Externe schijf heeft hang-ups...

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik heb laatst de Lacie Porsche 250 GB USB Harddisk gekocht, leuk ding alleen 1 probleem:

Als ik wil bladeren in mappen ofzo dan is het de hele tijd net alsof het ding hangt... Ik kan dan klikken wat ik wil maar het heeft geen effect. Dit terwijl ik dit met mijn interne schijven niet heb en met mijn USB stick ook niet. (Wanneer ik de schijf op "performance" ipv "veiligheid" zet lijk ik er minder last van te hebben. Ik gebruik verder de standaard USB kabel van Lacie en het enige andere USB device is een muis...) Verder heb ik de nieuwste USB drivers voor mijn systeem geinstalleerd. Er is nog ruim 50 GB vrij op de schijf en de rest is in 1x gekopieerd.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

draai er ook eens een benchmark overheen. (atto) en kijk daar of je iets vreemds ziet. (ik raad read errors). Mogelijke workarround: usb hub gebruiken, andere kabel of firmware upgrade van usb harde schijf.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• tafkaw
Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen402/GoT/ext_bench.JPG

Ik zie dus wel dat de read erg laag is (wat me niet goed lijkt) maar de zogenaamde read-errors kan ik niet ontdekken (atthans ze worden niet gemeld en het programma is nieuw voor me, dus misschien moet ik het ergens aanvinken ofzo, maar waar...)

Zelf ben ik nu bezig de partitie er van te verdenken. Dat was de standaard-Lacie partitie die FAT32 was, en die ik geconvert heb naar NTFS... Vandaag maar eens 200 GB op de server vrij maken en gaan formatten... :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naar NTFS converteren is sowieso geen goed idee, de veel te grote clustergroottes van FAT32 blijven dan behouden, terwijl NTFS met kleiner toe kan (minder ruimteverspilling en *iets* betere performance. Echter dan nog zou het niet zo beroerd mogen presteren. Om de USB controller/kabels/etc te uitsluiten, zou ik de schijf eens uit de behuizing halen, op een normale IDE controller aansluiten en deze testen/benchen :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-06-2005 10:02 ]

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
Hmmm... ik wilde morgen zo'n drive gaan halen.... heeft alleen jou dit ongeluk getroffen of is het exemplarisch voor LaCie schijven?

• tafkaw
Exemplarisch, vriend van me heeft er een die wel goed werkt... Het verwijderen van de schijf uit de behuizing is niet mogelijk ivm garantieperikelen en het schroefloze design...

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
Ok, heb 'm toch maar gekocht. Tot nu toe presteerd 'ie prima!

• comecme
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08-2025
Heb er sinds een week ook een en heb ook problemen. Ik heb 'm tot nu toe dan wel alleen vanuit DOS (versie 7, van windows 95) gebruikt om een kopie van m'n complete interne HDD te maken m.b.v. Norton Ghost. Na ongeveer een half uur hangt m'n systeem. Ctrl-Alt-Del heeft geen effect. Na een harde boot (reset-button) blijft de PC hangen tijdens de POST (niet gewacht op time-outs). Na uit en weer aanzetten van de LaCie komt deze niet meer op toeren.

De volgende dag weer geprobeerd en nu kwam de schijf wel weer op toeren. Zou ie te warm zijn geweest? Dezelfde handelingen uitgevoerd, helaas weer met hetzelfde resultaat.

Edit Net op een andere machine (laptop) geprobeerd: daar blijft de PC al hangen tijdens het booten of bij het starten van Norton Ghost. Ik weet hier niet zeker of dat met de LaCie te maken heeft overigens. Ik zal 'm eens een stresstest laten ondergaan vanuit XP op m'n laptop. Dat image van m'n interne HDD doe ik dan maar door de partities met Partition Magic te verkleinen en dan te Ghosten.

[ Voor 29% gewijzigd door comecme op 15-05-2006 20:28 ]

• tafkaw
Om even de status van mijn Lacie disk momenteel aan te geven. Ik heb de behuizing open gemaakt, HD eruit gehaald en die intern geplaatst. De HD werkt daar nu naar behoren. De print van USB naar IDE heb ik gebruikt om mijn DVDbrander extern te maken. Dit gaat verder ook goed. De behuizing ligt ergens weg te stoffen momenteel. Denk toch echt dat dit een warmteprobleem is geweest, want zonder kastje werkt alles perfect.

• comecme
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik heb op m'n laptop onder XP wat tests gedaan (SiSoft FileSystem test) en daar geen problemen. Mogelijk heeft m'n probleem met Ghost onder DOS7 niet met de hardware te maken met met wat anders. Support van LaCie hoef ik vast niet te verwachten, want DOS wordt natuurlijk niet ondersteund.
Pagina: 1