Ik denk dat je een paar kleine redeneerfouten maakt

Neen. De voeding
kan 300W
leveren (tenminste als het geen goedkoop ding is want dan durven ze nog wel eens liegen over de specificaties). Dus stel dat alles wat in jouw computerkast zit echt 300W vermogen nodig heeft, zal de voeding meer vermogen verbruiken! Er is namelijk verlies (= warmte!!) bij het omzetten van de netspanning (in Europa is dat 230V wisselspanning) naar de verschillende spanningen die jouw PC-componenten nodig hebben. Meestal wordt ook op de voeding aangeduid wat dat verlies is. Dit drukt met procentueel uit en noemt men de "Efficiency". Deze schommelt bij de meeste voedingen tussen de 70% en 80%. Dus als de voeding echt 300W zou moeten leveren bij een efficiëntie van 75%, zou het werkelijke verbruik hoger liggen: (300W / 100) * 75 = 400W!
Dat de voeding 300W
kan leveren met een efficiëntie van 75%, betekent niet meteen dat de voeding altijd 400W verbruikt. Als de PC minder vermogen nodig heeft, zal de voeding ook minder verbruiken.
Ik heb al bijna 2 jaar een Acer Travelmate800, de lichtste variant en was benieuwd hoeveel stroom deze trekt. Ik dacht namelijk altijdf dat het weinig was...maar...:
Op de PSU staat:input 100-240V ~ 1.5A
Anderhalve Ampère....toen ik mn natuurkunde kennis probeerde omhoog te halen kwam ik op de formule P = U * I
Dus stel dat we 220V trekken, zou dit 220*1.5=330 W worden ?!?
Output is 19V == 3.95 A wat dus uitkomt op 75.05 W
Hoe moet ik dit verbruik nou zien?
Als mn laptop op netspanning draait, vreet ie nou MEER stroom dan mn PC

Eerste en vooral denk ik dat je het over de netadapter hebt? Deze heeft aan zijn uitgang een gelijkspanning (dat is dat == teken) van 19V en mag maximaal 3,95A leveren. Normaalgezien gaat het hier over een elektronische transformator aangezien de uitgangsspanning vast is (19V) en de ingangsspanning tussen de 100V en 240V mag zijn. Er valt ook niet te stellen dat we 220V "trekken"

De netspanning in Europa is ongeveer 230V, deze kan schommelen tussen 220V en 240V. De netspanning in de VS bedraagt 110V maar deze kan ook afwijken naar bijvoorbeeld 100V. Daarom ook dat de specificaties op de netadapter zeggen 100-240V. Het ~ teken slaat op wisselspanning. Die 1,5A is de maximale stroom dat het ding kan (en mag) trekken uit het net. Aangezien dit waar is voor zowel 240V als voor 100V, zal het maximale verbruik nooit hoger liggen dan P = U * I = 100V * 1.5A = 150W.
Wat is het verbruik van jouw laptop dan? Dat kunnen we niet weten zonder het gebruik van meettoestellen. Maar aangezien de output 19V is en maximaal 3,95A kan leveren, zal het verbruikte vermogen van jouw laptop nooit hoger liggen dan 19V * 3.95 A = 75,05W. Maar ook hier weer hetzelfde verhaal. Stel dat de laptop effectief 75W verbruikt, dan zal het vermogen opgenomen uit het net door de transformator hoger liggen door verliezen bij het transformeren van de spanning. Al zal het totaal opgenomen vermogen zeker geen 150W bedragen zoals hierboven berekend! Die 1,5A is ruim genomen, een soort veiligheidsmarge.
edit:
En blijkbaar ben ik wat aan de trage kant aangezien disco stu al erg lang geleden iets gelijkaardig heeft gezegd
[
Voor 4% gewijzigd door
D-Three op 26-06-2005 00:20
]