Toon posts:

synchroniseren van 3 DV camera's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een optreden monteren wat met 3 camera's is opgenomen.
1 main camera aan de voorkant die alles heeft opgenomen (dient ook als geluidsspoor voor alles) en 2 camera's die af en toe wat stukken hebben opgenomen.

Ik heb nu 1 kort stukje al synchroon gezet met het hoofd geluid door goed in te zoomen op het geluid (waveform view).
Dit is wel goed gelukt, maar nu de volgende vraag:
De 2 andere camera's hebben niet continue gefilmd, moet ik nu echt elke keer weer die stukjes opnieuw goed gaan zetten?
Bij het beeld wordt toch ook opgeslagen op welke tijd het opgenomen is?
Ik zou dan het verschil met camera1 kunnen uitrekenen en dit kunnen corrigeren op elk shot van camera 2 en 3..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 16:24:
Hallo,

Ik wil een optreden monteren wat met 3 camera's is opgenomen.
1 main camera aan de voorkant die alles heeft opgenomen (dient ook als geluidsspoor voor alles) en 2 camera's die af en toe wat stukken hebben opgenomen.

Ik heb nu 1 kort stukje al synchroon gezet met het hoofd geluid door goed in te zoomen op het geluid (waveform view).
Dit is wel goed gelukt, maar nu de volgende vraag:
De 2 andere camera's hebben niet continue gefilmd, moet ik nu echt elke keer weer die stukjes opnieuw goed gaan zetten?
Bij het beeld wordt toch ook opgeslagen op welke tijd het opgenomen is?
Ik zou dan het verschil met camera1 kunnen uitrekenen en dit kunnen corrigeren op elk shot van camera 2 en 3..
Nee er is alleen een tijdcode opgeslagen die aangeeft hoeveel minuten er al zijn opgenomen...

dus inderdaad alles zelf gelijkleggen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 17:00:
[...]

Nee er is alleen een tijdcode opgeslagen die aangeeft hoeveel minuten er al zijn opgenomen...

dus inderdaad alles zelf gelijkleggen!
Nog afgezien hiervan, als je niet heel erg dure camera's gebruikt lopen ze niet even snel en gaat de zaak alsnog uit sync als je met lange opnames werkt.

Je kunt overigens bij de wat duurdere camera's een 'continu' tijdcode laten meelopen, die ook meetelt als de band niet loopt.

Maargoed, de conclusie blijft dat je alles stuk voor stuk in sync moet gaan zetten.

Verwijderd

Ja alles zelf in sync leggen. Eerst op beeld/geluid zoeken en dan gaan frame-neuken tot het goed ligt.
Volgende keer gewoon alle camera's continu laten lopen (weet niet of je mensen had die de camera's bedienden). Dan is het een kwestie van 1 keer gelijk leggen. Dat camera's niet even snel zouden lopen heb ik nooit eerder gehoord. Lukt me ook een vreemd verhaal.
Ik heb zelf een aantal optredens gedraaid met 2 cams. Eéntje steady op vaste plaats, en 1 als handheld. Hiermee draaide ik afwisselend op een statief en handheld. Bij een aantal nummers die toch niet op een live-cd kwamen ben ik regelmatig het podium opgerend om close-shots te maken. Niemand ziet dat dat gepingel op de gitaar niet hoort bij het geluid wat je later in je montage eronder zet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2005 @ 00:10:
Dat camera's niet even snel zouden lopen heb ik nooit eerder gehoord. Lukt me ook een vreemd verhaal.
Ik heb 't wel meegemaakt, met twee camera's van verschillende merken. De verschillen zijn miniem, maar met stukken van > 1 uur merkte ik 't wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook een nieuw geluidsspoor (van minidisk uit mengtafel).
Als ik dit wav bestand (eerst genormaliseerd, zodat het het juiste volume heeft) op de juiste plek bij een beeld zet, merk als ik als ik 10 min terug of verder kijk, dat beeld en geluid al niet meer synchroon is. Of te wel minidisk neemt niet met dezelfde snelheid als de camera op.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

-Opname (1.5uur) per nummer opspitsen, en elk nummer opnieuw syncen?
-Wat experimenteren met het verlengen/inkorten van de wav file
Of kan je in premiere of programma als audition/cool edit pro begin en eindpunt syncen en dan bv automatisch het verschil corrigeren?

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb ooit de Total Training DVD gezien van Premiere Pro 1.5 en daar was een hoofdstuk (ik dacht dat deze "3 camera shoot" heet) over synchronisatie van meerdere video opnamen.

De timecode van de camera's worden gesynchroniseerd, of eigenlijk gereset naar een zelf te definieren beginpunt. Ik kan echter niet meer voor de geest halen. Dat het mogelijk is werd duidelijk uitgelegd en ik denk dat het precies is wat je zoekt.

Wellicht kan je aan Total Training Adobe premiere Pro 1.5 komen, of anders staat het wellicht in het manual.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-02 15:25
Dat geluidsprobleem heeft waarschijnlijk iets met de sample rate conversie te maken; DV geluid is 48 kiloherz ofzo en die MD 44, met een beetje pielen aan de settings van je editingprogramma hoort dat op te lossen te zijn.
Pagina: 1