X800 heethoofdje??

Pagina: 1
Acties:

• Heme84
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-12-2022
Hey allemaal,

Ik zit met een best wel groot probleem.
Ik heb een Sapphire X800 Pro.
Deze heb ik 2e hands overgenomen, voor een half jaar terug.
Nu heeft ie tot aan voor een week terug goed gedraait.
Nooit geen problemen mee gehad, alleen sinds het warmere weer, gaf ie zo af en toe artifacts als ik aan t gamen was.
Kortom, je stelt een lagere resolutie in, draait de game wat minder zwaar en t probleem is er niet meer.. tot vandaag :(.
Vanochtend draaide hij nog prettig en vol goede moet.
M'n pc inmiddels naar beneden versjouwt om ff te gamen met m'n broer.
In eerste instantie ook weinig aan de hand, hij gaf in BF2 al een beetje artifacts dus de game maar ff afgesloten.
Na herstart, start ik mijn pc weer op en vanaf het begin, dus direct bij opstart, komen er nu al artifacts in beeld.
Dit is ook het geval als ik de pc al enige tijd uit gehad heb.
Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?? en hoe ik dit op kan lossen??

Alvast bedankt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

geheugen van je 3D kaart dat te warm is geworden, heeft vorige eigenaar hem te heet laten worden en snel verkocht...

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is die kaart toevallig (door de vorige eigenaar) overgeklockt (geweest)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Heme84
Hij heeft een half jaar goed gedraait.. dus tot aan vorige week geen problemen gehad.

Hoe los ik dit op? en is het nog te fixen??

btw, als ik in de bios ga, is er niets aan de hand en ziet het er normaal uit.
Dus geen artifacts wanneer ik de bios wijzig/bekijk

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Installeer eens atitool, kijk hoe warm ie wordt, klok em eventueel ietsje terug?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 23:31
hoe warm wordt ie dan als je je pc aan hebt staan / als je aan het gamen bent? misschien wordt hij te heet onder stress.. of te heet geworden met het hete weer de laatste week?

[ Voor 20% gewijzigd door Mint op 26-06-2005 16:29 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38
Zijn er hetsinks die je op het geheugen kunt bevestigen vraag ik mij af? Wel even ontladen voor statische lading als je aan de slag gaat natuurlijk....

• Heme84
Ik zal ati tool wel even installeren, voor zover het nog wil..

• Heme84
adyta schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:29:
hoe warm wordt ie dan als je je pc aan hebt staan / als je aan het gamen bent? misschien wordt hij te heet onder stress.. of te heet geworden met het hete weer de laatste week?
Al vanaf het opstarten geeft ie artifacts.. behalve als ik in de bios kijk, daar geeft ie geen problemen

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien is die koeler wel losgegaan. Controleer of het vast zit.
Anders moet je er andere koelpasta/andere cooler op doen. Memsinkjes kan je er ook op doen.

• Heme84
ati tool geeft aan..

Core 23.1
Memory 1.0

iemand nog een idee???

Verwijderd

Oeh ik heb precies het zelfde probleem gehad met m'n oude radeon 9800pro.. eerst alleen in game.. na een aantal dagen opeens in m'n bios scherm allemaal rare kleurtjes.. maar heb je dan ook echt artifacts op je desktop??, want dat had ik namelijk niet.. als je dat bedoelde..

De meeste mensen hier op got zullen je dan ook wel aanraden even een fan of iets wat koude lucht kan blazen, richting je videokaarts koeler blazen zodat ie goed koel wordt en kijken of ie nog steeds artifacts weergeeft.. soms zijn het gewoon koelings problemen..

Maar in mijn geval was de kaart gewoon dood.. door 1 keer over ver hit te zijn geweest blijkbaar.. nog wel door een te warme kamer en een stotterende stock fan..

Ik heb nu ook een X800(xl) en die kaarten worden behoorlijk heet.. ik heb een wategekoeld systeem en m'n vid waterkoelings blok past niet op de X800 dus ben ik ook bang dat ik weer last van artifacts kan krijgen met de stock koeler in dit weer.. ik raad je dan ook aan om zowiezo een andere koeler aan te schaffen als het niet te laat is.. een "Arctic Cooling NV Silencer 5" of een " Zalman VF700-Cu" zijn perfect voor de X800 en ook nog eens stiller dan de stock koeler..

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 17:13 ]

• Heme84
Ik heb het zelfs in dos.. dus het is geen driver probleem

Verwijderd

zie m'n vorige aangepaste post..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 17:15 ]

Verwijderd

Draai je standaard Pro speeds? (mem = 450mhz)
Zo ja dan vrees ik dat het mem aan het overlijden is, want de meeste Pro's kunnen
makkelijk 560mhz. (xtpe speeds) en zelfs hoger aan.

• Heme84
Nou, ik draai idd op standaard snelheid.
Heb vorige wel even getest met iets hogere snelheid.. 480 ofzo, maar verder niet.
Het lijkt me dus niet dat het daar aan kan liggen.
Verder, zal ik wel even kijken wat of extra koeling doet, ik haal wel even m'n grote ventilator op :p

Verwijderd

ja, dit klinkt me erg bekend in de oren. Ik heb eeb asus 6800 NU en een asus a8v deluxe. Ik had hetzelfde probleem. Winkel opgebeld waar ik hem had gekocht, uitgelegd en ik mocht hem komen brengen. in de winkel geprobeerd met een heel ander mobo en niks aan het handje. Ik kom thuis en doe hem weer in m'n pc, en hij draait weer net zo lekker als anders!

Ik heb het later na een verhuizing nog 1 keer gehad en daarna nooit weer. De kaart draait dik boven z'n normale snelheden!!

Ik zou zeggen haal de kaart er eens uit, clear je cmos. Als het kan doe de kaart es in een andere pc en kijk wat ie doet. Misschien heb je wel een opgeblazen agp poort.

• Heme84
Nou.. ik heb ff een S3 virgo opgezocht en geprobeerd in me eigen pc.. draaide voor zover hij kon geweldig.. m'n x800 in een brakke 800 mhz amd gedrukt, en jawel.. weer dezelfde problemen, alleen wel minder.. maar.. hij is wel uitgeweest voor lange tijd..
Nu ben ik even opzoek naar nieuwe pasta, in de hoop dat dat nog iets opleverd.

trouwens, kan ik nog iets zien aan m'n core c.q. memory dat hij kapot is????

*edit: is er nog iets van een programma, weer mee ik het helemaal zeker kan weten?? dat mocht ie dood zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Heme84 op 26-06-2005 17:39 ]

Verwijderd

Een x800 is helemaal niet zo'n heethoofdje, ik heb een asus x800pro en daarmee werd de temp na uurtje BF2 met 515/565(met atitool) en alle instellingen opt hoogst nog niet zo warm dat ik last van artifacts kreeg..
het klinkt er dus idd naar dat je kaart brak is, of heeeel misschien dat je cooler er totaal neit goed opzit en dus niet echt koelt 8)7

ik zou voor de RMA gaan :+

• Heme84
Ik heb ook een X800 pro.. op normale snelheden, na schatting een jaartje oud.. RMA zal dus al niet meer doorgaan.. verder, zat de koeler er naar mijn idee goed op, ben nu nog ff aan t zoeken naar nieuwe koel pasta

Verwijderd

smart_spooky schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:44:
Ik heb ook een X800 pro.. op normale snelheden, na schatting een jaartje oud.. RMA zal dus al niet meer doorgaan.. verder, zat de koeler er naar mijn idee goed op, ben nu nog ff aan t zoeken naar nieuwe koel pasta
Jawel, je hebt nog garantie op. 2/3 jaar geloof ik.

@ ts, je kaart is gewoon kapot . Was bij mij ook (met een 6800 GT) :X (bij mij werd ie in het begin niet heet, maar daarna.. 99 graden enzo)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:39:
Een x800 is helemaal niet zo'n heethoofdje, ik heb een asus x800pro en daarmee werd de temp na uurtje BF2 met 515/565(met atitool) en alle instellingen opt hoogst nog niet zo warm dat ik last van artifacts kreeg..
het klinkt er dus idd naar dat je kaart brak is, of heeeel misschien dat je cooler er totaal neit goed opzit en dus niet echt koelt 8)7

ik zou voor de RMA gaan :+
Jah maar dat de kaart niet gelijk artifacts weergeeft zegt nog niets over een heethoofdje of niet ;) het heeft ook gewoon te maken met je systeem opbouw.. en constant een te warm systeem zorgt vaak juist ook voor deze blijvende artifacts..

ik heb een heletijd systeem kasten gehad met talloze fans en heb daar nooit problemen gehad met prestaties maar 'k werd gewoon gek van het lawaai en ben dus overgestapt op waterkoeling.. Veel minder lawaai, maar het heeft ook z'n nadelen en dat is dat m'n X800XL met stock koeling nu echt naar lucht hapt omdat ik expliciet heb gekozen om geen case fans te gebruiken.. de enige fans zijn die van mijn waterkoeling en die zorgen dus niet voor airflow naar mijn vidcard..

En de 1 slots X800 stock koelings.. . die blazen de warme lucht ook niet de kast uit maar de kast in, waardoor de case dus aanzienelijk warmer wordt.. en als je dus net als mij geen extra case fans hebt voor airflow langs je vidcard.. wordt ie dus erg warm.. vooral in dit weer.. vandaar dat in dit soort gevallen een Artic Silencer erg handig is, want die blast de lucht uit de case en koelt dus beter en maakt ook minder lawaai dan de Sapphire stock koeler :)..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 18:25 ]

• Heme84
maar goed.. mijn vga kaartje is dus gewoon simpel weg dood gegaan.. :(??

Verwijderd

Ziet er wel zo naar uit.. maar er zit standaard 2 jaar fabrieks garantie op X800 Sapphire kaarten he.. dus ga even bij Sapphire na of je em nog kan ruilen ;)

ps. ga niet met de kaart kloten.. heb je meer kans dat je een nieuwe krijgt.. ik had mijn oude 9800pro ook 2e hands gekocht, ging er mee kloten, en bleek achteraf nog een half jaar garantie te hebben die ik had verbroken door de fan er af te halen die er niet meer op ging en dus herkenbaar mee gekloot was :(

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 18:34 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:05
Misschien lees ik eroverheen, en heb je het al gedaan, maar iemand suggereerde nog om hem terug te clocken. Zet die speeds eens allebei (GPU en MEM) op 100 mhz. Kijk dan of ie het nog steeds niet goed doet...

• Heme84
ik zal eens een mail sturen naar sapphire.. is kijken wat dat oplevert.
nee heb ik.. ja kan ik krijgen..

• Heme84
Oke.. mocht mijn kaart de geest hebben gegeven.. weet iemand mij een goed moederbord te adviseren met daarop pci-e.. sata.. sata2 liefst ook.. glan..

Dit wordt de nieuwe vga kaart, dus die moet er op passen ;)

http://www.club3d.nl/prod...PX85VTVD&show=&p=&filter=

btw.. is deze crossfire ready?? of is deze geschikt als crossfire slave??

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:15:
Draai je standaard Pro speeds? (mem = 450mhz)
Zo ja dan vrees ik dat het mem aan het overlijden is, want de meeste Pro's kunnen
makkelijk 560mhz. (xtpe speeds) en zelfs hoger aan.
Yep allebei mijn asus kaarten draaiden zonder problemen @ xt-pe (behalve dat de eene gewoon nooit boven de 30fps kwam). Heb met dit warme weer ook geen probleem met mijn x800pro@xt-pe nou is mijn kaart ook wel wc cooled maar het mem is niet gekoelt en het lijkt me sterk dat je core te heet word want die begint pas te flippen boven de 120 graden (zelf ondervonden omdat ik mijn gpu blok niet goed had gemonteerd en de kaart tijdens css opeens 120+ graden werd).

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:05
WizZie- schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:35:
Misschien lees ik eroverheen, en heb je het al gedaan, maar iemand suggereerde nog om hem terug te clocken. Zet die speeds eens allebei (GPU en MEM) op 100 mhz. Kijk dan of ie het nog steeds niet goed doet...
Overheen gelezen? Misschien moet je ook eens de edit knop gebruiken.
Pagina: 1