[vba + acces] volgend item in listbox selecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008

• h199
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-12-2025
hallo

kan er mij iemand vertellen hoe ik in een listbox (lstleerling) een volgend item automatisch kan selecteren de rij daar onder .

voorbeeld :
jan => deze is geselecteerd
pol => deze moet automatisch geselecteerd worden
fien

kheb al alles gebrobeerd van mogelijkheden die aangeboden worden maar het lukt me niet .

ik heb dit nodig voor m'n eindwerk en het zou morgen af moeten zijn .

bedankt in elk geval

Verwijderd

ItemIndex & IndexOf (zijn je vrienden in dit geval, indexof weet ik niet zeker of ie in vba bestaat)

• h199
bedankt voor de hulp maar de gegeven methoden worden niet ondersteund voor een listbox

"Kan methode of gegevenslid niet vinden " krijg ik als melding

• P_de_B
  • Niet online
Wat heb je allemaal al geprobeerd. Laat eens wat code zien, welke foutmeldingen kreeg je toen het niet lukte? Op deze manier geven we je misschien oplossingen die je zelf al geprobeerd had. Daarnaast was je misschien met 1 van je pogingen wel erg dicht bij, en moet er slechts een klein bugje opgelost worden.

Lees ook eens: Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 20 mei* voor alle informatie over een goede topicstart.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:45

Boss

+1 Overgewaardeerd

even uit het brakke hoofdje een stukje bijna werkende code:
code:
1
2
3
for i = 1 to lstLeerling.ItemCount
  if lstLeerling.Selected(i) then lstLeerling(i+1).Selected = True
next i

En nog even iets maken om dan het loopje uit te stappen, anders worden alle volgende items ook geselecteerd!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• h199
bedankt Boss ik heb het gevonden via je hulp

dit is wat ik er van gemaakt heb
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
For t = 0 To intaantallln

If lstleerling.Selected(t) = True Then
lstleerling.Selected(t + 1) = True
t = intaantallln
End If

Next

Bedank iedereen die mij wilde help

groeten h199

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

h199, je bent in het verleden al eens gewezen op onze quickstart. Zou je die nog eens door willen lezen? Met die topicstart waar je dit topic mee bent gestart kunnen we niet zo gek veel. "kheb al alles gebrobeerd van mogelijkheden die aangeboden worden maar het lukt me niet", dat zegt natuurlijk niet zo veel. Wat heb je precies geprobeerd? Wat heb je überhaupt gevonden? Waarom werkte het niet? Kreeg je foutmeldingen? Allemaal info die in je topicstart hoort te staan. :)

Verder hoort vragen over Access en over VBA tegenwoordig in het nieuwe subforum Officesuites en -software, maar omdat dit topic nogal mager begon en intussen toch opgelost is, zet ik het maar op slot. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.