Toon posts:

Puzzeltje: gamen beter op AGP 4x dan 8x

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Deze ligt me al de hele morgend dwars.

Ik probeer wat te helpen in een aantal gameforums (waar het kan) en vaak zie ik dat mensen problemen hebben met hun VGA kaart. Niets normalers zou je denken, ware het niet dat wanneer ze hun AGP settings van 8x naar 4x brengen, hun problemen meestal opgelost worden.

Ik heb er wat op geresearched (ook hier) en het lijkt te maken te hebben met radeon kaartjes en moederborden.

Het ding lijkt me echter zo tegen-intuitief dat ik er graag het fijne van weet (ik raad niet graag dingen aan die ik zelf niet begrijp).

Iemand die hier een plausibele uitleg voor heeft?

(Wees mild, het is m'n eerste post ;) )

Alvast bedankt.

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
volgens mij gaat de kaart veel trager als het een agp 4x is....

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De kaart an sich zal niet langzamer gaan, alleen de bandbreedte die de kaart tot zijn beschikking heeft om te communiceren met de rest van het systeem is maar de helft, of nog minder.
Het eindresultaat ligt daardoor vaak een stuk lager...

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
een ander verschil is dat agp 4X op 1.5V werkt en agp 8X op 0,8V
verder maakt het verschil in bandbreete vaak in prestaties bijna niks uit

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

Verwijderd

Toch zijn er ook testen waaruit blijkt dat dit bijna helemaal niks tot enkele % scheelt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 22:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zover ik gelezen hebben zit er bijzonder weinig performance verschil tussen AGP 4x en AGP 8x.
Ik heb ook eens begrepen dat problemen verholpen worden doordat de timings op AGP 4x minderd kritisch zijn dan op AGP 8x. Wanneer AGP kaarten hier gevoelig voor zijn of minder goed aan de standaard is gehouden zal hier dus problemen onstaan.

Verder zijn AGP 8x kaarten gewoon backward compatibel met AGP 4x sloten zo heb ik op mijn Dual Athlon bord die voorzien is van een AGP 4x (Pro) slot een ATI Radeon 9700 Pro 128MB wat een AGP 8x kaart is.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 27-06-2005 12:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08 08:11
Ik had ook wel eens problemen op AGP 8x op mijn AMD 1800+ systeem. Dik 2 tot 3 jaar geleden dus. Sinds de 2GHz machines zijn uitgekomen (ik doel dan op techniek vanaf die tijd) heb ik er eigenlijk weinig meer van gemerkt. Ik kan je wel vertellen dat ik er zeker een tweetal maanden aan "onderzoek" aan heb gewijd. Ik kon daarna alleen concluderen dat het qua perfomance 2-4% scheelde in gevallen waar beiden werkte. Dus als het werkte scheelde het vrijwel niets. En voor anderen was het juist alleen op 4x mogelijk om een stabiel gaming systeem te krijgen. Dat was voorheen ook mijn ervaring. Nu 2 jaar verder, merk ik er niets van. In Mark3D03 scheelt het denk ik in de tientallen punten. Maar dat heb ik vrijwel elke test wel.

Conclusie; probleem met oudere modellen -> 4x AGP. Geen problemen... blijf er dan lekker van af!

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bolis schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:04:
volgens mij gaat de kaart veel trager als het een agp 4x is....
Het zou slim zijn als je bij zulke opmerkingen een bron hebt waar dat uit blijkt.
Aangezien je opmerking van geen kant klopt :P
Het verschil tussen agp 4x en 8x is misschien enkele procenten.
Als dat je probleem oplost zou ik het zeker op agp 4x zetten. :)

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:06:
De kaart an sich zal niet langzamer gaan, alleen de bandbreedte die de kaart tot zijn beschikking heeft om te communiceren met de rest van het systeem is maar de helft, of nog minder.
Het eindresultaat ligt daardoor vaak een stuk lager...
Dat dacht ik dus ook. Daarom dat het me vreemd lijkt dat een kaart net BETER presteert, je zou het tegendeel verwachten.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 20:12
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:43:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Daarom dat het me vreemd lijkt dat een kaart net BETER presteert, je zou het tegendeel verwachten.
Heeft misschien met de bandbreedte te maken, misschien kan de processor het niet bij benen met AGP8x maar met 4x wel

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ToFast
  • Laatst online: 22-02 15:08
Nee ik denk ook dat het inderdaad om de lossere (hogere) timings gaat met agp4x, of misschien idd het voltage.

En verder: Boeiend het is nu eenmaal zo en als je het niet bevalt ga je toch lekker over op pci-express. Zit je ook lekker met 1-16x te kloten:P?

Ik denk dat agp8x zelfs nog voldoende snel is voor een x800pro of 6800ultra.
Alleen pci-express biedt voordeel dat het meer stroom ook levert via dat slot en natuurlijk de extra hoge bandbreedte, die maar in speciale gevallen gebruikt wordt.

• martijn_tje
  • Laatst online: 05-08 19:01
MewBie schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:49:
[...]

Heeft misschien met de bandbreedte te maken, misschien kan de processor het niet bij benen met AGP8x maar met 4x wel
Een processor kan er met gemak veel meer data door heen jagen als 2gig/s. Het systeem geheugen ook met 6,4 gig voor moderne systemen. Wel kan het zo zijn dat bijvoorbeeld fastwrites niet goed werkt bij 8x agp en wel goed bij 4x agp. Dan moet je dus proberen waar je de meeste winst mee haalt. Met tastwrites en 4x agp of 8x agp en fastwrites disabled.
ToFast schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:03:
Nee ik denk ook dat het inderdaad om de lossere (hogere) timings gaat met agp4x, of misschien idd het voltage.

En verder: Boeiend het is nu eenmaal zo en als je het niet bevalt ga je toch lekker over op pci-express. Zit je ook lekker met 1-16x te kloten:P?

Ik denk dat agp8x zelfs nog voldoende snel is voor een x800pro of 6800ultra.
Alleen pci-express biedt voordeel dat het meer stroom ook levert via dat slot en natuurlijk de extra hoge bandbreedte, die maar in speciale gevallen gebruikt wordt.
Ik heb een 6800GT@Ultra en tussen 4 en 8x agp zit geen meetbaar verschil. Wel geteld 15 puntjes in 3D mark. Dat valt ruim onder de fout marge van de test en ook in spellen is er geen merkbaar verschil. 4x agp is dus ook nog snel zat.

De bandbreedte die 8x agp en pci expres leveren is dus pure overkill

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 27-06-2005 15:33 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:26
Mocht het zo zijn dat gameproblemen echt opgelost worden door ipv 8x AGP 4x AGP te gebruiken dan zou ik graag willen weten hoe ik dit instel? Ik zit momenteel niet achter me eigen pc, dus wellicht dat het heel simpel is, maar als ik zo naar huis ga wil ik gelijk kunnen gamen zonder dat ik dan nog het 1 en ander moet uit gaan zitten pluizen. 8)

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Was het niet zo dat AGP8x en PCI-e juist een betere stabiliteit zouden moeten hebben dan bijv. AGP4x ?

Verwijderd

Roncom schreef op maandag 27 juni 2005 @ 15:48:
Mocht het zo zijn dat gameproblemen echt opgelost worden door ipv 8x AGP 4x AGP te gebruiken dan zou ik graag willen weten hoe ik dit instel? Ik zit momenteel niet achter me eigen pc, dus wellicht dat het heel simpel is, maar als ik zo naar huis ga wil ik gelijk kunnen gamen zonder dat ik dan nog het 1 en ander moet uit gaan zitten pluizen. 8)
Hier op mijn oude ASUS A7V-266E mobo moet ik in de BIOS zijn om de AGP snelheid in te stellen.
Onder Advanced > AGP Capability.
Dit zal bij moderne mobo's ook wel in de BIOS moeten gebeuren.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ho mensen even wat verduidelijken, PCI-E is als 'voorzorgs maatregel' voor tekort aan bandbreedte, maar het grote verschil is, AGP kan geen 2 richtingen tegelijk aan, maar 1 tegelijk en PCI-E kan tegelijk data door het slot naar de kaart versturen als ontvangen

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

AGP snelheid kan je gewoon aanpassen in je bios.

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:26
Ik zat net in BIOS setup maar onder advanced kon ik alleen dingen enablen of disablen...wat AGP betreft kon ik die alleen veranderen in PCI maar niet 4x of 8x?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47
ten eerste heb je dan echt problemen,
en ten tweede wat voor mobo heb je dan kan iemand die hetzelfde mobo heeft het misschien uitleggen

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik denk dat het beeld wel anders wordt als de videokaart veel van het gewone systeemgeheugen gaat snoepen omdat hij zelf te kort komt :X
Pagina: 1