Videokaartje word 75 graden idle

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb wat probleempjes. Ik heb sinds kort een nieuw videokaartje gekocht een Gigabyte 6800 passief gekoelt (GV-N68128DH)(hier wat plaatjes ervan http://www.cooltechzone.c...id=0&limit=1&limitstart=3)
Enorm blij met deze kaart, heeft me wat duiten gekost. Maar ik heb toch naar de temperatuur van dat ding gekeken en het viel me op dat ie erg warm was. Als de PC net opgestart is, word de tempratuur 75graden. Ik heb dit kaartje niet alleen om te idlen en te internetten. Hij is ook voor games. Daar heb ik ook de tempratuur gecheckt, dat loopt op naar 85 a 91 graden!!! Dit leek me niet normaal.
Ik kan je verzekeren dat niks is overclockt. En de tempratuur is gecheckt met VTuner van Gigabyte en met speedfan.
Kan dit verkeerd aangegeven zijn? Ik denk aan de moederbord die het verkeerd door geeft? Ik heb een MSI 865PE Neo.

Dit zijn wat oplossigen die ik van mijn omgeving heb gehoord:
1. Ik kan een Zalman VF700-Cu erop zetten. Maar omdat ik een passief gekoelde kaart heb, ben ik bang dat de koeler die er nu op zit vast gelijmt. En ik wil de GPU niet beschadigen.
2. Een pci slot koeler. Ik heb genoeg pci sloten die niet worden gebruikt. Ik bedoel zo'n ding http://www.titan-cd.com/english/product.asp?model_no=TTC-005 . En dan zo dicht mogelijk bij de Videokaart zetten.
3. Een nieuwe kast. De kast die ik nu heb is erg goedkoop en weinig airflow. (deze http://www.elektronicaonline.nl/Kasten/kh3.jpg) Ik dacht aan een kast met aan de zeikant een fan( dichtbij de videokaart). Een Chieftec Dragon lijkt me een goede.
4. Deze vind ik raar, maar als het helpt vind ik het prima. Een (case)fan op de orginele koeling van de videokaart zetten. Zodat de warme lucht van videokaart weg word geblazen en in heel de kast komt.

Het probleem is ook dat ik mn CPU koeler hoor harder blazen en dat hij een irritante pieptoon gaat maken als de Videokaart 90 graden word.
En een nieuwe kast lijkt een dure oplossing. Maar ik wil toch graag front usb en audio (en misschien een window erin).
Ik wil graag weten wat jullie hier overdenken en wat het probleem kan zijn. En wat het beste oplossing is voor dit probleem. Ik weet het zelf effe niet meer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 14:09:
Dit zijn wat oplossigen die ik van mijn omgeving heb gehoord:
1. Ik kan een Zalman VF700-Cu erop zetten. Maar omdat ik een passief gekoelde kaart heb, ben ik bang dat de koeler die er nu op zit vast gelijmt. En ik wil de GPU niet beschadigen.
2. Een pci slot koeler. Ik heb genoeg pci sloten die niet worden gebruikt. Ik bedoel zo'n ding http://www.titan-cd.com/english/product.asp?model_no=TTC-005 . En dan zo dicht mogelijk bij de Videokaart zetten.
3. Een nieuwe kast. De kast die ik nu heb is erg goedkoop en weinig airflow. (deze http://www.elektronicaonline.nl/Kasten/kh3.jpg) Ik dacht aan een kast met aan de zeikant een fan( dichtbij de videokaart). Een Chieftec Dragon lijkt me een goede.
4. Deze vind ik raar, maar als het helpt vind ik het prima. Een (case)fan op de orginele koeling van de videokaart zetten. Zodat de warme lucht van videokaart weg word geblazen en in heel de kast komt.
tja een passief gekoelde 6800 zou wel eens warm kunnen worden als je geen goede airflow

1)lijkt me de beste oplossing!!! indien je de passieve sink eraf krijgt...
2)een pci slot koeler moet zeker helpen, maar dan zou ik een intake versie nemen die rechtstreeks verse lucht over de passieve koeler blaast in tegenstelling tot een outtake zoals in je link, die gewoon de lucht een beetje naar buiten blaast.
3)zou ook moeten helpen, maar dan moet er toch nog genoeg casefan in zitten , zeker als je ook nog wil gaan gamen
4)zal ook goed helpen indien je de koeler goed uitpositioneerd zodat de airflow ten opzichte van de passieve koeler optimaal is, hierbij dan best ook meer airflow doorheen gans de kast zorgen...
mits je cpu-fan harder begint te draaien als de videokaart warmer wordt, denk ik dat je onafhankelijk van wat je gaat doen, toch sowieso best voor meer casefans zorgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 19:31
1) probeer is met je hand te voelen, als je vel aan het koelblok bijft zitten weet je cker dat de termometer het goed doet :)
2) probeer is een tafel ventilator op je videokaart te richten

voordat je probeer het probleem op te lossen, mischien eerst kijken het probleem uberhaubt is?

[ Voor 21% gewijzigd door Bliep op 26-06-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou toch een mooie kast kopen met een goede airflow (en dan ook een echt goed) anders ben je A je pasivitijd kwijt en je garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je een voorbeeldje geven voor een intake pci slot koelertje (website, plaatje)?

Ik heb mn kaartje effe aangevoelt terwijl pc aan stond. Gloeiende gloeiende gloeiende. Hij was heet.

Ik heb meteen een tafel ventilator gehaalt bij de buren (mijn dank is groot aan de buren _/-\o_ ). Een fan van 300mm. En proberen te richten op de videokaart. En de tempratuur zakte ENORM. Van 78graden idle naar 56graden. Nog effe een game gespeelt. En volgens speedfan bleef hij 58graden.

Dus ja het ligt denk ik aan koeling en airflow in de kast. Wat is nu de beste oplossing voor dit probleem? Nieuwe kast, andere koeler op kaart, casefan op kaart of een intake pci koeler. Combinatie mag ook 8). Of is er nog iets anders wat ik over het hoofd heb gezien. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:59

Bever!

3

nieuwe case met 12cm fans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou die zalman VF700Cu proberen erop te krijgen als dat gaat en dan gewoon proberen te zorgen ook voor een goede algemene airflow in je case (eventueel met een nieuwe case)...

probeer van die pci-koelers af te blijven totdat je echt geen enkel alternatief hebt...

misschien een topic starten met de titel "mogelijk om passieve koeling van videokaart af te krijgen?" of iets in dien aard, en dan kan het goed zijn dat iemand met dezelfde kaart als jij hebt, bevestigt dat dat geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabyte zegt ook dat je goede airflow moet hebben voor deze kaart, niks mis met deze temps als je geen air flow hebt, knal een 120mm fan in je kast en volgens mij is dan je probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 18:04:
Gigabyte zegt ook dat je goede airflow moet hebben voor deze kaart, niks mis met deze temps als je geen air flow hebt, knal een 120mm fan in je kast en volgens mij is dan je probleem opgelost
Yep, maar dan maakt ie nog meer lawaai dan een niet passief gekoelde kaart ;)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Bor de Wollef schreef op zondag 26 juni 2005 @ 19:51:
[...]

Yep, maar dan maakt ie nog meer lawaai dan een niet passief gekoelde kaart ;)
Ja, inderdaad, dat heb je dan vaak weer :Y)
Maar normaal gesproken moet je ook een passief gekoelde kaart kunnen hebben zonder extra fans. Maar er wordt weinig getest met zulk spul met temp in de richting van +30 graden...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

FnF schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:00:
[...]

Ja, inderdaad, dat heb je dan vaak weer :Y)
Maar normaal gesproken moet je ook een passief gekoelde kaart kunnen hebben zonder extra fans. Maar er wordt weinig getest met zulk spul met temp in de richting van +30 graden...
Dat kan ik mij niet voorstellen. Hoe willen ze die kaarten dan bv in het buitenland verkopen waar het altijd warm is? Lang niet iedereen heeft airco hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Laatst online: 08-07-2020
ook actief gekoelde kaarten kunnen vreselijk warm lopen.
ik had gister 2 6800GT's in SLI die tijdens 3dmark ruim 90 graden liepen (97 piek!), ze gaven
echter geen kik en bleven prima hun werk doen (3 runs continu).
Ik denk dat de limiet van 135 graden die je bij de nvidia tempcheck ziet ook realistisch is gesteld, zo lang je geen artifacts krijgt is er weinig aan de hand lijkt me :).

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wel een idee dat goed koelt (ga ik zelf ook toepassen op mijn XFX 6600 GT 256 mb):
Afbeeldingslocatie: http://img100.echo.cx/img100/7033/vidoekaartkoeling5jo.th.jpg

Gebruik voor die fans b.v. 2x Papst 80mm of 2x Papst 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaand systeem kan effectief zijn, mits de aangevoerde lucht van fan 1 dus wel koel is (wat ik dus betwijfel omdat deze lucht al verwarmd is door de processor/geheugen). Een ander minpunt is dat warme lucht opstijgt en het dus beter zou zijn om de fans om te wisselen en de werking om te draaien.

Ik heb deze kaart ook en ik heb absoluut géén temperatuur issues, ook met alle vertex shaders en pipelines open gegooid :)

Het beste is om een dusdanige opstelling te regelen dat de kaart zo koel mogelijk lucht toegevoerd krijgt en deze zo effectief wordt afgevoert d.m.v. voedingfans/exhaust fans, etc. Een fan in de deur van je kast doet wonderen.

Succes :)

/edit Ik zie dus net welke kast je hebt. Met passieve koeling is het aan te raden om airflow te hebben, al is het maar een heel klein beetje. De warmte die je kaart genereert kan op deze manier niet/nauwelijks afgevoert worden door de lucht omdat deze niet door stroomt.

Ik heb nu een Thermaltake kast, ik zou een dergelijke kast kopen omdat dit merk vaak speciale kasten heeft voor airflow. Li-ian is ook een erg goed merk.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Q schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:53:
ook actief gekoelde kaarten kunnen vreselijk warm lopen.
ik had gister 2 6800GT's in SLI die tijdens 3dmark ruim 90 graden liepen (97 piek!), ze gaven
echter geen kik en bleven prima hun werk doen (3 runs continu).
Ik denk dat de limiet van 135 graden die je bij de nvidia tempcheck ziet ook realistisch is gesteld, zo lang je geen artifacts krijgt is er weinig aan de hand lijkt me :).
Mn videokaart word warm en daar leid mn CPU erg mee, ik zei ook al dat mn fan van cpu herrie ging maken. Ik heb de tempratuur van die processor gekeken. 23graden (onder kamer tempratuur). Dus voor videokaart is het al erg maar denk denk aan mn vrieskoude cpu koeler. :o
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:06:
Ik heb nog wel een idee dat goed koelt (ga ik zelf ook toepassen op mijn XFX 6600 GT 256 mb):
[afbeelding]

Iemand zei tegen mij 1 casefan erop schroeven. Maar jij wil er 2 opschroeven? Hoe doe je dat. Of word ie ergens door geklemt.

Ik zie aan de reactie's dat de meeste zeggen een nieuwe kast. En daarna nog een Zalman op de kaart. Natuurlijk is nog steeds de big question of je die passiefe koeling eraf kan. Ik maak er een topic van denk ik. Iemand bekend met passief gekoelde kaarten? Of heeft iemand toch nog een andere oplossing voor me? Is een nieuwe kast de beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:06:
[afbeelding]

en het moet ook andersom.... warme lucht stijgt... dus moet je do flow omhoog hebben, voor de beste prestaties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
offtopic:
Alsjeblieft MeGaSky, doe wat aan die spelvouten ;)...Mn videokaart wordt warm en daar leid lijdt mn CPU erg mee onder

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 23:59:
[...]

Mn videokaart word warm en daar leid mn CPU erg mee, ik zei ook al dat mn fan van cpu herrie ging maken. Ik heb de tempratuur van die processor gekeken. 23graden (onder kamer tempratuur). Dus voor videokaart is het al erg maar denk denk aan mn vrieskoude cpu koeler. :o
Ben ik het nou maar, of kunnen procs met luchtkoeling nooit onder kamertemperatuur zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 00:39:
Ben ik het nou maar, of kunnen procs met luchtkoeling nooit onder kamertemperatuur zijn? :?
I kzweer hetzelfde, doch beweerdeeen maat dat is met zo'n zalman ding zijn prescott wel 3 graden onder kamertemperatuur had weten te krijgen..... => themometer dood :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 00:39:
[...]

Klopt, goed punt. Dat is gewoon zonder extra koeling onmogelijk. Ventilator is alleen luchtverplaatsing dus zul je extra koude lucht (beneden kamer temperatuur) moeten aanzuigen om dat effect te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand zei tegen mij 1 casefan erop schroeven. Maar jij wil er 2 opschroeven? Hoe doe je dat. Of word ie ergens door geklemt.
Ja, je doet ze met van die tie-wraps en een stukje metaal ofzo vastschroeven aan een lege PCI(-e) poort, en je fan klem je er aan vast met zo'n tie-wrap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toevallig heb ik gisteren een uitgebreid topic ontdekt in een ander forum dat over deze videokaart gaat. Helaas wel 26 pagina's en duitstalig. Jouw probleem wordt hier natuurlijk ook bediscusseerd
http://www.forum-barebone...d.php?t=4623&page=1&pp=10

Eén van de meest verrassende oplossingen die gevonden is is het overklokken van de kaart tot minimaal 350 Mhz. Op deze snelheid wordt hij zo'n 10 graden koeler dan op de stockspeed.

Opvallend is dat er niet zoveel problemen zijn met deze kaart. Wel veel twijfels over de hoge temperaturen, maar geen/weinig defecten.

Kun je niet overklokken (schijnt bij een aantal nieuwere Gigabytes het geval te zijn) dan moet je je BIOS flashen. Dat wordt hier weer besproken.
http://www.forum-barebone...ead.php?p=74248#post74248

Ik heb trouwens een nieuwe GigaByte 6800 GV-N68128DH besteld op Ebay in Duitsland voor 167 euro inclusief verzenkosten. Wel bulkverpakking. Ongelooflijk hoe hard deze kaarten zakken in prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door EdGnoj op 27-06-2005 18:08 ]

Pagina: 1