Enkele vragen over verbruik voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hey lui, ik kom op deze vraag naar aanleiding van mn laatste stroomrekening :p

Ik heb een pc met daarin een voeding van 300W.
Het lijkt mij dus dat deze 300 Watt gebruikt =)
To zover snap ik het nog, maar, mn laptop is een ander verhaal.

Ik heb al bijna 2 jaar een Acer Travelmate800, de lichtste variant en was benieuwd hoeveel stroom deze trekt. Ik dacht namelijk altijdf dat het weinig was...maar...:

Op de PSU staat:input 100-240V ~ 1.5A
Anderhalve Ampère....toen ik mn natuurkunde kennis probeerde omhoog te halen kwam ik op de formule P = U * I
Dus stel dat we 220V trekken, zou dit 220*1.5=330 W worden ?!?

Output is 19V == 3.95 A wat dus uitkomt op 75.05 W

Hoe moet ik dit verbruik nou zien?
Als mn laptop op netspanning draait, vreet ie nou MEER stroom dan mn PC :?

It's always DNS...

Verwijderd

Het getalletje dat op een voeding staat is meestal het maximale piek vermogen dat de voeding kan leveren, hoeveel je pc dus verbruikt hangt niet van de voeding af maar van de hoeveelheid stroom die de overige onderdelen van de pc, zoals cpu, videokaart, harddisks etc verbruiken. Je zou eens met een multimeter kunnen kijken hoeveel je pc werkelijk verbruikt. Ook zal een pc onder full-load zoals in games meer verbruiken dan tijdens het msn-en.

Bij een laptop word natuurlijk ook een deel van het maximale vermogen gebruikt om de accu (snel) op te laden.

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Dat je een 300Watt voeding betekend _niet_ dat je pc ook 300watt verbruikt. Het geeft alleen aan dat je voeding een maximale belasting aankan van 300watt. Het kan dus makkelijk zijn dat je pc ergens tussen de 100 en de 200watt verbruikt, en dat betekend dus dat je voeding nog lang niet maximaal belast wordt.

Die 100-240V ~ 1,5A betekend volgens mij gewoon de spanning die uit het stopcontact komt. Oftewel: de trafo kan 100-240V aan (voor zowel US als EU dus) en kan dan max. 1,5 A trekken. Het is niet zo dat je laptop 330 watt gebruikt, want dan is het verbruik gewoon veelste hoog, wat de koeling van je laptop ook niet kan afvoeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Niles op 25-06-2005 22:29 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd (mijn energie rekening is dit jaar ook buiten alle proporties :/), hoe kan je eigenlijk ECHT meten wat je ECHT verbruikt?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:58
metertje zetten tussen de contactdoos van je pc en het stopcontact ;) ik zou het ook eens moeten doen
hij staat van mij 24/7 aan |:(

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Zoiets dacht ik ook, maar ik heb geen flauw idee wat voor een soort metertje dat zou zijn. :) Wat voor naam heeft het beestje?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:58
Trinsec schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:47:
Zoiets dacht ik ook, maar ik heb geen flauw idee wat voor een soort metertje dat zou zijn. :) Wat voor naam heeft het beestje?
ik ben er ook nog `1tje aan het zoeken...als je de naam weet post m ff :*)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een voorbeeldje vind je bij Conrad:

Voltcraft ENERGY-CHECK 3000
Bestnr.: 125319 - 8E
of: 125319 - GR
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1200/1250/1253/125319_LB_02_FB.EPS.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 25-06-2005 22:57 ]

Verwijderd

ShadyNetworker schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:20:
Anderhalve Ampère....toen ik mn natuurkunde kennis probeerde omhoog te halen kwam ik op de formule P = U * I

Volgens mij heb je het dan niet over de psu maar over de adaptor.
De adaptor trek (input) maximaal 1.5A.
De adaptor geeft maximaal 3.95A output bij 19V. Deze output is dan ook ineens wat de batterij kan slikken als maximum input... Maar mits de batterij oplaadt als je werkt en als de laptop aangesloten is op de stroom ipv ontlaadt, betekent dit dat de laptop zelf nog niet zoveel stroom trekt dan de batterij als maximum input kan hebben. Dit zijn wel allemaal maximum waardes, in werkelijkheid worden die enkel in pieken gehaald. Dus in werkeleikheid zal je verbrijk wel lager liggen. Anderszijds gaat er dan ook weer een gedeelte energie verloren bij de adaptor in warmte...

Dus meer dan 220*1.5=330 W zal je laptop nooit kunnen verbruiken. Het zal er wel een pak onder liggen (is vanzelfsprekend natuurlijk :9 ) maar als je de exacte waardes wilt weten moet je idd zon machientje maar eens aanschaffen...

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thanks guys, ik ben wat wijzer.

Ik weet ook wel dat de PSU geen PSU is maar een trafo/adapter, maar ik kwam even niet op het woord 8)7
Zo een apparaatje lijkt me inderdaad wel interessant om overal tussen te pluggen.

It's always DNS...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-12 21:58
Ik denk dat je een paar kleine redeneerfouten maakt :)
ShadyNetworker schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:20:
Ik heb een pc met daarin een voeding van 300W.
Het lijkt mij dus dat deze 300 Watt gebruikt =)
Neen. De voeding kan 300W leveren (tenminste als het geen goedkoop ding is want dan durven ze nog wel eens liegen over de specificaties). Dus stel dat alles wat in jouw computerkast zit echt 300W vermogen nodig heeft, zal de voeding meer vermogen verbruiken! Er is namelijk verlies (= warmte!!) bij het omzetten van de netspanning (in Europa is dat 230V wisselspanning) naar de verschillende spanningen die jouw PC-componenten nodig hebben. Meestal wordt ook op de voeding aangeduid wat dat verlies is. Dit drukt met procentueel uit en noemt men de "Efficiency". Deze schommelt bij de meeste voedingen tussen de 70% en 80%. Dus als de voeding echt 300W zou moeten leveren bij een efficiëntie van 75%, zou het werkelijke verbruik hoger liggen: (300W / 100) * 75 = 400W!
Dat de voeding 300W kan leveren met een efficiëntie van 75%, betekent niet meteen dat de voeding altijd 400W verbruikt. Als de PC minder vermogen nodig heeft, zal de voeding ook minder verbruiken.
Ik heb al bijna 2 jaar een Acer Travelmate800, de lichtste variant en was benieuwd hoeveel stroom deze trekt. Ik dacht namelijk altijdf dat het weinig was...maar...:

Eerste en vooral denk ik dat je het over de netadapter hebt? Deze heeft aan zijn uitgang een gelijkspanning (dat is dat == teken) van 19V en mag maximaal 3,95A leveren. Normaalgezien gaat het hier over een elektronische transformator aangezien de uitgangsspanning vast is (19V) en de ingangsspanning tussen de 100V en 240V mag zijn. Er valt ook niet te stellen dat we 220V "trekken" :) De netspanning in Europa is ongeveer 230V, deze kan schommelen tussen 220V en 240V. De netspanning in de VS bedraagt 110V maar deze kan ook afwijken naar bijvoorbeeld 100V. Daarom ook dat de specificaties op de netadapter zeggen 100-240V. Het ~ teken slaat op wisselspanning. Die 1,5A is de maximale stroom dat het ding kan (en mag) trekken uit het net. Aangezien dit waar is voor zowel 240V als voor 100V, zal het maximale verbruik nooit hoger liggen dan P = U * I = 100V * 1.5A = 150W.
Wat is het verbruik van jouw laptop dan? Dat kunnen we niet weten zonder het gebruik van meettoestellen. Maar aangezien de output 19V is en maximaal 3,95A kan leveren, zal het verbruikte vermogen van jouw laptop nooit hoger liggen dan 19V * 3.95 A = 75,05W. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal. Stel dat de laptop effectief 75W verbruikt, dan zal het vermogen opgenomen uit het net door de transformator hoger liggen door verliezen bij het transformeren van de spanning. Al zal het totaal opgenomen vermogen zeker geen 150W bedragen zoals hierboven berekend! Die 1,5A is ruim genomen, een soort veiligheidsmarge.

edit:
En blijkbaar ben ik wat aan de trage kant aangezien disco stu al erg lang geleden iets gelijkaardig heeft gezegd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 26-06-2005 00:20 ]

Pagina: 1