[XP] BSODS tijdens Windows én tijdens setup clean install*

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Als ik opstart crasht mijn pc constant en start ie weer opnieuw. Soms lukt't wel om windows in te komen maar dan is het meestal van kort duur. Veilige modus is iets stabieler maar geeft ook constant problemen. Ik nam aan dat het een windows probleem is en wil eigenlijk gewoon een nieuwe installatie eroverheen zetten om het probleem te verhelpen. Maarrrrr
Als ik boot van de windows cd crasht ie ook telkens. Elke keer op vrijwel hetzelfde punt. Als ik in de setup kan kiezen op welke partitie ik wil installeren loopt ie vast met een waardeloze IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en reboot het systeem.
Dit is wel erg dramatisch. Kan het een probleem met mijn mobo zijn? Mischien bios updaten? Wie kan mij verder helpen?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows gaat het hier over? :)

Verder - wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Over deze BSOD's is echt al heel veel informatie te vinden op GoT (wat natuurlijk geen garantie is dat je je oplossing vindt), dus je moet daar toch zeker al een boel tips hebben kunnen uithalen :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Windows XP en 2000 BSOD guide

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;266196
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;245538

Daarnaast zou je in de bios kunnen kijken, als de IRQ's en DMA's correct staan. Misschien dat ze dezelfde IRQ gebruiken, en daardoor botsen.

Wauw, een sig!

• koekeeghan
Ik heb geen zin meer om het probleem te verhelpen en wil gewoon een nieuwe installatie neerzetten. Maar ik kom er dus niet doorheen. Ik heb twee cd's geprobeerd en die geven beide hetzelfde probleem. Het zit dus in het systeem. Ik vermoed iets met het BIOS maar weet niet wat.
Ik heb een MSI KT4V moederbord en ik kan niet zelf de IRQ's aanpassen (ik zou ook niet weten wat ik ermee moet) en draai XP pro.

Verwijderd

Checklist:

- Videokaart checken (verwisselen met een andere ,fysiek zit alles vast?)
- Geheugen checken (memtest, fysiek, zit alles vast?)
- IRQ's checken (meerdere belangrijke, veel gebruikte apparaten op 1 IRQ, bv netwerkkaart en videokaart)
- AGP instellingen

- koeling, voedling (Zit alles goed vast, wordt de boel niet te warm?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 12:42 ]

• koekeeghan
CPU temp zit rond de 63 graden. Dat is wel erg warm maar het zou wel gewoon moeten werken.

Tijdens het opstarten zie ik nu wel dat mijn AGP kaart en de onboard USB op IRQ 11 zitten. Kan dat zomaar of is't een probleem? Ik kan nergens die IRQ's aanpassen in mijn BIOS trouwens, of moet dat in windows?

[ Voor 43% gewijzigd door koekeeghan op 27-06-2005 13:07 ]

Verwijderd

Laat maar, verkeerd mobo 8)7

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 13:11 ]

• koekeeghan
Nee netwerk zit in't midden en dit werkt al heel lang zonder problelem. Het probleem is van de laatste tijd en wordt steeds erger. Ik kan nu vrijwel niets meer doen.

Verwijderd

koekeeghan schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:12:
Nee netwerk zit in't midden en dit werkt al heel lang zonder problelem. Het probleem is van de laatste tijd en wordt steeds erger. Ik kan nu vrijwel niets meer doen.
Toch temperatuur denk ik, draaien alle fans? draai memtest eens

• koekeeghan
Alle fans draaien. Net effe memtest gedaan, tot 136% zonder errrors en toen weer een spontane herstart.
Toen ik vanochtend opstartte zat de CPU temp ronde de 40 en na memtest (5min max) al gelijk op 66 graden. Zou het dan toch de CPU temp zijn?

• Maniakje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 20:20
Ik had tot vorige week hetzelfde probleem. In mijn geval lag het aan mijn twee geheugenreepjes die niet met elkaar konden samenwerken in Dual Channel modus. Kortom: Het was een geheugenprobleem.

Zoals hierboven al geadviseerd is zou ik toch even uitgebreid memtest loslaten op je systeem. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Maniakje op 28-06-2005 11:26 ]

The sentence below is true.
The sentence above is false.

• koekeeghan
Jamaar mijn systeem is zo instabiel dat ik niet lang in windows kan zitten om uitegbreid te testen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Test dan even met memtest86 (google daar even op) - dat staat los van Windows :)

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

In reply van Elevator

Link: klik hier

[ Voor 5% gewijzigd door Creegfire op 28-06-2005 16:40 ]

//Creegfire

Verwijderd

Formatteer eens met een Windows2000 Cd, en daarna met een WINXP cd. Ik had hetzelfde probleem bij een clean install, maar hierna werkte het perfect.

• koekeeghan
Ik heb nu een grote staande ventilator in mijn kast gericht om te kijken of ie dan stabieler werkt. Dat lijkt wel het geval te zijn. Alhoewel het systeem nog steeds crasht, gaat het wel iets beter. De CPU temp komt nu 'maar' tot 55 graden. Ik krijg het vermoeden dat mijn CPU koeler onvoldoende koelt. Maar 55-65 graden is toch niet extreem heet? Goed als je amper wat doen dan zou het niet zo hoog moeten komen, maar toch twijfel ik of die CPU temp dé oorzaak is.

Ik heb memtest86 geprobeerd maar ik kan telkens niet booten van die cd-rom. Beetje jammer, al drie cd's verprutst.

Verwijderd

koekeeghan schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 18:29:
Ik heb nu een grote staande ventilator in mijn kast gericht om te kijken of ie dan stabieler werkt. Dat lijkt wel het geval te zijn. Alhoewel het systeem nog steeds crasht, gaat het wel iets beter. De CPU temp komt nu 'maar' tot 55 graden. Ik krijg het vermoeden dat mijn CPU koeler onvoldoende koelt. Maar 55-65 graden is toch niet extreem heet? Goed als je amper wat doen dan zou het niet zo hoog moeten komen, maar toch twijfel ik of die CPU temp dé oorzaak is.

Ik heb memtest86 geprobeerd maar ik kan telkens niet booten van die cd-rom. Beetje jammer, al drie cd's verprutst.
What happened to the good old floppy disk? ;)

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Welke sensor lees je uit ? Ik heb er nl. 2, 1tje in de CPU en eentje op het moederbord (ik geloof onder de CPU). De sensor onder de CPU word lang zo warm niet als de sensor in de CPU. Bij mij geeft de externe sensor zo'n 40 C aan terwijl de CPU vaak intern warmer dan 60 C is.

En als je meer geheugen latjes hebt, probeer is met 1 latje te draaien.

edit:
CPU moet het ipc goed doen als de temp onder de 70C ligt, tenzij ie overgeklokt

[ Voor 17% gewijzigd door c0deaddict op 28-06-2005 18:52 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
koekeeghan schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:32:
Ik heb geen zin meer om het probleem te verhelpen en wil gewoon een nieuwe installatie neerzetten. Maar ik kom er dus niet doorheen. Ik heb twee cd's geprobeerd en die geven beide hetzelfde probleem. Het zit dus in het systeem. Ik vermoed iets met het BIOS maar weet niet wat.
Ik heb een MSI KT4V moederbord en ik kan niet zelf de IRQ's aanpassen (ik zou ook niet weten wat ik ermee moet) en draai XP pro.
Vervang je geheugen maar eens, heb dit als hardcore pc bouwer al vaker meegemaakt. Meestal ligt dit aan een defect plankje geheugen.
Als er 2 inzitten, 1 eruit, setup draaien, gaat wel goed, opnieuw met andere plankje... dan fout weet je genoeg.

edit:

alleen ontvang ik ze dan meestal DOA van groothandel (en ja ik ben ESD proof ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 28-06-2005 18:56 . Reden: adding ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-03 20:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je ondertussen al enige moeite gedaan om met behulp van de codes in de BSOD's zelf wat onderzoek te doen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• koekeeghan
Orion84 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 18:59:
Heb je ondertussen al enige moeite gedaan om met behulp van de codes in de BSOD's zelf wat onderzoek te doen?
Nee, want het zijn steeds andere.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
Al een oplossing gevonden?

• koekeeghan
Het is de laatste tijd alleen maar ellende.

Ik heb het geheugen vervangen door DDR400 geheugen. Ineens deed ie het weer. Als ik het oude geheugen erin doe dan kom ik niet door het opstarten heen. Dat is dus defect. Maar ik heb nog steeds bsod's. Minder, maar toch te vaak. Mijn mobo kan ondersteund officieel alleen DDR300 (PC2700), en ik 'hoop' dat de voortdurende onstabilitieit daar aan ligt. Dan ben ik iig achter de oorzaak. Binnen kort effe wat reepjes PC2700 scoren.

Ik krijg nu meestal dezelfde stopcode en op ms.com staat dat het met het geheugen te maken heeft. Laten we het hopen. Dan zou nieuw geheugen het op moeten lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door koekeeghan op 09-07-2005 18:45 ]

• koekeeghan
Nieuw geheugen gekocht en bios geflasht (voor DDR400 ondersteuning) en nu werkt alles weer. Helemaal goed. Geen 0x0000008E meer voor mij 8)

Pagina: 1