DFI P5BV3+ mobo bootprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb hier een oud beestje staan met een DFI P5BV3+ moederbord. Ik wil op dit systeem naast Windows 98SE ook nog DOS-games spelen. Belangrijke voorwaarde daarvoor is dat mijn toetsenbord werkt...

Het toetsenbord is een USB-toetsenbord en aangezien het mobo enkel een DIN-aansluiting heeft voor een toetsenbord rest me geen andere keuze dan het toetsenbord dus via USB aan te sluiten. Om het keyboard onder DOS draaiende te krijgen, moet ik dus de BIOS USB support aanzetten.

Probleem is dus dat de computer in een reset-loop terecht komt zodra die functie is ingeschakeld. Het systeem start op, telt geheugen, wil vervolgens doorstarten maar dan *piep* een reboot.

Met BIOS USB Support uitgeschakeld start het systeem wel door, maar dan werkt het toetsenbord dus niet.

Vaag probleem dus. Zou het een conflict kunnen zijn met de ATi Rage II+DVD PCI videokaart en/of de Soundblaster 16 ISA geluidskaart? Of wellicht een ander probleem?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33

Thandor

SilverStreak

Het toetsenbord is een USB-toetsenbord en aangezien het mobo enkel een DIN-aansluiting heeft voor een toetsenbord rest me geen andere keuze dan het toetsenbord dus via USB aan te sluiten
Dan lijkt mij het verstandiger om een verloopstukje, of nog beter : een ander toetsenbord aan te schaffen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.digisoft.cz/foto/553.jpg

Gebruikte ik ook op mn DFI P5BV3+

• Thandor

Thandor

SilverStreak

En dan nog een convertor van USB naar Mini-din ;)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 27 juni 2005 @ 18:43:
En dan nog een convertor van USB naar Mini-din ;)
Hmmm... USB -> PS/2 -> Mini-DIN. Ik heb zo'n voorgevoel dat dat niet gaat werken... :)

Ennuh... een ander tobo aanschaffen voor een systeem dat ik een paar keer per maand gebruik vind ik echt niet de moeite waard.

Daarnaast zou BIOS USB Support gewoon normaal moeten werken.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Wildfire schreef op maandag 27 juni 2005 @ 19:18:
[...]

Hmmm... USB -> PS/2 -> Mini-DIN. Ik heb zo'n voorgevoel dat dat niet gaat werken... :)

Ennuh... een ander tobo aanschaffen voor een systeem dat ik een paar keer per maand gebruik vind ik echt niet de moeite waard.

Het kan best zijn dat het niet gaat werken. Het past iig wel :+
Een toetsenbordje is tweedehands niet zo duur meer ;)

En zover ik weet is USB support op oudere moederborden niet altijd even best :X

Verwijderd

als je echt wilt weten waar het in zit, start dan zo kaal mogelijk op

1 reepje mem
videokaart agp/pci
etc

en plug alles 1 voor 1 bij tot je de dader vindt

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 19:59:
als je echt wilt weten waar het in zit, start dan zo kaal mogelijk op

1 reepje mem
videokaart agp/pci
etc

en plug alles 1 voor 1 bij tot je de dader vindt
Zal ik morgen eens proberen... maar het enige wat ik eruit kan halen is de geluidskaart... ik heb er namelijk al maar één reepje RAM in zitten en verder alleen de video- en geluidskaart.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[...]

als dat USB->PS/2 verloopstukje bij dat toetsenbord zat dan gaat dat gewoon werken.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 27 juni 2005 @ 20:16:
[...]

als dat USB->PS/2 verloopstukje bij dat toetsenbord zat dan gaat dat gewoon werken.
Was een Logitech Internet Navigator keyboard, met verloopstukje van USB -> PS/2 ja. Als het kan werken, dan ga ik wel op zoek naar een PS/2 -> mini-DIN verloopje...

(btw, is het nou DIN of mini-DIN? Wat is het verschil?)

Verwijderd

Mini din is ongeveer de helf qua grootte.
Volgens mij is de pinout gelijk

DIN vond je op echt oude PC,s zoals 486 enzo, vanaf de Pentium 2 kwan Minidin in.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:39:
Mini din is ongeveer de helf qua grootte.
Volgens mij is de pinout gelijk

DIN vond je op echt oude PC,s zoals 486 enzo, vanaf de Pentium 2 kwan Minidin in.
Hmmm, dit is een Super Socket 7 systeempje. Ik zal 's bij DFI kijken wat voor aansluiting het nou precies is.

-- Edit: damn. De handleiding noemt het gewoon een AT keyboard aansluiting. Dan morgen maar 's opmeten en de specs van mini-DIN opzoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2005 00:46 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

[...]

Hmm die 5,- voor een toetsenbordje dus niet de moeite waard? Man je topic hier heeft nog meer tijd gekost dan die 5,- :P

Hey en als het echt niet lukt ruil ik mijn oude DIN toetsenbord hier zo om voor jouw USB hoor. ;)

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Fart schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:46:
[...]

Hmm die 5,- voor een toetsenbordje dus niet de moeite waard? Man je topic hier heeft nog meer tijd gekost dan die 5,- :P

Hey en als het echt niet lukt ruil ik mijn oude DIN toetsenbord hier zo om voor jouw USB hoor. ;)
En dan mijn AMD Athlon 64 systeem (m'n hoofdsysteem, dat AMD K6-2/333 systeempje gebruik ik maar een paar keer per maand) zonder fatsoenlijk toetsenbord laten zitten?

Het is gewoonweg zo dat ik mijn Logitech Internet Navigator wil kunnen gebruiken op zowel mijn hoofdsysteem als het K6-2 systeempje... :)

Plus ik kan het niet hebben dat het inschakelen van BIOS USB Support de PC in een eindeloze reset-loop laat komen... ik heb zojuist nog getest met enkel de videokaart, maar ook toen bleef het probleem aanwezig.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2005 00:56 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

AT Keyboard is dus DIN.
Er zijn ook Pentium II moederborden die met het AT formfactor zijn uitgevoerd. Deze hebben ook DIN aansluitingen voor het toetsenbord.

AT Keyboard was vanaf de eerste AT te vinden (Doh :+). Dat wil zeggen, vanaf de 80286.
De 'nieuwste' moederborden die ik met DIN heb gezien waren Slot 1 en Super Socket 7 moederborden.

De 8088/8086 (XT's) hadden een XT-Keyboard. Ook DIN. Een XT keyboard past ook in een AT-Keyboard-DIN om het zo maar ff te noemen connector.
Oudere toetsenborden hadden vaak een switch onder het bord om te wisselen tussen AT en XT modus :)

Pagina: 1