[2000 Server] Email instellen via script

Pagina: 1
Acties:

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:50
De situatie is als volgt:

Bij een stichting wil men gebruik gaan maken van interne email. Hiervoor hebben wij Exchange 2000 aangeboden, maar dit wel men vanuit financiële redenen niet aanschaffen. In feite mag het eigenlijk helemaal niks extra's gaan kosten.
Halverwege volgend jaar gaat deze stichting fuseren en dan komt er wel geld vrij om het één en ander in te gaan richten. We moeten gebruik maken van de huidige bestaande infrastructuur en de daarop aanwezige software.

Daarom hebben wij besloten om gebruik te gaan maken van Microsoft Mail.
We hebben ondertussen het postkantoor op de server ingericht. Nu moeten we de diverse gebruikers PC's gaan instellen, zodat Microsoft Outlook gebruik gaat maken van Microsoft Mail.

Echter gaat het om 50 verschillende PC's De gebruikers loggen ook allemaal nogal eens in op andere PC's en daar willen ze dan ook gebruik maken van hun eigen interne email.

Om dit handmatig allemaal in te gaan voeren op alle PC's voor alle gebruikers, ziet het er naar uit, dat dit een flinke klus zal gaan worden.

Daarom was ik op zoek naar een mogelijkheid om dat via bijvoorbeeld het login script geregeld te krijgen. Dus dat met behulp van een vb script bijvoorbeeld Outlook zodanig ingesteld wordt dat de mail opgehaald gaat worden vanuit het postkantoor.

We hebben voor de gebruikers al het volgende ingesteld. Iedereen krijgt in zijn loginscript een optie mee, dat de volgende netwerkkoppeling aangemaakt wordt:

\\SERVER1\%USERNAME%\MAIL
Hierop moet dan de PST file komen te staan.

De gebruikers zijn ondertussen al bekend in het postkantoor inclusief een identiek wachtwoord.

Apparatuur:

We hebben de volgende apparatuur tot onze beschikking:

- Windows 2000 Server met daarop Microsoft Mail
- 50 werkstations, waarvan ongeveer 20 Windows 2000 Pro SP4 en de rest Windows XP Pro SP2
- Microsoft Office 2000 Professional werkstation installatie op alle werkstations

De PC's zijn qua hardware niet identiek aan elkaar.

Ik kan zelf wel een aardig inlogscript in elkaar draaien, maar om dergelijke scripts in elkaar te draaien gaat mijn pet toch een beetje te boven.

Waar heb ik ondertussen allemaal al gezocht:

- GoT: [rml][ SMTP] perl script mailen via sendmail for windows[/rml]
- Microsoft SciptCentre http://www.microsoft.com/...ripts/office/default.mspx
- Marc Minasi forum
- Google

Ik kan eigenlijk nergens voorbeeldscripts vinden, waarvan mij lijkt dat het ook zal gaan werken. Als het inderdaad mogelijk is om via scripting dit in te stellen.

Wellicht een kleine noodzakelijke opmerking:

De klant is niet van plan om maar dan ook iets van nieuwe hard / software aan te schaffen. Ik weet dat de mogelijkheid bestaat om bijvoorbeeld mdaemon mailserver uit te rollen. Dit kan via een tijdelijke licentie, maar die verloopt ook op een bepaald tijdstip. Om via minder legale wijze dit te omzeilen is geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door nextware op 27-06-2005 22:47 ]

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 09:41

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Draaien de pc's in een domein? Dan kan je natuurlijk ook gewoon dmv roaming profiles outlook instellen...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55