suggesties voor betere koeling

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
heey,
ik zal eerst ff wat specs geven:

AMD Athlon XP 1800+ met standaard bijgeleverde koeler.
ECS K7S5A
512MB DDR-RAM
ASUS Geforce 4 mx 440
HD1: seagate 40GB
HD2: Western digital 160GB
cyberdrive 32x cd-brander
nec3500 dvd-brander
Sitecom netwerkkaartje
Floppydrive (natuurlijk) ook aanwezig.
voeding: maxpower px. 300watt ver 2.03 atx 12V
kast: onbekend merk/type, maar was 3-4 jaar geleden het (goedkope) standaardtype van Funprice computers.

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om dit systeempje wat beter te koelen, vooral tjidens de warmere dagen. De cpu zit dan zo boven de 60 graden en de kasttemp zit dan op zo'n 35 graden (dit met open kast). Een casefan heb ik al aan zitten denken, maar de enigste plek in de kast waar er een gemonteerd kan worden is 5 bij 5cm. Blijkbaar weinig gebruikte maat want nergens zijn casefans van 5 bij 5cm te krijgen.

Nu is mijn vraag: hebben jullie enige (niet al te prijzige :P ) suggesties om dit systeempje wat beter te koelen??

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Je zou een zalman 7000 CU of ALCU kunnen neemen
pricewatch: Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) en pricewatch: Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940)

En als je een casefan wilt dan zal je toch een nieuwe kast moetten zoekken
(of er een gat in zaagen)

Maar ik geloof dat het meestal niet erg gewardeerd word als je zelf niet gezocht heb
zo http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart of zo

Verwijderd

Als je nog geen casefan hebt zitten, misschien toch een andere case overwegen met meer mogelijkheden voor fans. Het hangt natuurlijk ook van je budget af, maar met een casefannetje en een betere airflow door je kast ga je nog het beste resultaat zien.

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
Arctic Cooling :) Zoek ff naar het topic over die koelers. Die is dus voor op je processor.
Die koeler kost maximaal 10 euro en is erg stil en koelt goed!

[ Voor 12% gewijzigd door Unneoetech op 26-06-2005 19:38 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Pouwper schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:22:
Je zou een zalman 7000 CU of ALCU kunnen neemen
pricewatch: Zalman CNPS7000B-AlCu (Socket A/478/754/939/940) en pricewatch: Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940)

En als je een casefan wilt dan zal je toch een nieuwe kast moetten zoekken
(of er een gat in zaagen)
Een nieuwe kast..., suggesties?? liefst dan eentje die onder €50 zit, meer kan ik momenteel niet te voorschijnhalen....
Mijn kast openzagen begin ik niet aan, voor dat soort dingen heb ik niet al te veel geduld en ook geen gereedschap voor :P
Pouwper schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:22:
Maar ik geloof dat het meestal niet erg gewardeerd word als je zelf niet gezocht heb
zo http://gathering.tweakers...-A&select_forum=#hitstart of zo
ik heb zitten zoeken, maar als ik niet veel over pc-koeling weet, hoe weet ik dan waar ik naar (soort koeling) moet zoeken??
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:30:
Als je nog geen casefan hebt zitten, misschien toch een andere case overwegen met meer mogelijkheden voor fans. Het hangt natuurlijk ook van je budget af, maar met een casefannetje en een betere airflow door je kast ga je nog het beste resultaat zien.
Een casefan heb ik al eens geprobeerd. De enigste die ik kon vinden en wat ook nog paste, was er een van een 486e-voeding. Oud dus, en zat dan ook nog een andere connector waar ik dan maar zo'n molex splitter aan heb gesoldeerd. Resultaat: een heel klein zacht zoemend fannetje wat niet helpt......
Unneoetech schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:37:
Arctic Cooling :) Zoek ff naar het topic over die koelers. Die is dus voor op je processor.
Die koeler kost maximaal 10 euro en is erg stil en koelt goed!
Zal ff kijken!
hmm, veel topics waar iemand een vraag heeft over zo'n koeler, maar niks algemeens te vinden erover.... (ik zoek nog verder)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 26-06-2005 20:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Ik heb wel enkele tips die mischien kunnen werken:

videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://img100.echo.cx/img100/7033/vidoekaartkoeling5jo.th.jpg

Gebruik voor die fans b.v. 2x Papst 80mm of 2x Papst 120mm

cpu:
Een zalman 7700AluCU (of de CU, maar die weegt zowat 1 kg 8)7 , dus die zou ik niet aanbevelen)

casefan:
Eventueel iets proberen met 5.25" drivebay cooler of een PCI(-e) slot cooler?

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Een zalman 7700 past niet op een socket A bordje volgens zalman.
http://www.zalmanusa.com/...w.asp?idx=146&code=005009
En vaak pas het ook niet in de kast :Y)

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Home made WC :Y) Hoeft nooit veel te kosten B)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:14:
Ik heb wel enkele tips die mischien kunnen werken:

videokaart:
[afbeelding]

Gebruik voor die fans b.v. 2x Papst 80mm of 2x Papst 120mm

cpu:
Een zalman 7700AluCU (of de CU, maar die weegt zowat 1 kg 8)7 , dus die zou ik niet aanbevelen)

casefan:
Eventueel iets proberen met 5.25" drivebay cooler of een PCI(-e) slot cooler?
toch knap dat die lucht dóór de videokaart heengaat.

k zou om te beginnen eens je cpu cooler stofvrij maken. gewoon eraf halen, naar buiten lope, ogen dicht en heeeeel hart blazen. dat scheelt bij mij iig wel altijd ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Pouwper schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:21:
Een zalman 7700 past niet op een socket A bordje volgens zalman.
http://www.zalmanusa.com/...w.asp?idx=146&code=005009
En vaak pas het ook niet in de kast :Y)
Mja, zou niet weten waarom, mijn cpu (mobile xp) zat eerst ook onder zo een koeler.

Ff ontopic: Er zijn genoeg cases voor minder dan 50€, op alternate al vanaf 23€ :) Koop daar 2x 80mm fan bij en je hebt een leuke airflow.

Om een goede airflow te hebben uiteraard altijd je kast sluiten :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:47:
[...]

Mja, zou niet weten waarom, mijn cpu (mobile xp) zat eerst ook onder zo een koeler.

Ff ontopic: Er zijn genoeg cases voor minder dan 50€, op alternate al vanaf 23€ :) Koop daar 2x 80mm fan bij en je hebt een leuke airflow.

Om een goede airflow te hebben uiteraard altijd je kast sluiten :)
aangezien ik nu totaal geen airflow heb, laat ik de kast maar open :P
Heb jij toevallig dan een goede suggestie voor een kast waar mijn lijstje hardware (1e post) in past en wat ook genoeg mogelijkheden heeft qua koeling??

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:57:
[...]

aangezien ik nu totaal geen airflow heb, laat ik de kast maar open :P
Heb jij toevallig dan een goede suggestie voor een kast waar mijn lijstje hardware (1e post) in past en wat ook genoeg mogelijkheden heeft qua koeling??
Wil je graag overclocken? Want anders is met een (Palamino/Thoroughbred, geen idee welke je hebt :+ ) 60 graden een prima temp. Wat met Socket A athlons vaak gebeurt is dat de cooling paste verkeerd toegepast is, misschien dus een tubetje AS5 kopen en volgens de instructies toepassen.
Nog iets, is die 60 graden load of idle?

Verwijderd

DaNiEl KuNsT schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:42:
[...]

toch knap dat die lucht dóór de videokaart heengaat.
Gaat er niet doorheen, je blaast de lucht erop, die krult via een vortex af via een soort van mini-turbulentie, en de onderkant zuigt de warme lucht die 'stilhang' rond de kaart weg en pompt die richting de onderkant van je kast

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 23:22:
[...]

Wil je graag overclocken? Want anders is met een (Palamino/Thoroughbred, geen idee welke je hebt :+ ) 60 graden een prima temp. Wat met Socket A athlons vaak gebeurt is dat de cooling paste verkeerd toegepast is, misschien dus een tubetje AS5 kopen en volgens de instructies toepassen.
Nog iets, is die 60 graden load of idle?
die 60 graden is na het spelen van NFSU2 op een van die hete dagen...

Oscar Wilde

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 08:15:
[...]

Gaat er niet doorheen, je blaast de lucht erop, die krult via een vortex af via een soort van mini-turbulentie, en de onderkant zuigt de warme lucht die 'stilhang' rond de kaart weg en pompt die richting de onderkant van je kast
Waarna de warme lucht weer lief naar boven stijgt en je dus "thermische verontreiniging" krijgt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ik heb mijn oog laten vallen op de Thermaltake Tsunami Tower behuizing incl. sidepanel (zwart), die bij norrod --> LINK
Hebben jullie ervaringen met deze kast?? Is het een beetje stille kast met die fans wat er standaard bij inzit of is het net een straaljager??

[ Voor 47% gewijzigd door Raven op 28-06-2005 21:01 ]

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
iemand?

Oscar Wilde

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:34

makje

Professioneel prutser

search @ GoT op Thermaltake Tsunami

Volgens mij zijn er een aantal mensen met ervaring met deze kast jah, onder anderen deze: Thermaltake tsunami ;)

9800x3d

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Buiten het feit dat die kast je budget van € 50,- toch wel behoorlijk overschrijdt, is het een heel aardig kastje. Lopen hier en daar geloof ik ook al wat topics over, schijnt het aardig te doen, maar is helaas niet de meest stille geloof ik...
Pagina: 1