Hoe betrouwbaar is HDDlife?

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb enkele dagen geleden een nieuwe laptop gekocht (Medion 95500). Daarnet heb ik er HDDlife (laatste versie) op geïnstalleerd, en dat programma meldt me nu doodleuk dat de health status en de performance van m'n harde schijf (Seagate ST9100823A, 100 GB) beide slechts 28 % bedragen.

Het geeft de volgende conclusie:

ATTENTION!

The reliability of this hard drive is within acceptable limits so far, but its performance and/or reliability have fallen to an average level and this does not allow you to use your hard drive to the maximum extent and leads to a further gradual decline in its condition. It is recommended to schedule replacing the hard drive.

Is dit een reden om te panikeren? Zouden jullie naar Medion bellen om te vragen voor een nieuwe HDD of zo?

Ook de temperatuur lijkt me niet normaal, zelfs niet voor dit weer (het is exact 30° op m'n kamer): 48° - en dat terwijl m'n laptop nog maar ff opstaat. Ik heb ook HDD Health, een ander progje, geïnstalleerd, en dat geeft voortdurend pop ups met warnings dat m'n harde schijf te warm is. Het zegt verder nog: "This temperature is not critical but it is time to think about additional cooler for your hard drive." :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

48C is wat aan de warme kant, maar nog niet te heet (kun je op de site van de fabrikant v/d harddisk wel vinden)

HDDlife ziet dat de S.M.A.R.T. waarden van die harddisk al behoorlijk laag geworden zijn, ik zou er in ieder geval NU iets aan doen, aangezien de laptop nu nog nieuw is. Een kapotte harddisk is sowieso al ERG vervelend (niet iedereen maakt backups) maar als het dan ook nog eens net buiten de garantie valt is het helemaal irritant. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De SMART waardes van mijn Samsung 160GB waren vanaf het begin ook al laag. Draait al jaar zonder problemen, in tegen stelling tot mijn Maxtor met volle SMART. Niet al te veel op vertrouwen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind HDDlife niet zo handig omdat die bij mij begint dat me schijfen over 3 maanden stuk gaan, paar dagen laters is het ongeveer 6 maanden, enz. Ik gebruik hier gewoon speedfan. Hier is één schijf van 100% naar 78% gegaan doordat die een keer te heet was geworden.
Een fan op 5 volt voor de schijf en de status is sinds dien niet meer omlaag gegaan.

Het verbaasd me niks dat het komt door die hoge temperatuur van je schijf, als ik jou was zou ik de hdd laten vervangen want zo de smart stauts gaat nooit meer terug naar 100%. Maarja, hoe betrouwbaar is smart systeem ? Al houd die wel bij hoeveel reserve sectors er nog zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check even met Speedfan en Hdtune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon op een deugdelijke manier troubleshooten ipv SMART geloven, SMART zit er toch vaak naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~s0109316/speedfan.JPG

HD Tune zegt dat m'n HDD "Ok" is.

Ik zou wel naar Medion kunnen bellen, maar denken jullie dat de kans groot is dat ze een HDD willen plaatsen zolang deze HDD nog functioneert? Een andere optie is: naar de Aldi gaan en m'n geld terugvragen (daar heb ik nog meer dan 20 dagen de tijd voor, aangezien je bij Aldi alles binnen de maand mag terugruilen, ook laptops), maar ik zou dan metéén een andere laptop moeten gaan kopen, omat ik voor m'n studies niet zonder kan. En het probleem op dat vlak is dat ik denk niet gemakkelijk een systeem te vinden met dezelfde specs voor € 1550... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:04:
Gewoon op een deugdelijke manier troubleshooten ipv SMART geloven, SMART zit er toch vaak naast.
En wat is een deugdelijke manier? De error scan van een programma als HD Tune?

Maar hoe dan ook: is het normaal dat een HDD op korte tijd zo heet wordt? Ik heb m'n laptop ondertussen een uurtje weer aanstaan (heb enkel wat gesurft), en de temperatuur is van ergens in de 30° alweer gestegen naar 45°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 22:08:
[...]

En wat is een deugdelijke manier? De error scan van een programma als HD Tune?

Maar hoe dan ook: is het normaal dat een HDD op korte tijd zo heet wordt? Ik heb m'n laptop ondertussen een uurtje weer aanstaan (heb enkel wat gesurft), en de temperatuur is van ergens in de 30° alweer gestegen naar 45°.
Een deugdelijke manier is een lekkere oldskool manier.
Eeerst dmv debug een zero-fill uitvoeren, vervolgens met FDISK partities aanmaken en dmv format.com het zaakje formatteren. Als er namelijk fysiek met die hdd iets mis is dan kom je het op deze manier geheid tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Medion, zegt genoeg. 1000den mensen hebben dat ook met hun MD8080 :) Ik dus ook, zegt dat de HDD zeer gaar is, maar werkt nu al maaanden als een zonnetje. Geen reden tot paniek lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij geeft mijn harddisk ook deze hoge temp.
Maar voor de rest werkt wel alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 19:56

voz

De echte kenner

Wat Terw_Dan zegt.

Ik zou niet al te veel vertrouwen op dat soort programmaatjes. Zolang de schijf het goed doet, is er niets aan de hand, toch? Je zou hoogstens wat vaker een backupje kunnen maken, en als je zeker wil weten of de schijf het aan het begeven is, even een degelijke troubleshoot doen. Ik verwacht echt niet dat Medion je zomaar een andere harde schijf gaat geven omdat een programmaatje een dergelijke melding geeft.

Misschien kun je ook nog checken van welk merk je harddisk is en dan met een test-tool van de fabrikant de harddisk checken. Da's vaak al een stuk betrouwbaarder.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
voz schreef op maandag 27 juni 2005 @ 18:08:
Wat Terw_Dan zegt.

Ik zou niet al te veel vertrouwen op dat soort programmaatjes. Zolang de schijf het goed doet, is er niets aan de hand, toch? Je zou hoogstens wat vaker een backupje kunnen maken, en als je zeker wil weten of de schijf het aan het begeven is, even een degelijke troubleshoot doen. Ik verwacht echt niet dat Medion je zomaar een andere harde schijf gaat geven omdat een programmaatje een dergelijke melding geeft.

Misschien kun je ook nog checken van welk merk je harddisk is en dan met een test-tool van de fabrikant de harddisk checken. Da's vaak al een stuk betrouwbaarder.
Dat klopt helemaal niet, integendeel.
De programma's van de fabrikant voeren meestal maar een heel beperkt aantal tests uit terwijl andere programma's veel uitgebreider testen.
bv. Een paar jaar geleden wist IBM Drive Fitness Test mij te vertellen dat mijn DeathStar 75GXP tip-top in orde was terwijl ik de helft van de tijd niet eens meer kon opstarten met dat onding.
Andere programma's gaven groot alarm en gaven aan dat de HD rijp was voor de schroothoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 19:56

voz

De echte kenner

Twister336 schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 15:20:
[...]

Dat klopt helemaal niet, integendeel.
De programma's van de fabrikant voeren meestal maar een heel beperkt aantal tests uit terwijl andere programma's veel uitgebreider testen.
bv. Een paar jaar geleden wist IBM Drive Fitness Test mij te vertellen dat mijn DeathStar 75GXP tip-top in orde was terwijl ik de helft van de tijd niet eens meer kon opstarten met dat onding.
Andere programma's gaven groot alarm en gaven aan dat de HD rijp was voor de schroothoop.
Bij mijn maxtor was dat net andersom. De maxtor tool zag errors die andere tools niet zagen. En bij maxtor is een error message van de maxtor utility genoeg om je schijf te RMA'en. Een message van een of ander SMART tooltje niet...

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb nu wat raars, mijn 2 jaar oude 250GB Maxtor heeft nog 83% health over terwijl 3 splinternieuwe Seagate 320's maar 52% health hebben.

De temps zijn ver binnen de norm, 43c voor de Seagtes en 29 voor de maxtor.

Het programma spoort niet.
Ik ga eens wat anders bekijken.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:08
Allereerst zou ik programma's zoals HDLife zeker niet betrouwbaar willen noemen. Ik heb het zelf ook ooit geprobeerd maar eigelijk slaat het nergens op. De betrouwbaarheid van harde schijven zou je zo kunnen bekijken:

1. de MTBF (mean time between failure) waarde, opgegeven door de fabrikant. Bij Western Digital Raid Edition schijven is dit bijvoorbeeld 2x zo lang dan de standaard edities.
2. de standaard garantie op de harde schijven, ook opgegeven door de fabrikant zelf. 1 jaar = geen vertrouwen hebben in je eigen product, 3 jaar = redelijk goed vertrouwen hebben in je eigen product en 5 jaar garantie vind ik zeer betrouwbaar (Ik dacht dat er 5 jaar zat op raptor schijven?).
3. de temperatuur van de harde schijven. Vanaf 35 a 40 graden geld, elke graden die hoger is is er één waardoor de leeftijd van de harde schijf verkort word. Vanaf 50 a 55 graden zou ik me "zorgen" gaan maken.
Ik zou wel naar Medion kunnen bellen, maar denken jullie dat de kans groot is dat ze een
HDD willen plaatsen zolang deze HDD nog functioneert?
Nee, natuurlijk niet. Werkt het dan word er niks vervangen, zo simpel is het. Heel soms worden er dingen uit voorzorg vervangen maar dan moet je a) het van een goeie zaak hebben gekocht dus geen medion b) een goede oorzaak ervoor hebben. HDLife is nou niet echt dat je noemt een betrouwbare bron.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35
vanaf 50°C zorgen maken... :? geldt dit ook voor laptops? mijn schijf is hier constant 49°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

piet konijn schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:15:
vanaf 50°C zorgen maken... :? geldt dit ook voor laptops? mijn schijf is hier constant 49°C...
Dat is goed warm ja :)
Download Speedfan eens voor de zekerheid of het niet aan HDDlife ligt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Juist voor een notebook lijken me zulke hoge temps bijzonder vervelend aangezien warmte puur energieverlies is. Zorgen maken? Tsja, sommige harde schijven genereren nu eenmaal enorm veel warmte, zo'n schijf heb ik zelf ook. Nadat ik hem een jaar zonder koeling had draaien heb ik er toch maar een koeler op gezet, alhoewel ik geen idee heb of dat echt nodig zou zijn geweest. Hij doet het nu nog steeds, alhoewel ik niet op de hoogte ben van de S.M.A.R.T. status.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

piet konijn schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:15:
Is normaal bij hoop laptops waarbij de hardeschijf niet actief wordt gekoeld, 55°C is wel zo beetje de magische grens. Zowie zo kan je bij laptop shet beste al je data regelmatig backup'en.
Pagina: 1