PC warmer na vervangen koelers

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 20:06
Hallo,

Ik heb afgelopen week 2 S-ATA schijven voorzien van een mooie Spire Flowcooler en hoopte daarmee de temperatuur lager te krijgen..

M'n EXTERNE sensor gaf altijd rond de 50 graden aan, dit is nu 53...
Intern (SpeedFan) word het volgende gegeven: 34 en 35 graden...

Die interne temperatuur is omlaag gegaan, maar de externe temperatuur (temperatuursensor OP de hdd ipv erin) is gestegen.

Voor m'n processor geld dit ook, ik heb er een Glacialtech Igloo 4360 op gezet, welke ik op aanraden van de winkelier kocht (ik was op zoek naar een normale boxed cooler, die betere koelprestaties zou leveren dan de standaard, stock versie)... Echter draait m'n processor nu extern 46 ~ 47 graden (wat voorheen 42 ~ 43 was) en intern (Speedfan) 55 ~ 56 graden, waar hij voorheen 51 ~ 53 draaide...

Nu weet ik dat de Prescott het tot de 70 graden (toch?) prima red, maar ik vind het vreemd dat er door BETERE koeling m'n temperatuur stijgt...

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Voor meer specs, zie m'n signature

Bedankt!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
Heb je bij het vervangen van de processor koeler wel alle oude koelprut verwijderd met wasbenzine of iets dergelijks, en er nieuwe koelpasta op gesmeerd? Als je namelijk gewoon de nieuwe koeler erop zet werkt dat juist averechts.

[ Voor 34% gewijzigd door Spixo op 25-06-2005 18:03 ]

• Sypher
Ehm..daar zeg je me wat 8)7

Volgens mij was de CPU behoorlijk schoon, en op de nieuwe cooler zat de "koelprut" al...
Heb het in ieder geval geen extra tube gekocht ofzo..

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
netvisions schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 18:08:
Ehm..daar zeg je me wat 8)7

Volgens mij was de CPU behoorlijk schoon, en op de nieuwe cooler zat de "koelprut" al...
Heb het in ieder geval geen extra tube gekocht ofzo..
Je bent niet de enige hoor die de "fout" maakt ;)

Maar het beste is altijd de cpu helemaal schoon te maken (wasbenzine, alcohol 97%) met een wattenstaafje / doekje. Daarna breng je een rijstkorrel koelpasta aan en smeer je dat egaal uit over de processor met een pasje.

Je kan natuurlijk ook een thermal pad gebruiken, dat zat waarschijnlijk op de nieuwe cooler.

[ Voor 3% gewijzigd door Spixo op 25-06-2005 18:12 ]

Verwijderd

Ricardo87 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 18:12:
[...]

Je bent niet de enige hoor die de "fout" maakt ;)

Maar het beste is altijd de cpu helemaal schoon te maken (wasbenzine, alcohol 97%) met een wattenstaafje / doekje. Daarna breng je een rijstkorrel koelpasta aan en smeer je dat egaal uit over de processor met een pasje.

Je kan natuurlijk ook een thermal pad gebruiken, dat zat waarschijnlijk op de nieuwe cooler.
En die kan je dan nu niet meer gebruiken...
Dacht overigens ook aan de thermal paste.

EDIT> hoe waren de schijven gekoeld voordat je die koeler er opmonteerde?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2005 19:05 ]

• Sypher
Themal heb ik overigens er wel af gepoetst, en die nieuwe zat al op de cooler (dat Thermal Pad gebeuren)...

De schijven waren voorheen niet gekoeld, maar omdat S-ATA flink warmer word dan IDE, heb ik besloten die koelers te kopen...

Heb net even een stresstestje gedaan (BF2 demo)...

Normaal zei de externe 48 ~ 49 graden, in uitzonderingen .. Boilingpoint bijv, zei die 50 graden...

Nu draait hij hier dus ook een paar graden warmer, en wel op 52 ~ 53... (intern 61 graden plm)

Ben er niet bepaald blij mee, aangezien hij eerst al redelijk warm draaide en nu NOG erger...Lijkt me niet bevorderlijk voor m'n componenten

[ Voor 3% gewijzigd door Sypher op 25-06-2005 20:28 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Komt dat niet gewoon omdat het buiten warmer is geworden [en binnen dus ook]?

[ Voor 4% gewijzigd door StarLite op 25-06-2005 20:48 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

netvisions schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 20:27:
De schijven waren voorheen niet gekoeld, maar omdat S-ATA flink warmer word dan IDE, heb ik besloten die koelers te kopen...
ow ? anders neits van gemerkt hoor. De meeste schijven tot volkort waren gewoon IDE schijven met een SATA bridge dus ik vind het een redelijk onzinnige opmerking.

Gabriël AM5

• Sypher
StarLite schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 20:48:
Komt dat niet gewoon omdat het buiten warmer is geworden [en binnen dus ook]?
Best mogelijk dat de IDLE temp stijgt, maar stressed is hij nog nooit over de 50 graden EXTERN gegaan... en als ik nu al op 53 ~ 54.. zit.. tsja (+10 intern)
sapphire schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 21:02:
[...]

ow ? anders neits van gemerkt hoor. De meeste schijven tot volkort waren gewoon IDE schijven met een SATA bridge dus ik vind het een redelijk onzinnige opmerking.
Kan zijn, maar waarom zijn m'n IDE schijven zo'n 10 á 15 graden koeler dan m'n SATA, zelfde merk, andere aansluiting?

• Sypher
Niemand?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ja het zijn niet dezelfde types(misschien verschillende versies motortje of platters), en misschien zitten ze zo in je kast gemonteerd dat sommige hds geen airflow van cpu of wat dan ook krijgen, of dicht in de buurt zitten van een hittebron etc.

Die iglo is ook vooral een erg stille koeler volgens mij.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Hoe zit het met je airflow? Je kan namelijk koelen wat je wilt maar als de warme lucht in je kast blijft hangen dan houdt het snel op :)

Nadeel van de flowcoolers is dat ze de lucht in de kast op je hdd blazen... zorg er dus voor dat deze ook gekoeld wordt (of verse lucht is)

[ Voor 35% gewijzigd door kalechinees op 27-06-2005 16:02 ]

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Zelfde merk, andere serie en/of andere grootte waarschijnlijk.(HD)

Mijn pc's zijn hier ook nogal wat warmer met dit weer. Vergeet dat niet! Mensen opperen dit wel, maar ik zie je hier niet op terug komen.

Kan aan mij liggen, maar ik ben niet weg van het merk igloo(niet onderbouwend argument)

Edit: ben blijkbaar een langzame typer met dit warme weer, of moet er lang over nadenken :P

Ik wil ook nog even, zoals 1-2 posts terug, terugkomen op de airflow. Ik ben zo dom geweest om een budgetkast alla 25-30 euro te kopen van het merk Yoursmm en de voorkant zit zo potdicht dat een fatsoenlijke airflow gewoon niet mogelijk is --> S775 3.4 Ghz is hier met dit warme weer gemiddeld 72 graden.

[ Voor 41% gewijzigd door wildow op 27-06-2005 16:06 ]

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
wildow schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:03:
Kan aan mij liggen, maar ik ben niet weg van het merk igloo (niet onderbouwend argument)
Kapitein Iglo heeft wel een lekker krokant jasje. Ben ik zeer over te spreken :D

Merk zegt ook niet alles. Stamp een kast vol met zalman koelers en zonder in en outtake en we hebben nog steeds een oven
wildow schreef op maandag 27 juni 2005 @ 16:03:
en de voorkant zit zo potdicht dat een fatsoenlijke airflow gewoon niet mogelijk is
Gaatje zagen in de zijkant en fannetje erin... voor 30 euries kun je weinig kapot maken

[ Voor 29% gewijzigd door kalechinees op 27-06-2005 16:11 ]

• Sypher
Een boxed vervangen door een Igloo, de Igloo is groter en heeft iets andere koelribben...

Misschien toch maar die pasta vervangen door betere?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die FAN gewoon minder snel draait dan die op Intel's boxes zitten

• Sypher
Kan die temperatuurstijging ook zorgen voor het probleem dat m'n pc soms hapert (bijvoorbeeld als ik FTP)? :s Heel irritant als je je site wil updaten en je constant haperende muziek hebt..

Allemaal sinds nieuwe hdd & coolers :(
Pagina: 1