Waarvoor dient de -5V van een voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding omdat ik wat meer power wil voor toekomstige CPU en GPU upgrades en vooral ook voor wat OC'en :) Nu zijn er heel veel merken en modellen die zouden kunnen dienen als opvolger voor mijn Zalman ZM400B-APS. Wat mij opviel bij het vergelijken van specificaties, is dat sommige voedingen helemaal geen -5V-lijn hebben? Waarvoor dient die -5V dan? Zoeken leverde mij niet echt iets zinnigs op vooral omdat het nogal vervelend zoeken is met als onderwerp -5V :)
Wat mij wel opvalt is dat het vooral voedingen met een 120mm fan zijn die de -5V missen. :?

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 26-06-2005 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133956

ziehier een uitleg van formfactors.org ..

http://www.formfactors.or...ecs/ATX12V%20PSDG2.01.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 21:54

M-ThijZ

Riding on Rails

12V + -5V = 7V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

-5v ... oude standaard geloof ik, werd gebruikt op oude moederborden.

Tegenwoordig niet echt meer nodig!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Er was iets met bepaalde MSI moederborden met een onboard Creative geluidskaart die een -5V lijn vereisen.
K8N sli
• For this model, you must use a Power Supply which has a -5V pin supply.

[ Voor 51% gewijzigd door Henk007 op 26-06-2005 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:19
Dat ik daar niet aan gedacht heb! :p Thanks! Maar van bovenstaand document werd ik niet echt wijzer, er wordt enkel in de "Revision History" verwezen naar de -5V. Dus ben ik maar op zoek gegaan naar een vroeger versie van de ATX12V Power Supply Design Guide en die heb ik ook gevonden: http://www.formfactors.or...Cspecs%5CATX12V_1_3dg.pdf
En daarin staat inderdaad dat wat ik wou weten:
-5V removal: Guidance for –5V has been removed. This legacy voltage was in support of
ISA add-in cards. ISA cards are no longer used for a majority of the industry, but custom
applications my still exist, refer to Version 1.2 for –5V recommendations.
Inderdaad... Maar niet voor spanningen. Als je zou meten tussen de +12V en de -5V heb je eigenlijk 17V.
swampy schreef op zondag 26 juni 2005 @ 02:58:
-5v ... oude standaard geloof ik, werd gebruikt op oude moederborden.

Tegenwoordig niet echt meer nodig!
Inderdaad, voor ISA-stuff dus.
Henk007 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 03:06:
Er was iets met bepaalde MSI moederborden met een onboard Creative geluidskaart die een -5V lijn vereisen.
K8N sli

[...]
Daar had ik inderdaad al iets over gelezen op DFI-street. Hopelijk zullen moederbordbouwers zich in de toekomst ook aan de nieuwe ATX-standaarden houden en deze -5V-lijn niet meer gebruiken.

Bedankt allemaal voor jullie info! En nu kan ik gerust gaan slapen ;) -> Alhoewel, ik ben er nog steeds niet uit welke voeding ik ga nemen :D

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 26-06-2005 03:25 ]

Pagina: 1