Je moet je cd-rom helemaal niet op master of slave zetten. Gewoon laten voor wat het is en als het problemen oplevert ermee klooien.
Als je twee hd-en erin stopt en je duwt ze op dezelfde kabel dan moet je met master en slave werken. Anders heb ik het nooit nodig gehad. Als je je cd-rom en brander op 1 label stopt zou dat ook rpoblemen kunnen geven.
Als je cd-rom alleen aan een kabel hangt, kun je hem op master of slave zetten, m.a.w. het maakt niet uit. Meestal is een cd-romspeler door de fabriek geconfigureerd op slave.
Hang je de cd-romspeler aan een kabel waar een hd of een brander aanzit, dan kun je de cd-rom het beste op slave zetten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel. Als het volgens bovenstaande regels niet (goed) werkt, dan zul je moeten experimenteren.
Hangt ervan af heb je b.v. een harde schijf op de primary controller hebt (meest waarschijnlijk) en je wil de cd-rom op dezelfde kabel als de harde schijf aansluiten dan moet de cd-rom als slave worden ingesteld. Is er b.v. op de secondary controller geen schijf (of iets anders) aangesloten kun je hem daar op aansluiten als master. In sommige gevallen is het laatste het beste omdat een cd-rom de harde schijf zou kunnen vertragen als die op dezelfde kabel wordt aangesloten.
Ligt er aan of je de cd speler als enige op de kabel hebt, dan wel master van maken. Met een cd brander erbij aan ook je cd-rom als master. Volgens mij bij een HDD die aan die kabel zit ook, maar dat weet ik niet zeker.