IRQ Conflict Videokaart & CPU to AGP Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 1.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hallo,

Sings gisteren heb ik een 'nieuw' moederbord omdat mijn oude kapot was.
Het gaat om een MSI K7T moederbord. (V&A: http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/12648)

Het inbouwen verliep allemaal prima, maar nu krijg ik mijn videokaart (Radeon 9600XT) niet aan de gang. Er is een conflict met de VIA CPU to AGP Controller.....

Als ik naar display properties ga -> tab settings -> knop advanced -> tab adapter -> knop properties -> tab resources ga staat er onderaan de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
Input/Output Range 03B0 - 03BB used by:
  VIA CPU to AGP Controller
Input/Output Range 03C0 - 03DF used by:
Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by:

Ik heb hier op GoT al aardig wat topics gevonden over een zelfde soort probleem, maar de oplossingen die daar aangedragen werden hielpen niet. (IRQ's opnieuw uitdelen, andere hardware (COM, LPT poorten) uitzetten etc)

Is er iemand die weet wat ik nog kan doen?

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Niemand?

🇪🇺 pro Europa!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Dat is geen conflict, dat hoort zo. Heb je de laatste chipset drivers geinstalleerd ?

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 27-06-2005 13:47 ]

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 27 juni 2005 @ 13:43:
Dat is geen conflict, dat hoort zo. Heb je de laatste chipset drivers geinstalleerd ?
VIa 4-in-1 heb ik geinstalleerd

[ Voor 31% gewijzigd door Rhapsody op 27-06-2005 14:08 ]

🇪🇺 pro Europa!

Verwijderd

Misschien dat een schone windows helpt ( natuurlijk geen garantie , maar je weet het niet ).
Heb je het Mobo met de harddisk gelijk aangesloten ( dus oude versie van windows ) ,
of heb je deze met een schone instal gedaan ?

Suc7

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 15:34:
Misschien dat een schone windows helpt ( natuurlijk geen garantie , maar je weet het niet ).
Heb je het Mobo met de harddisk gelijk aangesloten ( dus oude versie van windows ) ,
of heb je deze met een schone instal gedaan ?

Suc7
ik heb al een schone install geprobeerd, maar dat leverde helaas geen resultaat...
Ik heb alles tegelijk aangesloten. (ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld)

🇪🇺 pro Europa!

Verwijderd

Wat ik bedoelde is nadat je de nieuwe moederbord geinstalleerd had ,de harddisk met je vorige versie Windows ( je oude OS ) aangesloten had , zodat je nieuwe moederbord met je oude Windows
zou opstarten.
Meestal is een nieuwe verse install aanbevolen als je nieuwe hardware hebt ( nieuw moederbord ).

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2005 @ 22:18:
Wat ik bedoelde is nadat je de nieuwe moederbord geinstalleerd had ,de harddisk met je vorige versie Windows ( je oude OS ) aangesloten had , zodat je nieuwe moederbord met je oude Windows
zou opstarten.
Meestal is een nieuwe verse install aanbevolen als je nieuwe hardware hebt ( nieuw moederbord ).
ik had idd de oude windows erop laten staan. (dacht van nou dat scheelt weer een hoop geinstalleer)
Op dit moment ben ik (weer) een nieuwe installatie aan het runnen.

🇪🇺 pro Europa!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
In de Bios staat over het algemeen ook wat opties wat betreft IRQ e.d. Zet die op AUTO als je kan. Er bestaat ook een optie "Plug & Play OS", deze kan je probleem maybe ook oplossen.

Dit probleem heb ik lang niet meer gezien op GoT :)

Instagram / YouTube

• ManOfWar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Probeer "Driver Cleaner" mischien dat dat helpt

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
aramdin schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:41:
In de Bios staat over het algemeen ook wat opties wat betreft IRQ e.d. Zet die op AUTO als je kan. Er bestaat ook een optie "Plug & Play OS", deze kan je probleem maybe ook oplossen.

Dit probleem heb ik lang niet meer gezien op GoT :)
De eerste staat op auto. En PnP OS staat op disabled. Er is ook nog een optie om alle IRQ's opnieuw uit te delen, maar dat heeft tot nog toe niets uitgemaakt....

edit: ik zal eens gaan kijken met die driver cleaner.:)

[ Voor 8% gewijzigd door Rhapsody op 28-06-2005 11:11 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Wildfire

Joy to the world!

Rhapsody schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 11:07:

[...]

En PnP OS staat op disabled.
Je hebt een PnP OS, zet die functie in het BIOS dus op enabled.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Wildfire schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:36:
[...]

Je hebt een PnP OS, zet die functie in het BIOS dus op enabled.
Ik heb WindowsXP, is dat een PnP OS?

hmm ff proberen.

🇪🇺 pro Europa!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Rhapsody schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:46:
[...]

Ik heb WindowsXP, is dat een PnP OS?

hmm ff proberen.
Jip!

Instagram / YouTube

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
helaas is het nog steeds niet gelukt om het conflict
code:
1
2
3
4
5
6
Input/Output Range 03B0 - 03BB used by:
Input/Output Range 03C0 - 03DF used by:
Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by:
op te lossen :(

Ik kan die VIA CPU to AGP Controller ook niet uitschakelen vij de device manager want dat doet de Videokaart het sowieso niet.....

🇪🇺 pro Europa!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Krijg je ook een echte foutmelding of alleen 'IRQ conflict'? Heb je al geprobeerd om de stroom van de PC af te halen (dus de stroom kabel uit het stopcontact), de video kaart in een andere slot te stoppen en alles weer aan te sluiten?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
JoetjeF schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 17:26:
Krijg je ook een echte foutmelding of alleen 'IRQ conflict'? Heb je al geprobeerd om de stroom van de PC af te halen (dus de stroom kabel uit het stopcontact), de video kaart in een andere slot te stoppen en alles weer aan te sluiten?
Ik heb maar 1 AGP slot dus ik kan de kaart nergens anders in stoppen.
Heb 1 AGP slot en 6 PCI sloten.

🇪🇺 pro Europa!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Wildfire

Joy to the world!

Heb je in het BIOS ook nog de optie "Assign IRQ to VGA" ingeschakeld? En ACPI?

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 28-06-2005 19:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Wildfire schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 19:37:
Heb je in het BIOS ook nog de optie "Assign IRQ to VGA" ingeschakeld? En ACPI?
Die optie is ingeschakeld, had in andere topics over een zelfde soort probleem hier al over gelezen, maar helaas maakte dat ook niets uit....

ACPI kan ik zo 123 nergens vinden in de BIOS, wel ECSD (als ik het goed heb, uit mijn hoofd) wat een soortgelijk iets is. Ik kan namelijk wel via de BIOS alle IRQ's handmatig instellen, maar ik ga er vanuit dathet automatisch ook goed moet gaan (zo niet beter)

🇪🇺 pro Europa!

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 19:15
Probeer deze Via AGP drivers eens?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Heb ik nu geinstalleerd, maar ook dat maakt niets uit.

Ik heb nu de volgende situatie:

Radeon 9600XT 128 MB (Transcend)
- De bestaat uit 2 items in de device manager; 1 Radeon 9600 en een Radeon 9600 Secundary.
- Op dit moment staat er bij de eerste een geel icoontje met de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)

If you want to use this device, you will need to disable one of the other devices on this system.

Click Troubleshoot to start the troubleshooter for this device.

Daarnaast heb ik bij de adapter (display properties -> settings -> advanced -> adapter) nog het conflict zoals hierboven (SP) omschreven.

Inmiddels heb ik de COM poorten, de LPT poort en de floppy controller gedisabled (heb tenslotte geen floppy station) maar ook dat lijkt niets uit te maken....

[ Voor 4% gewijzigd door Rhapsody op 28-06-2005 21:33 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
Heb je ook al eens een ander kaartje geprobeerd, bij voorkeur met een compleet andere chipset ?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 23:25:
Heb je ook al eens een ander kaartje geprobeerd, bij voorkeur met een compleet andere chipset ?
Die heb ik helaas niet voorhanden. Zowel videokaart als moederbord niet...
Staan hier wel meerdere pc's, maar die zijn niet van mij dus daar kan ik niet aan beginnen.

🇪🇺 pro Europa!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 13:31
breng die radeon maar trug...
ik heb hetzelfde probleem gehad met mn MSI KT6 Delta. ik had een ASUS Radeon 9600XT. thuis erin gestopt, iedere keer reboots enz. ik trug naar mycom, andere kaart meegekregen (weer die ASUS Radeon 9600XT). Thuis erin gezet, en weer hetzelfde probleem, reboots. k kon een spel nog niet starten en de pc viel al uit :? toen heb k m maar omgeruild voor een FX5700Ultra en sindsdien loopt alles prima.

bij de mycom zeiden ze ook al dat het een bekend probleem was dat de radeons problemen gaven met sommige chipsets...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 23:32:
breng die radeon maar trug...
ik heb hetzelfde probleem gehad met mn MSI KT6 Delta. ik had een ASUS Radeon 9600XT. thuis erin gestopt, iedere keer reboots enz. ik trug naar mycom, andere kaart meegekregen (weer die ASUS Radeon 9600XT). Thuis erin gezet, en weer hetzelfde probleem, reboots. k kon een spel nog niet starten en de pc viel al uit :? toen heb k m maar omgeruild voor een FX5700Ultra en sindsdien loopt alles prima.

bij de mycom zeiden ze ook al dat het een bekend probleem was dat de radeons problemen gaven met sommige chipsets...
Ik heb nu niet elke keer reboots, maar puur een (geheugen)conflict met de CPU to AGP controller...
Ik zal morgen eens kijken of mijn videokaart nog binnen garantie valt, die heb ik nl. al een tijdje..

Heb je iets van een bron toevallig welke chipset-videokaart-combi's niet prettig samengaan? Ik wil namelijk wel graag zeker weten of het aan de videokaart ligt. Die was destijds 140 euro (ja is al tijdje terug :)) en zou dat wel zonde vinden als ik een nieuwe moet aanschaffen. Tevens wil ik eigenlijk een nieuw moederbord aanschaffen (MSI K3 Neo Platinum) incl geheugen en AMD 64 3200. Maar omdat mijn oude moederbord overleed moest ik even een tussenoplossing vinden

[ Voor 22% gewijzigd door Rhapsody op 28-06-2005 23:42 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Ik heb via de MSI Live Update de BIOS even geupdate en nu krijg ik een paar blauwe schermen.
Zowel in de Safe mode als bij normaal opstarten.

Op dit moment ben ik een memorytest aan het doen... dat duurt dus nog even.

Kort na de BIOS Flash leek alles perfect te werken, een seconde of 10 was de resolutie perfect en het aantal kleuren was ook perfect, maar na 10 seconden kwam de eerste BSOD dus....

🇪🇺 pro Europa!

• zAo
  • Laatst online: 07-08 09:00

zAo

GPLv2 Fanboy

Heb je niet een modem ofzo die je eruit kan halen zodat je een adres vrij krijgt?

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
zAo schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:23:
Heb je niet een modem ofzo die je eruit kan halen zodat je een adres vrij krijgt?
Modem heb ik een jaar of wee geleden er al uitgehaald omdat ik toen internet via de kabel kreeg :)

Nu lijkt alles te werken!! Heb de bios geupdate, dat leek na een reboot niet goed te zijn gegaan, maar nu draait ie stabiel en de videokaart draait prima nu.
(afkloppen)

Ik heb dus ff de bios geflashed via de MSI Live Update tool :-)

Iedereen dus bedankt voor zijn/haar hulp. Mocht het nu toch weer fout gaan dan geef ik weer een gil (indien nodig)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhapsody op 30-06-2005 18:56 ]

🇪🇺 pro Europa!

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hmm kreeg net dus weer een BSOD, met de melding REGISTRY ERROR.

Volgens Memtest was mijn geheugen ook niet helemaal vers meer. Kan dat geheugen nog gerepareerd worden? Of moet ik gewoon nieuwe kopen?

🇪🇺 pro Europa!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik heb nog niet gehoord dat men geheugen repareerd en als je naar de prijs van geheugen kijkt is dat ook bijna niet tedoen. Aangezien een nieuwe reepje geheugen rond de 50 euro zit (minder zelfs) en je dat bij reperatie binnen een anderhalf makkelijk kwijt bent.

Als het geheugen nog niet heel erg oud is zou je het natuurlijk kunnen rma'en en sommige leveranciers geven ook gewoon een aantal jaar garantie dus dat zou ik zeker even checken.

Probeer voordat je nieuw geheugen gaat kopen ook eens een ander bankje en een andere volgorde van je reepjes.

No signature found

• Rhapsody
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
ik geloof dat ik beter snel een nieuw setje kan aanschaffen:
- Processor
- Moederbord
- Geheugen

Totaal kom ik ongeveer op 325 euro, dus dat is wel te doen.

Denk dat dat gewoon het handigste is nu.. of niet?

🇪🇺 pro Europa!

Pagina: 1