kan iemand mij uitleggen wat "RAID" precies inhoudt? ik hoor de term regelmatig langskomen, maar ik weet tot nu toe niet meer dan dat je 2 schijven tegelijk hebt draaien waarbij de een een backup van de ander is. Maar wat is dan precies raid0 of raid5 of alles daar tussenin??
RAID staat voor Redundant Array of Inexpensive Disks. Je hebt inderdaad diverse gradaties, 0-5. Raid 1 is het voorbeeld dat je zelf aangaf, twee schijven die elkaars kopie zijn, oftewel mirroring. Vanaf 3 schijven kun je een Raid 5 configuratie in elkaar zetten, waarbij de CRC informatie over alle schijven wordt verdeeld.
Wanneer 1 schijf uitvalt, draaien de andere schijven gewoon door, met behoud van de data die er op staat. Wel gaat de performance omlaag.
Vervang je de defecte schijf, dan wordt de CRC informatie opnieuw berekend en verdeeld over de schijven.
Raid 1 en 5 zijn de meest gebruikte.
Wanneer 1 schijf uitvalt, draaien de andere schijven gewoon door, met behoud van de data die er op staat. Wel gaat de performance omlaag.
Vervang je de defecte schijf, dan wordt de CRC informatie opnieuw berekend en verdeeld over de schijven.
Raid 1 en 5 zijn de meest gebruikte.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
k thnx! maareh, wat is dan bijvoorbeeld raid 3, of 2 of 4?
Dit soort dingen worden vooral in webservers gebruikt zeker? Of kan je er als thuisgebruiker ook voordelen mee hebben?
Dit soort dingen worden vooral in webservers gebruikt zeker? Of kan je er als thuisgebruiker ook voordelen mee hebben?
Bij RAID 3 heb je MINIMAAL 3 schijven, waarbij op EEN schijf de parity wordt bijgehouden.
Bij RAID 5 wordt de parity dus verdeeld over al de schijven.
Bij de duurdere systeemen wordt de RAID bijgehouden door de controller.
RAID 2 en 4 ken ik niet (als ze zowiezo bestaan).
Bij de duurdere systemen weet je OS NIETS van RAID, maar lost de controller het op. Je OS ziet dan gewoon wat je in je RAID configuratie opgeeft
Bij simpel thuisgebruik is het redelijk overdreven (3 en 5 tenminste) (want duur).
RAID (3 en 5) worden interresant als de beschikbaarhied van je data echt belangrijk wordt
Een mirrorset (RAID 1) is nog wel te doen. (het mooiste is per schijf een controller, maar is niet noodzakelijk)
Bij RAID 5 wordt de parity dus verdeeld over al de schijven.
Bij de duurdere systeemen wordt de RAID bijgehouden door de controller.
RAID 2 en 4 ken ik niet (als ze zowiezo bestaan).
Bij de duurdere systemen weet je OS NIETS van RAID, maar lost de controller het op. Je OS ziet dan gewoon wat je in je RAID configuratie opgeeft
Bij simpel thuisgebruik is het redelijk overdreven (3 en 5 tenminste) (want duur).
RAID (3 en 5) worden interresant als de beschikbaarhied van je data echt belangrijk wordt
Een mirrorset (RAID 1) is nog wel te doen. (het mooiste is per schijf een controller, maar is niet noodzakelijk)
Twee schijven met elk een eigen controller heet volgens mij geen mirroring meer, maar duplexing. Komt natuurlijk wel op hetzelfde neer.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
behalve mirroring heb je bij raid-systemen ook nog striping. ben even vergeten welk raid-nummertje dat is (1+1?).
het houdt in elk geval in dat bij het wegschrijven van een file de helft van de file op drive 1 en de andere helft op drive 2 wordt gezet. als de bus dat kan bijhouden kunnen je schijven op die manier twee keer zo snel worden (doorvoersnelheid tenminste, accesstime natuurlijk niet).
maar aangezien je je data over twee schijven verdeelt wordt de kans op storingen ook 2x zo groot.
het houdt in elk geval in dat bij het wegschrijven van een file de helft van de file op drive 1 en de andere helft op drive 2 wordt gezet. als de bus dat kan bijhouden kunnen je schijven op die manier twee keer zo snel worden (doorvoersnelheid tenminste, accesstime natuurlijk niet).
maar aangezien je je data over twee schijven verdeelt wordt de kans op storingen ook 2x zo groot.
De meestgebruikte raid vormen:
Raid 0 (striping): Data wordt over minimaal 2 harddisks verdeeld. (is eigenlijk geen raid, want er is geen extra veiligheid (redundancy))
Raid 1 (mirroring): De data wordt over identiek op 2 harddisks weggeschreven
Raid 5: Data wordt met pariteit verdeeld over 3 of meer schijven verdeeld, op zo'n manier dat als er een schijf defect raakt, de controller de data uit de overgebleven harddisks kan terughalen.
Raid 0 (striping): Data wordt over minimaal 2 harddisks verdeeld. (is eigenlijk geen raid, want er is geen extra veiligheid (redundancy))
Raid 1 (mirroring): De data wordt over identiek op 2 harddisks weggeschreven
Raid 5: Data wordt met pariteit verdeeld over 3 of meer schijven verdeeld, op zo'n manier dat als er een schijf defect raakt, de controller de data uit de overgebleven harddisks kan terughalen.
Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.
Pagina: 1