Pinnacle Codec problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik heb nu al meerdere malen pinnacle kaarten gehad. In verschillende desktops en nu via usb2 op mijn laptop.

Ik kom op meerdere machines problemen tegen bij het opnemen van video's.

De tvkaart in mijn wijlen desktop had perfect beeld. Pinnacle heeft sowieso altijd fijne software gehad, en makkelijk te bedienen. Nu werden er een aantal codec meegeleverd waarin je kunt opnemen. In het geval van mijn usb2 uitvoering kreeg ik deze niet.

Ik heb daarom een iso gedownload van pinnacle studio, deze geinstalleerd en weer weggehaald. Dit hielp, ik heb nu dezelfde codecs als ik eerst op mijn pc had.

Je kunt in mpeg2 opnemen, dvd, dvd longplay, normaal avi enz. Ik kies voor dvd, ivm de beeldkwaliteit. Je krijgt dan een bestand van bijna 6gb voor een film, maar das niet erg.

Het betreft hier een 7200rpm 60gb harde schijf. De opname (willekeurige film van tv) vertoont rare fouten, die ik maar lastig kan uitleggen. Ik zal het proberen:

De film draait normaal af, maar elke 2 seconden (ongeveer) geeft het beeld even een 'tik'. Neem voor je gevoel even een lange lat hout voor je. Die lat verdeeld je in 20 gelijkmatige vlakken. De helft van de vlakken bevatten rubber, de andere helft boter. Om en om dus. Als je nu met een voorwerp van links naar rechts over de lat zou schuiven met gelijke snelheid, zou hij langzaam gaan over het rubber, maar even een speedboost krijgen over de boter. Dan weer met normale snelheid over het rubber, enz. Vooral als de camera in de film een lange gelijkmatige 'rit' over de set maakt, en dus langs een huis of tuin glijdt oid, of in-motion een boot of auto volgt, zie je dat goed gebeuren. Het beeld loopt stotterend, maar met vaste interval. Dit gebeurt ook tijdens het opnemen van een film, en komt dus ook als zodanig op de schijf terecht. De pc is naast het opnemen verder gewoon idle, dus de schijf is vrij. Genoeg ruimte ook. En gedefragmenteerd. Virus vrij, spyware vrij. Winxp pro sp2.

Mijn desktop had ook gezeik met de codecs. Het opnemen verliep prima, maar tijdens het afspelen van de opname (of dat nou via pinnacle of mediaplayer is maakt niet uit) lopen na een tijdje beeld en geluid niet meer synchroon. Het verschil loopt gedurende de opname steeds verder op. Het is in de opname meegenomen, dus het gaat tijdens het opnemen mis.

Dit probleem kom ik op meerdere machines tegen maar weet niet meer of dit aan een bepaalde codec gerelateerd is.

Volgende issue: Het afspelen van een divx bestand. Op meerdere machines (zowel huidige laptop als voorgaande desktop) hebben dat de divx na een tijdje out of sync loopt, dus wederom beeld en gelijk niet gelijk. Echter, hierbij is het níet aan de opname gerelateerd, want even full - half screen en terug full screen helpt! Het probleem verdwijnt (eventjes)!

Een performanceprobleem lijkt me niet mogelijk, het gebeurt op meerdere machines die toch echt niet de minste zijn qua specs. Vooral mijn laptop is top of the line en heeft nergens moeite mee.
Toch heb ik dat beeld/geluidprobleem. Het haperen bij het opnemen van video's van tv gebeurde me ook al op de desktop, en die had 110mb/sec overdracht op raid 0, dus dat de 7200rpm van mijn laptop de bottleneck is lijkt me sterk.

Ik heb daarom het sterke vermoeden dat de codecs van pinnacle niet helemaal sjofel zijn. Ik verkies dvd vanwege de beeldkwaliteit (mpeg 2 is dat geloof ik) maar die is blijkbaar nogal pittig. Normaal avi ziet er bagger uit dus die kies ik nooit.

Nu resten mij de vragen:

- Zijn er mensen die dit probleem herkennen
- Welke plugin gebruiken jullie voor divx
- Kan ik codecs toevoegen aan pinnacle voor betere opnames?

De laptop heeft een 7200rpm 60gb schijf, 8mbcache, 1,86 centrino en 1024ddr2 ram.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
*Bumpetiebump*

Iemand? :{

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
HTT-Thalan schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:03:
Nu resten mij de vragen:

- Zijn er mensen die dit probleem herkennen
Nee, geen bekend probleem.
- Welke plugin gebruiken jullie voor divx
Ik gebruik codecs en geen plugins. Voor afspelen gebruik ik ffdshow en voor encoden Xvid. Om oude codecs eraf te halen kun je codec sniper gebruiken.
- Kan ik codecs toevoegen aan pinnacle voor betere opnames?
Meestal werkt het opnemen het beste met de eigen codecs. Bij de usb apparaten van pinnacle wordt er ook vaak hardwarematig geencodeerd naar b.v. mpeg2, zodat het gebruik van andere codecs alleen maar verlies oplevert of helemaal niet kan.

Wat je even moet uitzoeken is of tijdfluctuaties ontstaan bij het opnemen of bij het afspelen. Dit kun je doen door de video om te zetten naar een formaat(b.v. Xvid) die wel makkelijk en snel afgespeeld kan worden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
cool_zero schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 18:35:

Wat je even moet uitzoeken is of tijdfluctuaties ontstaan bij het opnemen of bij het afspelen. Dit kun je doen door de video om te zetten naar een formaat(b.v. Xvid) die wel makkelijk en snel afgespeeld kan worden.
:? Tijdfluctuaties :?

Omzetten naar xvid zal tijd kosten (centrino :P) dus ik wil zeker weten dat het nut heeft. Waar kijk ik naar als ik hem eenmaal omgezet heb?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Het beeld en de tijd lopen niet gelijk(synchroon) met elkaar. Zo interpreteer ik tenminste het verhaal over die lat met stroop :P
Omzetten naar xvid zal tijd kosten (centrino :P) dus ik wil zeker weten dat het nut heeft. Waar kijk ik naar als ik hem eenmaal omgezet heb?
Je hoeft alleen maar een deel om te zetten dat genoeg is om te zien of hetzelfde effect optreed als je hierboven beschrijft. Dus als het zich om de 2 seconden voordoet kun je een minuut omzetten en dan heb je al genoeg om te zien of hetzelfde effect optreed. Als je weet dat het bij een andere codec wel vloeiend zou moeten lopen omdat je andere films van dat formaat wel goed kan afspelen, maar het loopt dan nog niet vloeiend, dan ontstaat het effect bij het opnemen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 10:48:
[...]

Het beeld en de tijd lopen niet gelijk(synchroon) met elkaar. Zo interpreteer ik tenminste het verhaal over die lat met stroop :P

[...]

Je hoeft alleen maar een deel om te zetten dat genoeg is om te zien of hetzelfde effect optreed als je hierboven beschrijft. Dus als het zich om de 2 seconden voordoet kun je een minuut omzetten en dan heb je al genoeg om te zien of hetzelfde effect optreed. Als je weet dat het bij een andere codec wel vloeiend zou moeten lopen omdat je andere films van dat formaat wel goed kan afspelen, maar het loopt dan nog niet vloeiend, dan ontstaat het effect bij het opnemen.
Nou, dat zijn dus 2 verschillende zaken.

Het 'lat met stroop' effect komt voor bij de films die ik tegenwoordig opneem met mijn usb2 tuner, en beeld en geluid lopen hier op zich wel gelijk, alleen het beeld stottert. Het lijkt bijna of het beeld eigenlijk te snel gaat en hij het probeert aan te passen aan de snelheid van het geluid. Snel, langzaam, snel, langzaam. Je zou het moeten zien, dan snap je het wel :P

Het fluctuatie-effect komt voor bij opnames op de pci tuner uitvoering op de desktop (maar die is nu verkocht) en bij het afspelen van divx filmpjes. Het uitzonderlijke is, dat dat asynchroon lopen van a/v bij meerdere divx filmpjes voorkomt, op meerdere systemen, en niet aan het filmpje zelf schijnt te liggen, als je namelijk even pauze/play drukt of halfscreen/fullscreen wisselt, dan verdwijn dat effect weer heel even.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-06-2005 11:00 ]

Pagina: 1