een paar vraagjes over de aanschaf van een custom Gaming pc.

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
hallo,

ik ben nu wel uitgekeken op de dell2400 pc waar ik mee moet leven en dus heb ik besloten om een nieuwe pc te kopen. Mij lijkt het leuk om allemaal losse onderdeeltjes te kopen en het zelf in elkaar te zetten ipv zo'n kant en klaar ding bij de computerboer te kopen.
budget: boeit me niet.

dit is zo'n beetje wat ik in gedachte had:

Aantal Omschrijving Prijs Totaal
1 Nitro AX Miditower (Zwart) € 105,87 € 105,87
1 ASUS A8N-SLI (nForce4 SLI - ATX - S939) € 135,90 € 135,90
1 Seagate 80 GB ST380817AS (SATA150 - 8 MB) € 65,20 € 65,20
1 Asus Combo (52x32x52x +16x DVD- int.-retail) Zwart € 36,51 € 36,51
1 DVD±RW Benq DW1620 Pro - Zwart - Bulk € 49,48 € 49,48
1 Zalman CNPS 7000 B-ALCU (Socket A/478/939/754) € 28,87 € 28,87
1 ATX - 400 Watt PSU - Antec SmartPower Dual Fan € 61,61 € 61,61
1 AMD Athlon 64 3700+ (S939 - Hypertrans) 2,2 BOX € 359,45 € 359,45
1 Asus EN6800GT/2DT - 256 MB DDR3 - PCIe - TV+2xDVI € 409,85€ 409,85
1 PC3200 - 512 MB - DDR - Kingston ValueRAM CL2.5 € 59,98 € 59,98

Subtotaal incl. BTW € 1.312,71

ik heb hier al een extra reepje 512mbram liggen, het totaal komt dus op 1 gig.

nu heb ik een aantal vraagjes:

het belangrijkste is voor mij de videokaart (ik leef momenteel met een onboard dingetje). Hoelang denken jullie dat ik met die videokaart vooruit kan, voordat ik het grootste gedeelte van de games alleen nog maar op low kan draaien? kan ik, als ik lang met een videokaart wil door kunnen gaan, beter SLI of AMR nemen, of niet?

wat is belangrijk bij de aanschaf van de harde schijf? wat is SATA? en wat is RAID? dat laatste was toch voor servers? (ik kan zoiezo wel een tijdje vooruit met 80 gig, en anders jat ik de harde schijf uit die van mn dell, dan heb ik 160 }) )

verder vraag ik me af hoe ik moet weten of alles met elkaar compatitabel is, zonder het uit te hoeven proberen :P

enneh, wat vinden jullie van mn kastje? relax dingetje he O-)

alvast hartelijk bedankt voor elke denkbare vorm van hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 13:11
leuke pc met goede specificaties maar ik zou dan ipv een 6800 ultra een ati kaart kopen omdat die goedkoper zijn en beter presteren (behalve bij nvidia games dan :/ ) of die nieuwe nvidia kaart :9~

verder vond ik de specs wel top maar msischen zou ik eerder een 3500+ halen ipv een 3700+ vanwege de prijs , het verschil is te klein en de prijs verschilt best veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kijk sowieso ff in de pricewatch, de 6800GT is namelijk bij sommige bedrijven een stuk goedkoper dan die 409 euro

En als budget toch niet uitmaakt zou ik lekker voor de nvidia 7800 gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook een 3500+ nemen en de besparing richting een nieuwe geforce 7800 kaart steken, dan heb je het nieuwste van het nieuwste.. Maar een 6800GT is ook een goede keuze, die zal tot zeker eind volgend jaar goed zijn, misschien nog wel langer. Eventueel kun je later nog een tweede bijplaatsen en dan kun je nog wel een jaar extra vooruit vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 13:18

nXXt

Carpe omnia

Go4attack schreef op zondag 26 juni 2005 @ 15:38:
wat is belangrijk bij de aanschaf van de harde schijf? wat is SATA? en wat is RAID? dat laatste was toch voor servers? (ik kan zoiezo wel een tijdje vooruit met 80 gig, en anders jat ik de harde schijf uit die van mn dell, dan heb ik 160 }) )
RAID houdt in dat je twee (of meer) identieke schijven aan elkaar koppelt. Er zijn drie veelgebruikte vormen 1, 0 en 10 (ook wel 01, 0+1 of 1+0 genoemd)

1 (data mirroring) houdt in dat je twee (of meer) dezelfde schijven koppelt, waarbij er bij elk bestand dat je naar de schijf schrijft, een kopie op de ander komt te staan. Als je dus 2 schijven van 80 GB aan elkaar koppelt, heb je dus 80GB ruimte beschikbaar en komt er van alles een 1 op 1 kopie. Dit is natuurlijk superveilig.

0 (data striping) houdt in dat elk bestand dat je schrijft, verdeeld wordt over twee (of meer) dezelfde schijven. Als je nu 2 schijven van 80GB koppelt, dan heb je 160GB. Een belangrijk voordeel hiervan is dat de snelheid veel hoger ligt dan een enkele 160GB harde schijf. Een nadeel is dat de kans dat een HD de geest geeft ook 2 keer zo groot, maar deze kans is nog altijd klein. Als een van je schijven de geest geeft, heb je niks meer aan de resten op de andere schijf of schijven.

10 houdt in dat je 4 (of meer) schijven koppelt, welke dan opgedeeld worden in koppels van twee (bij 4 schijven). Elk bestand dat naar koppel 1 gaat, wordt verdeeld over de schijven in die groep. Tegelijkertijd gebeurt er hetzelfde met de kopie van het bestand, dat opgeslagen wordt in koppel 2. RAID 10 heeft als nadeel dat je minimaal 4 schijven moet hebben, wat vrij kostbaar is.

NOOT: Je moet altijd dezelfde schijven gebruiken, je kunt niet 2 soorten met elkaar verbinden.

[ Voor 3% gewijzigd door nXXt op 26-06-2005 16:01 . Reden: Noot toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
oke. Dat RAID is dus niet zo handig voor een gewone schijf, ik persoonlijk denk niet dat ik backups van alles nodig zal hebben. (backupt ie ook virussen etc?).

oh en over die 7800, ja dat zou kunnen, maar je kunt met de prijs altijd overdrijven :P
voor mij is een 7800 een beetje overbodige luxe denkik, een beetje teveel van het goede. Handig is wel dat je na 2 of 3 jaar weer eentje extra bij kan prikken, en dan kun je weer een tijdje vooruit..

<quote>Maar een 6800GT is ook een goede keuze, die zal tot zeker eind volgend jaar goed zijn, misschien nog wel langer</quote>
en dan zegmaar aan het eind volgend jaar kun je niet veel meer op het alerhoogste spelen, of niet eens meer op low/medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

nxxt schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:00:
NOOT: Je moet altijd dezelfde schijven gebruiken, je kunt niet 2 soorten met elkaar verbinden.
Dat is niet waar, ik heb maanden met RAID) gedraaid met een 120GB seagate en een 120GB maxtor, van verschillend type: voor de beste prestaties en opslagbenutting kan je beste 2 identieke disks (marginaal verschil) gebruiken, voor het laden van games en de gemiddelde poweruser is RAID0 erg leuk, erg belangrijke data kan je uiteraad op RAID1 gooien al zal het niet beschermen tegen virussen. :)
Go4attack schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:46:
Een 6800GT is ook een goede keuze, die zal tot zeker eind volgend jaar goed zijn, misschien nog wel langer
Een grafische kaart is nooit een goede toekomst investering, maar een 6800GT is zeker een leuke kaart, erg goede prestatie/prijs ratio, als je het beste van het beste wil moet je natuurlijk voor de 7800 (XX) gaan ;)
wat is belangrijk bij de aanschaf van de harde schijf? wat is SATA? en wat is RAID? dat laatste was toch voor servers?
Staat allemaal in de FAQ (frequently asked questions)

En ja, het is een mooi systeem! :P

[ Voor 37% gewijzigd door Koekje op 26-06-2005 16:59 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
oh stom, khad kunne bedenke dat er een FAQ was |:(

best wel irritant dat het met videokaarten zo snel gaat. In dat geval is SLI een best wel handige optie.

Ik heb inmiddels mn setup gewijzigd naar een 3500+ (alhoewel me die cijfers niks zeggen, zal ook wel in de FAQ staan) en een optie op de 7800. Ik zal denk ik pas het laatste moment beslissen welke kaart ik koop, dan loop je iig nooit erg achter de feiten aan.

Zullen de AMR kaarten van ATI ook in een SLI moederbord passen? of heb je daar weer een ander moederbord voor nodig?

bedankt iig voor alle tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Best buy guide is hier ook handig voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 14:07
Go4attack schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:02:
oh stom, khad kunne bedenke dat er een FAQ was |:(

best wel irritant dat het met videokaarten zo snel gaat. In dat geval is SLI een best wel handige optie.

Ik heb inmiddels mn setup gewijzigd naar een 3500+ (alhoewel me die cijfers niks zeggen, zal ook wel in de FAQ staan) en een optie op de 7800. Ik zal denk ik pas het laatste moment beslissen welke kaart ik koop, dan loop je iig nooit erg achter de feiten aan.

Zullen de AMR kaarten van ATI ook in een SLI moederbord passen? of heb je daar weer een ander moederbord voor nodig?

bedankt iig voor alle tips! _/-\o_
Je hebt voor ATi Crossfire een moederboard nodig met een ATi Xpress 200 chipset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ricardo87 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:10:
[...]

Je hebt voor ATi Crossfire een moederboard nodig met een ATi Xpress 200 chipset :)
Hoe groot is de kans eigenlijk dat ATi Crossfire gaat werken op een Nforce 4 SLI mobo?
heb namenlijk niet bepaald zin om te wachten op een crossfire mobo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 14:07
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:13:
[...]

Hoe groot is de kans eigenlijk dat ATi Crossfire gaat werken op een Nforce 4 SLI mobo?
heb namenlijk niet bepaald zin om te wachten op een crossfire mobo :)
Crossfire werkt via het BIOS van het moederboard, als die functie dus niet in je BIOS zit gaat het dus sowieso niet werken. Er is geen SLi brug die bijv. nVidia hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

koop gewoon een 6800GT of Ultra (net welke het goedkoopste is ergens bij een shop)
daarmee kan je zo 2 3 jaar voor uit (lees spellen op een knape resolutie 1024X768 op medium spelen)
en de meerprijs van een 7800GTX is het niet waart lijkt mij, hij is wel beter maar de prijs prestatie verhouding is enorm slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
om crossfire te laten werken, zou je je bios kunnen flashen en zo updaten... ik weet alleen niet of ze dit ook mogelijk gaan maken.

en 2 tot 3 jaar vooruit met een videokaart vind ik superredelijk, tegen die tijd prik ik er gewoon eentje extra bij, kan ik nog wat jaartjes vooruit. toch wel handig, dat SLI.

Ik heb besloten om nog een aantal maandjes te wachten, totdat de prijs wat zakt.

bedankt!

EDIT: @dersan: die best buy guide, die gaat deze maand niet bepaald over een gaming systeem... niet echt iets voor mij.

[ Voor 14% gewijzigd door Rian op 27-06-2005 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Go4attack schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:55:
en 2 tot 3 jaar vooruit met een videokaart vind ik superredelijk, tegen die tijd prik ik er gewoon eentje extra bij, kan ik nog wat jaartjes vooruit. toch wel handig, dat SLI.
Gekeken naar de specs van sli in verhouding tot 'n snellere nieuwe videokaart maakt het volgensmij niet eens zoveel uit (ik meen ergens gezien te hebben dat 'n 7800 'n hogere fps haalde dan 2x 6800, weet niet wat GT en wat Ultra was) Zelf zou ik gewoon voor 'n 6800GT/Ultra gaan en over 'n jaar of 1/2/3 gewoon 'n nieuwe videokaart kopen; haal je waarschijnlijk nog betere/goedkopere resultaten mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
het is dan toch wel handig om iig een SLI moederbord te hebben, voor het geval de ontwikkelingen met SLI zeer voorspoedig voorlopen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan ik inderdaad altijd nog een andere kaart erinstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
het is trouwens toch wel grappig om te zien dat de concurrentie soms zoveel goedkoper is. bij salland automatisering ben ik enkele tientjes goedkoper uit, maar dan heb ik wel mooi een AMD 3800+ venice ipv een 3500+. én een beter reepje geheugen (hyperX)

maakt dat trouwens wat uit, een AMD 3500+ of een 3800+ ? in deze topic werd al gepost dat er geen merkbaar verschil was tussen de 3500 en de 3700... en de 3800 zit dáár maar weer net boven.
(let wel: maakt het wat uit voor een gamer die niet geintresseerd is in blabla 3Dmark tests maar gewoon wil gamen :P )
Pagina: 1