Toon posts:

ADSL, van 1 pc naar netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kennis van mij heeft gewoon ADSL, en had 1 pc. Hij heeft die gewoon aan internet hangen via een adsl router (heet dat zo?) waar gewoon 1 pc aan kan. Nu wil hij meerdere pc's aan het internet. Nou vraag ik mij een paar dingen af, aangezien ik alleen ervaring heb met glasvezel en inbel verbindingen.

1. Kan er gewoon een switch achter dat ene kastje (ik heb het nog niet gezien, maar neem aan dat het de standaard bijgeleverde niet USB variant is).

2. Of moeten ze apart een router aanschaffen? Zo ja, welke is dan geschikt, een standaard Alcatel, of een goede Draytech Vigor, of iets er tussen in? Alle info is welkom, ik heb de FAQ ook al even gelezen, maar dit staat er volgens mij niet in..

Alvast bedankt :)..

edit:
Het blijkt om Kabel ipv ADSL te gaan |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 15:16 ]

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 11:04

Cryonist

- Something clever -

Je kan niet zomaar een switch aan een router hangen. De makkelijkste oplossing is een tweede netwerkkaart in de PC hangen waarop internet zit, via windows XP internet delen is het in 5 minuten gedeeld. Het enige nadeel hieraan is dat die ene PC altijd aan moet staan wil het internet werken, wil je dit liever niet dan is het beste om een multi-port modem aan te schaffen. Dat is echter wel duurder.

Internet -> PC -> Switch en rest van netwerk.

[ Voor 49% gewijzigd door Cryonist op 25-06-2005 23:07 ]

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
GoUdViS schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 23:05:
Je kan niet zomaar een switch aan een router hangen. De makkelijkste oplossing is een tweede netwerkkaart in de PC hangen waarop internet zit, via windows XP internet delen is het in 5 minuten gedeeld. Het enige nadeel hieraan is dat die ene PC altijd aan moet staan wil het internet werken, wil je dit liever niet dan is het beste om een multi-port modem aan te schaffen. Dat is echter wel duurder.

Internet -> PC -> Switch en rest van netwerk.
Tuurlijk kan je wel een switch achter een router hangen, daar worden die dingen juist voor gemaakt. Een switch achter alleen een modem gaat daarentegen weer niet. Jouw oplossing is wel de goedkoopste (je hoeft maar 1 NIC bij te kopen), maar wel een onhandige met allerlei nadelen.

@TS:
1. Als dat 'kastje' een modem /router ineen is, kan er wel een switch achter.
2. Router achter router geeft dubbele NATten en is in principe niet handig.

Een volgend keer is het iets handiger als je eerst achterhaalt wat voor hardware je precies hebt staan, voordat je gaat posten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan maar eenmalig langsgaan, daarom probeer ik alle info te verzamelen die ik kan krijgen. Over de telefoon wil het ook niet zo best, de andere persoon weet nergens iets van.. Extra nic in hoofd pc is geen optie omdat de hoofdpc altijd aan moet staan, en met meerdere pc's (ik zei geen 2, maar ook geen ander getal nee), heb je alsnog een switch nodig..

Maar er kan dus geen switch achter de standaard ADSL modem, da's weer jammer. Dan rest mij nog 1 vraag:

Welke router is anders geschikt de eerste te vervangen voor een standaard ADSL verbinding? Hoeft niet de allerbeste / duurste te zijn, niet te duur redelijke kwaliteit.

edit:
deze post herschreven omdat ik wat onzin ondekte |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 00:54 ]

Verwijderd

Ik denk eerder dat het hier gaat over gewoon een ADSL modem. Koop een router die geschikt is voor ADSL. Let er op dat je een router koopt die bedienings vriendelijk is, om later weer gezeur te voorkomen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 01:17:
Ik denk eerder dat het hier gaat over gewoon een ADSL modem. Koop een router die geschikt is voor ADSL. Let er op dat je een router koopt die bedienings vriendelijk is, om later weer gezeur te voorkomen.

Succes
Hey dankje, maar ik was ook ongeveer zo ver ;).. Welke router kan jij mij aanbevelen?
En moet ie dan achter de ADSL modem, of in plaats van de ADSL modem..?

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Dat ligt eraan.
- Als het ADSL-modem geen ingebouwde router heeft moet de router erachter. Neem in dit geval een router+switch in 1. Anders moet je er nog een aparte switch achter zetten. (Let wel op dat de adsl-modem een ethernet uitgang moet hebben).
- De meeste ADSL-modems hebben een ingebouwde router. Ik ben er nog nooit 1 zonder tegen gekomen)
- Nog beter is een alles in 1 apparaat. Hier een voorbeeld van een sweex apparaat met adsl (analoog) / router / switch in 1.

[ Voor 19% gewijzigd door ff_tweake op 26-06-2005 02:02 ]

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

TrafeX

Tuned for life!

Kan iemand mij vertellen waarom het niet mogelijk is een switch achter het ADSL modem te hangen?
Hier heb ik namenlijk nog nooit van gehoord.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 00:52:

Maar er kan dus geen switch achter de standaard ADSL modem, da's weer jammer. Dan rest mij nog 1 vraag:
Om maar even een misverstand uit de weg te ruimen:

1. als het om een ADSL van KPN verbinding gaat;
2. het standaard meegeleverde modem wordt gebruikt;
3. dat modem geen USB modem is;
4. dan is het een SpeedTouch 5X0:

Dat zijn modem / routers ineen, waar dus gewoon een switch achter gezet kan worden.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:47
TrafeX schreef op zondag 26 juni 2005 @ 02:01:
Kan iemand mij vertellen waarom het niet mogelijk is een switch achter het ADSL modem te hangen?
Hier heb ik namenlijk nog nooit van gehoord.
Een ADSL modem doet niet aan routering van het signaal, dwz dat er geen vertaalslag plaatsvindt van het internet naar het interne netwerk. Als je een PC aan een modem hangt, zul je zien dat die PC een internetadres krijgt, en geen intern IP adres (wat begint met 10, 192 of 172). Een switch doet ook die vertaalslag ook niet. Als je een switch aan een modem hangt, zouden alle PC's een extern IP adres krijgen. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

De meeste apparaten die nu verkocht worden zijn modem/routers, die dus ook de vertaalslag maken naar en van het interne netwerk. Op een router kun je wel een switch aansluiten, sterker nog: een boel routers hebben al een kleine switch ingebouwd.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie, ik heb nu genoeg informatie :)...

Nu komt het ergste deel helaas, ze konden iemand met enige computerkennis daar in huis krijgen, en die heeft me kunnen vertellen dat ze helemaal geen adsl hebben maar kabel *huil*...

Iemand nog een idee of daar een router/switch of pc achter moet? Van kabelaansluitingen weet ik net zo min namelijk.

Sorry dat mijn informatie zo in brokken is, ik krijg het ook maar beetje bij beetje binnen maar moet wel binnenkort beslissen wat voor apparatuur er heen gaat.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Nu nog even het type kabelmodem achterhalen. Volgens mij zijn het allemaal 'domme' modems, dwz geen router. Daar kun je prima een routertje achterzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op zondag 26 juni 2005 @ 15:18:
Nu nog even het type kabelmodem achterhalen. Volgens mij zijn het allemaal 'domme' modems, dwz geen router. Daar kun je prima een routertje achterzetten.
Ja, ik hoorde net ook zoiets van iemand anders inderdaad..
Nog nog een tip welke router degelijk is en goed geprijsd :)

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Hier de Linksys BEFSR41 router (met switch; voor meerdere pc's. Dat was toch de bedoeling)
Prima apparaat, goede kwaliteit.
pricewatch link

Verwijderd

Topicstarter
ff_tweake schreef op zondag 26 juni 2005 @ 16:34:
Hier de Linksys BEFSR41 router (met switch; voor meerdere pc's. Dat was toch de bedoeling)
Prima apparaat, goede kwaliteit.
pricewatch link
_/-\o_

dank u.. Goed merk voor een goede prijs, reuze bedankt
Pagina: 1