Toon posts:

[XP] Machine_check_exception bsod - how come?*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al wat op tweakers, en andere sites rondgeneusd, maar ik krijg het volgende probleem niet opgelost.

- Probleem -
PC reboot spontaan na een BSoD, met de volgende foutmelding: "MACHINE_CHECK_EXCEPTION". Verder staat er de regel "STOP 0x0000009c (0x00000004, 0x80545ff0, 0xb2000010, 0x00010c0f)".

- Symptomen -
Dit probleem kan veelal voorkomen als de PC al langer (paar uurtjes) aangestaan heeft. Het lijkt vrij willekeurig te gebeuren. Bijvoorbeeld als ik Outlook opstart, of Internet Explorer. Het gekke is alleen dat het bij een programma ALTIJD gebeurd: de Windows Disk Defragmenter.
Verder is het vaak zo dat als deze fout een keer voorkomt de PC niet in een keer opnieuw op wil starten. Vaak komt hij dan weer tot aan het Windows opstartscherm (windows logo met bewegend balkje er onder), en dan weer een reboot. Dit kan wel 4 keer achter elkaar gebeuren eer hij fatsoenlijk in windows komt.

- Wat ik al geprobeerd heb -
- Schone Windows installatie. Zelfs tijdens het herstarten tijdens de installatie trad mijn probleem op.
- Alle hardware die ik niet nodig heb losgekoppeld. Dus ik draai nu alleen met Proc / Videokaart / Mobo / geheugen / Harddisk.
- Andere Videokaart geprobeerd.
- Ik heb helaas maar 1 geheugenmodule. Maar ik heb deze in een ander slot gezet. Tevens heb ik in het verleden tijdens een ander probleem wat hier erg o lijkt memtest er op gedraaid. Geen problemen.
- Via msconfig op selectief opstarten gezet en alles uitgezet.
- Kast van PC open gezet. Maar de boel lijkt niet echt warm te worden of zo.

- Systeem -
Mijn systeem is een AMD Athlon 64 3000+, met een MSI K8t Neo FSR mobo en een strip van 512mb Corsair Valueselect geheugen.

Verder zijn mijn stroomwaarden in de bios als volgt:
Vcore: 1,488v ~ 1,504v
+5.0v: 5,113v
+12.0v: 12,106v ~ 12,167v
-12.0v: -12,071v
-5.0v: -5,077v
Battery: 3,520v ~ 3,536v
+5v sb: 4,993v

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 22:16 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:48
Heb je deze pagina al bekeken? :)
http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Hierin staat dat de fout veroorzaakt kan worden door foute hardware, in de hardware die je nu nog draait dus ;)

Probeer allereerst nog eens een keer memtest te draaien, dat je dat vroeger ergens een keer gedaan hebt en dat hij toen geen fouten gaf is geen garantie. In de tussentijd kan het kapot gegaan zijn.

Probeer verder eens je proc te vervangen door een andere (tijdelijk). Als er dan geen problemen meer optreden, dan is je proc kapot gegaan.

Maar in ieder geval, het meest waarschijnlijke is dat je geheugen of proc brak is. Test eerst je geheugen met memtest. Als dat goed gaat, dan is het waarschijnlijk je processor...

Edit:
Bah wilhelmstroker :( :P

[ Voor 4% gewijzigd door Morax op 26-06-2005 23:09 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik inderdaad gezien. De volgende punten worden genoemd:

• systeembusfouten;
• geheugenfouten die pariteit of ECC-problemen (Error Correction Code) hebben;
• cachefouten in de processor of hardware;
• TLB-fouten (Translation Lookaside Buffers) in de processor;
• andere bekende hardwareproblemen die speciefiek zijn voor bepaalde CPU-leveranciers;
• bekende hardwareproblemen die specifiek zijn voor bepaalde leveranciers.

Maar ik heb geen idee hoe ik dit verder uit moet zoeken. Aangezien het volgens deze lijst om hardware gaat. Ik heb namelijk maar 1 PC, en dus niet de mogelijkheid om onderdelen te testen.

Overigens deed ik zojuist een totale virusscan met Avast, en ook daar liep hij vast. Er kwam onder de BSoD iets met "srv.sys". De rest kon ik niet lezen, maar dit is iets anders dan ik eerder kreeg. Srv.sys is toch gewoon een onderdeel van windows? En aangezien ik net een schone install heb gedaan snap ik niet wat daar mis mee kan zijn.

EDIT: Zag Morax'post pas nadat ik mijn post plaatste. Ik zal inderdaad memtest nog eens draaien. Kijken of er iets uit komt...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op dit moment memtest86 (zit nu achter een oude PC). Ik heb alle tests zo ongeveer op ON gezet, lijkt mij het grondigste. Maar nu is hij dus vrij snel gestopt met de volgende melding:

Unexpected Interupt - Halting
Type: Gen_Prot
Met daar onder allemaal verschillende afkortingen (pc, cs, eflag...) met interupts er achter.

Verder is hij rechts bovenaan bij "errors" behoorlijk opgelopen, naar 257373 stuks.

Ik ben nogal een leek op dit gebied, maar Gen_Prot zal voor General Protection staan. Ik weet niet of ik de tests (alles op ON) goed heb gezet of dat ik alles op default had moeten laten staan. Maar betekent dit dat mij geheugen kapot is?

• Morax
Gezien het feit dat jij 257373 errors krijgt is het wel veilig om die conclusie te stellen ja. Voor de zekerheid kan je nog een ander reepje proberen zonder je huidige reepje erin om te kijken of hij werkt, maar ik vind dat het wel duidelijk is dat je geheugen stuk is.

Goed geheugen zal namelijk 0 errors opleveren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben voor de zekerheid nu nog even een default test aan het doen, kijken wat daar uit komt. Maar dan ga ik maar eens kijken hoeveel garantie ik op dat geheugen heb. Heb het vorig jaar in september gekocht.

Bedankt voor de hulp!

EDIT: Ik ben de test met alles op zijn grondigst nu ook op de oude PC (P4, 1500mhz) aan het draaien, maar die geeft ook heel veel errors. En dat terwijl ik met die PC nooit problemen gehad heb...
Dus nu is het niet zeker of het aan het geheugen ligt. :/
Overigens kwam die "Gen_Prot" fout denk ik doordat ik ECC aan had gezet. Mijn geheugen in non-ECC. Zo leer ik ook nog eens iets.

EDIT 2:
Wanneer is die memtest eigenlijk afgelopen? Hij is nu al meer dan 12 uur bezig, en volgens mij is hij alle tests al wel langs geweest. Bij "Pass" staat dan ook "1". Verder nog geen errors gevonden.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben er waarschijnlijk achter wat het probleem is: de temperatuur van de HD's! Ik heb de PC nu in de garage (koelste plek in huis) gezet, in plaats van op de warme computerkamer, en ik zie de systeemtemperatuur dalen van 45 naar 37 graden. Dit verklaart ook waarom hij vast liep op dingen als defragmentatie, zoekopdrachten op de schijf, virusscan, etc.

De harde schijven werden overigens best wel warm (heet). Ik weet niet of dit normaal is met dit warme weer, maar in mijn kast zit alleen de standaard koeler (achterin) die warme lucht uit de kast zuigt. Er is nog plek voor 3 andere koelers, 1 achterin, en 2 voorin. Dus ik zal eens zien of ik daar wat voor kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Ik heb een zooi fans er in gezet nu, en het lijkt er op dat niets meer erg warm wordt. Maar, het probleem is dus nog steeds niet opgelost!

Weet iemand wat het mogelijk nog meer kan zijn? Ikzelf denk dat het aan de HD zelf ligt. Is eigenlijk het enige wat het nog kan zijn. Dit omdat het altijd gebeurt als mijn systeem veel data van of naar de HD schrijft. Dus tijdens defragmentatie, zoekopdrachten, installeren van applicaties...

Morgen ga ik met deze schijf naar een vriend van me, en hem in zijn PC stoppen. Dan eens kijken of hij het wel doet. Loopt zijn systeem ook vast, dan is het dus echt de schijf. Loopt zijn systeem niet vast, dan weet ik bij god niet wat het dan kan zijn...

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:40:
*kick*

Ik heb een zooi fans er in gezet nu, en het lijkt er op dat niets meer erg warm wordt. Maar, het probleem is dus nog steeds niet opgelost!

Weet iemand wat het mogelijk nog meer kan zijn? Ikzelf denk dat het aan de HD zelf ligt. Is eigenlijk het enige wat het nog kan zijn. Dit omdat het altijd gebeurt als mijn systeem veel data van of naar de HD schrijft. Dus tijdens defragmentatie, zoekopdrachten, installeren van applicaties...

Morgen ga ik met deze schijf naar een vriend van me, en hem in zijn PC stoppen. Dan eens kijken of hij het wel doet. Loopt zijn systeem ook vast, dan is het dus echt de schijf. Loopt zijn systeem niet vast, dan weet ik bij god niet wat het dan kan zijn...
Het Kb artikel is toch duidelijk? Mem kapoet of proc. Je zegt zeker te weten dat het mem ok is, dan zal je cpu kapoet zijn. Wat voor cpu heb je? Misschien is er een aardig tweaker die je er ff 1 kan lenen om te testen.

Overigens zou ik niet zomaar mijn schijf in andermans pc douwen, en ervan opstarten. Ik denk dat je behoorlijke bluescreens voor je kiezen krijgt, als de boel uberhaupt opstart.

[edit] nu ik je post nog eens lees krijg ik het idee dat het mobo ook wel eens stuk kan zijn.Of misschien de IDE poort. Dan kan de schijf op zich ook nog wel problemen veroorzaken. Je krijgt de fout alleen bij lezen van een lading zooi van je schijf? zoals bij opstarten programma's en defraggen?

[ Voor 11% gewijzigd door zneek op 29-06-2005 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou een andere proc kunnen lenen, da's nog wel mogelijk als ik diezelfde vriend lief aankijk.

Maar windows hoort toch gewoon van de schijf te kunnen starten in een andere PC? Misschien andere hardware, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?

Het mobo zou op zich kunnen... IDE poort kan niet, aangezien de schijf via SATA aangesloten is. Maar die poort kan natuurlijk ook kapot zijn. Misschien loont het als ik een tweede winXP install doe op de andere schijf om te zien of die wel stabiel blijft?

Maar inderdaad, het is echt alleen als hij veel op de schijf doet. Tot nu toe met:

- Defragmenteren
- Installeren van programma's
- Zoekopdrachten
- Starten van Windows

Het gekke is alleen, dat hij sinds ik het systeem koeler heb, eerst in de garage, en nu met meer fans er in, het probleem minder optreed.

• zneek
Windows bouwt een hardware layer op. Als je de schijf in een andere pc douwt, met compleet andere hardware, dan kan het zijn dat Windows er geen wijs meer uit wordt, je een bluescreen voor je neus plempt, en met pauze gaat :)

Ik heb het zelf wel eens gehad met een major bios update. Kon ik vrolijk reinstallen, nix deed het meer. Doet ie het wel, dan is je install alsnog vernaggelt, aangezien Windows automagisch alles gaat lopen installeren. Zoek je je thuis een breuk om alles weer goed te krijgen. Maar ja, hij doet het nu ook niet goed, dus veel keuze heb je niet ...

Verwijderd

Topicstarter
Waar is die goeie ouwe tijd van DOS... :'(

Overigens denk ik niet dat ik de schijf in een andere PC hoef te hangen. Ik heb zojuist namelijk een tweede installatie geprobeert aan te maken op mijn andere HD, en daar loopt hij ook op vast. Ik kwam niet eens fatsoenlijk door de installatie heen... Sailant detail is dat ik door het aanpassen van boot.ini nu sowieso mijn hoofdinstallatie opnieuw mag gaan doen. Of ik moet ergens even een opstartdiskette vandaan halen...

Anyway, hiemee heb ik volgens mij uitgesloten dat het aan de HD ligt.

Blijven nu dus 2 dingen: de proc en het mobo. Wat is het meest waarschijnlijke, als 2 HD's hetzelfde probleem geven? Proc kan ik misschien nog testen. Mobo niet.

• zneek
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 01:02:
Waar is die goeie ouwe tijd van DOS... :'(

Overigens denk ik niet dat ik de schijf in een andere PC hoef te hangen. Ik heb zojuist namelijk een tweede installatie geprobeert aan te maken op mijn andere HD, en daar loopt hij ook op vast. Ik kwam niet eens fatsoenlijk door de installatie heen... Sailant detail is dat ik door het aanpassen van boot.ini nu sowieso mijn hoofdinstallatie opnieuw mag gaan doen. Of ik moet ergens even een opstartdiskette vandaan halen...

Anyway, hiemee heb ik volgens mij uitgesloten dat het aan de HD ligt.

Blijven nu dus 2 dingen: de proc en het mobo. Wat is het meest waarschijnlijke, als 2 HD's hetzelfde probleem geven? Proc kan ik misschien nog testen. Mobo niet.
Toch die leenproc maar even fiksen dan. Als dat het probleem niet oplost, dan is het toch je mobo.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
De enige manier om te zien wat er nu eigenlijk mis is is gewoon elke component een voor een vervangen of testen in een andere computer...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:34
net vorige week nog zo'n melding gehad.
en het was de voeding, die was kwablijkelijk naar z'n gootje

Kun je dit eens proberen :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Kom net bij een vriend vandaan. We hebben zijn geheugen in mijn PC geprobeerd, en vervolgens veel software (games) geinstalleerd, en tussendoor telkens gedefragmenteerd. Het probleem trad niet op! Toen mijn geheugen er weer ingezet, en daarbij trad het probleem wel weer op, alhoewel dit maar 1 keer was, en niet zo vaak als voorheen. Toen voor de zekerheid zijn geheugen er weer in gedaan, en het probleem trad nog steeds niet op.

Het zal dus waarschijnlijk toch aan het geheugen liggen, alhoewel ik het jammer vind dat het probleem maar 1 keer optrad. Ik durf hier niet 100% een conclusie uit te trekken.

Maar ik denk dat ik gewoon een extra stripje geheugen ga kopen (wilde ik toch al), en als dat goed blijft gaan mijn huidige geheugen terug stuur ter RMA.

Overigens, kan statische electriciteit invloed hebben op mijn systeem? Als in: dit probleem veroorzaken? Aangezien er hier in huis soms een lichte statische electriciteit in de lucht hang. Maar ik neem aan dat ik dan al eerder dit probleem gehad moet hebben. We wonen hier nu bijna een half jaar.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:48:

Overigens, kan statische electriciteit invloed hebben op mijn systeem? Als in: dit probleem veroorzaken? Aangezien er hier in huis soms een lichte statische electriciteit in de lucht hang. Maar ik neem aan dat ik dan al eerder dit probleem gehad moet hebben. We wonen hier nu bijna een half jaar.
ESD (electro-static discharge) is oorzaak nummer 1 met stip als het gaat om brak geheugen.

Heb je best kans van, een keer ding in elkaar zitten terwijl je (licht) statisch geladen bent en hoppa, je hebt een paar bitjes op je ram die gezapped zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is bij aanraking. Kan statische electriciteit ook kwaad als ik niet in mijn systeemkast bezig ben?

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nieuw geheugen in mijn systeem gezet. Ditmaal Kingston in plaats van Corsair. Maar het probleem blijft. Ach, heb ik ten minste lekker veel geheugen nu. :)
Heb ook nog even de SATA schijven van poort veranderd op het moederbord maar ook dat helpt niet.

Nu dus nog drie dingen waar het aan kan liggen:

- Processor
- Moederbord
- Voeding

De voeding kan ik waarschijnlijk nog wel testen. Maar de overige twee dingen gaat lastig worden. Ik vraag me af hoe ze dit op gaan pakken bij Salland Automatisering, waar zowel de processor als het moederbord vandaan komen. In feite vallen beide nog binnen de garantie, maar slechts 1 van de twee zal iets mis mee zijn lijkt mij...

• Morax
Volgens de linke die ik en wilhelmstroker je gaven, is de processor dan een goede kandidaat. De meeste oorzaken voor die BSOD zijn processorfouten volgens die pagina :)
Heb je geen andere computer ergens waar je de processor eens op kan testen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Niet dat ik weet. Die vriend waar ik was heeft een AMD 3800+, en die socket 939. Verder hebben de meeste mensen die ik ken Intel. En ik kan me voorstellen dat ze er zowieso niet om staan te springen om hun proc van hun mobo af te wippen.

Hmm, een andere vriend heeft wel een ouder AMD systeem... iets dat op 1500mhz draait geloof ik. Is denk ik 4 jaar oud. Zou dat passen?
Pagina: 1