Stroom issues...

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een nieuwe voeding in mijn server: Tagan TG480-U22 (480 watt).
Voorheen had ik een aopen 300 watt voeding.

Hoogstwaarschijnlijk is deze voeding te zwaar voor mijn UPS, want als ik de stroom uitschakel, valt de UPS meteen uit en de server daarom ook. Of ligt dit ergens anders aan? (De UPS is 500 VA)

Daarnaast gebruik ik op de server de software "lm-sensors" om de temperatuur en voltages te controleren/beheren. Sinds die nieuwe voeding valt mij op dat er met regelmaat "ALARM" in de output van het programma staat. Ik weet ook niet precies waarom dit er staat, maar wellicht dat de waardes te ver afwijken of iets dergelijks.

Hier de output:
CPU core voltage 1.50 V
Power supply +3.3 voltage 3.28 V
Power supply +12 voltage 11.73 V
Power supply -12 voltage -12.20 V
Power supply -5 voltage -5.30 V
CMOS Battery voltage 3.22 V
CPU cooler speed 1548 RPM
Chipset cooler speed 6553 RPM
CPU temperature 41 C
System temperature 32.5 C
en nog een output een paar seconden later:
CPU core voltage 1.54 V
Power supply +3.3 voltage 3.31 V
Power supply +12 voltage 11.80 V
Power supply -12 voltage -12.20 V
Power supply -5 voltage -5.20 V
CMOS Battery voltage 3.18 V
CPU cooler speed 1548 RPM
Chipset cooler speed 6490 RPM
CPU temperature 41 C
System temperature 34.0 C
Als ik mij niet vergis lagen bij mijn oude Aopen voeding de daadwerkelijke waardes veel dichter bij. Daarnaast vind ik het ook gek dat mijn CPU core voltage verschilt.....
Kan iemand dit verklaren? Zijn dit schadelijke waardes?

[ Voor 8% gewijzigd door Trax_Digitizer op 25-06-2005 17:01 ]

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Niemand?
Volgens mij zijn deze waardes niet schadelijk en ruim binnen de marges, maar ik heb het idee dat de waardes met de nieuwe voeding veel meer fluctueren. Dit kan ook aan mij liggen omdat ik er nu misschien op let. Verder geen stabiliteitsproblemen, server is stable as rock... maar ik vroeg het me gewoon af ;)

Verwijderd

De waardes zien er nog redelijk ok uit, en zullen zeker niet schakelijk zijn. En zolang je er geen problemen van ondervindt...
Verder zou ik gewoon eens met een multimeter meten, als je echt de exacte waardes wilt kennen, doe dan verscheidene meetsamples op alle voltlijnen en zowel in idle als in full load, herhaal dit een aantal keren, zodat je een objectief beeld krijgt van wat je voeding nu werkelijk doet...

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
hmm ok, misschien een keer proberen dan.
En mijn UPS? Is die voeding nou gewoon te zwaar? Ik dacht dat zo'n UPS het altijd zou doen, en afhankelijk van het stroomverbruik doet ie het langer of minder lang. Daarnaast dacht ik ook dat een 480 watt voeding niet altijd op 480 watt draait, maar dat dat wel het maximale is wat ie kan leveren.

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 11:45
Trax_Digitizer schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:55:
hmm ok, misschien een keer proberen dan.
En mijn UPS? Is die voeding nou gewoon te zwaar? Ik dacht dat zo'n UPS het altijd zou doen, en afhankelijk van het stroomverbruik doet ie het langer of minder lang. Daarnaast dacht ik ook dat een 480 watt voeding niet altijd op 480 watt draait, maar dat dat wel het maximale is wat ie kan leveren.
Het kan ook zijn dat je batterij van de UPS versleten is.

Verwijderd

Van een UPS weet ik niet zoveel, maar het is waar dat een zwaardere voeding daarom niet meer gebruikt, die 480W is inderdaad hetgeen de voeding maximaal kan leveren...

Verwijderd

Wat geeft de UPS-software als belasting weer (procentueel)?
Misschien zat je 300W voeding al op het randje?

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn APC 450,

Bij het inschakelen van een voeding krijg je ALTIJD een piekstroom (o.a. voor opladen condensatoren e.d.). Deze piekstroom ligt over het algemeen veel hoger dan het wattage wat de voeding KAN leveren.

De UPS zal deze piekstroom wel als een powersurge zien en daarom uitschakelen.

Dit betekend dat je een zwaardere UPS nodig hebt.

Edit:
Het vermogen op je UPS is vaak in VA (Volt Ampere) en niet in Watts. Watt = V * A * cos fi.
(Voor 240V is dit ongeveer neer op: V * A * 0,8) (Voor een exacte berekening zie : http://www.beneluxrail.ne...Content&pa=showpage&pid=8)

Meestal staat op het machine plaatje naast het aantal VA's ook wel het aantal Watts.
Het aantal aangegeven Watts kan ook de maximale piek zijn en niet het continu vermogen. Ieder merk geeft dit verschillend aan.

[ Voor 43% gewijzigd door hesselim op 27-06-2005 14:49 ]

System Specs

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Het is een 500 VA UPS, zonder software, want het was gewoon zo'n cheap-ass ding. Hij is inderdaad al een paar jaar oud, dus hij zal sowieso wel versleten zijn. Maar hij deed het wel met die 300 watt voeding en het was net genoeg om die schakelaar in de meterkast weer om te zetten. Dus op zich wel jammer.......
Pagina: 1