Gemini X3 versterker, ventilator problemen

Pagina: 1
Acties:

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb hier een versterker van Gemini, type X3, een 19" versterker. Hiervan is de ventilator kapot gegaan en met het warme weer heb je hem echt nodig: de versterker was oververhit geraakt en ging in de beveiliging.

Het type van de originele ventilator is een D80SH-24, een 80mm DC 24v, 0,19A ventilator. Zojuist heb ik bij de electronica-zaak een nieuwe 24v 80mm ventilator gehaald. Deze blaast prima maar de versterker schiet direct in zijn beveiliging. Als ik de defecte (originele) ventilator terugplaats dan gaat hij niet in de beveiliging.

De ventilator die ik heb gekocht heeft de volgende specificaties:

Merk: Sunon
Type: KS2408PTS1-6
DC24V - 3.4W

Gemini wil mij geen originele ventilator toesturen (die ik eigenlijk helemaal niet wil hebben vanwege de slechte kwaliteit). Maar wat zou ik moeten doen om mijn versterker weer werkend te krijgen? :?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je ook nog ff een NTC aansluiten oid.. Kan best zijn dat deze al in de oude ventilator zat...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

ik denk dat deze fan niet genoeg stroom trekt en daarom de versteker denkt dat deze stuk is en meteen in de beveiliging schiet. die oude fan trekt bijna 5 watt en deze maar 3,zoveel. mik der eens een weerstand extra overheen om die last na te bootsen.

• Gash
Bedank voor de snelle replies!
Ik vermoedde inderdaad ook al zoiets, ik ben helaas geen technicus maar wat solderen lukt me wel. Wa voor een weerstandje zou ik erbij moeten stoppen dan?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
Wat je ook kan doen, als solderen moeilijk gaat, is een fan kopen die net zoveel Watt verbruikt (en evenveel lucht verplaatst ;))

• Gash
Ik weet dat dat handig zou zijn maar 80mm 24volt ventilatoren zijn nogal lastig te vinden. Ik ben al blij dat ik deze heb! Als ik hem werkend kan krijgen met een weerstandje erbij dan ben ik supertevreden!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 16:15

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SyS_ErroR schreef op maandag 27 juni 2005 @ 15:28:
Wat je ook kan doen, als solderen moeilijk gaat, is een fan kopen die net zoveel Watt verbruikt (en evenveel lucht verplaatst ;))
hij heeft net een fan gekocht... we hebben niet allemaal geld over. Extra weerstand ertussen zou het trucje moeten doen. De huidige fan trekt simpelweg te weinig stroom, en het lijkt me dat daar de beveiliging vanaf hangt.

Launching containers into space

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De oude fan doet 24 x 0,19 = 4,56 Watt.
De nieuwe doet 3,4 Watt.
Je wilt dus 4,56 - 3,4 = 1,56 Watt aan extra belasting.

1,56 Watt bij 24 volt is 0,065 A.
R = v/i => 24/0,065 is = 370 Ohm.

Let wel op dat je een weerstand neemt die zwaar genoeg is. Een half Watt versie zal verbranden waar je bij staat :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
Whieee schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 00:58:
[...]

hij heeft net een fan gekocht... we hebben niet allemaal geld over. Extra weerstand ertussen zou het trucje moeten doen. De huidige fan trekt simpelweg te weinig stroom, en het lijkt me dat daar de beveiliging vanaf hangt.
Als de TS zo'n versterker in zijn bezit heeft, en gewoon wil dat dat ding zijn werk doet zonder al te veel gemuts, kan 15 Euro nooit een gigantisch probleem zijn.. Ik geef enkel een mogelijkheid, of hij dat een goed idee vind of niet is zijn keuze, niet de jouwe..
Pagina: 1