A8V deluxe promise RAID0 boot soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-03 07:15
het probleem:
Mn PC boot soms niet. normaal gesproken start ie doodnormaal op en is er niets aan de hand. Laatst is de pc vasgelopen in windows terwijl ik gewoon aant internetten en downloaden was. (downloaden was op andere schijf als het raid gebeuren)
Ook gebeurde het me de eerste keer dat ik opstartte nadat ik de vorige keer 4 uur prime95 had laten draaiengeen error's. (gisteravond prime85afgesloten om half 12 en vandaag om 13:00 u proberen op te starten)
Het niet meer willen opstarten lijkt dus niet afhankelijk te zijn van zware taken uitvoeren ofniet.

De pc wil altijd wel booten van floppy of cd. Ik start de pc dan op met de windows cd (xp64bit geen beta) en laad de promise raid 64bit drivers. Daarna gebruik ik R voor recovery. Ik kies dan de windows installatie (is maar 1 mogelijkheid) om daarop in te loggen. Dan duurt het heel lang (kwartier ofzo) voordat ik het administrator wachtwoord kan invullen.
De hdd activity led brand een tijdje en dan weer heel lang niet voordat ik wachtwoord kan invullen. in de console zegma gebruik ik dan "chkdsk c: /r". hij begint dan gelijk met scannen en begint bijvoorbeeld op 68% weer opnieuw. Hij schiet dan wel binnen 5sec naar 50%. Dit is dus in 1 test.
Uiteindelijk geeft ie weer dat ie fouten heeft gerepareerd en kan ik daarna weer vrolijk booten.

Hoe kan dit? zijn het brakke drivers die willekeurig hun werk goed/slecht doen?

A8V Deluxe rev2
AMD 3200+ winchester
2x 512 hyperx (geen memtest error's)
2x samsung 80GB aan promise RAID0 --> windows xp 64bit geinstalleerd
1x seagta 120GB aan via vt8237

Verwijderd

Ik heb soortgelijke problemen gehad, alleen dan met de VIA controlller.
Is het steeds dezelfde disc die uitvalt? Wissel de kabels en kijk op het probleem naar de andere disc mee verhuist. Zoja nieuw kabeltje kopen en probleem hopelijk verholpen.

Zelf vind ik de SATA aansluitingen heel fragiel ontworpen, als ze nou gewoon een gestripte (alleen minder aantal pinnen) versie van de IDE connector hadden genomen dan was dat vele malen beter geweest als de huidige flut connectoren.

Ik ben er nooit achter gekomen wat het nou precies was, waarschijnlijk een gare onboard connector, want ik heb tijden gehad dat het gewoon 2 weken wel werkte. Omdat ik doodziek :( werd van het steeds wegvallen van de schijven heb besloten de VIA controller niet meer te gebruiken, en mijn 2 systeemschijven aangesloten op de Promise controller, tevens een Sata kaartje gekocht en daar mijn 2 WD's aangehangen.

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-03 07:15
ik heb volgens mij nog wel kabeltjes liggen dus zal die sowieso wel ff omwisselen.
ik snap niet wat je bedoelt met op het steeds dezelfde disc is? stel dat ik ze omwissel zou ik toch windows moeten reinstalleren ofniet?

Ben het met je eens over het fragiel zijn van de SATA connectors. Het wiebelt aan alle kanten en ik heb altijd het idee dat ik alles kapot maak als ik een hdd aansluit.

ohwjah en kan het misschien helpen als ik een of andere bootloader installeer zoals van partition magic ofzo? en welke bootloader werkt ook goed met xp64bit en raid0?

en hoe kan ik trouwens met hutil (progje van samsung om hdd te testen) de raid 0 schijven controleren? kan dat zonder de raid config te verbreken? of als ik in mn bios de promise controllor op sata zet in plaats van raid ben ik dan mn raid gegevens kwijt?

[ Voor 37% gewijzigd door Flo op 28-06-2005 15:13 ]

Verwijderd

Ik bedoel natuurlijk dat je de twee kabeltjes moet omwisselen om te zien of de andere schijf nu steeds wegvalt.