Toon posts:

Ghost en SATA DVD brander

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb dus altijd met Ghost gewerkt om image te maken van mijn partities of harddisk en altijd in real DOS mode.

Voor het maken van een image van een werkstation maak ik altijd een netwerkboot disk en dan onder DOS een mapping maken met de server en met ghost de image dumpen op de share, en alleen de server heeft een CD/DVD brander dus gelijk een image branden op de werkstations gaat niet.
Maar wil ik een image maken van de server dan moest ik altijd met Ghost < 7.5 eerst de DOS drivers laden van de brander en dan gelijk de image op CD zetten.

Nu het probleem :

Ik heb een SATA DVD brander gekocht deze http://www.plextor-europe...716SA.asp?choice=PX-716SA
Nu is het zo dat Ghost 7.5 niet lekker om kan gaan met direkt image branden op DVD zo kan die o.a niet rewritable media wissen en moet je weer naar windows CD/DVD wissen weer naar DOS image maken ............... pfff
Terwijl Ghost 8 er geen probleem mee heeft en een tweede voordeel van Ghost 8 is dat die native drivers heeft voor CD/DVD branders, dus geen DOS drivers laden in autoexec.bat en config.sys ........... hiep hoi totdat je te maken krijgt met SATA CD/DVD branders zoals ik dus.

Wanneer je normaal Ghost 8 opstart zal die gelijk je brander herkennen en kun je je image dus gelijk branden. Nu heb ik dus een SATA brander en die herkend die dus niet, dus ik denk nou dan zet ik toch de drivers weer in de autoexec.bat en config.sys. Niet werken dus he, die drivers (afkomstig van Win9x bootdisk) herkennen geen SATA CD/DVD ROM/Brander ....... ahhhhh

Ik heb wel genoeg workarounds, zoals netwerkbootdisk voor de server maken of image op een andere partitie, maar ik vraag me gewoon af waarom wel PATA branders (ik had voorheen een NEC 1300a) in Ghost 8 of Ghost < 7.5 met drivers maar geen SATA brander ..... ??

zoeken naar SATA DOS drivers op google heb ik al gedaan, zoeken op GOT levert veel informatie op wat betreft SATA brander maar beantwoord nergens mijn vraag hopelijk kan iemand dat hier wel.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

De drivers die je laadt via config.sys en autoexec.bat zijn puur om te lezen. Schrijfondersteuning bieden ze niet. Hiervoor zorgt Ghost zelf (sinds versie 7.0 als ik me niet vergis). Dit heeft als gevolg dat enkel drives die ondersteund worden door Ghost zullen werken als brander in Ghost.

SATA-drivers of drivers voor de drive toevoegen aan de config.sys gaat niets uithalen. Als de drive niet ondersteund wordt door Ghost, dan kun je er hoogstens van lezen. Niet mee branden.

Normaal gezien zijn alle Plextor drives ondersteund door Ghost, maar voor zover ik weet is geen enkele SATA-brander ondersteund (niet dat er dan al zoveel zijn).

Jammer genoeg is de kans op ondersteuning bijzonder klein. Ghost wordt namelijk niet verder ontwikkeld. Ghost 8 is de laatste versie (*).

*: Hoezo? Er is toch al een Ghost 9? Dat klopt, maar ondanks de naam heeft dit programma niets gemeen met de oude Ghost versies. Het gaat om een compleet ander programma dat Symantec in handen heeft gekregen bij overname van een concurrent. Jammer genoeg trekt het programma letterlijk op niets. Alle zaken waarvoor Ghost zichzelf zonder schroom de standaard mocht noemen zijn verdwenen of gereduceerd in functionaliteit... Bijzonder jammere zaak.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Topicstarter
Ghost 9 is echt zonde, het alleen al missen van de DOS interfase al, image maken kan alleen in windows heb je windows nodig om image te maken van b.v. je lunix partitie. Terwijl je ervoor gewoon flop of CD erin en image maken van wat je wit.

Wat betreft de drivers, die zijn nodig om je CD/DVD te benaderen of dit gebeurd in READ of WRITE mode maakt de driver niks uit. Zie het maar als de vroegere JAZZ/ZIP drivers 1 drivers voor het lezen als schrijven.
Ik heb hier veel mee gewerkt en het maakt niks uit 1 driver voor het lezen en schrijven, het is zelfs zo dat Ghost 8 vast loopt als je de drivers eerst laat en vervolgens wilt Ghost 8 ook nog zijn drivers laden. Met Ghost 7.x moet je eerst de drivers laden wil je je image direkt kunnen branden op CD/DVD.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Denk je? Ik kon toch probleemloos branden met Ghost 7.5 zonder drivers te laden (Plextor drive), maar om ervan te lezen moest ik de oakcdrom.sys laden en mscdex aanroepen. Het lijkt mij toch duidelijk dat de ondersteuning voor branders rechtstreeks in Ghost ingebakken zit en de leesondersteuning op die van het besturingssysteem rust. Nu bij Ghost 8 zijn er wel wat veranderingen doorgevoerd. Zo kan nu ook van NTFS gelezen worden wat duidelijk niet standaard door DOS voorzien wordt. Ook hier lijkt de ondersteuning puur in Ghost te zitten. Niet ondersteunde hardware (zoals SATA-branders bij mijn weten) zullen dus ook niet werken om mee te branden.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, dan maar de workarounds gaan toepassen .............. tja kan ook niet alles hebben.

Zat me wel te bedenken wat als je maar 1 PC'tje met met alleen zo'n SATA brander/lezer en je wilt vanuit DOS iets lezen van een CD/DVD ........... gaat niet maar dat is ook iets wat hier niet thuis hoort.