Toon posts:

Datacorruptie, waar geen touw aan vast te knopen is

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai hier een Linux (Gentoo 2004.4) servertje welke als fileserver zijn werk doet. In deze fileserver lopen 2 RAID-1 arrays (Linux software RAID) van 2 schijven elk. De schijven zijn aangesloten op de onboard Promise Fasttrack 100 lite controller van het MSI K7T Turbo board wat in die computer zit.

Voor ongeveer 2 jaar lang heeft dit probleemloos gelopen. Enige tijd geleden hing de fs zich vaker op. Bij nadere inspectie bleek dat 1 schijf aan het overlijden was. Goed, die schijf was al 2 jaar oud, dus alle beide schijven in dat array eruit gegooid, 2 nieuwe schijven erin en het loopt weer als een zonnetje.

Nu, een week of 2 later heb ik weer problemen. Ik merkte gisteren dat 1 array als read only was gemount. Vreemd. Toen ik eens e2fsck (soort van checkdisk, maar dan de linux variant) liet lopen vond'ie een rammel fouten (inodes welke niet op de schijf liggen etc). Gefixt en het loopt weer.
Reboot ik de computer, wordt opeens 1 van de nieuwe schijven niet meer gevonden. Reboot ik die computer weer, dan vind de RAID controller helemaal geen schijf meer en krijgt ik een melding dat de IRQ's voor PCI apparaten niet goed ingesteld zijn (die melding kreeg ik vanuit het RAID bios). Nog eens aan en uit en het werkt weer. Ik merk echter dat een heleboel bestanden op mijn fileserver corrupt zijn. Nog maar eens een e2fsck doen (je moet wat), kan niet, device is busy. Ok, reboot. Voordat ik e2fsck opnieuw start bekijk ik nog eens wat van de corrupte bestanden en ze doen het weer. HUH?? Nu heb ik e2fsck weer gestart en worden er weer een hele boel problemen gevonden.

Mijn vraag is dus: heeft iemand enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn?

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 09:10

GekkeR

key = key

Op mijn msi k7t pro had ik ook corruptie als ik een bepaalde optie in het bios veranderde.

Weet alleen niet meer welke het precies was , zal even kijken (PC2).

-edit
Weet het niet precies meer (was iig iets in "Advanced Chipset Features").

kan mijn settings ff posten :

Bank Interleave : En(abled)
DRAM Timing by SPD : Yes
Memory Hole : Dis(abled)
P2C/C2P Conc : Dis // geeft me zo'n gevoel dat het belangrijk was.
Fast R-W : Dis
Sys Bios Cache : Dis
Vid Ram Cache : Dis
AGP Aperture : 64
4x mode : En
Driving : Auto
OnChip USB : En
USB Keyb : Dis
USB Mouse : Dis
Onchip S : Dis
Onchip M : Dis

** Alle "PCI" settings waren redelijk belangrijk dacht ik.
CPU to PCI write buffer : Dis
PCI Dyn Bursting : En
PCI Master 0 WS write : Dis
PCI Delay Trans : En
PCI#2 Access #1 Retry : Dis

AGP Master 1 WS write : Dis
AGP Master 1 WS read : Dis
Mem Par/ECC check : Dis

Toen ik de "foute" settings had kreeg ik gegarandeerd HD fouten (geen leuke tijd :P)
Aangezien je al een tijdje goed draaide heeft dit er misschien niks mee te maken.
Maar aangezien ik ook HD probs had op dat ding kan het misschien zijn dat je toevallig met je bios aan het "kloten" was en de horror setting perongeluk aan/uit zette.

GL

[ Voor 77% gewijzigd door GekkeR op 27-06-2005 11:48 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Check de condensatoren op je mobo, lekken die toevallig? Is een bekend probleem bij die generatie MSI (en ook andere merken) moederbordjes. Kan de meest gekke problemen opleveren.

Hier op GoT staan genoeg topics / voorbeeldfoto's daarvan.

Verwijderd

Topicstarter
GekkeR schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:36:
Op mijn msi k7t pro had ik ook corruptie als ik een bepaalde optie in het bios veranderde.

Weet alleen niet meer welke het precies was , zal even kijken (PC2).

-edit
Weet het niet precies meer (was iig iets in "Advanced Chipset Features").

kan mijn settings ff posten :

Bank Interleave : En(abled)
DRAM Timing by SPD : Yes
Memory Hole : Dis(abled)
P2C/C2P Conc : Dis // geeft me zo'n gevoel dat het belangrijk was.
Fast R-W : Dis
Sys Bios Cache : Dis
Vid Ram Cache : Dis
AGP Aperture : 64
4x mode : En
Driving : Auto
OnChip USB : En
USB Keyb : Dis
USB Mouse : Dis
Onchip S : Dis
Onchip M : Dis

** Alle "PCI" settings waren redelijk belangrijk dacht ik.
CPU to PCI write buffer : Dis
PCI Dyn Bursting : En
PCI Master 0 WS write : Dis
PCI Delay Trans : En
PCI#2 Access #1 Retry : Dis

AGP Master 1 WS write : Dis
AGP Master 1 WS read : Dis
Mem Par/ECC check : Dis

Toen ik de "foute" settings had kreeg ik gegarandeerd HD fouten (geen leuke tijd :P)
Aangezien je al een tijdje goed draaide heeft dit er misschien niks mee te maken.
Maar aangezien ik ook HD probs had op dat ding kan het misschien zijn dat je toevallig met je bios aan het "kloten" was en de horror setting perongeluk aan/uit zette.

GL
Dankjewel! ALhoewel ik idd in jaren niets aan het BIOS heb veranderd ga ik het zeker proberen, je weet het nooit!

Verwijderd

Topicstarter
Lammert schreef op maandag 27 juni 2005 @ 11:41:
Check de condensatoren op je mobo, lekken die toevallig? Is een bekend probleem bij die generatie MSI (en ook andere merken) moederbordjes. Kan de meest gekke problemen opleveren.

Hier op GoT staan genoeg topics / voorbeeldfoto's daarvan.
Hmm ja er staan er 2 bol op het mobo, maar dat is al een jaar of 3 zo... nu weeet ik dat dat geen garantie biedt, maar het feit dat 2 nieuwe schijven 2 weken probleemloos lopen en nu opeens gek beginnen te doen doet me twijfelen...