Toon posts:

[Speakerkabels] Prijsverschil(len)

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu een nieuwe topic van me:
ik ben eens op zoek gegaan voor een subwoofer kabel, nl. de Monster Cable MSB-850SW. Hier in nederland kost ie voor 6 meter €230,-, terwijl dezelfde kabel in USA maar $140,- (=ca. €130,-). De prijzen zijn dus de adviesprijzen. Ik begrijp best dat er shipping verhaal bij hoort, maar een dikke €100 verschil is wel erg veel.
In een ander topic zag ik hetzelfde bij Nirvana Audio (is wel een andere klasse :D). Kan iemand me uitleggen waar dat absurde verschil inzit? Op electronica zit toch geen importheffing, toch :? Of heeft Penhold (Monster) een forse marge bedacht?

PS: geen reactie over 'dat hoor je toch niet' of 'koop een Gamma kabel'... Het gaat me nu strikt om de prijzen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, grootste verschil is denk ik het BTW en andere belastingen, en idd import onzin... En dan nog... het is nog steeds belachelijk veel geld voor een kabeltje wat ze voor een paar cent inkopen bij de kabelboer , maar goed, dat je je eigen "probleem" (we mochten er immers niet over beginnen...)

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 27-06-2005 13:00 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:50:
Tja, grootste verschil is denk ik het BTW en andere belastingen, en idd import onzin... En dan nog... het is nog steeds belachelijk veel geld voor een kabeltje wat ze voor een paar cent inkopen bij de kabelboer , maar goed, dat je je eigen "probleem" (we mochten er immers niet over beginnen...)
BTW verschil is maar iets van 5% (hooguit) en dat is dan 7-8 euro. Op electronica zat toch geen extra importheffing?
Dat het duurder is dan een standaardkabel is eenvoudig: hoe zuiverderder het koperdraad moet zijn, des te duurder het wordt (95% of 99% of 99.99% OFC maakt veel uit in de prijs). Verder is het zo dat sommige merken halfgeleiders als een kern gebruiken en duurdere afscherming gebruiken. Ook is het wel zo, dat Monster Cable zelf de kabels maken. VandenHull koopt idd de kabels in bij Monster Cable (met een modificatie: koolstofkern ipv een halfgeleider).
Edit: op verzoek ff doorgstreept ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 17:00 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik dacht dat we deze discussie niet gingen voeren (aangezien zinloos)... Ga er dus ook niet verder op in ;)

Waar het nu precies in zit weet ik ook niet. Kijk ook naar PC's... een Apple is in America ook stukken goedkoper. Import heffingen zijn er altijd, en die zijn meestal behoorlijk fix. Bovendien betaal je nog eens btw boven op de in amerika betaalde belasting... dat is dus sowiso al 19% extra.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 27-06-2005 13:53 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Mensen in Europa laten zich gewoon makkelijker "naaien" dan in Amerika, vandaar dat "high-end" spul hier vaak een factor 2 duurder is.

Wat deepspace zegt klopt overigens niet geheel, als je online bestelt hoef je niet de Amerikaanse taxes te betalen, je betaald alleen de Nederlandse BTW

[ Voor 5% gewijzigd door MM op 27-06-2005 14:22 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:07

sphere

Debian abuser

Volgens mij betaal je naast NY bijna nergens in de States BTW. Er is nog een plek, maar die weet ik even niet.

Kennelijk praat ik poep :?
Ik zal eens precies uitzoeken hoe het zit, mijn excuses O-)

[ Voor 32% gewijzigd door sphere op 27-06-2005 15:10 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sowieso vind ik Monster een commerciele hoer geworden. Bij BCC staat dat spul door de hele winkel heen en proberen ze standaard mensen bij een DVD speler van 100 euro een SCART kabel van 50 tot 100 euro aan te smeren. Een SCART kabel van 30 euro bij Monster heeft nog kunststof pluggen en ziet er verder gewoon cheap uit. Bij een ander merk heb je voor 40 euro een keurige kabel met nylon mantel om de kabel heen en metalen pluggen. Voor zoiets betaal je bij Monster het dubbele, tot 150 euro aan toe.

Ik heb zelf ook vrij dure kabels liggen, dus ik zeg niet dat goeie kabels onzin zijn, maar Monster laat ik links liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Exirion op 27-06-2005 14:33 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
sphere schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:28:
Volgens mij betaal je naast NY bijna nergens in de States BTW. Er is nog een plek, maar die weet ik even niet.
Volgens mij betaal je overal belasting? Prijzen in de winkels daar staan zonder btw, kom je bij de kassa, komt er opeens nog tax bij.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Lawtje.com schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:34:
Volgens mij betaal je overal belasting? Prijzen in de winkels daar staan zonder btw, kom je bij de kassa, komt er opeens nog tax bij.
Niet overal, maar inderdaad: vaker wel dan niet.

Btw bijtelling is tamelijk standaard bij USA prijzen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op maandag 27 juni 2005 @ 14:30:
Sowieso vind ik Monster een commerciele hoer geworden. Bij BCC staat dat spul door de hele winkel heen en proberen ze standaard mensen bij een DVD speler van 100 euro een SCART kabel van 50 tot 100 euro aan te smeren. Een SCART kabel van 30 euro bij Monster heeft nog kunststof pluggen en ziet er verder gewoon cheap uit. Bij een ander merk heb je voor 40 euro een keurige kabel met nylon mantel om de kabel heen en metalen pluggen. Voor zoiets betaal je bij Monster het dubbele, tot 150 euro aan toe.

Ik heb zelf ook vrij dure kabels liggen, dus ik zeg niet dat goeie kabels onzin zijn, maar Monster laat ik links liggen.
nounou... om met hoeren rond te strooien :P De prijzen worden in nederland door de importeur min-of-meer geadviseerd door Penhold. En sja, BCC staat nou eenmaal niet bekend als een hifi-winkel (als je begrijpt wat ik bedoel). Wat betreft kunststof pluggen: je hebt ook hoog kwalitatief kunststof (zoals Kevlar). Ik heb hierzo een metalen plug SCART (€40,-) die ook zogenaamd beter is dan een kunststof uitvoering, en ik moet zeggen dat metaal niet automatisch synonym is met kwaliteit: het beeld is domweg slecht. Daarom ga ik toch maar voor die hoeren Monster ;) De prijzen in Nederland is gewoon veel hoger dan in USA (19% van 130 euro is 25, en dus komen we op 155 euro. 10 euro verzendkosten (mass transport) en we komen op 165 euro ipv die 230!!!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 17:13:
Daarom ga ik toch maar voor die hoeren Monster ;)
Kijk toch maar eens naar Oehlbach of QED. Heb ik zelf allebei. Voor een leuk bedrag is Profigold ook heel leuk, al is het een minder sexy merk ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dat ze hier dan ook nog ff winst willen maken ;)

En als BCC geen hifi zaak is, en wel Monster kabel verkoopt... wat wil jij er dan mee :? :+

.. volgens mij gaat dit toch weer richting een kabeldiscussie als ik het zo allemaal lees :/

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 27-06-2005 17:23 ]

Verwijderd

Ik denk ook dat je internetprijzen vergelijkt met NL handelprijzen. Het maakt natuurlijk wel verschil of jij geen voorraad hebt en een bestelling plaats zodra je er een ontvangt of dat je de kabel op voorraad moet hebben, kunnen demonstreren en zelfs ruilen.... Daarnaast goedkope dollar, belasting en verzendkosten.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Ik heb me er ook wel eens over verbaasd toen ik twee woofers wilde kopen die in Frankrijk gemaakt worden. De verzendkosten waren bij stevig vanuit Amerika en toen ben ik in Europa gaan zoeken. Maar vergeet het maar: rechtstreeks bij de fabriek in Frankrijk kopen was duurder dan bij een retailer in Amerika! Dus het was goedkoper om die dingen eerst naar Amerika te shippen, een distributeur en retailer er winst op te laten maken en weer terug te shippen dan om ze rechtstreeks bij de fabrikant te kopen! Bij de Nederlands importeur (Clofis) kopen was helemaal totale waanzin zo duur. Uiteindelijk maar andere woofers gekocht (ze wilde me niet tegemoet komen).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeg Jag, je bent niet toevallig zo brutaal geweest om bij de frabriek te vragen (Focal toevallig :?) hoe dat nu allemaal zo komt? Kan natuurlijk best dat ze in Amerika ook een productieafdeling hebben ;)

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:18:
Zeg Jag, je bent niet toevallig zo brutaal geweest om bij de frabriek te vragen (Focal toevallig :?) hoe dat nu allemaal zo komt? Kan natuurlijk best dat ze in Amerika ook een productieafdeling hebben ;)
Audax zou ook nog kunnen ;)

Enfin, Amerika en Europa ligt altijd een beetje moeilijk wat dat betreft. Ik heb het zelf nog wat bizarder gehad. Ik kocht vorig jaar een NAD preamp die in NL 1399 euro moest kosten. Na een beetje rondzoeken kwam ik er achter dat hetzelfde apparaat in Duitsland voor een officiele adviesprijs van 1099 euro verkocht werd. Ik heb contact gezocht met de importeur en die kon me geen uitleg geven over het prijsverschil. Het excuus was dat NAD per land zelf bepaalt wat de prijzen zijn. Onzin volgens mij, maar goed.

Uiteindelijk heb ik 'm toch in NL gekocht bij een dealer die bereid was het prijsverschil te middelen. Nog altijd 150 euro duurder, maar ivm garantie wel wat handiger.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 18:18:
Ik denk ook dat je internetprijzen vergelijkt met NL handelprijzen. Het maakt natuurlijk wel verschil of jij geen voorraad hebt en een bestelling plaats zodra je er een ontvangt of dat je de kabel op voorraad moet hebben, kunnen demonstreren en zelfs ruilen.... Daarnaast goedkope dollar, belasting en verzendkosten.
Ik heb rechtstreeks op monstercable.com gekeken. Daar staan de adviesprijzen op! Dit kon ik vergelijken op de europese versie van monstercable.com (weliswaar met andere type kabels: op de europese versie staan geen M-serie kabels): ze geven ook de adviesprijzen.
De dollar is zo goedkoop en DUS zou je niet zulke verschillen verwachten. Weet je nog een paar jaar geleden? Toen de $ ook zo laag was? Ineens zag je ontzettend veel Amerikaanse auto's op de weg. Nu zie je dat ook weer. Blijkbaar geldt de lage dollar NIET voor olie en voor elektronica 8)7

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet ook niet dat zo'n auto gloedje nieuwe in Amerika bijna niks kost. Haal je hem naar hier, kost je dat flink extra, maar is ie in verhouden tot watje hier kunt kopen voor dat geld, nog steeds goedkoop.

Verwijderd

Blijkbaar geldt de lage dollar NIET voor olie
Totally offtopic, maar dat klopt inderdaad. Olie wordt al een paar jaar effectief in Euros verhandeld. (Als je kijkt naar de olieprijs in Euros over de laatste paar jaar zie je dat de olieprijs precies helemaal niks is gestegen). Uiteraard wordt er nog afgerekend in Dollars, maar de prijsstelling is in Euros....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:00:
[...]

Totally offtopic, maar dat klopt inderdaad. Olie wordt al een paar jaar effectief in Euros verhandeld. (Als je kijkt naar de olieprijs in Euros over de laatste paar jaar zie je dat de olieprijs precies helemaal niks is gestegen). Uiteraard wordt er nog afgerekend in Dollars, maar de prijsstelling is in Euros....
Zo zie je maar weer eens: met een gezond verstand (en een natuurkunde opleiding) kan je de economie (redelijk) goed verklaren en zonder economie gehad te hebben :D Wel jammer dat je de prijzen van benzine NIET kan verklaren ;)
Nu weer naar kabelprijzen graag (het was niet mijn bedoeling dieper in de olie- en autoprijzen te gaan). Ik heb verder gekeken naar amerikaanse webshops: het is gewoon ergelijk dat die eikels geen bestellingen accepteren van non-USA-ers (en Hawai en Alaska vallen blijkbaar OOK al niet in de USA) :r Radioshack ed doen geen shipment naar Europa... Weet iemand een US-site met US-prijzen die WEL naar EU ship-en?

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

-d-

Zit niet in de VS, maar in Duitsland - maar ik heb erg goede ervaringen met www.dcskabel.de

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ow, btw, zodat je weet waar je geld naar toe gaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.monstergreed.com/21-monster-chart.gif

:+ (niet al te serieus nemen natuurlijk, maar als ik al die verhalen over Monster hoor, moet het toch best dicht in de buurt komen)

[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 28-06-2005 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
-d-: ik heb het over Monster, niet over Monitor... ziet er hetzelfde uit (de naam dus), maar is het niet ;)
deepspace: geldt dat niet voor alle fabrikanten?

• -d-

-d-

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 10:18:
-d-: ik heb het over Monster, niet over Monitor... ziet er hetzelfde uit (de naam dus), maar is het niet ;)
Weet ik - maar waarom per se Monster ?
Kijk 's op www.dvdsoon.com - die verkopen Monster kabels en shippen ook naar Nederland....

edit: www.media-seller.de -> Monster Cable Audio -> Monster Cable Subwoofer THX Certified -> Monster THX Ultra Series 1000 Subwoofer Interconnect 6m : €139

Niet hetzelfde type maar lijkt me een mooi kabeltje...

[ Voor 23% gewijzigd door -d- op 29-06-2005 10:52 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 10:18:
Waar lees jij Monitor :?

Of alle fabrikanten dat zo doen? Bose kun je in ieder geval in dat rijtjeplaatsen... Verder zou ik het niet weten. Vast niet alle farbrikanten vinden hun naam en markting belangrijker dan de kwaliteit van hun product.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb nog een vdHul over mocht je die willen :P
d-537 ofzoiets die bruin/bronze dikke (meter of 4/6)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
-d- schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 10:46:
[...]

Weet ik - maar waarom per se Monster ?
Kijk 's op www.dvdsoon.com - die verkopen Monster kabels en shippen ook naar Nederland....
Thanx... helaas kom ik slechts uit op de 400 range met witte kabels... jammer genoeg heb ik blauwe vloerbedekking en donkere plinten. Het mocht best blauw, zwart, grijs of transprarant zijn, maar wit :r
Ik heb goede ervaring met Monster Cable: het match heel mooi met de rest. Het is dat NBS geen subwooferkabel heeft, anders had ik dat merk genomen. Ik wil niet teveel merken door elkaar hutselen. Ik heb nl. bijna alle interlinks van Monster (M850i en M1000d, op de dropveter na van de tuner) en de netkabels van NBS.
edit: www.media-seller.de -> Monster Cable Audio -> Monster Cable Subwoofer THX Certified -> Monster THX Ultra Series 1000 Subwoofer Interconnect 6m : €139

Niet hetzelfde type maar lijkt me een mooi kabeltje...
Op zich heb je gelijk. Jammer genoeg is deze kabel erg 'droog' en wat minder geschikt voor muziek.
Als je me een 'zeur' vindt, kan ik het me best voorstellen ;)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:04:
[...]

Waar lees jij Monitor :?

Of alle fabrikanten dat zo doen? Bose kun je in ieder geval in dat rijtjeplaatsen... Verder zou ik het niet weten. Vast niet alle farbrikanten vinden hun naam en markting belangrijker dan de kwaliteit van hun product.
Die opmerking was gericht aan -d- en niet aan jou, deepspace...
Als je investeert in de kwaliteit, dan vindt je je naam dus toch belangrijk (het is slechts een vraag van waar je de nadruk op legt). Wat verder betreft je grafiekje: ik mis de absolute getallen. Het kan best zijn dan Monster zoveel omzet heeft, dat ze domweg voldoende geld over hebben om de marketing goed te krijgen (naast fatsoenlijk onderzoek naar kabels). Hun markt is voornamelijk USA en minder EU en is daar veel groter dan hier.

Verwijderd

Nu de vraag van de topic starter zo'n beetje is beantwoord, kunnen we dan nu weer over kabels praten :+

Als ik persoonlijk naar monster kijk, en ik zie dat ik een scart kabel van 30 euro heb gekocht, en totaal geen verschil met een cheap ass 7 euro kabeltje dat ik ervoor had zie kan dat twee dingen betekenen:

Monster is inderdaad gewoon veel te duur, de bose onder de kabels, enorm goed hun markt vergroot door oa goed marketing, die wij terug moeten betalen...
Of kabels maken gewoon weinig verschil uit, koop geen cheap ass troep van 5 euro ofzo, maar het verschil tussen een 30 euro of 100 euro scartkabel...zal vrijwel NIET te zien zijn.

Bij geluid wordt het trivialer, ik geloof er persoonlijk weinig van, dat ze anders klinken, ala maar ik wil me binnenkort wel eens laten overtuigen als ik een stel nieuwe (goede) fronts ga kopen en verschillende speakerkabels eraan ga hangen....of ze nou ook werkelijk beter klinken. Ik zag laatst ook weer zo'n stel kabels "die je niet hoort" tweedehands voor 950 euro, daar kreeg je 2x2.5 meter speakerkabel voor, normale prijs 2000 euro, dan ben je wat mij betreft gek in je hoofd...geef het dan aan een goed doel. Er zijn mensen die een euro per maand verdienen, en dan geef je 2000 euro uit voor 5 meter speakerdraad die misschien 25 euro hebben gekost om te maken, absurd!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 12:55:
Die opmerking was gericht aan -d- en niet aan jou, deepspace...
Als je investeert in de kwaliteit, dan vindt je je naam dus toch belangrijk (het is slechts een vraag van waar je de nadruk op legt). Wat verder betreft je grafiekje: ik mis de absolute getallen. Het kan best zijn dan Monster zoveel omzet heeft, dat ze domweg voldoende geld over hebben om de marketing goed te krijgen (naast fatsoenlijk onderzoek naar kabels). Hun markt is voornamelijk USA en minder EU en is daar veel groter dan hier.
Getallen boeien niet. Feit is dat als je in verhouding zo weinig aan onderzoek uitgeeft, en zoveel aan andere dingen, je je kan afvragan waarom die kabel dan wel zo goed is? Omdat ze zoveel moeite doen om hem goed te doen lijken, of omdat ie het echt is?

Als iets echt zo goed is, dan heb je die hele marketing onzin niet nodig, dan verkoopt het vanzelf!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 29-06-2005 13:36 ]

• -d-

-d-

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 12:51:
Op zich heb je gelijk. Jammer genoeg is deze kabel erg 'droog' en wat minder geschikt voor muziek.
Als je me een 'zeur' vindt, kan ik het me best voorstellen ;)
Hee lastpak ;)

Ik heb 'm gevonden in de VS en ze sturen naar Nederland :Y)

edit : Inderdaad $139 + shipping (je moet ze ff mailen volgens mij voor verzendkosten)

[ Voor 12% gewijzigd door -d- op 29-06-2005 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
-d- schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:36:
[...]
Hee lastpak ;)

Ik heb 'm gevonden in de VS en ze sturen naar Nederland :Y)

edit : Inderdaad $139 + shipping (je moet ze ff mailen volgens mij voor verzendkosten)
Dank je wel! _/-\o_ _/-\o_ Ik kon met google niet 123 vinden...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

deepspace schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:18:
Het was PHL. En ik ben zelfs nog brutaler geweest: ik heb hun een tegenbod gedaan, nl dezelfde prijs als de retailer in de USA en erbij vermeld dat ik het onredelijk vind als de fabriek duurder is dan een retailer overseas. Maar ze deden er geen euro van af. Nou, dan maar een andere woofer.

Echt een onwijs verschil trouwens als je dat vergelijkt met hoe amerikanen met je zaken doen. Die doen tenminste hun best om iets aan je te verkopen. Blijven gewoon geduldig, denken met je mee, komen je tegemoed. Echt duizend keer beter dan mijn Europese ervaringen. Die gast van TC Sounds was ook echt een verademing! Uiteindelijk die 5 woofers voor $90,- ps gekregen. En we hebben samen de laagste shipping bedacht, wat uiteindelijk mis ging want ze werden alsnog met de air express verstuurd :P. En toen ik hem dat vertelde (dat dat niet klopte), vond hij het al lang prima. Echt prima kerel :).
Neem dan speakerland, die rekenen iets van €12.50 voor verzendingen onder de €25.

[ Voor 37% gewijzigd door Jag op 01-07-2005 20:18 ]

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 15:53
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:49:
[...]
VandenHull koopt idd de kabels in bij Monster Cable (met een modificatie: koolstofkern ipv een halfgeleider).[/s]
Edit: op verzoek ff doorgstreept ;)
Ik weet dat je dit hebt doorgestreept, maar heb je je al eens een beetje meer in Van den Hul verdiept. Dan had je geweten dat dit Nederlandse bedrijf, net als het eveneens Nederlandse Siltech, eigen productie mogelijkheden heeft en hier ook gretig gebruik van maakt.
Dat de productie van sommige producten gedeeltelijk wordt uitbesteed naar "concurenten" met meer productie capaciteit zegt niets. Zolang deze producten volgens specificatie van van ontwerper gemaakt worden is het een eigen product en niet te vergelijken met andere producten welke in dezelfde fabriek gemaakt worden.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37
Da's een hele nuttige toevoeging ruim twee jaar na dato...

Ik vraag me altijd af bij dit soort kicks hoe mensen zo'n topic terugvinden :?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik vraag me altijd af hoe mensen in onzin trappen als "halfgeleiders" in kabels. Dat lijkt be bijzonder slecht voor een door te sturen signaal namelijk. Aangezien dat niet of nauwelijks door gaat komen. (Zoek bijvoorbeeld eens op wat een halfgeleider precies is).

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 25-07-2007 09:16 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:16:
Ik vraag me altijd af hoe mensen in onzin trappen als "halfgeleiders" in kabels. Dat lijkt be bijzonder slecht voor een door te sturen signaal namelijk. Aangezien dat niet of nauwelijks door gaat komen. (Zoek bijvoorbeeld eens op wat een halfgeleider precies is).
Allereerst: erg grappig om te zien dat een 2 jaar ouwe topic omhoog gekickt wordt ;)
Verder: de Monster kabel gebruikt een hafgeleidende kern. VdH gebruikt vaak koolstofkern. Dat is ook een permanent slechter geleidende materiaal dan koper, terwijl de halfgeleider niet perse slechter geleidend materiaal te zijn.
Anyway: ik heb allang een Oehlbach kabel gekocht, omdat Monster toch niet bij mijn set past (en VdH klinkt ook niet bij mij), na een luistersessie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 11:37 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:02:
Als CyBeR (wat een breezerzooi, die spelling zeg :( ) nou eens verder kijkt dan zijn VMBO-neus lang is, dan zag hij dat de kabel een hafgeleidende kern gebruikt. VdH gebruikt vaak koolstofkern.
Voordat je dergelijke taal uit gaat kramen wil ik je toch even sterk aanraden om even uit te zoeken wat halfgeleiders eigenlijk zijn. Met een hoge weerstand heeft dat namelijk niet zoveel te maken. Koolstof is daarom ook geen halfgeleider (simpelweg omdat een halfgeleider altijd uit twee materialen (metaal en niet metaal) bestaat), en kabels uit halfgeleiders bestaan simpelweg niet.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 25-07-2007 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:59:
[...]
Voordat je dergelijke taal uit gaat kramen wil ik je toch even sterk aanraden om even uit te zoeken wat halfgeleiders eigenlijk zijn. Met een hoge weerstand heeft dat namelijk niet zoveel te maken. Koolstof is daarom ook geen halfgeleider (simpelweg omdat een halfgeleider altijd uit twee materialen (metaal en niet metaal) bestaat), en kabels uit halfgeleiders bestaan simpelweg niet.
Allereerst: ik weet heus wel wat halfgeleiders zijn (op mijn werk heb ik een opfris-cursus op 2e fase TU niveau gehad). Helaas wordt er hier veel uitgegaan van standaard halfgeleiders en niet van doped materialen, die een stuk complexer van opzet zijn-gezien de vele opties die mogelijk zijn.
Verder: de koolstof is inderdaad een (permanente) isolator. De halfgeleider waarover ik had, kan gedoped zijn, zodat de valentiebanden dichter bij elkaar komen, zodat de electronen, makkelijker de gap overbruggen (isolator->geleider). De theorie die gehanteerd wordt, gaat uit van 'simpele' situaties. In de werkelijkheid hebben we met complexe systemen te maken (te denken aan de sommatie van tig frequente signalen en faseverschuivingen).
Ik zal de aanval op de naam intrekken. Het was een reactie op 'in onzin trappen'... Ik zal mijn reply aanpassen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:34:
De theorie die gehanteerd wordt, gaat uit van 'simpele' situaties. In de werkelijkheid hebben we met complexe systemen te maken (te denken aan de sommatie van tig frequente signalen en faseverschuivingen).
Ik zou niet weten wat al dat in een interlink te zoeken zou moeten hebben :$

Pagina: 1