndPlay(_currentframe-1);
};

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ok, dat wist ik nog niet :) bedankt.

Iig, ik ben alweer bezig met een andere manier, gewoon met MC te text 1 voor 1 aanroepen met een button, kon ik ook wel en leek me wel makkelijker.

Nu zit ik wel flink te prutsen in flash en ik heb het gevoel alsof ik het niet echt goed doe.

Ik heb een MC gemaakt die "mov. but-periode1" heet in deze movieclip staat deze as.
code:
1
2
3
4
this.onRelease = function(){ 
    _root.movperiode.nextLabel = "periode1";
    _root.play();
}

Zoals je kunt zien "probeer" ik dus een andere movieclip aan te roepen, en daarin moet die een label gaan afspelen genaamd "periode1".

De MC heeft ook de instance name, movperiode en hij staat ook op de main timeline, maar niet vanaf frame1 maar op frame 76. Nou is het vreemde dat als ik op de button klik waar die AS van boven instaat dan gaat hij naar de main timeline en speelt ie de label "portfolioin" ipv, de movieclip movperiode en daar label "periode1"

Weet iemand waarom?

Nou ja ik heb het al voorelkaar, " _root.play();" moest ook de MC naam voor :)

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 29-06-2005 12:06 ]

Pagina: 1