Dikke fan

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Hey mensen!

Ik heb weer een dillema voor jullie ! ( B) hebben jullie ook wat te doen B) :9 ")

Ik wil een fan hebben voor in mijn pc die heeeeeel veeeeeel cfm heeft!

Hebben jullie een suggestie wat een goed merk is? Ik wil dus echt super veel cfm

Verwijderd

www.google.nl

Dit soort dingen kan je ook gewoon lekker zelf opzoeken...

Oh.. om je toch een beetje te helpen.. ga opzoek naar een 12cm fan (Papst)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 16:13 ]

Verwijderd

Ons een beetje aan het werk zetten he :o :P

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Stap 1: Ventilator kopen
Stap 2: Fan eruit slopen
Stap 3: Opvoeren zodat ie 20.000 toeren maakt
Stap 4: Constuctie lassen zodat ie aan je PC hangt (wel zijklep verwijderen, anders blaast ie tegen je kast aan)
Stap 5: Aparte voeding voor je nieuwe fan
Stap 6: blazen maar!!!

hehe, gewoon een 120mm fan kopen :)

• Bolis
ja nee ik heb nu net wat gevonden. Wat vinden de heren?

Delta 120x38mm TFB1212GHE Extreme High Speed Product Description & Info

The new big dog of 120mm fans has arrived! After many months of waiting, TFB1212GHE is finally here. A step up from the already extreme 190 CFM FFB1212EHE and the first 120mm to break the 200 CFM barrier, this bad boy plops down a solid 220 CFM at 65 dB using Delta's new TFB fin design. What surprised us most was this part weighs 70 grams less than FFB1212EHE. A pretested sample concludes airflow output is genuine with high self-inertia and it seems most of what makes noise on this part is the airflow itself.

Afbeeldingslocatie: http://store1.yimg.com/I/sidewindercomputers_1852_1746554

TFB Technology

The front of the fan looks like an FFB series, but its what you don't see on the backside that helps scrape every cubic foot of air through the blades. Again this is only found on their TFB line.

Specifications: 120x120x38mm, 220.01 CFM @ 4600 RPM, 65.0 dBA, 29.40 watts, 2.45 amps, Maximum Air Pressure 26.44 mm H²O, 12v DC, 3 or 3+4 pin Molex header connector(s).

woef woef de big dog!!

Maaru 30 watt is dat erg?

[ Voor 4% gewijzigd door Bolis op 26-06-2005 16:16 ]

Verwijderd

Andere optie is je fan op 24 volt laten lopen..................

• marijn1987
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:23
deze heb ik.
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=49496
heeft heel veel cfm })

• Bolis
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:16:
Andere optie is je fan op 24 volt laten lopen..................
en hoe doe je dat?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb hier nog wel een leuke 120mm 220 volt fan liggen, stijgt bijna op als je em aanzet :P

Is best een leuk ding als je echt veel koeling wilt hebben, zijn wel te koop bij electronica zaakjes, en als geluid niet uitmaakt kan je best zo'n ding nemen

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.belzona.com/industries/hvac.h14.jpg

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

De -12 V. en de +12 V. van je atx stekker pakken....

• Bolis
max 81...

die ik net daar zet is 220 :O

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Beter deze: Afbeeldingslocatie: http://www.arc-sine.com/images/tunnel_motors.jpg

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bolis
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:18:
[...]

leg uit plz, want ik weet niet echt wat je bedoelt ( me is pretty much noob >:) )

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
zo'n 24mm fan of 180mm fan of meer kopen bij de electronica zaak. maar enkel als geluid geen probleem uitmaakt.

anders voor de delta gaan, alhoewel die ook veel lawaai maakt maar als je die op je rheobus zet kan dat geen probleem zijn.

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Waar normaal je zwarte draad gewoon de - is sluit je hem nu aan op het negatieve voltage van je ATX moederbord stekker, dan heb je een verschil van +12 en -12 volt is dus 24 volt.... ;)

kijk anders eens in deze draad

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 16:23 ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je er van die echt grote dingen(voor vliegtuigen) op zet dan word je pc zelfs veels te heet! Dan smelt ie. Ik denk dat je daar ook niet op zit te wachten. (Als reactie op Haan en Burne)

• Haan

Haan

dotnetter

nljagfan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:22:
Als je er van die echt grote dingen(voor vliegtuigen) op zet dan word je pc zelfs veels te heet! Dan smelt ie. Ik denk dat je daar ook niet op zit te wachten. (Als reactie op Haan en Burne)
I know, uit straalmotoren komt niet bepaald koude lucht }) Maar TS vroeg om VEEL cfm O-)
Mijn plaatje is trouwens van een windtunnel, dus gaat opzich prima :p

[ Voor 9% gewijzigd door Haan op 26-06-2005 16:25 ]

• Bolis
Delta 120x38mm TFB1212GHE Extreme High Speed Product Description & Info

The new big dog of 120mm fans has arrived! After many months of waiting, TFB1212GHE is finally here. A step up from the already extreme 190 CFM FFB1212EHE and the first 120mm to break the 200 CFM barrier, this bad boy plops down a solid 220 CFM at 65 dB using Delta's new TFB fin design. What surprised us most was this part weighs 70 grams less than FFB1212EHE. A pretested sample concludes airflow output is genuine with high self-inertia and it seems most of what makes noise on this part is the airflow itself.

TFB Technology

The front of the fan looks like an FFB series, but its what you don't see on the backside that helps scrape every cubic foot of air through the blades. Again this is only found on their TFB line.

Specifications: 120x120x38mm, 220.01 CFM @ 4600 RPM, 65.0 dBA, 29.40 watts, 2.45 amps, Maximum Air Pressure 26.44 mm H²O, 12v DC, 3 or 3+4 pin Molex header connector(s).

woef woef de big dog!!

Maaru 30 watt is dat erg?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
nljagfan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:22:
Eh, dat zijn geen vliegtuig motoren hoor. Dat zijn gewoon airco fans van grote gebouwen. Owja, aan TS: die delta fan, die geeft VEEL herrie.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Bolis
euy mijn pc heeft nu al VEEL herrie ik vind het prima (65 db is dat veel?)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bolis schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:28:
Ik denk niet dat je wilt weten hoeveel 65 db is, een papst fan zoals ik em heb draaien maakt ongeveer 12db

Verwijderd

niet doen! de -12V lijn kan geen 30W leveren!!!
de voeding kan er trouwens door ontregelt raken en ik denk dat de fan kapot gaat gaan bij het dubbele aantal volt dat die maximaal kan hebben (meestal kan een 12V fan maximaal maar 15V hebben)
29.40W of 2.45 amperes betekent dat je die niet moet proberen aan te sluiten met een 3pins connector en ook niet moet proberen aan te sluiten op een fancontroller (aansluiten op een molex dus)...
... en die fancontroller kan je met 65dBa wel gebruiken...

fancontroller is toch mogelijk dmv een schakeling met en bipolaire junctie transistor, maar dan moet je al gaan liggen solderen....

héhé, heb ook nog zon fan liggen thuis op 220V (is 38mm dik!!!!)
ooit nog meegepikt uit een industriele printer...
maar als je 220V wilt gebruiken, moet je buiten je case blijven omdat het elektromagnetisch veld van zon ding gevaarlijk kan zijn voor de onderdelen, maar 1 ding kan ik je wel verzekeren: hiermee had je vééél cfm (heb ik nog op men minitower gevijst, de tower kantelde bijna omver van het gewicht, maar alle temps daalden er wel 10° mee...), verder was je ook wel na een uurtje in de buurt van dat ding zo goed als doof...

Verwijderd

30 watt is op zich niet erg als je voeding het maar aan kan en geen zwak hart hebt als je de stroomrekening krijgt ;). Al is 30 watt wel veel als er van uit gaat dat je met 30 watt een (energiezuinige, dus VIA epia fanless spul) complete pc kan laten draaien.

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bolis schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:28:
* de luidheid van fluisteren is ongeveer 30 dB,
* van normaal praten ± 60 dB,
* van schreeuwen ± 80 dB,
* van vrachtwagens ± 90 dB en
* van een boormachine ± 110 dB.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

65dB is behoorlijk veel. Een politie sirene is 100 :)

Ah te laat, zie hierboven....
Maar 65dB is dus luid praten. Ik weet niet of je daar naast wilt zitten.

Met een 30Watt fan raad ik je ook aan om niet te bezuinigen op je voeding.

Misschien kun je beter een centrifugaalblower pakken trouwens die op 220 loopt? Dan kun je je voeding omzeilen en een compacte fan plaatsen die jouw voorbeeld diep in het stof laat bijten :)
Een centrifugaalblower maakt ook minder herrie per cfm is mijn ervaring.

Oh ja, als je echt veel botte cfm's wil en herrie is geen punt dan kun je ook altijd je stofzuiger modden :)

[ Voor 33% gewijzigd door VROEM! op 26-06-2005 16:37 ]

ieeeepppppp :P

• Bolis
VROEM! schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:32:
65dB is behoorlijk veel. Een politie sirene is 100 :)

Ah te laat, zie hierboven....
Maar 65dB is dus luid praten. Ik weet niet of je daar naast wilt zitten.

Met een 30Watt fan raad ik je ook aan om niet te bezuinigen op je voeding.

Misschien kun je beter een centrifugaalblower pakken trouwens die op 220 loopt? Dan kun je je voeding omzeilen en een compacte fan plaatsen die jouw voorbeeld diep in het stof laat bijten :)
Een centrifugaalblower maakt ook minder herrie per cfm is mijn ervaring.

Oh ja, als je echt veel botte cfm's wil en herrie is geen punt dan kun je ook altijd je stofzuiger modden :)
gewoon een 80 mm dan voor bijvoorbeeld voorin de pc?

Verwijderd

goede radiaalfan doet t truukje ook...enorme luchtverplaatsing, geluid is nog wel te harden... heb er pas eentje van een CV afgesloopt, er handig dingetje :Y)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Bolis schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:54:
[...]

gewoon een 80 mm dan voor bijvoorbeeld voorin de pc?
Ik weet niet of je ze zo standaard in 80mm kan krijgen, maar ga eens shoppen bij je locale electronica boer :)

ieeeepppppp :P

• Bolis
http://www.nmbtc.com/pdf/acfans/ac5915pc.pdf

oooeeeehhhh

met 3200 rpm 220 cfm??? sure...

• Haan

Haan

dotnetter

Het is een fan van 15 cm, dus dat lijkt me best kunnen hoor ;)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:18:
[...]

NIET doen, trekt je voeding nooit (komt nog bij dat die fan het ook niet leuk zal vinden, 100% extra spanning), de -12 volt van de meeste voedingen kan maar 0,5 tot 1 ampere leveren. Als je daar dan een fan aan gaat gangen die op 12 volt 2,5 ampere trekt, zal ie op 24 volt zo'n 5 ampere trekken, vind je voeding niet leuk...

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op zondag 26 juni 2005 @ 17:22:
[...]

NIET doen, trekt je voeding nooit (komt nog bij dat die fan het ook niet leuk zal vinden, 100% extra spanning), de -12 volt van de meeste voedingen kan maar 0,5 tot 1 ampere leveren. Als je daar dan een fan aan gaat gangen die op 12 volt 2,5 ampere trekt, zal ie op 24 volt zo'n 5 ampere trekken, vind je voeding niet leuk...
de voeding zal niet eens de kans krijgen om het al dan niet leuk te krijgen... ;)
en de fan zal niet eens beginnen draaien omdat die niet genoeg stroom krijgt, kans is dat de pc gewoon uitvalt en de voeding beschadigt raakt...

dus gewoon de fan aansluiten op een molexconnector, en laat het idee van de 24V maar los...

Verwijderd

domme post _/-\o_ }:O :Z

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 18:15 ]

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Waarvoor ga je dat ding eigelijk gebruiken als ik mag vragen?

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Die delta 120mm fan is voor zover ik weet nergens in nederland te krijgen. Niet bij on-line webshops dan. Ik was er ook een tijdje naar op zoek.

Ik weet wel dat je em uit de UK kan bestellen www.overclockers.co.uk, vrienden van mij in de UK hebben em daar vandaan en dat ding is echt machtig. Hij maakt wel veeel geluid maar daar kies je voor. Hij trekt wel wat meer dan een normaal fannetje, maar als je em gewoon via molex aansluit op een goede voeding is er geen probleem.

Je moet em alleen niet aan een fancontroller oid. gaan hangen want de meeste trekken dat niet. Moet je ff de specificaties van de controller raadplegen.
euhm.... dat ding doet 45.... die delta 190 :/

[ Voor 18% gewijzigd door lawtshjj op 26-06-2005 18:32 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:14

oshiro

Chill, dude.

Ik heb gewoon een fan uit een autoradiateur gesloopt :)

32 cm, 12V en een ampere of 6 :) En veel herrie ja.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Ik heb een van dees voorin, en eentje achter, en ze zijn nog stil ook :D
En ze verplaatsen heel veel lucht :9

Afbeeldingslocatie: http://img243.echo.cx/img243/6351/dsc025035tj.th.jpg

• Bolis
ixl85 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:24:
Waarvoor ga je dat ding eigelijk gebruiken als ik mag vragen?
Gewoon om bijvoorbeeld voorin of in de sidepanel van mijn computer te zetten (inclusief window enzo). Maar voorin lijkt mij het beste... Of toch achterin? Mmmm ik zit ook nog te denken over die 230 v fans..

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

nljagfan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:32:

Je bent er bij vergeten te zeggen dat het een logaritmische schaal is, m.a.w: er zit meer verschil tussen een aantal lage waarden met hetzelfde verschil in dB dan een stel hoge waarden die van elkaar verschillen, ook zegt het aantal dB niets want het kan van een bepaalde afstand gemeten, als je 20 meter van je pc af gaat zitten ( wat ik aanraad met 65dB :+ gemeten , van een afstand dichtbij ) is de lawaai ergvaring erg laag (neemt kwadratisch af met de afstand linear).

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

nljagfan schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:32:
[...]

Cool kan je PC praten? :9

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ik heb een 80mm Delta die 16,2W verbruikt nl de FFB0812EHE. Ding kwam bij een Thermalright SLK 800. De fan heb ik nooit lang gebruikt vanwege het extreme geluid van de gigantische ariflow. Ik kan je wel zeggen dat je heatsink zo koel blijft als de lucht waarmee het gekoeld wordt :P.

Als geluid geen punt is (je case staat bvb in de kamer naast je) heeft zo'n kanjer ve fan de voorkeur boven waterkoeling, bij 28 graden buitentemps wordt je cpu dus 29-35 graden afhankelijk van koelpasta en grondstof(fen) vd heatsink.

Een zelfgemaakte airduct van bijv een 2L ice tea fles (gewoon de case open laten) zal ook veel helpen want dan zuigt de fan rechtstreeks koele lucht aan in een rechte lijn (heb ik ook, scheelt 5 graden idle, 7 graden full load, 3000+ Barton@43°C full load met 2300rpm 80mm fan en SP97).

Ik zou die fan kopen als geluidsproductie geen punt is, laat het ding dan wel even op 7V lopen, het verschil met 12V merk je niet gezien de airflow op 7V nog steeds indrukwekkend hoog is (bij mijn 80mm scheelde het 2 graden onder full load :P), tenzij je natuurlijk je overgeklokte p4@4GHz koel wilt houden. :)

• Bolis
de pc staat voor tussen mijn benen.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:23

OMD

wat een topic zeg B)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30

Exigence

dnkroz

Laat ik dan maar even serieus reageren: die Delta fan die je laat zien is inderdaad zo'n beetje de uiterste optie als je voor veel CFM wilt gaan. Maar er zitten een aantal nadelen aan. Ten eerste heeft hij een enorm vermogen zoals je al zei van 30 watt, pas op dat je deze niet aan een standaard fanheader op je moederbord hangt. Dat kan waarschijnlijk zelfs niet eens omdat deze fans of zonder aansluiting, of met een 4 pins molex geleverd worden. Ten tweede heb je nog de prijs, reken op zo'n 30 euro per stuk als het al niet meer is. En als laatste en zeker niet onbelangrijk: het lawaai. Dat wil je echt niet constant horen. Maar mocht je het echt willen, en voor veel CFM gaan dan is die fan inderdaad een zeer goede optie :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Met de laatste serieuze reply denk ik dat dit topic wel dicht kan. De delta is inderdaad de fan voor veel CFM. Verder staan hier iets te veel HK-replies in.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.