Een idee om het openbaar vervoer toegankelijker te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met 7 miljoen auto's op de weg en dan nog eens het zooi motor's/vrachtwagens en scootertjes.
Een hele chaos bijna en vele nadelen die we daarop toe moeten nemen.
Veiligheid/kosten/mileu.

Nu zat ik al vaker met het idee te worstelen meer mensen in het OV.
Alleen wordt daar vaak door de mensen niet eens bij stil gestaan om te nemen.
eerste kaartje kopen of abbo etc bah bah.

Nu mijn basis-idee
maak de bus/trein/tram(steden) veel makkelijker toegangkelijk, door die OV-chipkaart aan iedereen te geven die ze willen invoeren.
En daar elk jaar voor min. € XX,- op te krijgen van 't rijk (belasting,gezamelijke pot) en de busrit €0,XX per km te maken.

Redelijk simpel in te voeren.
Soort chipknip, maar dan betaal je niet het start bedrag dus mensen zullen hem wel gaan vullen.
Elke bus een gps-module geven of gewoon op de KM-teller (ja dat is simpeler goedkoper)
Je zegt waar je wil: akkrum > bergen (a>b, postcode xxxxab>xxxxcd) steekt de kaart in een pinkastje chauffeur/conducteur(automaat) kiest eindbestemming. KLAAR.

En als een controleur komt leest die de OV-chip daarop staat dan de laatste startplaats-bestemming en wat je betaald hebt.

En het betalen voor het ene vervoersmiddel kan zelfs een wat andere betalings-krediet krijgen als de andere.
En sommige groepen uit de samenleving kunnen wat meer (65+ taxi/ziekenhuisvervoer/schoolbus)

Het is wel een totale omslag van het betalen maar helemaal niet eens zo ingewikkeld.
Je stapt naar de bus met de gedacht ik hoef geen kaartje eerste te kopen of zelf geld uit de beurs.
Gewoon een pasje, door een automaat of via de chaffeur/conducteur.
de prijs per km gaat omlaag en je krijgt elke periode (jaar) een startbedrag om mee te reizen op je kaart.

Toevoeging:
1: En degenen die woonwerk verkeer hebben krijgen gewoon de vergoeding die ervoor het ov nodig is op hun kaart.
Abbonnee houders kunnen net als nu goedkope km's of verstelling krijgen door een bedrag per maand te betalen.
En dat bedrag kan ook omlaag omdat de kosten over meer verdeeld zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door gp500 op 28-06-2005 19:08 ]

Verwijderd

Volgens mij is niet de betaling, maar de mentaliteit het probleem...

• gp500
  • Niet online
Ik wou eigenlijk meer op dit deel focussen.

Je moet een startpunt hebben, vroeger toen er veel meer tram's waren en het simpeler was om er mee te gaan, geen kaartje ergens 2-5 km van je huis kopen.

Je zult nooit iedereen overtuigen kunnen van OV, sommigen kunnen het zelfs niet vrachtwagens/koeriers monteurs enz.

Maar een heel groot deel kan het wel.
En je om ze in beweging/contact te krijgen er mee.
Het is 1 (verhoogde)drempel die je er uit haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door gp500 op 27-06-2005 12:50 ]

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:00

The End

!Beginning

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:23:
Wat dacht je van de bereikbaarheid? Als ik naar mijn werk ga, dan doe ik er 10-20 minuten over met de auto. 30-40 minuten met de fiets en meer dan een uur met de bus (als ik hem niet mis natuurljik). Met de trein zou ook kunnen, maar dan moet ik iig nog een kwartier fietsen.

Uiteindelijk kost het OV mij meer (of evenveel als de auto), is onconfortabel, brengt mij niet in de buurt van mijn eindbestemming of is heel traag en het is onbetrouwbaar (Zeker in verhouding met auto/fiets).

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Met dat onbetrouwbare ben ik het idd helemaal eens..... DAT is het grote probleem van het OV van tegenwoordig. En dan heb ik het niet alleen over de problemen met de trein (NS, ProRail), maar ook de
bussen en metro rijden niet altijd even betrouwbaar op tijd.

Ik rijdt nu ongeveer 2 week met het OV naar m'n werk, en ik kan niet anders dan concluderen dat ik ZO SNEL MOGELIJK m'n rijbewijs wil halen, om zo met de auto naar m'n werk te kunnen gaan. Dan neem ik die files wel op de koop toe... De afgelopen 2 week namelijk niets anders dan problemen gehad; rijdt de trein op tijd (wat slechts 2/3 dagen per week het geval is), dan komt de bus wel weer te laat en/of heeft onderweg vertraging, waardoor ik te laat kom om over te stappen op de trein.

En dan heb ik het nog niet eens over de stakingen gehad. Ik moet er niet aan denken dat ProRail binnenkort wild gaat staken (iets wat ze wel willen gaan doen); als die staking pas laat in de ochtend begint, en ik dus al op m'n werk ben, heb ik geen idee hoe ik 's avonds thuis moet komen....

Maar goed: tot zo ver mijn frustraties over het OV... Om nog even terug te komen op het onderwerp van de chipknip voor het OV: ik denk echt niet dat een verandering van kaartjes kopen helpt om mensen aan het OV te krijgen. Wat wel zou werken, is het OV goedkoper te maken. Dit zit ook bij het plan zoals hierboven voorgesteld in, maar kun je ook op andere manier bereiken. Zo zou je werknemers extra kunnen 'belonen' wanneer ze met het OV naar werk komen, of 'beboeten' wanneer ze met de auto komen, door bijvoorbeeld de benzine-vergoeding voor de auto te verlagen of af te schaffen. Maar ik zie geen 'verbetering' door de chipknip in te voeren; ik vind het verkrijgen van een kaartje momenteel makkelijk genoeg.... Een strippenkaart kun je praktisch overal krijgen, en wanneer die op is, of je bent hem vergeten, kun je zo bij de chauffeur een kaartje kopen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• gp500
  • Niet online
Vertragingkjes en bereikbaarheid is iets anders.
ik heb 5 jaar OV gedaan, bussen rijden IMHO vrijwel altijd goed door heel Fryslân.
Treinen heb ik niet vaak genomen, die hebben sneller veel vertraging geen uitval route bij ongeluk ofzo.

@naitsoezn: mijn idee is niet alleen het kaartje kopen, maar ook dat je zowieso al een aantal reisen kan maken omdat je de ov-chipknip hebt. Die wil je dan ook wel uitgeven want anders laat je € xx,- per jaar ongemoeid.
Iedereen moet gewoon elk jaar een x bedrag op zijn kaart er 'gratis' bij krijgen
De prijs per km kan ook omlaag omdat iedereen meebetaald.
5 cent of lager.

Je weet dat we ons bijna verplicht voelen om die te gebruiken als dat geld al hebt, voor een aantal koopavonden naar de stad ofzo. Of gewoon het woon-werkverkeer.

Als meer mensen zo rijden is het ook rendabel om meer bussen in te zetten.
Dus vaker bussen en meer/verder lopende routes.

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 05-09-2016 12:14 . Reden: nickchange edit ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:23:
Zeker nooit tijdens spitsuur naar school/werk gegaan, geen zitplaats in de bus, geen zitplaats in de trein.

Als je het toegankelijker wilt maken, zullen de files niet kleiner worden. Wat waarschijnlijk wel zal gebeuren is dat mensen met een tweede auto die weg zullen doen, als het vervoer gratis wordt. Van het type huis- tuin- en keuken vrouw die het handig vindt om een auto voor de deur te hebben voor een boodschap, of om de kinderen naar school te brengen.

Op dit moment kost openbaar vervoer gewoon te duur voor een gezin, een kaartje voor een maand kost 35 tot 50 euro, alleen haal je dat er wel uit in vergelijk met een auto, maar met een klein gezinnetje wordt een auto ineens wel handiger, en veel meer comfort.

Dat het wel kan kun je zien naar de initiaven van gereduceerd tarief, daar wordt veel gebruik van gemaakt, de bussen zijn op donderavond en zaterdag altijd vol. Impact mbt tot files en dergelijke zal minimaal zijn, maar alles is mooi meegenomen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Iblies schreef op maandag 27 juni 2005 @ 20:22:
Zeker nooit tijdens spitsuur naar school/werk gegaan, geen zitplaats in de bus, geen zitplaats in de trein.
Treinen gaan steeds beter, met al die nieuwe dubbeldekkers van de NS :)
Op dit moment kost openbaar vervoer gewoon te duur voor een gezin, een kaartje voor een maand kost 35 tot 50 euro, alleen haal je dat er wel uit in vergelijk met een auto, maar met een klein gezinnetje wordt een auto ineens wel handiger, en veel meer comfort.
Goed taalonderwijs kost ook duur ;) :+ >:)

Maar je hebt inderdaad gelijk, de brandstofkosten bij autorijden in plaats van met de trein heb je er met twee personen al vrijwel altijd uit, met drie of meer personen alle kosten die een auto met zich mee brengt :)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het kaartje kopen is nou juist het enige van het OV wat goed geregeld is. Automaten genoeg en iedere idioot kan leren hoe zo'n ding werkt. De reis zelf is echter een hel. Vrijwel altijd opgepropt zitten in een veel te hete trein met een penetrante zweetlucht, schreeuwende kinderen, luid bellende mensen, smerige zwervers etc. En dan is het altijd maar weer de vraag of je wel thuis zult komen, of dat er bladeren liggen, het waait, het onweert, het te heet is, het te koud is, de bovenleiding stuk is, de seinen en wissels niet werken, de trein stuk is, de machinist ziek is of dat ze misschien weer eens staken.
Als ik vanuit het ouderlijk huis naar R'dam ging dan deed ik er met de auto 2x 50 minuten over, zonder bevengenoemde ongemakken en voor omgerekend ongeveer 10 euro. Dan krijg ik een kilometervergoeding van 18 cent, dat komt neer op zo'n 18 euro. Met het OV echter is het eerst 15 minuten fietsen naar het station, 20 minuten met de trein naar Utrecht, dan 10 minuten wachten op het station, 30 minuten met de trein naar R'dam alexander, 5 minuten met de metro, 10 minuten lopen. Totaal 2x 1:30 uur en dat voor het luttele bedrag van 20 euro (inclusief strippenkaart). De vergoeding is dan gewoon de kosten, dus 20 euro.

Met de auto doe ik er dus in totaal per dag 1:20 korter over en verdien ik er 8 euro op (6:40uur per week, 40 euro). Mag iemand mij gaan uitleggen waarom ik met het OV zou gaan (afgezien van het feit dat fietsen goed is voor de bloedsomloop).

Inmiddels woon ik overigens in Utrecht en dat scheelt nogal op de reis, het is nu ongeveer een uur, tegenover een half uur met de auto.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• gp500
  • Niet online
Nogmaals 't gaat niet om wat er met 'uw' route aan de hand is.
Maar het binnen vragen makkelijker maken hoeveel zou het helpen en wat zouden secundaire effecten zijn.

2e
Elk treinstation/halte heeft automaten, maar bussen niet.
En nogmaals ik zeg ook ,zal 't in de OP zetten, de prijs per km gaat omlaag en je krijgt elke periode een startbedrag om mee te reizen op je kaart.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-12-2025

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Bij mij is het probleem dus dat als ik met het openbaar vervoer wil gaan (vanuit mijn dorp) dat ik moet beginnen met me te realiseren dat de bus (buiten kantoor tijden) maar een keer per twee uur gaat. (Dat is in mijn mening dus een aanfluiting, alhoewel ik ook wel snap dat als er op dezelfde lijn waar ik mee mee wil er maar 3 mensen zitten, men beslist dat ding een keer mider vaak te laten rijden, dat wil zeggen ipv 1 x per uur 1 x per 2 uur).

Van de andere kant, openbaar vervoer moet er voor iedereen zijn ongeacht het tijdstip waarop je reist , het moet voor mij dus mogelijk zijn (imho) om na de laatste trein in DB (waar ik ook vandaan kom), nog een bus te pakken naar het dorp waar ik woon. En zelfs dit is niet het geval. Ik ben na de laatste trein uit bijv. utrecht op zaterdag avond veroordeeld tot een (trein)taxi.

Ik zou veel liever de bus nemen op dat moment. Om nog maar te zwijgen over de reis heen, dan ben ik bijna in alle gevallen aangewezen op een (trein)taxi om op tijd op tijd thuis (of op het station) te zijn .
Zolang dat niet verbeterd, ben ik genodzaakt wel om de auto/motor te nemen naar mijn plaats van bestemming. Met als comfortabel gevolg ook dat ik _zelf_ de tijd van terug gaan bepaal .....

Powered By C8H10N4O2

• gp500
  • Niet online
kluk kluk, dit is het gevolg van het beleid van nu bij de bedrijven.
Want ze staan allemaal apart ze zijn wel verplicht tot een zeker aantal direkte aansluitingen tussen bus en trein.

maar je hebt nu voor elke regio een andere maatschappij.
Voor treinen heb je ook 2 maatschappijen (mss 3) Noordned en NS.

Als er zoals jij zegt meer mensen zouden rijden zou je ook vaker een bus op die bestaande route laten rijden. 1x per 40 min dan mss wel op die route.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Geen goed idee.

De OV-chipkaart wordt sowieso al ingevoerd. In principe krijgt/neemt iedereen zo'n ding, OV wordt per kilometer afgerekend, en je hoeft niet telkens een kaartje te kopen. Dat deel van je ideeen is goed, maar komt er al.

Het andere deel is het deel 'gratis reizen'. Je noemt het gratis, maar eigenlijk is het precies andersom. Het moet toch betaald worden, namelijk van de belasting. Uiteindelijk betaal je het dus toch zelf, en is het meer een 'gedwongen opladen' dan gratis.
Verder denk ik niet dat het helpt. De bewegingen die je uit de auto wilt hebben zijn juist de dagelijks woon-werkbewegingen. Deze hebben echter nauwelijks baat bij deze maatregel, aangezien ze het gratis tegoed voor een jaar binnen 3 dagen op hebben. Sterker nog: voor de OV-grootverbruikers wordt het OV juist rel. duurder (tov de 'kleinverbruikers'), aangezien het OV hierdoor na een aantal kilometers duurder wordt.
Het leidt er eerder toe dat mensen die normaal nooit het OV gebruiken nu nutteloze tripjes gaan maken, aangezien er toch al betaald is.

Kortom: je dwingt mensen iets te gebruiken waar ze wellicht niks aan hebben, en je bevoordeelt juist de verkeerde groepen. Geen goed idee dus.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Kluk-Kluk schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 00:59:Van de andere kant, openbaar vervoer moet er voor iedereen zijn ongeacht het tijdstip waarop je reist , het moet voor mij dus mogelijk zijn (imho) om na de laatste trein in DB (waar ik ook vandaan kom), nog een bus te pakken naar het dorp waar ik woon.
Niet mee eens. Ergens moet het 's nachts kunnen ophouden. Anders kun je het namelijk wel oneindig doortrekken. Stel jouw bus rijdt door naar Oss. Moeten daar vervolgens ook weer bussen aansluiten? (Intussen zit je al diep in de nacht.)

Wees juist blij dat die laatste trein er nog rijdt. Voor hetzelfde geld schrappen ze 'm omdat er toch geen bus op aansluit. (Dat is namelijk jouw redenering.)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
je kunt ook bepaalde initiatieven starten bij evenementen. zoals hier in utrecht, als je naar een voetbalwedstrijd van fc utrecht gaat kun je op vertoning van je voetbalkaartje gratis met de bus naar het stadion(vanaf centraal station)

op deze manier gaan veel meer mensen met de bus naar de stad en de wedstrijd. als je dit soort gedoe nou ook bij andere evenementen doet dan haal je iig al een hele hoop mensen over om vaker met de bus/trein te gaan.

ik ga zelf altijd met de bus naar het werk(rand utrecht > centrum) maar af en toe pak ik de auto en parkeer em net buiten het centrum, gewoon omdat je soms geen zin hebt in de bus, of omdat je wat langer wil blijven(ik werk tot 11-12 uur)

maar over het algemeen moeten de bussen gewoon vaker rijden als je meer mensen met het ov wil hebben. er gaan nu gewoon te weinig bussen/treinen. behalve als je van utrecht centraal naar de uithof wil, dan vertrekt er elke 3 minuten een bus, maar dat is dan ook wel nodig natuurlijk met al die studenten. als de bussen vaker rijden is het ook minder erg als je hem net mist. of wat ik zelf doe, ik laat een bus vaak lopen als hij te vol zit, die bus komt over 3 minuten immers toch weer, kan ik lekker zitten. nu heb je vaak nog dat iedereen moet proppen, bussen/treinen overvol...tjah das nie comfortabel nee ;)

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mijn idee is niet alleen het kaartje kopen, maar ook dat je zowieso al een aantal reisen kan maken omdat je de ov-chipknip hebt. Die wil je dan ook wel uitgeven want anders laat je € xx,- per jaar ongemoeid.
Ik heb de afgelopen 6 jaar een OV-jaarkaart gehad (was student), en heb NOOIT het idee gehad, dat ik met het openbaar vervoer MOEST reizen, omdat ik anders geld liet liggen; ik kies (en met mij denk ik velen) toch voor gemak, dus als er een alternatief vervoersmiddel is (fiets, taxi als het relatief dichtbij is, auto, etc), dan kies ik daarvoor, en dus niet voor het OV...

Verwijderd

zou mss idd beter zijn... ik vergeet (voor de keer dat ik al het openbaar vervoer neem, geef mij maar een fiets, ben je veel sneller mee in t stad) meestal te betale, gewoon omdatter zodanig veel volk staat te duwen vanvoor dat ik geen zin heb om mee te staan duwen... heb geen 10beurtenkaartje dus dan maar niet betalen... als ze je es pakken betaal je direct 1 keer voor alle ritten dat je al gemaakt hebt... zelfde met parkeren eigelijk. Geen moeite doen voor kaartje kopen. Wacht tot ze je na de 20ste keer opschrijven, en betaal gelijk evenveel of dat je anders aan ticketjes moest betalen.... meestal heb je zelfs nog winst ook :*)

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
we moeten gewoon toegeven dat het openbaar vervoer heeft gefaalt. heeft nooit gewerkt, werkt niet en gaat nooit werken. stoppen met die shit.

we moeten kutshell zo gek krijgen het patent op de waterstof moter vrij aan de mens te geven. zij hebben dat patent al 20 jaar ofso, en doen er expres geen fuck mee! in andere woorden: shell is van Nederland (en nu ook Engeland jajaja) en Nederlanders helpen dus de wereld naar de tievus! kunnen we wel boos zijn op amerika (en terecht) over kioto verdrag, maar een beter milieu begint nog altijd bij je zelf dachtikzo....

sorry maar hier kan ik me dus erg over opwinden,,..

http://specs.tweak.to/12504

• gp500
  • Niet online
Het andere deel is het deel 'gratis reizen'. Je noemt het gratis, maar eigenlijk is het precies andersom. Het moet toch betaald worden, namelijk van de belasting. Uiteindelijk betaal je het dus toch zelf, en is het meer een 'gedwongen opladen' dan gratis.
Verder denk ik niet dat het helpt. De bewegingen die je uit de auto wilt hebben zijn juist de dagelijks woon-werkbewegingen. Deze hebben echter nauwelijks baat bij deze maatregel, aangezien ze het gratis tegoed voor een jaar binnen 3 dagen op hebben.Sterker nog: voor de OV-grootverbruikers wordt het OV juist rel. duurder (tov de 'kleinverbruikers'), aangezien het OV hierdoor na een aantal kilometers duurder wordt.
We betalen nu ook al een deel via belasting, (gemeente/provincie/regering) de rest moeten betaalt worden door degenen die reist.
als je de betaalde kosten door de regering verhoogt> iedereen een deel van geeft om te kunnen deelnemen> de km-prijs kun dan omlaag brengen>het credit wat je krijgt is de belasting die je hebt betaald, anders was die toch direct het OV ingegaan.

En degenen die woonwerk verkeer hebben krijgen gewoon de vergoeding die ervoor het ov nodig is op hun kaart.
Abbonnee houders kunnen net als nu goedkope km's of verstelling krijgen door een bedrag per maand te betalen.
En dat bedrag kan ook omlaag omdat de kosten over meer verdeeld zijn.

@bolleh:
Dat bij evenementen kan oo kgewoon blijven, dat is een extra.
Je zult toch echt eerst meer passagiers moeten hebben voor de bussen die bijna leeg zijn (5 mensen) voordat er meer komt

@naitsoezn: als je steeds de auto pakt heb je zeker geld genoeg, ik wil ook niet de auto uitbannen hoor. ;)

@ autoditact: je raast te veel, OV werkt in veel landen wel goed, het kan nooit de auto vervangen oke.

[ Voor 0% gewijzigd door naitsoezn op 05-09-2016 12:15 . Reden: nickchange edit ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

gp500 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 19:05:
[...]

@bolleh:
Dat bij evenementen kan oo kgewoon blijven, dat is een extra.
Je zult toch echt eerst meer passagiers moeten hebben voor de bussen die bijna leeg zijn (5 mensen) voordat er meer komt
Ik weet niet waar jij woont? Maar hier in Utrecht zul je geen bus tegenkomen met 5 mensen erin. De grote lijnen rijden toch wel elk kwartier (naar de uithof is er volgens mij niet eens een vaste dienstregeling 's morgen, daar komen gewoon achter elkaar bussen langs) en zitten tijdens de spits compleet stampvol.
De enige manier om hier het openbaar vervoer te stimuleren is mee bussen/treinen, zodat je altijd comfortabel kan zitten (maar dat kost teveel) en zorgen dat de treinen eens een keer op tijd rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Devil op 28-06-2005 23:10 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:22

Metro2002

Memento mori

Op zich wel een goed idee, de manieren van betalen zouden sowieso een stuk uitgebreider mogen.
Bij bv de Rotterdamse metro kan je alleen maar met chip of contact betalen :r
Ik wil gewoon kunnen pinnen zoals bij de NS

Bovendien vind ik het echt achterlijk duur tegenwoordig.

Enige keer dat ik met het OV reis is als ik naar Rotterdam centrum wil (niet te doen met de auto haast)
dan ben ik gvd bijna 7 euro kwijt in mijn eentje, even heen en weer over een kippestukje van 20km.
met alle frustraties van het betalen erbij ed want ik heb geen chipknip en die automaat slikt alleen muntjes (ja die geeft de geldautomaat ook echt |:( )

Betaling makkelijk + goedkoper en ik zal het nog eens overwegen om op die harde stoelen met mijn benen in mijn nek gevouwen in de metro te gaan zitten tusen alle zwervers en joint rokende medelanders.

• autodidact
gp500 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 19:05:
[...]

@ autoditact: je raast te veel, OV werkt in veel landen wel goed, het kan nooit de auto vervangen oke.
zeg dan? waar? nou? jij klinkt als iemand die niet als mij 15 jaar zonder auto heeft geleeft en daarmee 100% op het openbaar vervoer is aangewezen... dat nooit meer.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

autodidact schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 17:32:
we moeten gewoon toegeven dat het openbaar vervoer heeft gefaalt. heeft nooit gewerkt, werkt niet en gaat nooit werken. stoppen met die shit.
Je kijkt ook niet verder dan je neus lang is he? Er was een tijd dat niet iedereen een auto had, toen was het OV heel populair. Dat het nu niet populair is komt doordat het nog veel populairder is dan vroeger (lees: er wordt veel meer gebruik van gemaakt, met alle drukte en verstoringen van dien) en omdat de auto voor veel toepassingen goedkoper en makkelijker is.
Leg jij mij eens uit waarom in de grote steden sommige bussen en trams elke 10 minuten rijden, is dat omdat er niemand in zit?

"Stoppen met die shit": dus iedereen die geen beschikking heeft over een auto of verder dan 10 km met de fiets moet die is dan maar de dupe?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

hehe valt hier gelijk nog mee... heb onlangs bij ons eens openbaar vervoer genomen... moest in een dorpje op 25 km van gent zijn, helaas was er vandaar geen rechtstreekse verbinding dus eerst ff naar Brussel (55km), vandaar overstappen op een andere (nog es mooie 25 derbij), en dan de laatste rit van bijna 10 km... heb ellelang onder de weg geweest, veeeeeeeel te veel betaald (was geloof ik 6,20€) en het confort op de treinen valt wel mee moet ik zeggen...

als ik dus per km moet betalen vind ik wel dat ik nog zwaarder afgezet word. trouwens, 5c per kilometer en ik rijd met de auto voor bijna 6c (gesteld dat ik kalm rij 8)7). Denk je dat ik voor dat centje verschil de auto laat staan? veel tijdwinst, confort, eigen muziekstijl, het gaat zo snel vooruit als je wil, en in evt stress-situaties kan je je tenminste nog es afreageren })

• autodidact
Maasluip schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:26:
[...]
Je kijkt ook niet verder dan je neus lang is he? Er was een tijd dat niet iedereen een auto had, toen was het OV heel populair. Dat het nu niet populair is komt doordat het nog veel populairder is dan vroeger (lees: er wordt veel meer gebruik van gemaakt, met alle drukte en verstoringen van dien) en omdat de auto voor veel toepassingen goedkoper en makkelijker is.
Leg jij mij eens uit waarom in de grote steden sommige bussen en trams elke 10 minuten rijden, is dat omdat er niemand in zit?

"Stoppen met die shit": dus iedereen die geen beschikking heeft over een auto of verder dan 10 km met de fiets moet die is dan maar de dupe?
dude binnen een stad van a naar b ben je nogsteeds in de zelfde stad... telt dus niet: en das alleen in de randstad: ga eens naar denbosch ofso: ik heb in rosmalen gewoont, dat ligt dus om de hoek van denbosch, er was een bus die hemelsbreed 2 meter van mijn huis stopte en naar den bosch ging: toch duurde dat 2 keer zo lang om in denbosch te komen dan fietsen (fietsen duurde 20 minuten) en dan was je niet op de plek waar je moest zijn.

als vervoersmiddel om van de 1ne plaats naar de ander te gaan werkt het dus niet. kun je niet ontkennen.
-duurt te lang
-kost te veel
-je bent niet waar je wezen wil
-je kunt niet op ieder gewents moment naar huis (om de overstap te halen verderop moet je voor 22.00 vertrekken)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

autodidact schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:45:
[...]

als vervoersmiddel om van de 1ne plaats naar de ander te gaan werkt het dus niet. kun je niet ontkennen.
Je zegt nu dat het niet werkt en haalt één voorbeeld aan. Dat moet overtuigen om OV in alle vormen en op alle plaatsen overbodig en nutteloos te maken.

Lukt niet erg.

Uiteraard zijn er voorbeelden te vinden dat het niet werkt, maar net zo goed zijn er voorbeelden te vinden dat het wel werkt. Ga je daarom het alternatief nutteloos en overbodig noemen?
Om eens een voorbeeld te noemen: vanuit Brussel ben je in 5:21 met de trein in Marseille. Met de auto doe je er 5 uur langer over. Daar kun je heel wat voor en natransport voor maken.
Is dit nu een roep dat de auto nutteloos is? Nee.

Signatures zijn voor boomers.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Alleen al het feit dat er dagelijks duizenden mensen met de trein reizen geeft al duidelijk aan dat het OV absoluut niet nutteloos is.... Hoe moeten die mensen anders op hun werk komen? Moet je eens zien hoeveel mensen verplicht thuis werken of vrij nemen wanneer ProRail staakt... OV voor verbetering vatbaar? Ja! OV nutteloos? Zeker niet!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
(jarig!)
probleem met het OV is dat het gewoon te veel irriteerd.

ik ga iedere dag van zierikzee naar goes met de bus.
afstand: 25km
zierikzee is een klein stadje, maar die bus doet er >15 minuten over om erdoorheen te komen.
halte 1, ik stap op,.. wachten,.... rijden halte 2, rijden halte 3, rijden busstation, wachten wachten wachten, overstappers, wachten, rijden bushalte, rijden.
dan krijg je 10 - 15 minuten een autoweg van +/- 20km, rijd allemaal lekker door, even snel als de auto, prima. ben je zo in goes.

eerste halte goes, uitstappen, zebrapaden waar de uitstappers over sjokken, rijden,.. halte, rijden stoplicht, stoplicht, rijden, busstation. overstappen , wachten , wachten, wachten, wachten, rijden.
stoplicht, stoplicht, halte, stoplicht, halte, krappe straat, veel verkeer, halte.
en ik ben op school.
ruim 1 uur bezig om van thuis naar klaslokaal te gaan.

vorige week wasik de gehele week met de auto naar school en gemiddeld 25 minuten. van thuis de deur uit, tot in de klas op school. en dan heb ik niet hard/gek gereden.

het ov schiet gewoon niet op, iedere keer zit je weer te denken, rij nou is kerel, heb niet heel de dag de tijd. rijden!!!!!!

wat kunnen ze daar aan doen, vrij weinig. toekoms OV met zo'n budget, [-----]

het enigste voordeel van het ov is nog dat je iets kan doen in je reistijd (tijd genoeg |:( ) en het 4x goedkoper is dan met de auto.
in mijn geval in iedergeval wel en ik heb het al vaak, en met veel verschillenden auto's uitgerekend!
een auto kost gewoon 20ct per kilometer en die bus van mij ongeveer 5/6ct/km.
Pagina: 1