Toon posts:

PC raakt overhit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

Systeem

Intel P4 Prescott 3.0 gighz
Kingston 512 mb DDR3200
asus P4P800SE
FX5700LE
2*200 gig Sata Maxtor
DVD-lezer
CD-rw
Firewirekaartje
Tybotech voeding 400w
Ventilatoren: coolermaster met van die leds

Probleem is eigelijk enkele dagen geleden begonnen (met het warme weer). Vroeger draaide ie vlot op 3.3 gighz, maar omdat ik merkte dat de onboard temperaturen tot 80° opliepen bij de cpu (kloteweer), heb ik hem maar terug op 3.0 gezet. Dit helpt eigelijk niets. De cpu staat nog steeds op 78° en de chipset gaat vlotjes tot 45°, zonder echter instabiel te worden.

Ik heb nog enkele ventilators over, heb er vooraan voor de harde schijven een als intake gezet, bovenaan zat er een als outtake, en vanachter in de bovenste plaats ook nog een outtake. Op de kant die open is zit in het midden ook nog een intake-fan. Meer airflow zie ik me niet echt te maken, en dit heeft geen invloed op temperaturen. Snelheid van de ventilatoren is trouwens "ok". die op de cpu draait op 5500 toeren en de case-fans draaien goeie 3000....

Omdat ik beetje begon te vrezen voor mijn hardware heb ik de zijkant maar van de kast gehaald, dit heeft invloed op CPU (haalt "maar" 72°) en bijna niets op chipset (2 graadjes).

Tijdelijk heb ik voor alle veiligheid grootmoeders ventilator er maar voor gezet, dit helpt eigelijk niet zoveel... de temperaturen blijven veel te hoog.

Verder heb ik ook al geprobeerd meer/minder koelpasta tussen de koeler en chipsetkoeler te steken, alle stof uit de pc weggehaald, voeding doormeten, 12V geeft maar 12.1V aan, en de rest blijft minder dan 5% naast de theoretische waarde hangen... lijkt me zeker niet slecht. Ik heb het bios geflasht (d8 aan een evt verkeerde instelling). Koelblok staat gloeiend, dus contact lijkt me zeker goed.

grootste probleem eigenlijk... ik heb geen budget meer over (exames zijn juist gedaan...) om er iets deftigs van koeling bij te steken...

voor degene die het kastje zouden willen zien; hieronder staat een link (heb fan-plaatsjes aangeduid).

http://freehosting.trilexnet.com/felisio/pc.jpg

ps. temperaturen die opgegeven zijn zijn met asusPCprobe gemeten, maar heb ergens horen vallen dat die niet echt nauwkeurig zijn.

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Plaats in het vervolg een TR aub ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Crash op 25-06-2005 21:41 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 19:42
SGD ---> OH :)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Sorry hoor maar wat een rommel in je kast. Wat doet tie IDE kabel links onder in de hoek :?

Self reflection is the school of wisdom

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 20:23:[...]
grootste probleem eigenlijk... ik heb geen budget meer over (exames zijn juist gedaan...) om er iets deftigs van koeling bij te steken...
[...]
Wat is nou je vraag?

Voor een P4 met deze koeler is het geen ongewone waarde, zeker niet met dit warme weer. Intel heeft niet voor niets de koelers aangepast naar een nieuw model. Deze koelen vrij slecht en maken een hoop herrie. De temperatuur is aan de hoge kant, maar zolang je geen problemen ondervindt op de originele kloksnelheid is er niets aan het handje :)

Wil je weer gaan overclocken dan lijkt het me toch slim om een (twee) extra koeler(s) te regelen. Je zou nog kunnen proberen je kabels wat meer aan de kant te werken, maar dat gaat geen graden schelen waarschijnlijk. Een grote fan aan de zijkant erop helpt weinig, de lucht kan niet zo makkelijk weg. je kast dicht houden en airflow creeëren werkt veel beter.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
wil jij een screenshotje posten van Speedfan :)

tab: Readings

Verwijderd

Mits je zoveel fans hebt geprobeerd en je grootmoeders ventilator ervoor hebt geplaatste, en dit allemaal geen zier uitmaakt. En mits je meer/minder koelpasta hebt geprobeerd...

...lijkt het mij een koelpasta probleem. Weet je hoe je koelpasta correct moet aanbrengen? Als je de koelpasta niet op de correcte wijze aanbrengt, kan dit ervoor zorgen dat de cpu niet eens zen warmte afgevoerd krijgt naar de heatsinks waardoor al die extra verluchting inderdaad geen geen zier gaat helpen, omdat de heatsink amper warm wordt, alle warmte blijft zitten bij de cpu zelf...

Ik zou zeggen, ga een spuitje Arctic Silver 5 halen voor enkele euros, en breng dit op de correcte manier aan.

Als je wel degelijk weet, hoe je koelpasta moet aanbrengen, negeer dan hetgeen wat ik net zei, dan weet ik het ook niet direct. Maar mits je zegt "meer/minder"...

EDIT> zoals NightWalker2005 reeds zei: probeer ook wat orde in je kast te brengen: verwijder alle overbodige flatcables, probeer alle voedingskabels zodanig te leiden dat een goede airflow mogelijk wordt. Misschien kan je dat pci-uitbreidingskaartje in het onderste pci slot steken, zodat je grafische kaart ook wat meer ademruimte krijgt...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 23:41 ]

Verwijderd

Een andere (lees betere) CPU koeler lijkt mij in eerste instantie een goede investering. Zoek wat reviews om de beste te kiezen.

edit:
De kast opruimen is zeker eens nodig. Echter aangezien er niet zoveel airflow in de kast is (geen outtakes) zal dit niet veel verschil maken

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 23:48 ]

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-02 20:44
Ik had hetzelfde warmte probleem!!

Heb vandaag een zalman koeler voor mijn amd ahtlon xp 2800 gehaald
Voorheen stond de temp op 58 graden idle meyde standaard koeler.

Nu haal ik stressed net de 41 graden met de Fan op 1600 rpm!

Dus misschien is het ook wat voor jou zo een Zalman!!

Maar ruim idd iets van de troep in je kast op...dat benadeeld ook de airflow!

Verwijderd

.....

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2007 00:10 ]

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Je plaatje werkt niet, probeer http://www.imageshack.us/ eens ;)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Kan je geen nieuwe boxed cooler regelen bij mij heeft dit heel veel geholpen vroeger op full load 74 dan sluit hij zich zelf af. Nu kom ik niet eens boven de 60 als ik hem super pi laat doen een 20 minuutjes. Ik Had een zonderen koperen kern. Daarna met En ook met de niet standaard koelpasta aangezien ik de boxed had liggen heeft 14 graden minder me €3 gekost :)

Verwijderd

Gewoon een Zalman 7000B Cu erop, of als je mobo het aankan qua gewicht de 7700 (120 mm fan).
Ik heb het plaatje niet gezien dus ik weet niet wat voor kast je hebt, maar aan te raden is een kast met een side duct (dus een fan in de zijkant).
Ik heb zelf de Thermaltake Tsunami VA3000SWA en die doet het goed.
De Zalman draait voluit op 2400 toeren, de 120 mm fans draaien zo'n 980 en 1030 toeren.

Idle doet mijn P4 2,53 45/42 graaden, mobo 40 in zo'n 30 graden in mijn kamer (plat dak, ramen op het oosten |:( )
Gamen zoals NFS2U kom ik dicht tegen de 55 tot 58 en mobo op 45.

Volledige specs:
P4 2,53 (533) 1GB Dane Elec (333) Zalman Cu7000B (full speed nu, in de winter gaat ie weer terug naar 1300 rpm)
Intel D845PEBT2
Zalman APF400
WDC Raptor 36GB 10K
WDC Caviar SE 250GB 7K2
Sony DVD RW 510A
Lite On DVD SO162
Creative Audigy 2 PL
Wintv PVR 350

En al die meuk dus in een Thermaltake Tsunami, waarbij de 120 mm fans en de 90 mm fan op 5v draaien, dus een stuk langzamer dan de normale 12v waar de 120mm fans dik tegen de 2100 rpm en dat is me toch een klere herrie :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2005 13:34 ]

Pagina: 1